Dotacje do zakupu roweru elektrycznego w 2025 r. Do 4500 zł z NFOŚiGW już w II kwartale? Kto pierwszy ten lepszy

Paweł Huczko
rozwiń więcej
rower elektryczny, dotacja, dofinansowanie / Zwrot do 4500 zł za zakup roweru elektrycznego? Kiedy startuje program Mój rower elektryczny? / Shutterstock

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) pracuje nad uruchomieniem programu Mój Rower Elektryczny jeszcze w tym kwartale. Obecnie trwają prace nad ostatecznymi zapisami programu, po konsultacjach społecznych, które odbyły się w dniach 12–25 lutego 2025 roku. Taką informację przekazało 9 kwietnia 2025 r. Biuro prasowe NFOŚiGW w odpowiedzi na pytania naszej redakcji. Najnowsza wersja projektu programu priorytetowego „Mój rower elektryczny” przewiduje, że dotacje na zakup nowego roweru elektrycznego wyniosą do 50% kosztów kwalifikowanych (nie więcej niż 2500 zł). Zakup nowego roweru elektrycznego transportowego (cargo) i nowego elektrycznego wózka rowerowego mają być objęte dotacją do 50% kosztów kwalifikowanych (nie więcej niż 4500 zł). Z dofinansowania (dotacji) będą mogły skorzystać wyłącznie pełnoletnie osoby fizyczne. Dotacje mają dotyczyć ww. rowerów i wózków kupionych 4 lipca 2024 r. do 30 maja 2029 r. Obecnie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej prowadzi uzgodnienia tego programu z Ministerstwem Klimatu i Środowiska. A zatem poddane konsultacjom warunki programu zapisane w tym drugim projekcie mogą ulec jeszcze zmianie.

Na pewno nie będzie 9000 złotych dotacji na zakup roweru elektrycznego. Fiasko pierwszego projektu

Pierwotnie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zamierzał wydać od 2025 roku 300 mln zł ze środków pochodzących z Funduszu Modernizacyjnego na dopłaty (refundacje) do zakupu elektrycznych rowerów (w tym rowerów cargo) i wózków rowerowych. Taką dopłatę miał dostać zarówno zwykły Kowalski (osoby fizyczne) ale także niektórzy przedsiębiorcy oraz samorządy. Dotacja wynieść miała do 50 proc. kosztów zakupu ale nie więcej niż 5000 zł w przypadku rowerów elektrycznych i 9000 zł w przypadku elektrycznych rowerów cargo i wózków rowerowych. Dofinansowaniem miało być objętych przynajmniej 46 667 sztuk takich rowerów.

Konsultacje tego pierwszego projektu programu priorytetowego „Mój rower elektryczny” zakończyły się 18 lipca 2024 r. W świetle licznych uwag do projektu programu, w tym m.in. ze strony Europejskiego Banku Inwestycyjnego, NFOŚiGW przygotował drugą wersję projektu ze zmniejszonymi o połowę kwotami dotacji i z sześciokrotnie zmniejszonym budżetem.

Poniżej przedstawiamy założenia tego drugiego projektu.

Zwrot pieniędzy po zakupie nowego roweru elektrycznego – dla kogo i ile? Definicje roweru elektrycznego, roweru elektrycznego cargo i wózka rowerowego

Obecny projekt programu „Mój rower elektryczny” (z lutego 2025 r.) przewiduje, że dofinansowaniu w formie dotacji ma podlegać zakup nowego roweru elektrycznego, nowego roweru transportowego (cargo) w rozumieniu art. 2 pkt 47 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – prawo o ruchu drogowym (Dz. U. 1997 Nr 98 poz. 602), nowego wózka rowerowego w rozumieniu 47a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – prawo o ruchu drogowym (Dz. U. 1997 Nr 98 poz. 602). W ramach programu kwalifikowane są pojazdy nowe, wyprodukowane nie wcześniej niż 24 miesiące przed datą zakupu. Program ten ma być realizowany w latach 2025-2029. Budżet programu wynieść ma do 50 mln zł, co pozwoli na dotowanie zakupu co najmniej 17 333 sztuk ww. pojazdów

Ważne

Dotacja wynieść ma do 50 proc. wydatków na zakup ale nie więcej niż:
2500 zł w przypadku rowerów elektrycznych i 
4500 zł w przypadku elektrycznych rowerów cargo i wózków rowerowych. 

Przy czym wydatki związane z zakupem ww. rowerów i wózków rozumiane są jako cena nabycia, wyszczególniona na fakturze VAT lub paragonie imiennym potwierdzające zakup takiego pojazdu.

Dotację można będzie uzyskać odnośnie zakupów ww. pojazdów dokonanych 04.07.2024 r. do 30.05.2029 r. A dotacja będzie mogła być udzielona po zakupie, czyli po dacie wystawienia faktury VAT/paragonu imiennego potwierdzające zakup pojazdu wraz z potwierdzeniem zapłaty.

Przez rower elektryczny będzie rozumiany nowy pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem, wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km. Definicja wskazana jest w art. 2 pkt 47 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – prawo o ruchu drogowym (Dz. U. 1997 Nr 98 poz. 602).

Przez rower elektryczny transportowy (cargo) będzie rozumiany nowy pojazd zbudowany lub przystosowany do przewozu towarów lub osób o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower transportowy może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.

Przez wózek rowerowy będzie rozumiany nowy pojazd o szerokości powyżej 0,9 m przeznaczony do przewozu osób lub rzeczy poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; wózek rowerowy musi być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h. Definicja wskazana jest w art. 2 pkt 47a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – prawo o ruchu drogowym (Dz. U. 1997 Nr 98 poz. 602).

Wymogi techniczne odnośnie do roweru lub wózka rowerowego, którego zakup miał podlegać dofinansowaniu:

1) każdy pojazd i jego wyposażenie musi spełniać wymogi Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2016 r., poz. 2022 z późn. zm.) oraz posiadać normę EN15194 udokumentowaną przez: zamieszczenie informacji na fakturze zakupu/paragonie imiennym lub oświadczenie sprzedawcy/producenta lub dokumentację zdjęciową oznakowania roweru (naklejka z normą EN15194 i numer ramy);
2) pojazd musi być wyposażony w akumulator w technologii litowo-jonowej lub podobnej, o pojemności minimum 10Ah, umieszczony w sposób utrudniający jego wyciągnięcie osobom postronnym;
3) kwalifikowane do dofinansowania są pojazdy wyprodukowane w UE i posiadające certyfikat CE. Przy czym bateria musi być zgodna z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1542 i posiadać oznaczenie CE. Udokumentowanie miejsca produkcji potwierdzane będzie poprzez: zamieszczenie informacji na fakturze zakupu/paragonie imiennym lub oświadczenie sprzedawcy/producenta;
4) uruchomienie wspomagającego napędu elektrycznego następuje automatycznie po rozpoczęciu pedałowania tzn. istnieje możliwość jazdy bez wspomagania elektrycznego (z wyjątkiem funkcji tzw. walk assist). Po zaprzestaniu pedałowania silnik elektryczny przestaje wspomagać napęd i nie ma możliwości jazdy wyłącznie z użyciem silnika elektrycznego;
5) w przypadku elektrycznego roweru cargo oraz elektrycznego wózka rowerowego minimalna ładowność (dotyczy wagi samego ładunku) wynosi 60 kg,
6) możliwość ładowania baterii przy pomocy domowego gniazdka elektrycznego,
7) pojazd nie może posiadać tzw. manetki gazu, czyli dźwigni potencjometru wyzwalającej wspomaganie bez udziału nacisku na pedały (z wyjątkiem funkcji tzw. walk assist). Ponadto nie kwalifikują się pojazdy, do których producent dołącza dźwignię potencjometru jako element służący do samodzielnego montażu przez użytkownika po zakupie roweru. Z dofinansowania wykluczone są pojazdy, które umożliwiają zmianę progu zaprzestania wspomagania elektrycznego z domyślnych 25 km/h na wyższą wartość,
8) zestaw elementów niezbędnych do ładowania akumulatora (np. kable, adapter, ładowarka) powinny być w komplecie z pojazdem.

