REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będzie zwrot do 9000 zł za zakup roweru elektrycznego w 2025 roku? NFOŚiGW szuka finansowania programu Mój rower elektryczny

rower elektryczny, dotacja, dofinansowanie
Czy będzie zwrot do 9000 zł za zakup roweru elektrycznego w 2025 r.? NFOŚiGW szuka finansowania. Czarne chmury nad programem "Mój rower elektryczny"
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zamierzał wydać od 2025 roku 300 mln zł ze środków pochodzących z Funduszu Modernizacyjnego na dopłaty (refundacje) do zakupu elektrycznych rowerów (w tym rowerów cargo) i wózków rowerowych. Taką dopłatę miał dostać zarówno zwykły Kowalski (osoby fizyczne) ale także niektórzy przedsiębiorcy oraz samorządy. Dofinansowaniem miało być objętych przynajmniej 46 667 sztuk takich rowerów. Konsultacje projektu programu priorytetowego „Mój rower elektryczny” zakończyły się 18 lipca 2024 r. W świetle licznych uwag do projektu programu, w tym ze strony Europejskiego Banku Inwestycyjnego, NFOŚiGW kontynuuje prace nad programem i optymalnym źródłem jego finansowania. Nie wiadomo, czy program ten ruszy w 2025 roku.

Program „Mój rower elektryczny” - konsultacje zakończone, jest problem z finansowaniem

Jak poinformowało naszą redakcję 10 grudnia 2024 r. Biuro Prasowe NFOŚiGW, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) wraz z Ministerstwem Klimatu i Środowiska (MKiŚ) pracują nad pozyskaniem nowego źródła finansowania dla programu „Mój rower elektryczny”.

W lipcu 2024 r. NFOŚiGW przedstawił do konsultacji społecznych projekt programu priorytetowego „Mój rower elektryczny”. Celem programu jest uniknięcie niskiej emisji poprzez dofinansowanie inwestycji polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie, rozwoju dobrych praktyk transportowych oraz zdrowego trybu życia wśród uczestników ruchu – poprzez wsparcie zakupu rowerów elektrycznych i wózków elektrycznych. Konsultacje trwały od 4 do 18 lipca 2024 r. W toku konsultacji społecznych zostało zgłoszonych ponad pół tysiąca uwag i propozycji zmian do projektu programu. Najczęściej pojawiające się sugestie dotyczyły:
- Rezygnacji z oznakowania/rejestracji pojazdu na policji;
- Wysokości dofinansowania;
- Dofinansowania do „tradycyjnych rowerów” zamiast elektrycznych;
- Rozszerzenia wsparcia na używane rowery elektryczne;
- Zmiany okresu kwalifikowalności;
- Skrócenia/wydłużenia okresu trwałości inwestycji;
- Uwzględnienia zapisu o obowiązkowym ubezpieczeniu roweru.

Jak informuje NFOŚiGW, wszystkie uwagi zostały przeanalizowane, część z nich została wprowadzona do projektu programu priorytetowego (m.in. rezygnacja z oznakowania ramy pojazdu, rozszerzenie katalogu wnioskodawców).

W szczególności uwagi w toku konsultacji zgłosił Europejski Bank Inwestycyjny (EBI). Co istotne, EBI dotychczas nie zaakceptował tego obszaru do finansowania z Funduszu Modernizacyjnego, natomiast NFOŚiGW informuje, że ma nadal możliwość ponownego zgłoszenia projektu programu w poprawionym kształcie w 2025 roku. 

Ponadto NFOŚiGW równolegle prowadzi prace nad optymalnym źródłem finansowania dla programu. 

NFOŚiGW planuje opublikować dokumenty programowe programu „Mój rower elektryczny” w ostatecznym kształcie - dopiero po określeniu ostatecznego źródła finansowania oraz przyjęciu tego programu przez Zarząd i Radę Nadzorczą NFOŚiGW.

Poniżej przedstawiamy założenia tego programu wg pierwotnego projektu. Oczywiście te założenia mają się w pewnym stopniu zmienić - ale dziś nikt nie wie, jak bardzo.

