REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co z projektem ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej?

ochrona ludności alarm ewakuacja schronienie
ochrona ludności alarm ewakuacja schronienie
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zakończyły się uzgodnienia wewnątrzresortowe projektu ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej; projektowana regulacja najprawdopodobniej pod koniec maja trafi do Stałego Komitetu Rady Ministrów. Co znalazło się w projektowanej regulacji?

Koniec uzgodnień projektu ustawy o ochronie ludności 

Uzgodnienia wewnątrzresortowe projektu ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej zostały zamknięte - taką informację przekazał wiceszef MSWiA Wiesław Leśniakiewicz. Projektowana regulacja ma teraz trafić do uzgodnień międzyresortowych. Dodał, że w konsultacjach została uwzględniona duża część propozycji, które przesłała m.in. Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej i departamenty, które zajmowały się dokumentem.

REKLAMA

Ministerstwo chciałoby, aby pod koniec maja projekt został wniesiony do Stałego Komitetu Rady Ministrów, natomiast, zgodnie z przyjętym harmonogramem, 12 czerwca projekt miałby zostać przedłożony Radzie Ministrów.

Co znalazło się w projektowanej regulacji

Ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej ma usystematyzować obszary związane z zadaniami wynikającymi z Konwencji o ochronie ofiar wojny. W projektowanej regulacji znalazło się siedem podstawowych zagadnień dotyczących: 

  • systemu ostrzegania i alarmowania; 
  • ewakuacji i przyjęciu ludności; 
  • schronów i ukryć dla ludności; 
  • wzmacniania społecznej odporności; 
  • budowania zasobów i struktur ochrony ludności i obrony cywilnej; 
  • funkcjonowania ochrony ludności w czasie wojny,
  • finansowania.

Zgodnie z propozycją podstawowymi organami ochrony ludności są

  • wójt, 
  • burmistrz lub prezydent miasta, 
  • starosta, 
  • marszałek województwa, 
  • wojewoda, 
  • minister właściwy do spraw wewnętrznych, 
  • inni ministrowie. 

Również organizacje pozarządowe mają pełnić dużą rolę w ochronie ludności, prowadząc działania edykacyjne i pomocowe czy działania ratownicze. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Na czele podmiotów ochrony ludności ma stać Rządowy Zespół Ochrony Ludności (RZOL), w którego skład wejdą przedstawiciele MON oraz ministrowie kierujący działami administracji rządowej: administracją publiczną, aktywami państwowymi, informatyzacją, łącznością i zdrowiem. Przewodniczącym RZOL zostanie minister właściwy do spraw wewnętrznych, zaś w pracach zespołu będą uczestniczyć szefowie PSP, RCB, RARS oraz przedstawiciele innych ministrów.

Osobą odpowiedzialną za realizację polityki państwa w zakresie ochrony ludności oraz sprawującym nadzór nad realizacją zadań ochrony ludności przez organy ochrony ludności administracji rządowej będzie szef MSWiA. W przypadku ogłoszenia stanu wojennego i w czasie wojny szef MSWiA staje się Szefem Obrony Cywilnej Kraju. Projekt zakłada, że szef MSWiA prowadził będzie centralną ewidencję zasobów ochrony ludności.

Informowanie, ostrzeganie i alarmowanie 

W ustawie znajdą się w nim również przepisy dotyczące informowania, ostrzegania i alarmowania. Chodzi o integrację istniejących systemów oraz utworzenie systemu bezpiecznej łączności państwowej. Rozwijane mają być także nowoczesne systemy ostrzegania i alarmowania.

REKLAMA

Do zadań wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, jako organu ochrony ludności na obszarze gminy ma należeć m.in. współfinansowanie utrzymania, modernizacji i budowy gminnych obiektów przeznaczonych do ochrony ludności, w tym budowli ochronnych. Samorządy mają też m.in. planować i organizować szkolenia i ćwiczenia z reagowania na zagrożenia.

Przedsięwzięcia dotyczące ochrony ludności ma koordynować starosta. Do jego zadań będzie też należało organizowanie współpracy między gminami, czy wnioskowanie do organów administracji wojskowej o wyłączenie z nadawania przydziałów dla personelu przeznaczonego do realizacji zadań obrony cywilnej.

Wojewoda będzie kontrolował realizację działań z zakresu ochrony ludności, prowadził działania z zakresu pomocy humanitarnej oraz współpracował z RZOL w kwestii informacji o zagrożeniach. Wojewoda zajmie się także tworzeniem i utrzymywaniem wojewódzkich zasobów ochrony ludności. Do jego zadań będzie należało także ostrzeganie i alarmowanie o zagrożeniach.

Schrony i miejsca doraźnego ukrycia

Obiekty zbiorowej ochrony, zgodnie z propozycją, zostaną podzielone na budowle ochronne i tymczasowe miejsca doraźnego ukrycia. Do tych pierwszych zaliczane są schrony (budowle hermetyczne z urządzeniami filtrowentylacyjnymi) oraz ukrycia (o konstrukcji niehermetycznej); do drugich - obiekty budowlane przystosowane do tymczasowego ukrycia ludzi.

Uznanie za budowlę ochronną ma następować w drodze decyzji administracyjnej. Decyzja ta będzie mogła być wydana na wniosek właściciela lub zarządcy obiektu albo z urzędu. Decyzja taka będzie mogła także dotyczyć planowanej budowli.

Ustawa o ochronie ludności to jeden z najpilniejszych projektów, nad którym pracuje resort spraw wewnętrznych i administracji. Projekt, który bazuje na propozycji złożonej przez Koalicję Obywatelską w 2023 r. ma zawierać kompleksowe rozwiązanie na wypadek różnego rodzaju kryzysów. W zespole pracującym nad przygotowaniem ustawy, obok przedstawicieli MSWiA, znaleźli się także przedstawiciele MON. (PAP)

autor: Marcin Chomiuk

mchom/ mark/ lm/

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MOPS czy ZUS? Świadczenia dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. [TABELA]

Jakie świadczenia dla osób z niepełnosprawnościami wypłaca Zakład Ubezpieczeń Społecznych, a które ośrodki pomocy społecznej? Prezentujemy proste zestawienie najważniejszych świadczeń w 2025 r.

Renta tytoniowa – czym jest, kto może się o nią ubiegać i na jakiej podstawie prawnej?

Renta tytoniowa to pojęcie, które choć w powszechnym użyciu nie funkcjonuje, coraz częściej pojawia się w kontekście dyskusji o świadczeniach z tytułu niezdolności do pracy. Choć alkoholizm jest uznawany za jedno z najpoważniejszych uzależnień, jego konsekwencje zdrowotne nie są jedynymi powodami przyznawania rent. W artykule wyjaśniamy, czym jest renta tytoniowa, kto może się o nią ubiegać oraz na jakiej podstawie prawnej można starać się o to świadczenie.

777 zł składki zdrowotnej pracownika, 315 zł przedsiębiorcy (obaj zarabiają 10 tys. zł miesięcznie). Konstytucyjny paradoks? Czy różne kwoty składki są sprawiedliwe?

Temat składki zdrowotnej był przez kilka ostatnich lat poruszany wielokrotnie. Porównując różne poziomy wynagrodzenia (co znajdą Państwo w dalszej części artykułu) nie da się nie zauważyć, że pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę płacą co do zasady składkę zdrowotną w wyższej wysokości niż przedsiębiorcy. W tym artykule przyjrzymy się, dlaczego tak się dzieje, czy jest to obiektywnie sprawiedliwe i czy jest to zgodne z zasadą równości wobec prawa. Bo przecież dostęp do publicznej służby zdrowia mamy taki sam. A jakość tego leczenia nie zależy od wysokości składki.

Skoro nieznajomość prawa szkodzi, to czyja to jest wina, że go nie znamy? [5 POWODÓW]

Prawo dotyka wszystkich. Tymczasem prawdziwie poznają je osoby decydujące się na studia prawnicze. Brak znajomości prawa rodzi niesprawiedliwość społeczną. Jakie są powody nieznajomości prawa? Czy możliwe są zmiany pozwalające na zrozumienie przepisów prawnych przez każdego?

REKLAMA

Pracujący emeryt z przywilejami finansowymi: zwolnienie z PIT i wyższa emerytura. Niektórzy mają limity dorabiania

ZUS informuje, że w ciągu ostatnich dziewięciu lat liczba pracujących emerytów wzrosła o 51,7 proc. Na koniec grudnia 2015 roku w Polsce było 575,4 tys. pracujących emerytów, natomiast na koniec 2024 roku ich liczba wzrosła do 872,6 tys. Nic dziwnego. Przepisy wspierają aktywność zarobkową emerytów.

Rozporządzenie DORA - co to jest i kogo dotyczy? [PRZEWODNIK]

Czego dotyczy unijne rozporządzenie DORA? Wprowadza nowe pojęcia i wymagania dotyczące cyberbezpieczeństwa w sektorze finansowym. Prezentujemy przewodnik po DORA z wyjaśnieniem trudnych pojęć dla dostawców usług ICT.

Kiedy ZUS przyznaje tzw. rentę alkoholową? Niezdolność do pracy musi być spowodowana czymś więcej niż chorobą alkoholową

W orzecznictwie lekarskim nie istnieje pojęcie tzw. renty alkoholowej. Jak podkreśla Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS-u, sam fakt istnienia choroby alkoholowej nie jest wystarczający do uzyskania świadczenia rentowego z tytułu niezdolności do pracy. Istotne jest stwierdzenie, że choroba alkoholowa może spowodować dodatkowe schorzenia będące powikłaniami uzależnienia, które znacznie ograniczają zdolność do pracy. Przykładami takich powikłań mogą być marskość wątroby, przewlekłe zapalenie trzustki, uszkodzenie układu nerwowego, uszkodzenie układu krążenia, a także zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania.

Plagiat w mediach – konsekwencje prawne i możliwości dochodzenia roszczeń

Plagiat jest poważnym naruszeniem zarówno zasad etyki dziennikarskiej, jak i obowiązujących przepisów prawa autorskiego. Współczesna era cyfryzacji oraz dynamiczny przepływ informacji sprzyjają przypadkom wykorzystywania cudzych treści bez odpowiedniego przypisania autorstwa. Warto przeanalizować, jakie regulacje prawne chronią twórców przed plagiatem w kontekście informacji prasowych oraz jakie działania mogą podjąć osoby poszkodowane w sytuacji, gdy ich teksty zostaną skopiowane bezprawnie.

REKLAMA

Sejm na żywo 31 marca 2025 r.: Komisja śledcza ds. Pegasusa

Przesłuchanie Mai Rodwald, prokurator, wezwanej w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.

Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat. Nowe wytyczne wydawania orzeczeń dla osób niepełnosprawnych tego nie zmieniają

Dla osób niepełnosprawnych prawnym wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne opublikował Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci do 16 roku życia i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia będzie ono miało charakter stały (do 16. roku życia). Następnie osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego. Świadczenie to jest przeznaczone dla osób dorosłych. Dla świadczenia wspierającego istotne jest nie orzeczenie o niepełnosprawności, a poziom potrzeby wsparcia ustalony przez WZON, a tego nowe wytyczne nie dotyczą. W dalszym ciągu nie ma planów, aby świadczenie wspierające było przyznawane dożywotnio. Są tylko takie postulaty.

REKLAMA