Emerytura wyższa o 1200 zł plus wyrównanie: 64 tys. zł. ZUS: ok. 200 tys. emerytów może skorzystać na wyroku TK z 4 czerwca 2024 r.

1,2 tys. zł wyższa emerytura i dodatkowo wyrównanie - 64 tys. zł. ZUS: 200 tys. emerytów może skorzystać na wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Którzy to seniorzy? / Shutterstock

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że na wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r. mogłoby skorzystać ok. 200 tys. osób, które złożyły wniosek o wcześniejszą emeryturę przed 1 stycznia 2013 r., a prawo do emerytury powszechnej nabyły po 2012 r. Miesięczna podwyżka świadczenia wyniosłaby ok. 1,2 tys. zł, a kwota wyrównania - 64 tys.

Wyrok Trybunału Konstytucyjnego: przepis dot. wcześniejszych emerytur niezgodny z Konstytucją

W dniu 4 czerwca 2024 r. Trybunał Konstytucyjny wydał wyrok (sygn. SK 140/20), w którym orzekł, że niekonstytucyjny jest przepis, który pozwala na pomniejszenie świadczenia emerytalnego, gdy dana osoba skorzystała z przejścia na wcześniejszą emeryturę.
Chodzi o art. 25 ust. 1b ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w zakresie, w jakim dotyczy osób, które złożyły wniosek o przyznanie świadczeń, o których mowa w tym przepisie, przed 6 czerwca 2012 r., jest niezgodny z art. 67 ust. 1 w związku z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Trybunał uznał, że w tej sprawie doszło do naruszenia zasady zaufania obywateli do państwa i stanowionego przez nie prawa. Ubezpieczeni, którzy zdecydowali się na korzystanie z wcześniejszej emerytury, nie mieli – w momencie podejmowania tej decyzji na podstawie obowiązującego wówczas stanu prawnego – świadomości co do skutków prawnych, jakie może ona wywoływać w sferze ich przyszłych uprawnień z tytułu emerytury powszechnej. W szczególności nie mogli przewidzieć, że przejście na emeryturę jeszcze przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego będzie wiązało się z pomniejszeniem zgromadzonego kapitału o pobrane świadczenia. Nie spodziewali się, że wypłacanie świadczeń emerytalnych wpłynie na sposób ustalania wysokości świadczenia w ramach emerytury powszechnej. Z takimi konsekwencjami mogły liczyć się osoby, które decydowały się na skorzystanie z prawa do wcześniejszej emerytury po ogłoszeniu ustawy nowelizującej. Dopiero od tego momentu osoby ubezpieczone mogły zapoznać się z nowymi regulacjami.

Trybunał uwzględnił i podzielił ustalenia dokonane w wyroku o sygn. P 20/16. Zaskarżona regulacja niewątpliwie doprowadziła do sytuacji, w której skarżący nie tylko został zaskoczony pomniejszeniem świadczenia emerytalnego, a także nie miał możliwości – podobnie jak każda osoba, która złożyła wniosek przed 6 czerwca 2012 r. – przewidzieć konsekwencji, jakie na mocy nowo wprowadzonych przepisów wiązały się ze skorzystaniem z prawa do wcześniejszego świadczenia. Tego rodzaju legislacja, w ocenie Trybunału, w żaden sposób nie mieści się w ramach wyznaczonych przez art. 67 ust. 1 w związku z art. 2 Konstytucji.

Trybunał doszedł też do przekonania, że opisana powyżej sytuacja dotyczyć może wyłącznie osób, które w momencie skorzystania z uprawnienia do częściowej emerytury lub jednej z emerytur wymienionych we wprowadzanym art. 25 ust. 1b u.e.r. nie miały pełnego obrazu konsekwencji swojej decyzji. Z tej przyczyny zasadne było ograniczenie zakresowe powyższej niezgodności do osób, które skorzystały z prawa do wymienionych świadczeń przed 6 czerwca 2012 r., tj. przed dniem ogłoszenia ustawy wprowadzającej. Jednocześnie nie było zasadne ograniczenie orzekania do osób urodzonych w określonym roczniku albo też nabywających świadczenie z którejkolwiek podstawy wymienionej w zaskarżonym przepisie. Takie rozstrzygnięcie spowodowałoby powstanie stanu wtórnej niekonstytucyjności i pogłębiło sytuację nierówności, wytworzonej już przez wydanie wyroku w sprawie P 20/16.

