REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasiłek pogrzebowy: podwyżka dopiero od 2025 r. 7000 zł z waloryzacją coroczną, czy 6450 zł bez waloryzacji? MRPiPS kontra Minister Finansów

7000 zł zasiłku pogrzebowego już od lipca 2024 roku. Możliwe dodatkowe 2 tys. zł w szczególnych sytuacjach. Od 2025 r. coroczna waloryzacja [projekt ustawy]
7000 zł zasiłku pogrzebowego już od lipca 2024 roku. Możliwe dodatkowe 2 tys. zł w szczególnych sytuacjach. Od 2025 r. coroczna waloryzacja [projekt ustawy]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej konsultuje projekt nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw. Celem tej nowelizacji jest podwyższenie zasiłku pogrzebowego z obecnych 4 tys. zł do 7000 zł. Ponadto kwota tego zasiłku będzie corocznie waloryzowana o wskaźnik inflacji za poprzedni rok. Dodatkowo - w niektórych szczególnych sytuacjach - będzie można otrzymać dodatkowe 2000 zł zasiłku celowego z pomocy społecznej na koszty pogrzebu. Natomiast Minister Finansów widzi możliwość podwyżki tego zasiłku maksymalnie do 6450 zł i bez corocznej waloryzacji oraz bez ww. 2000 zł zasiłku celowego z pomocy społecznej. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej podtrzymuje wszystkie swoje propozycje zawarte w projekcie nowelizacji i polemizuje z tezami Ministra Finansów. Nowa wysokość tego zasiłku jest możliwa dopiero w 2025 roku.
rozwiń >

Zasiłek pogrzebowy: świadczenie z ZUS-u na koszty pogrzebu

Zasiłek pogrzebowy, to jednorazowe świadczenie wypłacane rodzinie zmarłego z przeznaczeniem na zrekompensowanie koszów pogrzebu (pochówku). Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wyjaśnia, że celem tego zasiłku jest pokrycie większości normalnych, typowych i powszechnie przyjętych kosztów pogrzebu. Chodzi tu o te koszty, które mają związek z pochówkiem, a więc ze złożeniem ciała lub prochów do grobu. Na potrzeby określenia kosztów pogrzebu przyjmuje się, że sam pogrzeb to czynności, które trwają od chwili zgonu do momentu pochowania zwłok osoby zmarłej. 
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zauważa, że koszty pogrzebu mogą znacząco różnić się w zależności od regionu. W większych miastach ceny są zwykle wyższe niż na wsi czy w mniejszych miejscowościach. Za zwykły pogrzeb obecnie w Polsce trzeba zapłacić minimum 8-10 tys. zł. 

REKLAMA

Ile wynosi zasiłek pogrzebowy w 2024 roku?

Aktualnie zasiłek pogrzebowy wynosi 4000 zł. Wynika to z art. 80 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1251, z późn. zm.). Co istotne, kwota zasiłku pogrzebowego nie zmieniła się od 1 marca 2011 r. i dlatego obecnie kwota ta nie pozwala na pokrycie całości typowych, normalnych kosztów pogrzebu.

Podwyżka zasiłku pogrzebowego do 7000 zł

Z powyższych względów w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowano projekt nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (i kilku innych ustaw), podwyższający zasiłek pogrzebowy do 7000 zł.

Projekt ten opublikowano na stronach Rządowego Centrum Legislacji w dniu 10 maja 2024 r. Aktualnie trwają uzgodnienia międzyresortowe tego projektu. 

Koszt zwiększenia zasiłku oszacowano na 2,06 mld zł w skali pełnego 2025 roku. Kwota ta ma wzrosnąć do 3,1 mld zł za 10 lat. W 2024 roku koszt oszacowano na ok. 890 mln zł. Skutki finansowe zostały policzone przy założeniu, że projekt wejdzie w życie z dniem 1 lipca 2024 r.
Niestety na dzień 29 sierpnia 2024 r. nadal - zgodnie z informacjami opublikowanymi na stronie Rządowego Centrum Legislacji - projekt nadal znajduje się na rządowym etapie legislacyjnym - nie został jeszcze przesłany do Sejmu. 

