REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co z projektem ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ochrona ludności alarm ewakuacja schronienie
ochrona ludności alarm ewakuacja schronienie
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zakończyły się uzgodnienia wewnątrzresortowe projektu ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej; projektowana regulacja najprawdopodobniej pod koniec maja trafi do Stałego Komitetu Rady Ministrów. Co znalazło się w projektowanej regulacji?

Koniec uzgodnień projektu ustawy o ochronie ludności 

Uzgodnienia wewnątrzresortowe projektu ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej zostały zamknięte - taką informację przekazał wiceszef MSWiA Wiesław Leśniakiewicz. Projektowana regulacja ma teraz trafić do uzgodnień międzyresortowych. Dodał, że w konsultacjach została uwzględniona duża część propozycji, które przesłała m.in. Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej i departamenty, które zajmowały się dokumentem.

REKLAMA

Ministerstwo chciałoby, aby pod koniec maja projekt został wniesiony do Stałego Komitetu Rady Ministrów, natomiast, zgodnie z przyjętym harmonogramem, 12 czerwca projekt miałby zostać przedłożony Radzie Ministrów.

Co znalazło się w projektowanej regulacji

Ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej ma usystematyzować obszary związane z zadaniami wynikającymi z Konwencji o ochronie ofiar wojny. W projektowanej regulacji znalazło się siedem podstawowych zagadnień dotyczących: 

  • systemu ostrzegania i alarmowania; 
  • ewakuacji i przyjęciu ludności; 
  • schronów i ukryć dla ludności; 
  • wzmacniania społecznej odporności; 
  • budowania zasobów i struktur ochrony ludności i obrony cywilnej; 
  • funkcjonowania ochrony ludności w czasie wojny,
  • finansowania.

Zgodnie z propozycją podstawowymi organami ochrony ludności są

  • wójt, 
  • burmistrz lub prezydent miasta, 
  • starosta, 
  • marszałek województwa, 
  • wojewoda, 
  • minister właściwy do spraw wewnętrznych, 
  • inni ministrowie. 

Również organizacje pozarządowe mają pełnić dużą rolę w ochronie ludności, prowadząc działania edykacyjne i pomocowe czy działania ratownicze. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Na czele podmiotów ochrony ludności ma stać Rządowy Zespół Ochrony Ludności (RZOL), w którego skład wejdą przedstawiciele MON oraz ministrowie kierujący działami administracji rządowej: administracją publiczną, aktywami państwowymi, informatyzacją, łącznością i zdrowiem. Przewodniczącym RZOL zostanie minister właściwy do spraw wewnętrznych, zaś w pracach zespołu będą uczestniczyć szefowie PSP, RCB, RARS oraz przedstawiciele innych ministrów.

Osobą odpowiedzialną za realizację polityki państwa w zakresie ochrony ludności oraz sprawującym nadzór nad realizacją zadań ochrony ludności przez organy ochrony ludności administracji rządowej będzie szef MSWiA. W przypadku ogłoszenia stanu wojennego i w czasie wojny szef MSWiA staje się Szefem Obrony Cywilnej Kraju. Projekt zakłada, że szef MSWiA prowadził będzie centralną ewidencję zasobów ochrony ludności.

Informowanie, ostrzeganie i alarmowanie 

W ustawie znajdą się w nim również przepisy dotyczące informowania, ostrzegania i alarmowania. Chodzi o integrację istniejących systemów oraz utworzenie systemu bezpiecznej łączności państwowej. Rozwijane mają być także nowoczesne systemy ostrzegania i alarmowania.

REKLAMA

Do zadań wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, jako organu ochrony ludności na obszarze gminy ma należeć m.in. współfinansowanie utrzymania, modernizacji i budowy gminnych obiektów przeznaczonych do ochrony ludności, w tym budowli ochronnych. Samorządy mają też m.in. planować i organizować szkolenia i ćwiczenia z reagowania na zagrożenia.

Przedsięwzięcia dotyczące ochrony ludności ma koordynować starosta. Do jego zadań będzie też należało organizowanie współpracy między gminami, czy wnioskowanie do organów administracji wojskowej o wyłączenie z nadawania przydziałów dla personelu przeznaczonego do realizacji zadań obrony cywilnej.