Skutkiem wyroku TK jest możliwość wznowienia postępowania z mocy art. 190 ust. 4 Konstytucji. Trybunał podkreślił, że w celu zagwarantowania jednolitych zasad zwrotu świadczeń należnych uprawnionym ustawodawca powinien wprowadzić odpowiednie regulacje w tym zakresie. Do czasu wprowadzenia ujednoliconych przepisów pozwalających dochodzenie praw, na zasadzie analogicznej do osób objętych wyrokiem o sygn. P 20/16, osoby zyskujące uprawnienia w następstwie niniejszego wyroku mogą, w ocenie Trybunału, występować z wnioskami o wznowienie postępowania na zasadach ogólnych.

W tej sprawie orzekał następujący skład orzekający Trybunału Konstytucyjnego: sędzia TK Krystyna Pawłowicz - przewodniczący, sędzia TK Justyn Piskorski - sprawozdawca, sędzia TK Wojciech Sych, sędzia TK Michał Warciński, sędzia TK Andrzej Zielonacki.

ZUS: Na wyroku TK w sprawie wcześniejszych emerytur mogłoby skorzystać ok. 200 tys. osób

Ważne

Według wyliczeń ZUS, zmiany mogą objąć około 200 tys. obywateli. Chodzi o kobiety urodzone w latach 1949-1959 (z wyłączeniem rocznika 1953, który został uwzględniony w innym wyroku TK) oraz mężczyzn urodzonych w latach 1949-1952 oraz w 1954 r. Osoby te złożyły wniosek o wcześniejszą emeryturę przed 1 stycznia 2013 r., a prawo do emerytury powszechnej nabyły po 2012 r.

Dane ZUS przekazane PAP przedstawiają szacunkowe skutki finansowe wprowadzenia dla tych osób mechanizmu ponownego obliczenia świadczeń, ale już bez pomniejszania podstawy emerytury o sumę kwot pobranych emerytur wcześniejszych.

Szacunki ZUSu zostały opracowane dla poprzedniego kierownictwa resortu rodziny, na czele którego stała minister Marlena Maląg, dlatego nie uwzględniają np. tegorocznej waloryzacji świadczeń.

Według danych ZUS wprowadzenie od 1 stycznia 2024 r. nowych zasad obliczeń emerytur oznaczałoby wzrost wydatków dla budżetu państwa od 2,3 mld w bieżącym roku do 2,6 mld zł w 2033 r.

Dodatkowo ZUS wyliczył skutki finansowe wyrównań za cały okres, w którym świadczenie wypłacane było w niższej wysokości. Przyjęto, że koszt wyrównań wyniósłby w styczniu 2024 r. ponad 9,5 mld zł.

Z danych ZUS wynika, że przeliczenie emerytur obejmie około 150 tys. osób, które wystąpiły już o emeryturę powszechną. Dla nich przeciętna miesięczna podwyżka świadczenia wyniosłaby 1191 zł, a przeciętna kwota wyrównania 64 075 zł.

W statystyce uwzględniono także 53,1 tys. osób, które pobierały emerytury wcześniejsze przed 1 stycznia 2013 r. i jeszcze nie przeszły na emeryturę powszechną, ale są do tego uprawnione. One również skorzystałyby ze zmian. W ich przypadku przeciętna miesięczna podwyżka świadczenia wyniosłaby 4493 zł. Koszt tych zmian wyniósłby od 3 mld zł w 2024 r. do 3,3 mld zł w 2033 r.

MRPiPS analizuje wyrok TK

Do wyroku TK odniosła się 5 czerwca 2024 r. ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Pytana na konferencji w Lublinie, czy w związku z wyrokiem planowane są zmiany w przepisach odparła, że "wszystkie decyzje i informacje – niezależnie od oceny samego Trybunału – są i zawsze będą przedmiotem analiz ministerstwa". "Jak te analizy się zakończą, jeżeli będą jakieś plany, będziemy oczywiście o tym informować" – przekazała.

oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Prawo
Wyjątkowo sąd może obniżyć zachowek
08 sie 2024

Czy można obniżyć wysokość należnego zachowku, jeżeli spadkobierca postępował względem spadkodawcy w sposób niemoralny? Co z możliwością odwołania się w takich sprawach do zasad współżycia społecznego, określonych w artykule 5 Kodeksu cywilnego?