7000 tys. zł zasiłku pogrzebowego także dla rolników, żołnierzy, służb mundurowych

Wysokość zasiłku pogrzebowego ustalona w ustawie z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych ma zastosowanie także do wysokości wypłat zasiłków pogrzebowych przysługujących m.in. na podstawie następujących ustaw:

  • z dnia 29 maja 1974 r. o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2023 r. poz. 1100, z późn. zm.),
  • z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2024 r. poz. 90), 
  • z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2024 r. poz. 242),
  • z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2023 r. poz. 1280, z późn. zm.).

Omawiana nowelizacja przewiduje podwyższenie zasiłku pogrzebowego do wysokości 7000 zł także żołnierzom i funkcjonariuszom na podstawie ustaw dotyczących tych służb mundurowych. Stąd zaprojektowane stosowne zmiany w
- ustawie z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji,
- ustawie z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej, 
- ustawie z dnia 24 sierpnia 1991 r. o  Państwowej Straży Pożarnej, 
- ustawie z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu,
- ustawie z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym,
- ustawie z dnia 9 czerwca 2006 r. o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego,
- ustawie z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej,
- ustawie z dnia 8 grudnia 2017 r. o Służbie Ochrony Państwa,
- ustawie z dnia 26 stycznia 2018 r. o Straży Marszałkowskiej,
- ustawie z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od kiedy 7000 zł zasiłku pogrzebowego?

Zasiłek pogrzebowy będzie przysługiwał w kwocie 7000 zł, jeżeli śmierć nastąpiła nie wcześniej niż w dniu wejścia w życie tej nowelizacji. Co do zasady omawiana nowelizacja ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Tak wynika z art. 15 omawianego projektu. W Ocenie Skutków Regulacji tego projektu podano, że skutki finansowe tej podwyżki zasiłku pogrzebowego zostały obliczone przy założeniu, że nowelizacja wejdzie w życie z dniem 1 lipca 2024 r. 
W międzyczasie Komisja Europejska wszczęła wobec Polski procedurę nadmiernego deficytu, a zatem rząd ma problem z budżetem i może się okazać, że wiele planowanych wydatków nie dojdzie do skutku. Z ostatnich wypowiedzi przedstawicieli rządu wynika, że podwyżka zasiłku pogrzebowego będzie możliwa dopiero od 2025 roku.

Waloryzacja zasiłku pogrzebowego od 2025 roku

Omawiana nowelizacja wprowadzi zasadę corocznej waloryzacji zasiłku pogrzebowego od dnia 1 marca, przy zastosowaniu średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych (potocznie: wskaźnik inflacji) ogółem w poprzednim roku kalendarzowym, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”. Wysokość zasiłku pogrzebowego ustalanego w ten sposób będzie zaokrąglana do pełnych złotych w górę. 
Pierwsza waloryzacja kwoty zasiłku pogrzebowego zostanie przeprowadzona w 2025 roku. 
Co ważne, zasiłek pogrzebowy będzie przysługiwał w wysokości obowiązującej w dniu śmierci osoby, której koszty pogrzebu zostały poniesione
Prezes ZUS będzie miał obowiązek ogłoszenia, w formie komunikatu, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, co najmniej na 7 dni roboczych przed najbliższym terminem waloryzacji, kwotę zasiłku pogrzebowego.

Dodatkowe 2000 zł zasiłku celowego z pomocy społecznej na koszty związane z pogrzebem. W jakich sytuacjach?

REKLAMA

Omawiana nowelizacja ma także doprecyzować obecne zasady przyznawania zasiłku celowego z pomocy społecznej. Dlatego konieczna jest zmiana ustawy z  12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 901, z późn. zm.).

Aktualnie, zasiłek celowy jest przyznawany przez gminy w celu zaspokojenia niezbędnej potrzeby bytowej a także w przypadku poniesienia strat w wyniku zdarzenia losowego. W szczególności zasiłek celowy może być przeznaczony na sfinansowanie wyrobów medycznych, leczenia, niezbędnych przedmiotów użytku domowego, drobnych remontów i napraw w mieszkaniu, a także kosztów pogrzebu. 