Ważne

Z dofinansowania (dotacji) będą mogły skorzystać wyłącznie pełnoletnie osoby fizyczne.

Warunki przyznania dotacji

1) Zakupiony pojazd (rower elektryczny lub wózek rowerowy) musi być nowy.

2) Zakupiony pojazd musi być oznakowany (naklejka) w okresie trwałości. Okres trwałości wynosi 2 lata liczony od daty zakończenia realizacji inwestycji (zakupu pojazdu). Nie podlega dofinansowaniu pojazd, dla którego w dniu złożenia wniosku minął okres trwałości, tj. upłynęło więcej niż 2 lata od dnia zakupu pojazdu;

3) Dofinansowanie nie zostanie udzielone na pojazd sfinansowany z wykorzystaniem leasingu;

4) Dofinansowanie nie zostanie udzielone na zakup elementów (wyposażenia), które stanowią wymaganą część pojazdu natomiast zostały wybrane/skonfigurowane jako opcja „zamienna” w stosunku do wersji standardowej pojazdu, oferowanej przez producenta/sprzedawcę; 
W przypadku zakupu pojazdu, w którym zostało zamontowane wyposażenie zamienne w stosunku do wersji standardowej pojazdu należy we wniosku o dofinansowanie wskazać koszt zakupu wersji podstawowej pojazdu oraz na fakturze zakupu muszą być wyszczególnione pozycje dot. wersji podstawowej pojazdu i wyposażenia zamiennego.

5) Pojazd objęty dofinansowaniem musi zostać zarejestrowany na Policji oraz oznakowany specjalnym numerem umieszczonym na ramie pojazdu; 
Rejestracja polega na wygrawerowaniu specjalnym przyrządem, oznaczenia składającego się z 4 liter i 6 cyfr oraz wydaniu właścicielowi tzw. dowodu rejestracyjnego jako poświadczenia rejestracji pojazdu w bazie danych Policji.

6) Beneficjent jest obowiązany do niezwłocznego zwrotu całości albo części dofinansowania, jeżeli wykorzystał je niezgodnie z warunkami określonymi we wniosku o dofinansowanie lub w umowie o dofinansowanie, w tym pobranych przez niego nienależnie lub w nadmiernej wysokości;

7) Dofinansowanie będzie wypłacone tylko w formie refundacji po zakupie pojazdu;

8) W przypadku, gdy dofinansowanie stanowi pomoc publiczną dla Beneficjentów wskazanych w ust. 7.4 pkt. 2 i 3, będzie udzielane na podstawie rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis,

9) Wnioskodawca może otrzymać dofinansowanie obejmujące jeden pojazd. W przypadku kradzieży dofinansowanego pojazdu, dopuszcza się jednokrotne ponowne otrzymanie dofinansowania przez tego samego wnioskodawcę na inny pojazd spełniający wymagania Programu;

10) dofinansowanie nie będzie udzielane na koszty przedsięwzięcia, które zostały dofinansowane z publicznych środków krajowych lub zagranicznych, w szczególności ze środków budżetu Unii Europejskiej.

Warunkiem przyznania dotacji będzie też złożenie przez wnioskodawcę oświadczeń:
- że w ciągu ostatnich 3 lat przed dniem złożenia wniosku NFOŚiGW nie wypowiedział Wnioskodawcy umowy o dofinansowanie – za wyjątkiem rozwiązania za porozumieniem stron – z przyczyn leżących po stronie Wnioskodawcy,
- że wywiązuje się z zobowiązań publicznoprawnych na rzecz NFOŚiGW, właściwych organów, czy też podmiotów,
- że wywiązuje się z zobowiązań cywilnoprawnych na rzecz NFOŚiGW.