Wyprawka dla ucznia w roku szkolnym 2024/2025
08 sie 2024

Wyprawka dla ucznia w roku szkolnym 2024/2025. Ile wydamy na wyprawkę szkolną w nadchodzącym roku szkolnym? Jak będziemy robić zakupy i kiedy? O czym warto pamiętać w trakcie kompletowania wyprawki dla ucznia?

Kupiłeś używany samochód? Uważaj! Kara za opóźnienie może okazać się wyższa niż wartość pojazdu. Interweniuje nawet RPO
08 sie 2024

W związku ze wzrostem od 1 lipca 2024 r. płacy minimalnej – wzrosły też kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Spóźnialski posiadacz samochodu osobowego, może zostać obciążony karą sięgającą nawet 8600 zł. Kary za brak OC niejednokrotnie przewyższają wartość pojazdu oraz miesięcznych dochodów obciążonych. W sprawie interweniuje RPO. 

Aktywny rodzic 2024 - warunki i wniosek o 500 zł, 1500 zł albo 1900 zł z ZUS
08 sie 2024

ZUS przesyła uprawnionym do świadczeń informację o programie „Aktywny rodzic” 2024. Jakie warunki należy spełnić, by otrzymać 1500, 1900 lub 500 zł miesięcznie. Składanie wniosków rusza z dniem 1 października 2024 r. W tym dniu ustawa wchodzi w życie. Co z RKO?

Bezpieczna przyszłość - gra z ZUS-em. Kto wygra?
08 sie 2024

21 sierpnia 2024 r. częstochowski oddział ZUS organizuje grę miejską „Bezpieczna przyszłość”. Uczestniczyć w niej może każda osoba. Na wszystkich czekają nagrody.

Co nowego w roku szkolnym 2024/2025?
08 sie 2024

Co nowego w roku szkolnym 2024/2025? Sprawdź, jakie zmiany czekają na uczniów w roku szkolnym 2024/2025. Których przedmiotów nie będzie w podstawie programowej? Jakie przedmioty nie pojawią się na świadectwie? 

Mandat 5000 zł za potrącenie hulajnogą elektryczną pieszych. Hulajnoga na chodniku - co wynika z przepisów
08 sie 2024

Aż 5 tys. zł mandatu otrzymał 30-letni mieszkaniec Gdyni, który jadąc hulajnogą elektryczną po chodniku, nie ustąpił pierwszeństwa pieszym i w nich uderzył. Poszkodowani 8-letni chłopiec i 31-letnia kobieta nie odnieśli poważniejszych obrażeń.

Dotacja na wyjazdy młodzieży do państw Grupy Wyszehradzkiej. Celem jest promocja dialogu transgranicznego. Kto skorzysta?
08 sie 2024

Dotacja na wyjazdy młodzieży w wieku 12–30 lat do państw Grupy Wyszehradzkiej. Celem jest promocja dialogu transgranicznego. Jak zrealizować wizytę transgraniczną i realizację wspólnego celu? W programie mogą uczestniczyć podmioty pracujące z młodzieżą.

Stypendium dla ucznia w roku szkolnym 2024/2025
08 sie 2024

Już niedługo rozpoczyna się rok szkolny 2024/2025. Sprawdź, jakie stypendia przysługują uczniom w roku szkolnym 2024/2025. Jakie warunki muszą spełniać uczniowie? Co oprócz średniej ocen jest brane pod uwagę?

Tego dodatku nauczyciele nie dostaną – twarde stanowisko MEN. Taka jest specyfika współczesnej szkoły. Rok szkolny 2024/2025 będzie pełen zmian
08 sie 2024

Tego dodatku nauczyciele nie dostaną – twarde stanowisko MEN. Trzeba zaakceptować specyfikę współczesnej szkoły. Rok szkolny 2024/2025 będzie pełen zmian i emocji. Spadnie komfort nauki, warunki pracy będą trudniejsze.

pokaż więcej
Proszę czekać...