Omawiana nowelizacja ma uszczegółowić przesłankę przyznawania obecnie funkcjonującego zasiłku celowego z pomocy społecznej z tytułu zdarzenia, jakim jest pogrzeb (art. 6 projektowanej ustawy). Po wejściu w życie nowelizacji zasiłek celowy, w kwocie do 2000 zł będzie skierowany:
- na pokrycie kosztów pogrzebu osobie, która pokryła koszty pogrzebu, jeśli po osobie zmarłej nie przysługuje zasiłek pogrzebowy 
albo 
- jeśli osoba, która pokryła koszty pogrzebu jest uprawniona do zasiłku pogrzebowego i poniosła w związku z pogrzebem nadzwyczajne, trudne do przewidzenia, niemożliwe do pokrycia z kwoty zasiłku pogrzebowego, koszty

Odnośnie tej drugiej sytuacji  MRPiPS wskazuje, że czasem powstają nietypowe, trudne do przewidzenia koszty pogrzebu, które są niemożliwe do pokrycia z kwoty zasiłku pogrzebowego i innych źródeł przysługujących w związku ze śmiercią zmarłego (np. ze środków na rachunku oszczędnościowym zmarłego, ubezpieczenia). Można zaliczyć do nich choćby koszty transportu zwłok z odległego miejsca (np. z zagranicy, minimalny koszt z reguły wynosi ok. 6-7 tys. zł) czy dłuższego przechowywania zwłok w chłodni.

REKLAMA

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej informuje, że na podstawie ustawy z 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz. U. z 2023 poz. 887 i 1688), obowiązek pochowania zwłok spoczywa na gminie, na terenie której nastąpił zgon. Jeśli osoba zmarła nie miała rodziny lub była bezdomna, to właśnie gmina, w której doszło do zgonu, jest odpowiedzialna za organizację pogrzebu i pokrycie związanych z nim kosztów. Zgodnie z art. 10 ust. 3 powołanej ustawy w sytuacji, gdy krewni osoby zmarłej jej nie pochowają, ciężar realizacji tego zadania przenosi się na gminę właściwą ze względu na miejsce zgonu. Tak więc na gminie spoczywa obowiązek pochowania zmarłego w odróżnieniu od prawa do pochowania zmarłego, które przysługuje jego bliskim, a jedyną przesłanką, która powoduje przesunięcie na gminę obowiązku sprawienia pochówku, jest brak wypełnienia tego zadania przez krewnych zmarłego. Nie ma znaczenia, dlaczego nie podjęli się oni organizacji pogrzebu. 

Sprawienie pogrzebu jest jednym ze świadczeń niepieniężnych pomocy społecznej, a obowiązek organizacji pochówku, w tym osób bezdomnych, jest zadaniem własnym gminy. Jednakże aktualizuje się ono dopiero gdy z prawa do pochówku zmarłego nie skorzystają krewni, małżonek ani powinowaci jak też brak jest osób, które dobrowolnie zobowiązały się do dokonania pochówku. Postanowienia art. 17 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej dotyczące obowiązku organizacji pogrzebu przez gminę należy interpretować zgodnie z zasadami i celami pomocy społecznej, zwłaszcza z uwzględnieniem zasady subsydiarności, co oznacza, że na gminie ciąży obowiązek sprawienia pogrzebu tylko wtedy, gdy obowiązku tego nie może wykonać rodzina. Natomiast, w sytuacji braku dostatecznych środków na organizację pogrzebu zmarłemu, przez osobę bliską zastosowanie znajduje przepis art. 39 ustawy o pomocy społecznej, umożliwiający wystąpienie z wnioskiem o przyznanie zasiłku celowego na pokrycie kosztów pogrzebu. Tak więc gmina jest już obecnie systemowo włączona w proces zarówno finansowania zasiłku celowego na koszty pogrzebu jak i finansowania kosztu pogrzebu. 

W przypadku, gdy osoba zmarła nie była osobą podlegającą ubezpieczeniom społecznym, zaopatrzeniu emerytalnemu, osobą pobierającą emeryturę lub rentę (lub członkiem ich rodzin), osobą, która w dniu śmierci nie miała ustalonego prawa do emerytury lub renty, lecz spełniała warunki do jej uzyskania i pobierania, osobą pobierającą zasiłek chorobowy, świadczenie rehabilitacyjne, zasiłek macierzyński lub zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego za okres po ustaniu tytułu ubezpieczenia, nie przysługuje zasiłek pogrzebowy. W takiej sytuacji bardzo prawdopodobne jest, że koszt pogrzebu będzie poniesiony wyłącznie przez gminę. 