Nabór wniosków, kwalifikowalność kosztów i realizacja dotacji

Nabór wniosków o ww. dotacje odbywać się miał w trybie ciągłym w latach 2025-2029 lub do wyczerpania puli 50 mln zł. Sposób składania i rozpatrywania wniosków określony zostanie w dokumentach naboru, które zamieszczone będą na stronie internetowej NFOŚiGW (Operatora Funduszu Modernizacyjnego).

Program „Mój rower elektryczny” realizowany będzie w latach 2025-2029, w tym:
- umowy z beneficjentami będą zawierane do 30 czerwca 2029 r.
- dotacje będą wypłacane do końca 2029 r.

Kwalifikowalność kosztów w tym programie będzie ustalana zgodnie z obowiązującymi w NFOŚiGW Wytycznymi w zakresie kosztów kwalifikowanych, z zastrzeżeniem, że:

1) wydatki związane z zakupem nowego roweru elektrycznego, nowego roweru elektrycznego transportowego (cargo), nowego wózka rowerowego rozumiane są jako cena nabycia pojazdu przez Beneficjenta, wyszczególniona na fakturze VAT lub paragonie imiennym potwierdzające zakup nowego pojazdu,

2) podatek od towarów i usług (VAT) jest kosztem kwalifikowanym wyłącznie w przypadku, jeżeli zakupiony pojazd nie będzie wykorzystywany do jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem VAT,

3) okres kwalifikowalności wydatków trwa od 30.06.2024 r. do 30.05.2029 r. przy czym dotacja udzielana będzie na zakończenie realizacji przedsięwzięcia rozumiana jako data zakupu pojazdu. Przez datę zakupu pojazdu należy rozumieć datę zapłaty za pojazd lub datę ostatniej raty/części zapłaty za pojazd.

Inne zasady dofinansowania rowerów elektrycznych i wózków rowerowych

Udostępnienie środków w ramach dotacji następuje zgodnie z art. 411 ust. 10-10e ustawy – Prawo ochrony środowiska.

NFOŚiGW może dokonać kontroli inwestycji u wnioskodawcy/beneficjenta - samodzielnie lub poprzez podmioty zewnętrzne – w okresie od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie do końca okresu jej trwałości.

Do programu priorytetowego „Mój rower elektryczny” mają zastosowanie „Zasady udzielania dofinansowania ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej” oraz „Kryteria wyboru przedsięwzięć finansowanych ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej”.

Ważne

Udzielone dofinansowanie nie podlega opodatkowaniu.

W przypadku kradzieży roweru elektrycznego lub wózka rowerowego, na który przyznano dotację wymagane miało być zgłoszenie tego faktu na Policję oraz przedłożenie do NFOŚiGW protokołu policyjnego.

W przypadku uszkodzenia roweru lub wózka, na który przyznano dotację, uniemożliwiające użytkowanie pojazdu pierwotny projekt przewidywał obowiązek przedłożenia do NFOŚiGW dokumentacji fotograficznej uszkodzonego pojazdu (min. 5 zdjęć) wraz informacją w jakim terminie (dokładna data) nastąpiło uszkodzenie oraz z jakiego powodu. Na fotografii musi być widoczny pojazd wraz z numerem ramy. Ponadto parametry i wymagania dotyczące zdjęć określone zostaną we wniosku o dofinansowanie lub umowie o dofinansowanie.

W przesłanej do naszej redakcji informacji z 9 kwietnia 2025 r., Biuro prasowe NFOŚiGW informuje:
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) pracuje nad uruchomieniem programu Mój Rower Elektryczny jeszcze w tym kwartale. Obecnie trwają prace nad ostatecznymi zapisami programu, po konsultacjach społecznych, które odbyły się w dniach 12–25 lutego 2025 roku.

