Co z projektem ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej?
REKLAMA
REKLAMA
- Koniec uzgodnień projektu ustawy o ochronie ludności
- Co znalazło się w projektowanej regulacji
- Informowanie, ostrzeganie i alarmowanie
- Schrony i miejsca doraźnego ukrycia
Koniec uzgodnień projektu ustawy o ochronie ludności
Uzgodnienia wewnątrzresortowe projektu ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej zostały zamknięte - taką informację przekazał wiceszef MSWiA Wiesław Leśniakiewicz. Projektowana regulacja ma teraz trafić do uzgodnień międzyresortowych. Dodał, że w konsultacjach została uwzględniona duża część propozycji, które przesłała m.in. Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej i departamenty, które zajmowały się dokumentem.
REKLAMA
Ministerstwo chciałoby, aby pod koniec maja projekt został wniesiony do Stałego Komitetu Rady Ministrów, natomiast, zgodnie z przyjętym harmonogramem, 12 czerwca projekt miałby zostać przedłożony Radzie Ministrów.
Co znalazło się w projektowanej regulacji
Ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej ma usystematyzować obszary związane z zadaniami wynikającymi z Konwencji o ochronie ofiar wojny. W projektowanej regulacji znalazło się siedem podstawowych zagadnień dotyczących:
- systemu ostrzegania i alarmowania;
- ewakuacji i przyjęciu ludności;
- schronów i ukryć dla ludności;
- wzmacniania społecznej odporności;
- budowania zasobów i struktur ochrony ludności i obrony cywilnej;
- funkcjonowania ochrony ludności w czasie wojny,
- finansowania.
Zgodnie z propozycją podstawowymi organami ochrony ludności są:
- wójt,
- burmistrz lub prezydent miasta,
- starosta,
- marszałek województwa,
- wojewoda,
- minister właściwy do spraw wewnętrznych,
- inni ministrowie.
Również organizacje pozarządowe mają pełnić dużą rolę w ochronie ludności, prowadząc działania edykacyjne i pomocowe czy działania ratownicze.
REKLAMA
Na czele podmiotów ochrony ludności ma stać Rządowy Zespół Ochrony Ludności (RZOL), w którego skład wejdą przedstawiciele MON oraz ministrowie kierujący działami administracji rządowej: administracją publiczną, aktywami państwowymi, informatyzacją, łącznością i zdrowiem. Przewodniczącym RZOL zostanie minister właściwy do spraw wewnętrznych, zaś w pracach zespołu będą uczestniczyć szefowie PSP, RCB, RARS oraz przedstawiciele innych ministrów.
Osobą odpowiedzialną za realizację polityki państwa w zakresie ochrony ludności oraz sprawującym nadzór nad realizacją zadań ochrony ludności przez organy ochrony ludności administracji rządowej będzie szef MSWiA. W przypadku ogłoszenia stanu wojennego i w czasie wojny szef MSWiA staje się Szefem Obrony Cywilnej Kraju. Projekt zakłada, że szef MSWiA prowadził będzie centralną ewidencję zasobów ochrony ludności.
Informowanie, ostrzeganie i alarmowanie
W ustawie znajdą się w nim również przepisy dotyczące informowania, ostrzegania i alarmowania. Chodzi o integrację istniejących systemów oraz utworzenie systemu bezpiecznej łączności państwowej. Rozwijane mają być także nowoczesne systemy ostrzegania i alarmowania.
REKLAMA
Do zadań wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, jako organu ochrony ludności na obszarze gminy ma należeć m.in. współfinansowanie utrzymania, modernizacji i budowy gminnych obiektów przeznaczonych do ochrony ludności, w tym budowli ochronnych. Samorządy mają też m.in. planować i organizować szkolenia i ćwiczenia z reagowania na zagrożenia.
Przedsięwzięcia dotyczące ochrony ludności ma koordynować starosta. Do jego zadań będzie też należało organizowanie współpracy między gminami, czy wnioskowanie do organów administracji wojskowej o wyłączenie z nadawania przydziałów dla personelu przeznaczonego do realizacji zadań obrony cywilnej.
Wojewoda będzie kontrolował realizację działań z zakresu ochrony ludności, prowadził działania z zakresu pomocy humanitarnej oraz współpracował z RZOL w kwestii informacji o zagrożeniach. Wojewoda zajmie się także tworzeniem i utrzymywaniem wojewódzkich zasobów ochrony ludności. Do jego zadań będzie należało także ostrzeganie i alarmowanie o zagrożeniach.
Schrony i miejsca doraźnego ukrycia
Obiekty zbiorowej ochrony, zgodnie z propozycją, zostaną podzielone na budowle ochronne i tymczasowe miejsca doraźnego ukrycia. Do tych pierwszych zaliczane są schrony (budowle hermetyczne z urządzeniami filtrowentylacyjnymi) oraz ukrycia (o konstrukcji niehermetycznej); do drugich - obiekty budowlane przystosowane do tymczasowego ukrycia ludzi.
Uznanie za budowlę ochronną ma następować w drodze decyzji administracyjnej. Decyzja ta będzie mogła być wydana na wniosek właściciela lub zarządcy obiektu albo z urzędu. Decyzja taka będzie mogła także dotyczyć planowanej budowli.
Ustawa o ochronie ludności to jeden z najpilniejszych projektów, nad którym pracuje resort spraw wewnętrznych i administracji. Projekt, który bazuje na propozycji złożonej przez Koalicję Obywatelską w 2023 r. ma zawierać kompleksowe rozwiązanie na wypadek różnego rodzaju kryzysów. W zespole pracującym nad przygotowaniem ustawy, obok przedstawicieli MSWiA, znaleźli się także przedstawiciele MON. (PAP)
autor: Marcin Chomiuk
mchom/ mark/ lm/
Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat