REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszt bonu energetycznego wyniesie 20 zł? To prawie 6,7% wartości bonu w jego najbardziej popularnej wersji

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Koszt bonu energetycznego wyniesie 20 zł? To prawie 10% wartości bonu w jego najbardziej popularnej wersji
Koszt bonu energetycznego wyniesie 20 zł? To prawie 10% wartości bonu w jego najbardziej popularnej wersji
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Samorządy chcą 20 zł za rozpatrzenie ….. 1 wniosku o bon energetyczny. Podstawowa wartość bonu to 300 zł.

Źródło tej informacji? Wypłata z budżetu na rzecz gminy powinna zostać określona kwotowo na poziomie co najmniej 20 zł za rozpatrzenie jednego wniosku w sprawie bonu energetycznego – wynika z opinii przestawionej przez Związek Powiatów Polskich.

REKLAMA

Samorządowcy o bonie energetycznym

W uwagach ZPP do projektu ustawy o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw wskazano, że dotacja celowa powinna zostać ustalona w kwocie odpowiadającej rzeczywistym wydatkom. Zdaniem przedstawicieli powiatów zaproponowana w projekcie stawka w wysokości 2 proc. kwoty z wypłaconych bonów energetycznych w większości przypadków nie pokryje realnych kosztów ponoszonych przez samorządy.

„Najniższy zwrot za wypłatę bonu będzie wynosić zaledwie 6 zł. Najwyższy, a więc najrzadziej przyznawany – 24 zł. Obecną obsługę czynności administracyjnych określa się na co najmniej kilkanaście złotych. Dlatego wypłata z budżetu na rzecz gminy powinna zostać określona kwotowo na poziomie co najmniej 20 zł od rozpatrzenia jednego wniosku (pozytywna weryfikacja lub wydawanie decyzji negatywnych lub reformacyjnych przewidzianych w ustawie)” – wskazano w opinii.

ZPP zwraca też uwagą, że proponowane regulacje nakładają na gminy kolejne obowiązki związane z weryfikacją wniosku i sprawozdawczością, co prowadzi do generowania kosztów po stronie administracji samorządowej. 

„Rozpatrywanie wniosku jest oparte w dużej mierze na sposobie rozpatrywania wniosków o dodatek węglowy i dodatku osłonowego, który już sam w sobie miał być rozwiązaniem doraźnym. Tymczasem znowu gminy i miasta mają przeprowadzić „jednorazową” akcję wsparcia” – zaznaczono w uwagach do projektu. „Związek Powiatów Polskich zwraca uwagę, że po raz kolejny Państwo tworzy procedurę administracyjną, którą chce przeprowadzać rękoma samorządów. Nie wydaje się jednak ona konieczna, gdyby państwo we własnym zakresie utrzymywało w ryzach ceny energii” – dodano.

Zdaniem ZPP kwestia utrzymania cen energii powinna być rozwiązana systemowo dla wszystkich obywateli, bez wprowadzania doraźnych rozwiązań jakim jest bon energetyczny. Według powiatów, środki zaangażowane w bony można przeznaczyć na generalne utrzymywanie cen, a nie tylko wspomaganie części społeczeństwa. Takie rozwiązanie pozwoliłoby m.in. jednostkom i instytucjom publicznym na lepsze planowanie wydatków.

Mimo uwag zgłoszonych do projektu, ZPP poparło rozwiązania przedłużające ustalenie cen maksymalnych energii dla tzw. podmiotów wrażliwych do końca 2024 r.

Zgodnie z projektem cena maksymalna prądu w drugiej połowie 2024 r. ma wynieść 500 zł za MWh dla gospodarstw domowych oraz 693 zł za MWh dla jednostek samorządu, podmiotów użyteczności publicznej oraz dla małych i średnich przedsiębiorców. Projektowa ustawa przewiduje, że bon energetyczny będzie miał wartość 300 zł dla jednoosobowego gospodarstwa domowego, dla gospodarstwa 2-3 osobowego – 400 zł, dla 4-5 osobowego – 500 zł, a dla sześcio- i więcej osobowego – 600 zł. Świadczenie to otrzymają osoby, których dochody nie przekraczają 2500 zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym albo 1700 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym.

źródło SS PAP

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
1000 zł świadczenia rodzicielskiego w 2025 r. Wydłużenie świadczenia rodzicielskiego od 19 marca 2025 r. Nowe przepisy już obowiązują

Świadczenie rodzicielskie w 2025 r. wynosi 1000 zł miesięcznie. Świadczenie rodzicielskie przysługuje rodzicom, którzy nie otrzymują zasiłku macierzyńskiego ani innego świadczenia odpowiadającemu za okres urlopu macierzyńskiego lub urlopu rodzicielskiego. Pobierać je można przez okres od 52 do 71 tygodni w zależności od liczby urodzonych, objętych opieką lub przysposobionych dzieci.