Ministerstwo podkreśla, że zasiłek celowy nie ma charakteru roszczeniowego i jest przyznawany w ramach uznania administracyjnego zarówno w zakresie przyznania prawa jak i wysokości kwoty. Projektowane rozwiązanie umożliwi gminom przyznanie zasiłku z tego tytułu zarówno osobom spełniającym kryterium dochodowe, jak i go nie spełniającym, tzn. osobom samotnie gospodarującym lub osobom w rodzinie. Gminy będą realizowały to zadanie w ramach posiadanych środków finansowych na ten cel.

Minister Finansów: zasiłek pogrzebowy 6450 zł i bez corocznej waloryzacji. Także bez 2000 zł zasiłku celowego z pomocy społecznej na koszty pogrzebu

W piśmie do Sekretarza Stałego Komitetu Rady Ministrów z 2 sierpnia 2024 r. Minister Finansów poinformował, że rekomenduje podwyżkę zasiłku pogrzebowego do kwoty 6450 zł bez mechanizmu waloryzacji. Minister zwrócił uwagę, że Fundusz Ubezpieczeń Społecznych (z którego jest finansowany zasiłek pogrzebowy) jest deficytowy, a jego obciążanie nowymi zobowiązaniami finansowymi będzie wiązać się ze znacznym zwiększeniem wydatków budżetu państwa, co może mieć długofalowe konsekwencje dla stabilności finansów publicznych. 

Ponadto Minister Finansów stanął na stanowisku, że wprowadzenie zasiłku celowego z pomocy społecznej z tytułu zdarzenia, jakim jest pogrzeb "nie znajduje uzasadnienia ze względu na obciążenie dodatkowymi kosztami jednostek samorządu terytorialnego."

Takie same oczekiwania co do omawianego projektu powtórzył Minister Finansów Andrzej Domański w w Polsat News w dniu 13 sierpnia 2024 r. 

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada Ministrowi Finansów

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zmieniło omawianego projektu pod presją Ministra Finansów. W protokole rozbieżności MRPiPS pisze m.in.:
MRPiPS podtrzymuje konieczność zachowania w projekcie ustawy propozycji przepisów dotyczących waloryzacji zasiłku pogrzebowego. Waloryzacja przy zastosowaniu wskaźnika inflacji ogółem nie spowoduje znacznego zwiększenia wydatków na zasiłki pogrzebowe. (…)
Wyniki przeprowadzonej analizy kosztów pogrzebu nie wskazują na występowanie dodatniego trendu wydatków na usługi cmentarne i pogrzebowe w latach 2015-2022 (przy stałej kwocie zasiłku pogrzebowego wynoszącej 4000 zł). Trudno ocenić wpływ wzrostu kwoty zasiłku pogrzebowego na jednostkowy koszt pogrzebu. Należy jednak zauważyć, że zarówno obecna, jak i proponowana wysokość zasiłku pogrzebowego jest dużo niższa od przeciętnych kosztów pogrzebu. Nawet kwota zwiększona do 7000 zł nie będzie odpowiadała rzeczywistym, rynkowym kosztom pogrzebu i nie wystarczy na pokrycie wszystkich kosztów związanych z pochówkiem. Dlatego też nie przewiduje się, by wprowadzone rozwiązanie spowodowało automatyczny i nieuzasadniony wzrost cen usług pogrzebowych. (…)
MRPiPS podtrzymuje konieczność określenia w projekcie celowego zasiłku z pomocy społecznej w kwocie do 2000 zł.

A więc MRPiPS "idzie na zwarcie" z resortem finansów. Kto okaże się silniejszy, zobaczymy już niedługo w Sejmie.

Kiedy zmiany w zasiłku pogrzebowym wejdą w życie?