A zatem wyżej przedstawione warunki przyznania dotacji mogą jeszcze ulec modyfikacji.

Źródło:
PROJEKT PROGRAMU PRIORYTETOWEGO Mój rower elektryczny - z lutego 2025 r.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej: Program Mój rower elektryczny (projekt z lipca 2024 r.)

oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Prawo
Prof. Sieroszewski: Powyżej 24 tygodnia ciąży nie ma aborcji a poród. NRL: wytyczne Ministra Zdrowia dot. aborcji nie są wiążące dla sądów i nie rozwiewają wszystkich wątpliwości
18 kwi 2025

Opinią publiczną wstrząsnęła ostatnio informacja o przerwaniu 9 miesięcznej ciąży w szpitalu w Oleśnicy. Zdarzyło się w 2024 roku ale informacja o tym fakcie dotarła do szerszej opinii publicznej w bieżącym roku. Wiele osób jest zaszokowanych tym, że zamiast doprowadzić do urodzenia dziecka, lekarz doprowadził do jego śmierci. W tej sprawie Prokuratura Okręgowej we Wrocławiu prowadzi postępowanie wyjaśniające. Sprawą zainteresował się Rzecznik Praw Obywatelskich. Natomiast Naczelna Rada Lekarska apeluje do Ministra Zdrowia o doprecyzowanie przepisów prawnych dot. dopuszczalności przerywania ciąży. O wyjaśnienia co do pojęcia przerwanie ciąży apeluje też Zarząd Główny Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników. Prezes PTGiP prof. Sieroszewski wskazuje, że słowo +aborcja+" pochodzi z łaciny; +abortus+ oznacza poronienie. Z poronieniem mamy do czynienia do 23 tygodnia ciąży i tym samym z aborcją. Powyżej 24 tygodnia nie ma żadnej aborcji, a poród" – wyjaśnia prof. Sieroszewski. W tle całej sprawy są wydane w sierpniu 2024 r. wytyczne Ministra Zdrowia w sprawie obowiązujących przepisów prawnych dotyczących dostępu do procedury przerwania ciąży.

Papież Franciszek: Egoizm ciąży bardziej niż krzyż – rozważania na Drogę Krzyżową
18 kwi 2025

Watykan opublikował poruszające rozważania Drogi Krzyżowej autorstwa papieża Franciszka, który wciąż dochodzi do siebie po ciężkim zapaleniu płuc. „W świecie chłodnej kalkulacji i bezlitosnych interesów” Ojciec Święty wzywa do nawrócenia serca, współczucia i odrzucenia obojętności.

Linia orzecznicza: Sądy o przeliczaniu emerytur niekorzystnie dla ZUS. Emeryci walczą o wyrok TK z 4 czerwca 2024 r.
18 kwi 2025

Orzecznictwo w sprawach wniosków o ponowne przeliczenie emerytury po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r. sygn. akt SK 140/20 jest bardzo niejednolite. Wskazana niejednolitość przejawia się na wielu płaszczyznach, przede wszystkim niektóre sądy powszechne orzekają na korzyść emerytów poprzez zmianę decyzji ZUS, inne z kolei orzekają na niekorzyść, oddalając odwołania emerytów. W artykule zostaną przedstawione zarówno wyroki korzystne, jak i niekorzystne.

Luka w przepisach. W MOPS rodzina z podwójnym 20 000 zł. Świadczenie pielęgnacyjne i świadczenie wspierające
18 kwi 2025

Zapadł wyrok sądu administracyjnego, z którego wynika, że opiekunka albo opiekun osoby niepełnosprawnej wcale nie musi oddawać świadczenia pielęgnacyjnego do MOPS w związku ze świadczeniem wspierającym (dla osoby niepełnosprawnej). Wydawałoby się, że wszystko jasne – jest świadczenie wspierające dla osoby niepełnosprawnej więc zwracamy świadczenie pielęgnacyjne. Ale nie. Sąd stwierdził:

IMGW ostrzega: burze, trąby powietrzne, wiatr do 100 km/h i gwałtowne wzrosty stanów wody
18 kwi 2025

IMGW alarmuje. Trąby powietrzne mogą wystąpić w pasie od Lubelszczyzny po Kujawy. Tam też zostało wydane ostrzeżenie II stopnia przed burzami, którym może towarzyszyć wiatr do 100 km/h. IMGW wydał również ostrzeżenia I stopnia przed burzami. Na południu kraju intensywne opady deszczu mogą powodować podtopienia.

ePraca: nowy obowiązek zgłaszania ofert pracy przez pracodawców, od II kwartału 2025 r. Jest ustawa
18 kwi 2025

Technologia zmienia rynek pracy coraz bardziej. Od jakiegoś czasu można szukać pracy w aplikacji ePraca. Aplikacja do łatwego zainstalowania na telefon jest nowoczesnym narzędziem, dla tych którzy chcą zmienić czy szukają pracy. Co ważne, w związku ze zmianami ustawowymi, a konkretnie w związku z uchwaleniem ustawy o rynku pracy, w zakresie portalu i aplikacji ePraca został uregulowany nowy obowiązek zgłaszania ofert pracy przez pracodawców - ale których?

Prezydent zdecydował: Gminy będą mogły zablokować budowę tysięcy domów. Zmiana ważnego terminu dla właścicieli nieruchomości i koniec z bezterminowymi decyzjami o warunkach zabudowy
18 kwi 2025

W dniu 16 kwietnia 2025 r. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę z dnia 4 kwietnia 2025 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw, która wprowadza zmianę ważnego dla właścicieli nieruchomości (i gmin) terminu w zakresie reformy planowania przestrzennego. W związku z ww. reformą – już niebawem – miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego oraz decyzje o warunkach zabudowy będą musiały być zgodne z uchwalanymi przez gminy planami ogólnymi, a tym samym – gminy będą mogły uniemożliwić właścicielowi nieruchomości np. budowę domu na działce, która w ww. planie ogólnym zostanie zlokalizowana w strefie objętej zakazem zabudowy. Nie zmienia się jednak termin na wydawanie bezterminowych decyzji o warunkach zabudowy, na uzyskanie których pozostało już niewiele czasu.

Wielki Piątek w Kościele katolickim: Jest to dzień postu ścisłego. Jakie są uroczystości?
18 kwi 2025

W Wielki Piątek Kościół katolicki nie sprawuje się mszy świętej. W świątyniach celebrowana jest liturgia Męki Pańskiej, trwa adoracja krzyża, któremu oddaje się cześć przez uklęknięcie – jak Chrystusowi Eucharystycznemu. Odbywa się uroczysta Droga Krzyżowa. Jest to dzień postu ścisłego.

QUIZ. Życie codzienne czasów PRL. Prawda czy fałsz? Na ostatnim pytaniu na pewno się wyłożysz
18 kwi 2025
Ten quiz jest bardzo sentymentalny. Małe, ciasne, ale własne mieszkanie, kolejki po mięso czy papier toaletowy, zdobywane cudem produkty, bo akurat "rzucili do sklepu". Tak właśnie wyglądało życie codzienne czasów PRL. Sprawdźcie czy pamiętacie tamte czasy.
Wielki Piątek 2025: O której Droga Krzyżowa w Watykanie? Papież Franciszek autorem rozważań
18 kwi 2025

Wielki Piątek 2025 to jedno z najważniejszych wydarzeń Wielkiego Tygodnia. Tego dnia katolicy na całym świecie wspominają mękę i śmierć Jezusa Chrystusa. Szczególną uwagę wiernych przyciągają uroczystości w Watykanie, zwłaszcza wieczorna Droga Krzyżowa przy Koloseum, której rozważania w tym roku przygotował sam papież Franciszek.

pokaż więcej
Proszę czekać...