Czynsz, opłaty za śmieci, prąd. Czy w 2025 r. mogę dostać jakieś dodatki? [Przykłady]

Wiele osób boryka się z wysokimi rachunkami, szukając dostępnych form finansowego wsparcia. Prezentujemy kilka przykładowych świadczeń. Jakie kryteria trzeba spełnić w 2025 r.?

Jak samodzielnie przeprowadzić skuteczną windykację należności? Należy unikać tych błędów!

Chociaż odzyskiwanie należności nie jest prostym procesem, to jednak z windykacją można sobie poradzić samodzielnie. Niestety, wymaga to zachowania pewnych warunków, o których często się zapomina i przez to zmniejsza szansę na odzyskanie pieniędzy.

Koszty budowy domu w 2025 roku – materiały i robocizna. Projekt, mury, dach, stolarka, wykończenie

Aktualnie, w marcu 2025 roku w Polsce trzeba wydać ok. 430 000 zł, aby postawić parterowy dom o powierzchni 100 m2 w stanie deweloperskim. Ta kwota nie uwzględnia jednak zakupu działki ani projektu budowlanego czy ogrodzenia. Z zestawienia Rankomat.pl wynika, że najdroższy jest sam początek budowy, gdzie za postawienie murów trzeba wydać 185 tys. zł. Prace dachowe i wykończeniowe kosztują ponad 100 tys. zł za każdy z tych etapów. Najmniej, bo 30 tys. zł, pochłonie zakup i montaż drzwi, okien oraz bramy garażowej. Największy pojedynczy koszt to fundamenty i wykonanie stropu łącznie za 90 tys. zł z materiałami i robocizną. Ostateczna cena wybudowania domu będzie zależała od kosztów ekipy budowlanej, jakości wybranych materiałów budowlanych i kilku innych czynników.

REKLAMA

Nowe możliwości aplikacji mObywatel. Duże ułatwienia przy podpisie osobistym z e-dowodu

W aplikacji mObywatel pojawiła się nowa funkcjonalność. Użytkownicy mogą samodzielnie odblokować certyfikat podpisu osobistego i zmienić kodu PIN2. Pozwoli to znów korzystać z certyfikatu podpisu osobistego w e-dowodzie bez wizyty w urzędzie.

Dofinansowanie z PFRON 2025: ile, na jakich zasadach. Jak obniżyć koszty zatrudnienia i poprawić warunki pracy?

Firmy zatrudniające osoby z niepełnosprawnością mogą skorzystać z różnorodnych form wsparcia finansowego oferowanych przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Mechanizmy te pozwalają zmniejszyć koszty zatrudnienia, a w wielu przypadkach również uniknąć obowiązkowych wpłat na fundusz.

Komunikat ZUS

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje o ograniczeniach w dostępie do portalu PUE/eZUS.

Czy demencja pogrąży branżę opieki senioralnej w otchłani kosztów i czy terapia PBM niesie w związku z tym ze sobą światełko w tunelu?

Rosnący kryzys demencji realnym zagrożeniem dla systemu opieki zdrowotnej i senioralnej. Jest jednak światło w tunelu: fotobiomodulacja jako nowatorska metoda terapeutyczna walki z demencją.

REKLAMA

Sejm na żywo 20 marca [Transmisja online]

31. posiedzenie Sejmu - dzień drugi. Dziś Sejm, na wniosek klubu KO, wysłucha informacji bieżącej przedstawionej przez MSWiA w sprawie zwiększonej aktywności grup przestępczych obcokrajowców w Polsce.

Nowy wyrok TK o MOPS. Osoby niepełnosprawne świadczenia pielęgnacyjnego nie wyłudzały. 40 000 - 90 000 zł do odzyskania

Dla prawdopodobnie kilku tysięcy osób niepełnosprawnych wyrok TK z 18 marca 2025 r. jest podstawą do wznowienia postępowania w MOPS i doprowadzenia finalnie do wypłaty do średnio 40 000 - 90 000 zł. Kto skorzysta. Np. mąż jest niepełnosprawny i opiekuje się niepełnosprawną żoną (albo odwrotnie). Pomimo faktycznej opieki nie mógł otrzymać świadczenia pielęgnacyjnego. Mąż był prawnie pozbawiony świadczenia pielęgnacyjnego. Wydaje się to logiczne. Jak niby jedna osoba z poważnymi ograniczeniami zdrowotnymi mogłaby opiekować się osobą także niepełnosprawną. Jednak w praktyce w rodzinach (zwłaszcza wielopokoleniowych) występuje taka sytuacja. Ale prawo było tak napisane przez polityków jakby takich sytuacji nie było - opiekunowie byli pozbawieni świadczenia pielęgnacyjnego pod pretekstem, że często będzie tu wyłudzanie przez osoby niepełnosprawne świadczeń w ramach rodziny (podobnie jak wyłudzano kilka dodatków węglowych na jeden adres kilka lat temu).

REKLAMA