Skutki finansowe tej nowelizacji zostały obliczone w projekcie przy założeniu, że nowa wysokość zasiłku pogrzebowego będzie obowiązywać od 1 lipca 2024 r. Ale projekt jeszcze (na 19 sierpnia 2024 r. 2024 r.) nie wpłynął do Sejmu, a zatem trudno prognozować od kiedy nastąpi podwyżka tego zasiłku. 
Na pewno są w tej sprawie spory w koalicji rządowej, bo projekt zakładający podwyżkę do 7000 zł przygotował Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, którym kieruje polityczka Lewicy, a Ministrem Finansów jest polityk Koalicji Obywatelskiej. 
W dniu 16 sierpnia 2024 r. Sebastian Gajewski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, poinformował w rozmowie z PAP, że decyzje dotyczące ostatecznej kwoty zasiłku pogrzebowego jeszcze nie zapadły.
"Projekt Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki i Społecznej wskazuje wyraźnie: proponujemy podwyższenie zasiłku pogrzebowego z 4 tys. zł do 7 tys. zł. Ta decyzja nie jest decyzją arbitralną, nie jest decyzją uznaniową, tylko jest propozycją, którą oparliśmy o rzetelne analizy ekonomiczne kosztów pogrzebu z uwzględnieniem zróżnicowania tych kosztów, zarówno jeśli chodzi o regiony, jak i wielkość miejscowości, w której taki pogrzeb jest przeprowadzany" - powiedział Gajewski.

Minister Gajewski wskazał, że w Warszawie pogrzeb kosztuje znacznie więcej na Podkarpaciu. Jak dodał, "jasne jest także to, że dzisiaj nie ma możliwości sprawienia pochówku osobie bliskiej za 4 tys. zł zasiłku pogrzebowego".
"Czy to będzie 7 tys. zł? Taką decyzję będziemy podejmować na Komitecie Stałym (Rady Ministrów) i na Radzie Ministrów. Nie ukrywam, że w ministerstwie jesteśmy bardzo przywiązani do kwoty 7 tysięcy" - podkreślił Gajewski.

Wskazał, że zasiłek pogrzebowy jest teraz jedynym świadczeniem emerytalno-rentowym, które nie podlega waloryzacji. "Wszyscy wiemy, że za 4 tys. zł nie da się w Polsce nikogo pochować, bez względu na to, czy to jest wieś na Podkarpaciu, czy to jest Warszawa. To jest za mało. Kiedyś ta kwota była kwotą wystarczającą, ale między tym momentem, a dzisiaj minęło kilkanaście lat, w tym czasie ceny rosły, rosły płace, także rosły ceny usług na rynku pogrzebowym" - zauważył wiceszef MRPiPS.
Dodał, że zasiłek pogrzebowy powinien być waloryzowany, by zapobiec sytuacji, że z powodu kolejnego wzrostu cen, ludzie będą mieli problemy ze sfinansowaniem kosztów pogrzebu.
Jak poinformował minister Gajewski: "Chcielibyśmy zakończyć rządowy proces legislacyjny w ciągu kilku najbliższych tygodni. Myślę, że datą realną, w której projekt mógłby opuścić rząd jest wrzesień tego roku. Bardzo chcielibyśmy, aby te nowe zasady dotyczące zasiłku pogrzebowego (...) weszły w życie w przyszłym roku" - powiedział Gajewski.

O ostatecznym kształcie tej nowelizacji będziemy oczywiście informować na infor.pl

Źródło: Projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zakaz wjazdu aut elektrycznych do garażu podziemnego w bloku. Czy taka uchwała wspólnoty mieszkaniowej jest zgodna z prawem?

Media od jakiegoś czasu donoszą o uchwałach niektórych wspólnot mieszkaniowych, które zakazują „elektrykom” (samochodom z napędem elektrycznym) wjazdu do garażu podziemnego w bloku mieszkalnym. Czy takie ograniczenie praw mieszkańców do korzystania z garażu jest w ogóle legalne. Warto też pamiętać o możliwości zaskarżania uchwał wspólnoty mieszkaniowej. Nie ma jeszcze wyroków sądowych w podobnych sprawach.

Stałe kontrole na granicy z Niemcami od 16 września 2024 r. Ile potrwają? Problem dla firm i pracowników

Rząd w Niemczech podjął decyzję, że od 16 września na kolejne 6 miesięcy przywrócone zostaną wszystkie kontrole graniczne, w tym przedłużone będą kontrole na granicy z Polską, Czechami, Szwajcarią i Austrią. - Bardzo trudno jest dyskutować z argumentami podnoszonymi przez władze niemieckie, które kontrole graniczne tłumaczą walką z nielegalną migracją i chęcią zapewnienia bezpieczeństwa obywatelom. Nie da się jednak ukryć, że kontrole graniczne w pewien sposób naruszają zasady swobody przepływu handlowego, usługowego, a także mocno komplikują życie pracownikom transgranicznym. Z zasady więc kontrole sprawiają, że nasza integracja na pograniczu polsko-niemieckim i współpraca biznesowa jest po prostu słabsza – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie. 