REKLAMA

Zwrot pieniędzy po kupnie nowego roweru elektrycznego – dla kogo i ile? Definicje roweru elektrycznego, roweru elektrycznego cargo i wózka rowerowego

Pierwotny projekt programu „Mój rower elektryczny” przewidywał dotacje do zakupu nowych rowerów elektrycznych, w tym także cargo i wózków rowerowych. Program ten miał być realizowany w latach 2025-2029. 

Ważne

Dotacja wynieść miała do 50 proc. kosztów zakupu ale nie więcej niż:
5 tys. zł w przypadku rowerów elektrycznych i 
9 tys. zł w przypadku elektrycznych rowerów cargo i wózków rowerowych. 

Dofinansowaniu w formie dotacji miał podlegać zakup nowego roweru elektrycznego, nowego roweru transportowego (cargo) w rozumieniu art. 2 pkt 47 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – prawo o ruchu drogowym (Dz. U. 1997 Nr 98 poz. 602), nowego wózka rowerowego w rozumieniu 47a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – prawo o ruchu drogowym (Dz. U. 1997 Nr 98 poz. 602). W ramach programu kwalifikowane są pojazdy nowe, wyprodukowane nie wcześniej niż 24 miesiące przed datą zakupu.

Przez rower elektryczny będzie rozumiany nowy pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem, wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km. Definicja wskazana jest w art. 2 pkt 47 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – prawo o ruchu drogowym (Dz. U. 1997 Nr 98 poz. 602).

Przez rower elektryczny transportowy (cargo) będzie rozumiany nowy pojazd zbudowany lub przystosowany do przewozu towarów lub osób o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower transportowy może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.

Przez wózek rowerowy będzie rozumiany nowy pojazd o szerokości powyżej 0,9 m przeznaczony do przewozu osób lub rzeczy poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; wózek rowerowy musi być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h. Definicja wskazana jest w art. 2 pkt 47a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – prawo o ruchu drogowym (Dz. U. 1997 Nr 98 poz. 602).

Wymogi techniczne odnośnie do roweru lub wózka rowerowego, którego zakup miał podlegaćdofinansowaniu:

1) każdy pojazd i jego wyposażenie powinny być wykonane z materiałów odpornych na zniszczenie oraz powinny spełniać wymogi Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2016 r., poz. 2022 z późn. zm.);
2) pojazd musi być wyposażony w akumulator w technologii litowo-jonowej lub podobnej, o pojemności minimum 10Ah, umieszczony w sposób utrudniający jego wyciągnięcie osobom postronnym;
3) pojazd kwalifikuje się do dofinansowania w przypadku wyprodukowania go przez producenta pochodzącego z kraju UE;
4) uruchomienie wspomagającego napędu elektrycznego następuje automatycznie po rozpoczęciu pedałowania tzn. istnieje możliwość jazdy bez wspomagania elektrycznego. Ponadto po zaprzestaniu pedałowania silnik elektryczny przestaje wspomagać napęd i nie ma możliwości jazdy wyłącznie z użyciem silnika elektrycznego, bez pedałowania np.  możliwość jazdy przy rozładowanej baterii,
5) minimalny zasięg jazdy ze wspomaganiem musi wynosić 50 km,
6) możliwość ładowania baterii przy pomocy domowego gniazdka elektrycznego,
7) zestaw elementów niezbędnych do ładowania akumulatora (np. kable, adapter, ładowarka) powinny być w komplecie z pojazdem.

Ważne

Z dofinansowania będą mogły skorzystać osoby indywidualne (osoby fizyczne), jednostki samorządu terytorialnego oraz niektórzy przedsiębiorcy. Chodzi o przedsiębiorców w rozumieniu ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność gospodarczą oznaczoną PKD: 
49.41.Z - transport drogowy towarów;
53.10.Z - działalność pocztowa objęta obowiązkiem świadczenia usług powszechnych (operatora publicznego);
53.20.Z - pozostała działalność pocztowa i kurierska;
77.21.Z - wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego.

Warunki przyznania dotacji

REKLAMA

1) Zakupiony pojazd (rower elektryczny lub wózek rowerowy) musi być nowy.