Wojewoda będzie kontrolował realizację działań z zakresu ochrony ludności, prowadził działania z zakresu pomocy humanitarnej oraz współpracował z RZOL w kwestii informacji o zagrożeniach. Wojewoda zajmie się także tworzeniem i utrzymywaniem wojewódzkich zasobów ochrony ludności. Do jego zadań będzie należało także ostrzeganie i alarmowanie o zagrożeniach.

Schrony i miejsca doraźnego ukrycia

Obiekty zbiorowej ochrony, zgodnie z propozycją, zostaną podzielone na budowle ochronne i tymczasowe miejsca doraźnego ukrycia. Do tych pierwszych zaliczane są schrony (budowle hermetyczne z urządzeniami filtrowentylacyjnymi) oraz ukrycia (o konstrukcji niehermetycznej); do drugich - obiekty budowlane przystosowane do tymczasowego ukrycia ludzi.

Uznanie za budowlę ochronną ma następować w drodze decyzji administracyjnej. Decyzja ta będzie mogła być wydana na wniosek właściciela lub zarządcy obiektu albo z urzędu. Decyzja taka będzie mogła także dotyczyć planowanej budowli.

Ustawa o ochronie ludności to jeden z najpilniejszych projektów, nad którym pracuje resort spraw wewnętrznych i administracji. Projekt, który bazuje na propozycji złożonej przez Koalicję Obywatelską w 2023 r. ma zawierać kompleksowe rozwiązanie na wypadek różnego rodzaju kryzysów. W zespole pracującym nad przygotowaniem ustawy, obok przedstawicieli MSWiA, znaleźli się także przedstawiciele MON. (PAP)

autor: Marcin Chomiuk

mchom/ mark/ lm/

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Żałoba narodowa. Czy dzień żałoby narodowej jest dniem wolnym od pracy?

Kwestie dotyczące wprowadzenia żałoby narodowej w Polsce uregulowane są ustawą z 31 stycznia 1980 r. o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz o pieczęciach państwowych. Czym jest żałoba narodowa? Kiedy jest wprowadzana? Czy dzień żałoby narodowej jest dniem wolnym od pracy?

Pociąg do Chorwacji 2025. Minister Klimczak: obiad w Warszawie śniadanie w Rijece; bilety od 200 zł. PKP Intercity pracuje nad bezpośrednim połączeniem

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak poinformował 10 kwietnia 2025 r., że wystąpił do swoich odpowiedników w Austrii, by połączenie kolejowe z Polski do Rijeki w Chorwacji było realizowane od 1 lipca tego roku. "PKP Intercity jeszcze o tym nie mówi, ale ja mogę zdradzić - zaznaczając, że to jest dopiero początek naszych obliczeń, uzależnionych od zgód innych państw - być może udałoby się pojechać za 200 zł z Warszawy do Chorwacji" - przekazał minister Klimczak. Dodał, że to byłby najtańszy bilet.

Papież Franciszek zmienił zasady dotyczące pochówku. Zmiany mają już pół roku

W Poniedziałek Wielkanocny, 21 kwietnia 2025 r. kardynał Farrell w komunikacie przekazanym przez watykańskie biuro prasowe poinformował o śmierci Papieża Franciszka. 20 listopada 2024 r. zmienione zostały zasady dotyczące pochówku.

W Poniedziałek Wielkanocny zmarł papież Franciszek. Miał 88 lat

Papież Franciszek zmarł w Poniedziałek Wielkanocny, 21 kwietnia o godzinie 7.35 - poinformował kardynał Farrell w komunikacie przekazanym przez watykańskie biuro prasowe. Franciszek (Jorge Mario Bergoglio), który zmarł w wieku ponad 88 lat, to jeden z najstarszych papieży w dziejach Kościoła. Jego pontyfikat trwał 12 lat i cztery miesiące.

REKLAMA

Zmarł Papież Franciszek. W jaki sposób będzie przebiegał wybór nowej głowy Kościoła katolickiego i czy w konklawe będą uczestniczyli również świeccy mężczyźni i kobiety?