Aktywny rodzic w pracy - czy świadczenie przysługuje rodzicom prowadzącym własną działalność gospodarczą?

Czy świadczenie "aktywny rodzic w pracy" obejmuje także rodziców prowadzących własną działalność gospodarczą? Co w przypadku gdy rodzic prowadzący działalność gospodarczą korzysta z ulg i preferencji w opłacaniu składek do ZUS?

Emerytura od państwa w wysokości 20% ostatniej pensji - jeżeli nie podwyższymy wieku emerytalnego

Wprowadzenie w 1999 roku systemu zdefiniowanej składki w ubezpieczeniach emerytalnych spowodowało obniżenie tzw. przeciętnej stopy zastąpienia. Instytut Emerytalny podaje, że w latach 2014–2020 ta stopa spadła z 52,5 do 42,4 proc. Oznacza to, że po przejściu na emeryturę dana osoba otrzymuje świadczenie w wysokości mniejszej niż połowa ostatniej pensji. Jeszcze przed 2060 rokiem ta stopa spadnie poniżej 20%, jeżeli nie zostanie podwyższony wiek emerytalny.

REKLAMA

Wskazania w orzeczeniu o niepełnosprawności. Co oznacza punkt 7 i 8? [Przykład]

Wskazania stanowią ważny element orzeczenia o niepełnosprawności. Rodzice często zwracają uwagę na punkty 7 i 8. Co one oznaczają i dlaczego są istotne do uzyskania świadczeń? Co powinny wiedzieć osoby, ubiegające się o świadczenie pielęgnacyjne?

Liczba wypadków przy pracy w I półroczu 2024 r. wzrosła. Przyczyną 42 proc. z nich, było nieprawidłowe zachowanie się pracowników

Liczba wypadków przy pracy w I półroczu 2024 r. wzrosła. Odnotowano ponad 30 tys. 400 osób poszkodowanych w wypadkach przy pracy. Przyczyną 42 proc. z nich, było nieprawidłowe zachowanie się pracowników. Główny Urząd Statystyczny opublikował dane dotyczące wypadków przy pracy w I półroczu 2024 r. 

35-godzinny tydzień pracy w Polsce. Nie ma w tym nic złego jeżeli jest dobrowolny. Środowiska wolnościowe, rolnicy i sadownicy apelują do rządu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej planuje wprowadzić szereg regulacji mogących drastycznie wpłynąć na stabilność polskiej gospodarki – piszą we wspólnym apelu o rozsądne rozwiązania na rynku pracy w Polsce organizacje wolnościowe i rolnicze. Apel ten dotyczy 35-godzinnego tygodnia pracy, oskładkowania umów cywilnoprawnych i zwiększenia uprawnień Państwowej Inspekcji Pracy.

16 września zmienią się przepisy. Będzie łatwiej uzyskać świadczenie pieniężne

Od 16 września 2024 r. zmienią się przepisy ustawy o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa. Byłym sołtysom łatwiej będzie uzyskać to świadczenie.

REKLAMA

Nowe stawki dla opakowań szklanych – MKiŚ chce obniżyć opłaty produktowe

Ministerstwo Klimatu i Środowiska chce obniżyć stawkę opłaty produktowej dla opakowań szklanych wielokrotnego użytku, aby uwzględnić ich większą masę. Zgodnie z projektem nowelizacji rozporządzenia przygotowanym przez MKiŚ, stawka dla tych opakowań ma wynosić 0,01 zł w 2025 r., 0,05 zł w 2026 r., oraz 0,25 zł w 2027 r. Rozporządzenie ma wejść w życie 1 stycznia 2025 r.

831 zł lub 652,60 zł miesięcznie dla pracownika. Nie wszyscy wiedzą o tym dodatku

831 zł lub 652,60 zł miesięcznie dla pracownika. Nie wszyscy wiedzą o tym dodatku. Chodzi o dodatek aktywizacyjny. Kto może liczyć na 831 zł dodatku aktywizacyjnego, a kto na 652,60 zł dodatku aktywizacyjnego? Nie wszyscy mogą z niego skorzystać.

REKLAMA