2) Zakupiony pojazd musi być oznakowany (naklejka) w okresie trwałości. Okres trwałości wynosi 2 lata liczony od daty zakończenia realizacji inwestycji (zakupu pojazdu). Nie podlega dofinansowaniu pojazd, dla którego w dniu złożenia wniosku minął okres trwałości, tj. upłynęło więcej niż 2 lata od dnia zakupu pojazdu;

3) Dofinansowanie nie zostanie udzielone na pojazd sfinansowany z wykorzystaniem leasingu;

4) Dofinansowanie nie zostanie udzielone na zakup elementów (wyposażenia), które stanowią wymaganą część pojazdu natomiast zostały wybrane/skonfigurowane jako opcja „zamienna” w stosunku do wersji standardowej pojazdu, oferowanej przez producenta/sprzedawcę; 
W przypadku zakupu pojazdu, w którym zostało zamontowane wyposażenie zamienne w stosunku do wersji standardowej pojazdu należy we wniosku o dofinansowanie wskazać koszt zakupu wersji podstawowej pojazdu oraz na fakturze zakupu muszą być wyszczególnione pozycje dot. wersji podstawowej pojazdu i wyposażenia zamiennego.

5) Pojazd objęty dofinansowaniem musi zostać zarejestrowany na Policji oraz oznakowany specjalnym numerem umieszczonym na ramie pojazdu; 
Rejestracja polega na wygrawerowaniu specjalnym przyrządem, oznaczenia składającego się z 4 liter i 6 cyfr oraz wydaniu właścicielowi tzw. dowodu rejestracyjnego jako poświadczenia rejestracji pojazdu w bazie danych Policji.

6) Beneficjent jest obowiązany do niezwłocznego zwrotu całości albo części dofinansowania, jeżeli wykorzystał je niezgodnie z warunkami określonymi we wniosku o dofinansowanie lub w umowie o dofinansowanie, w tym pobranych przez niego nienależnie lub w nadmiernej wysokości;

7) Dofinansowanie będzie wypłacone tylko w formie refundacji po zakupie pojazdu;

8) W przypadku, gdy dofinansowanie stanowi pomoc publiczną dla Beneficjentów wskazanych w ust. 7.4 pkt. 2 i 3, będzie udzielane na podstawie rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis,

9) Wnioskodawcy mogą ubiegać się o dofinansowanie więcej niż jednego pojazdu przy czym zakup każdego pojazdu traktowane jest jako osobne przedsięwzięcie. W przypadku złożenia wniosku o dofinansowanie przez osobę fizyczną, na więcej niż jeden pojazd wymagane będzie wskazanie we wniosku o dofinasowanie współwłaścicieli pojazdów ze wskazaniem ich numerów PESEL tj. osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, może otrzymać jedno dofinansowanie obejmujące jeden pojazd. 
W przypadku kradzieży lub szkody całkowitej dofinansowanego pojazdu, dopuszcza się ponowne ubieganie się o dofinansowanie kolejnego pojazdu przez tego samego beneficjenta.

10) dofinansowanie nie będzie udzielane na koszty przedsięwzięcia, które zostały dofinansowane z publicznych środków krajowych lub zagranicznych, w szczególności ze środków budżetu Unii Europejskiej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warunkiem przyznania dotacji będzie też złożenie przez wnioskodawcę oświadczeń:
- że w ciągu ostatnich 3 lat przed dniem złożenia wniosku NFOŚiGW nie wypowiedział Wnioskodawcy umowy o dofinansowanie – za wyjątkiem rozwiązania za porozumieniem stron – z przyczyn leżących po stronie Wnioskodawcy,
- że wywiązuje się z zobowiązań publicznoprawnych na rzecz NFOŚiGW, właściwych organów, czy też podmiotów,
- że wywiązuje się z zobowiązań cywilnoprawnych na rzecz NFOŚiGW.

Nabór wniosków, kwalifikowalność kosztów i realizacja dotacji

REKLAMA

Nabór wniosków o ww. dotacje odbywać się miał w trybie ciągłym w latach 2025-2029 lub do wyczerpania puli 300 mln zł. Sposób składania i rozpatrywania wniosków określony zostanie w dokumentach naboru, które zamieszczone będą na stronie internetowej NFOŚiGW (Operatora Funduszu Modernizacyjnego).