W Poniedziałek Wielkanocny, 21 kwietnia 2025 r. – Watykan poinformował o śmierci Papieża Franciszka. „Najdrożsi bracia i siostry, z głębokim smutkiem muszę ogłosić śmierć naszego Ojca Świętego Franciszka. (…) Z ogromną wdzięcznością za jego przykład, jako prawdziwego ucznia Pana Jezusa, polecamy duszę Papieża Franciszka nieskończonej miłosiernej miłości Boga Trójjedynego” – ogłosił o godz. 9:45 kardynał Kevin Farrell, kamerling Izby Apostolskiej. W jaki sposób, będzie przebiegał wybór nowej głowy Kościoła katolickiego i czy w konklawe będą uczestniczyli również świeccy mężczyźni i kobiety?

Watykan: zmarł papież Franciszek w Wielki Poniedziałek o godz. 7.35 [21 kwietnia 2025 r.]

W Wielki Poniedziałek zmarł papież Franciszek.

Twoje długi mogą zostać całkowicie umorzone bez obowiązku dokonywania jakichkolwiek spłat. To szansa na nowy start dla tysięcy osób

W ramach upadłości konsumenckiej – jeżeli zachodzą ściśle określone w ustawie przesłanki – dłużnik może uzyskać całkowite umorzenie swoich zobowiązań, bez obowiązku dokonywania jakichkolwiek spłat i tym samym – nowy start w życiu. Z rozwiązania takiego, mogą skorzystać m.in. zadłużeni seniorzy, prowadzący jednoosobowe gospodarstwa domowe, którzy uzyskują świadczenia zbliżone do najniższej emerytury.

Urlop stażowy 2025: po 10 latach pracy 30 dni urlopu wypoczynkowego, po 15 latach - 35 dni, po 20 latach - 40 dni. Czy wejdzie? Mamy stanowisko resortu pracy

Obecnie analizuje się zagadnienie urlopu stażowego, to ważne, bo daje to szansę na dodatkowy odpoczynek i ochronę zdrowia pracowników. Idea jest bardzo prosta: pracownikom z krótszym stażem (do 10 lat) przysługuje 20-dniowy urlop wypoczynkowy w 100% finansowany przez pracodawcę, natomiast po przekroczeniu dziesięcioletniego okresu pracy zamiast dotychczasowych 26 dni, wypoczynek zostałby zwiększony do 30 dni, a potem – o kolejne 5 dni za każde następne 5 lat. Resort pracy zajmuje pozytywne stanowisko na wprowadzenie tzw. urlopu stażowego, bo proponowane zmiany mają solidne uzasadnienie zarówno logiczne, społeczne jak i prawne. Zresztą – przecież już teraz w wielu zawodach obowiązują dłuższe urlopy.

REKLAMA

Biorą się za listonoszy: bo nie dostarczają przesyłek i awiz, a terminy urzędowe i sądowe biegną. Sprawa skierowana do Urzędu Komunikacji Elektronicznej

Kto z nas nie spotkał się taką sytuacją, że listonosz nie dostarczył przesyłki, nie podjął nawet takiej próby i z automatu zostawił w skrzynce awizo. Mato miejsce szczególnie w dużych miastach, z blokami bez wind. To jeszcze nic, czasami tego awiza nie ma! Możemy przeczytać np. taką skargę: "Poczta nie dostarczyła mi awizo do sądu w Lublinie co mam teraz zrobić. Rozmawiałam z listonoszem to się bezczelnie wypiera. Dlaczego przez czyjąś głupotę mam cierpieć?" Problem rzeczywiście istnieje, bo istnieje skutek doręczenia i pewne terminy biegną.

III grupa inwalidzka - stopień lekki. Co w 2025 roku?

Wiele osób wciąż szuka informacji na temat tego co daje orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu lekkim, dawniej określane jako trzecia grupa inwalidzka (III grupa). Ten stopień definiuje osoby, których naruszona sprawność organizmu powoduje istotne pogorszenie zdolności do wykonywania pracy lub ograniczenia w pełnieniu ról społecznych. W 2025 roku władze, PFRON, a także rząd i samorządy przygotowały szereg udogodnień oraz wsparć finansowych dla beneficjentów tego stopnia niepełnosprawności. Przyglądamy się najważniejszym z nich.

REKLAMA