Program „Mój rower elektryczny” realizowany będzie w latach 2025-2029, w tym:
- umowy z beneficjentami będą zawierane do 30 czerwca 2029 r.
- dotacje będą wypłacane do końca 2029 r.

Kwalifikowalność kosztów w tym programie będzie ustalana zgodnie z obowiązującymi w NFOŚiGW Wytycznymi w zakresie kosztów kwalifikowanych, z zastrzeżeniem, że:

1) wydatki związane z zakupem nowego roweru elektrycznego, nowego roweru elektrycznego transportowego (cargo), nowego wózka rowerowego rozumiane są jako cena nabycia pojazdu przez Beneficjenta, wyszczególniona na fakturze VAT lub paragonie imiennym potwierdzające zakup nowego pojazdu,

2) podatek od towarów i usług (VAT) jest kosztem kwalifikowanym wyłącznie w przypadku, jeżeli zakupiony pojazd nie będzie wykorzystywany do jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem VAT,

3) okres kwalifikowalności wydatków trwa od 30.06.2024 r. do 30.05.2029 r. przy czym dotacja udzielana będzie na zakończenie realizacji przedsięwzięcia rozumiana jako data zakupu pojazdu. Przez datę zakupu pojazdu należy rozumieć datę zapłaty za pojazd lub datę ostatniej raty/części zapłaty za pojazd.

Inne zasady dofinansowania rowerów elektrycznych i wózków rowerowych

Udostępnienie środków w ramach dotacji następuje zgodnie z art. 411 ust. 10-10e ustawy – Prawo ochrony środowiska.

NFOŚiGW może dokonać kontroli inwestycji u wnioskodawcy/beneficjenta - samodzielnie lub poprzez podmioty zewnętrzne – w okresie od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie do końca okresu jej trwałości.

Do programu priorytetowego „Mój rower elektryczny” mają zastosowanie „Zasady udzielania dofinansowania ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej” oraz „Kryteria wyboru przedsięwzięć finansowanych ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej”.

Ważne

Udzielone dofinansowanie nie podlega opodatkowaniu.

W przypadku kradzieży roweru elektrycznego lub wózka rowerowego, na który przyznano dotację wymagane miało być zgłoszenie tego faktu na Policję oraz przedłożenie do NFOŚiGW protokołu policyjnego.

W przypadku uszkodzenia roweru lub wózka, na który przyznano dotację, uniemożliwiające użytkowanie pojazdu pierwotny projekt przewidywał obowiązek przedłożenia do NFOŚiGW dokumentacji fotograficznej uszkodzonego pojazdu (min. 5 zdjęć) wraz informacją w jakim terminie (dokładna data) nastąpiło uszkodzenie oraz z jakiego powodu. Na fotografii musi być widoczny pojazd wraz z numerem ramy. Ponadto parametry i wymagania dotyczące zdjęć określone zostaną we wniosku o dofinansowanie lub umowie o dofinansowanie.

Źródło: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej: Program Mój rower elektryczny
Projekt programu priorytetowego: Wsparcie zakupu elektrycznych rowerów i wózków rowerowych (Mój rower elektryczny).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki dostanę zasiłek z MOPS w 2025 r.? [Przykładowe kwoty]

Sposób wyliczania zasiłków z pomocy społecznej rodzi szereg wątpliwości. Ile aktualnie wynoszą świadczenia? Prezentujemy proste przykłady i kwoty na 2025 rok.

Ministerstwo Finansów ostrzega: Fałszywe maile o konieczności dokonania korekty PIT-17

Ministerstwo Finansów ostrzega o fałszywych mailach zawierających informację o konieczności korekty PIT-17. Maile nie zostały wysłane ani przez Krajową Administrację Skarbową, ani przez Ministerstwo Finansów.

Tego dokumentu pracodawca nie może od ciebie żądać. Pracodawcy często popełniają ten błąd i nie wiedzą, że ich prawa są ograniczone

Pracodawca jest silniejszą, bo profesjonalną stroną stosunku pracy. Jednak nie oznacza to, że pracownik musi zgadzać się na wszystkie przedstawiane mu przez niego żądania. W praktyce pracodawcy pełniący funkcję płatnika, często popełniają ten błąd i żądają złożenia dokumentów, choć nie mają do tego prawa.

Zadośćuczynienie dla pracownika w wysokości co najmniej jego sześciomiesięcznej pensji. Nowe przepisy mają skutecznie zwalczać mobbing

Będzie wyższy minimalny próg zadośćuczynienia za krzywdę wywołaną mobbingiem – co najmniej sześciomiesięczne wynagrodzenie danego pracownika. To pracodawca poniesie odpowiedzialność, nawet jeśli nękającym pracownika był jego bezpośredni przełożony. Nowe przepisy nałożą nowe obowiązki na pracodawców.

REKLAMA

Od 1200 zł do 1700 zł zasiłku rodzinnego na dziecko. Do tego jeszcze dodatek. Kto ma w 2025 roku prawo do takiego świadczenia?

800 plus w Polsce, czy zasiłek rodzinny wraz z dodatkami w innym państwie Unii Europejskiej? Na takie pytanie muszą odpowiedzieć sobie rodzice uprawnieni do pobierania świadczeń w różnych państwach UE

Ten zakaz obowiązuje już w ponad połowie polskich szkół. Sposób jego egzekwowania przez nauczycieli nie zawsze jednak jest zgodny z prawem

Według badania przeprowadzonego przez Fundację GrowSPACE – w ponad połowie polskich szkół obowiązuje zakaz korzystania przez uczniów z telefonów komórkowych na terenie szkoły i/lub podczas zajęć lekcyjnych. Zgodnie z informacją podaną przez Rzecznika Praw Obywatelskich – niezgodny z prawem, może natomiast okazać się sposób egzekwowania ww. zakazu przez placówkę oświatową. Problem nadużywania przez uczniów urządzeń cyfrowych – wymaga również szerszego spojrzenia.

PFRON: Wnioski o dopłaty do samochodów w marcu 2025 r. Stopień niepełnosprawności znaczny. Kryteria punktowe. Oświadczenia [osoby niepełnosprawne]

Od 3 marca 2025 r. znów można się ubiegać o dofinansowanie do zakupu samochodu przez osoby niepełnosprawne. Wartość samochodów może wynosić aż 300 000 zł. PFRON przypomniał wykaz oświadczeń dołączanych do wniosku

PFRON: W 2025 r. dopłaty do samochodów. Osoby niepełnosprawne. Jaki stopień? Ile? Do kiedy? Wnioski. Oświadczenia

Wnioski są przyjmowane od 3 marca 2025 r. (start godz. 10). Po upływie terminu składania wniosków w danej turze naboru PFRON utworzy listę rankingową złożonych wniosków, ułożoną według sumy liczby punktów za spełnianie poszczególnych kryteriów. Niestety w dalszym ciągu decyduje kolejność zgłoszenia dla wniosków z taką samą liczbą punktów. Powoduje to, że pomimo, iż formalnie osoby niepełnosprawne nie muszą być złożone 3 marca, to i tak opłaca się je złożyć jak najwcześniej. Szkoda, że PFRON nie zmienił tego.

REKLAMA

Komunikat: Świadczenia 2671,44 zł. Rehabilitacja. Sanatoria. 70% pieniędzy więcej. W 2024 r. skorzystało 12824 osób w tym 7896 kombatantów

W 2025 r. budżet UdSKiOR przeznaczony na wsparcie Kombatantów i Działaczy Opozycji Antykomunistycznej to 69,6 mln zł i będzie wyższy od 2024 r. o 68 proc. Podwyższy go dodatkowe 20 mln zł. na leczenie sanatoryjne, rehabilitację ambulatoryjną, aparaty słuchowe i pomoc finansową.

Jak rozliczyć się z działalności nierejestrowanej? Tak można w PIT obniżyć wysokość uzyskanego przychodu

Prowadzenie działalności nierejestrowanej cieszy się coraz większą popularnością. Jest tak między innymi dlatego, że wysokość przychodu, który można uzyskać zarobkując w tej formie, stale rośnie. Jednak czy wiesz, jak rozliczyć uzyskanie w tej sposób przychody w zeznaniu podatkowym?

REKLAMA