REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy obowiązek do końca 2024 roku: 1 punkt ładowania aut elektrycznych na 10 lub 20 miejsc parkingowych. Kogo dotyczy?

Nowy obowiązek do końca 2024 roku: 1 punkt ładowania aut elektrycznych na 10 lub 20 miejsc parkingowych. Kogo dotyczy?
Nowy obowiązek do końca 2024 roku: 1 punkt ładowania aut elektrycznych na 10 lub 20 miejsc parkingowych. Kogo dotyczy?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zbliżające się zmiany prawne w zakresie eMobility przyniosą w Polsce potrzebę szybkiej elektryfikacji parkingów. Dlatego E.ON Polska prezentuje przewodnik po wybranych zagadnieniach dotyczących obowiązujących i przyszłych regulacji w obszarze elektromobilności. Materiał powstał we współpracy z zespołem Dekarbonizacji kancelarii prawnej Osborne Clarke oraz firmą doradztwa podatkowego MDDP. Jest on kierowany do właścicieli i zarządców nieruchomości komercyjnych.

Niedostateczna sieć ładowania samochodów elektrycznych w Polsce

Według danych z końca 2023 roku, na dziesięć samochodów w pełni elektrycznych przypadał w Polsce tylko jeden punkt ładowania[1]. Jednocześnie, przy widocznym wzroście popularności elektryków rok do roku oraz tegorocznych regulacjach prawnych, jasna staje się potrzeba szybkiej i efektywnej elektryfikacji parkingów. W związku z tym zarządcy budynków niemieszkalnych[2] będą musieli spełnić szereg obowiązków. Z pomocą w ich realizacji przychodzi nowy przewodnik od E.ON Polska, dostępny za darmo na dedykowanej stronie E.ON.

Publikacja ta szczegółowo wyjaśnia m.in.:

REKLAMA

  • podstawowe pojęcia pojawiające się w regulacjach prawnych, 
  • wymogi dotyczące infrastruktury do ładowania aut elektrycznych,
  • kwestie podatkowe związane z instalacją urządzeń do ładowania elektryków w budynkach niemieszkalnych lub w ich pobliżu.

- Wchodzące w życie regulacje znacząco przyspieszą rozbudowę infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych. Warto wiedzieć, jak ważny jest to element całego ekosystemu ładowania – aż 30% energii wykorzystywanej przez samochody elektryczne pochodzi z parkingów biurowych. To ponad trzykrotnie więcej niż ze stacji ogólnodostępnych – tłumaczy Kuba Jedliński, menadżer zespołu eMobility w E.ON Polska. - Dostosowanie się do nowych przepisów wymaga wysiłku od całej branży. Dlatego postanowiliśmy wydać kompleksowy poradnik dla zarządców budynków niemieszkalnych oraz udostępnić go nieodpłatnie wszystkim zainteresowanym.

Efektywne planowanie elektryfikacji parkingu

Przygotowując budowę lub przebudowę budynku, warto nie ograniczać się do minimum wynikającego z obowiązujących przepisów. Szczególnie efektywne kosztowo jest planowanie docelowej infrastruktury ładowania, którą inwestor może tworzyć etapami. Taki model działania pozwala ograniczyć koszty budowy instalacji, a także zwiększy atrakcyjność budynku dla potencjalnych najemców.

- Same ładowarki stanowią zaledwie 20-25% kosztu całej inwestycji. Największą jej część pochłania instalacja elektryczna, a po niej sprawy formalno-projektowe, jak np. ekspertyzy stanu ochrony przeciwpożarowej czy odbiory Urzędu Dozoru Technicznego. Projektując przykładowo dwadzieścia punktów ładowania za jednym razem, osiąga się znacznie lepsze efekty niż w przypadku prac nad każdym z nich oddzielnie. Nie ma natomiast konieczności, aby instalować wszystkie punkty ładowania na raz. Ważne, aby móc je w łatwy sposób dodać do istniejącego systemu – wskazuje Kuba Jedliński. 

Przepisy unijne wspierają perspektywiczne planowanie infrastruktury dla eMobility. Za przykład posłużyć może wymóg odpowiedniego zwymiarowania przewodów. Powinny one umożliwiać jednoczesne i wydajne korzystanie z wymaganej liczby punktów ładowania oraz zapewniać możliwość instalacji systemu zarządzania ładowaniem. 

- E.ON w swoich projektach wykorzystuje system dynamicznego zarządzania mocą. Pozwala on na instalację ładowarek o nominalnej mocy często wielokrotnie przewyższającej możliwości przyłączeniowe budynku. Takie rozwiązanie jest już powszechnie stosowane w Skandynawii, Wielkiej Brytanii czy w Niemczech. Cieszymy się, że pierwsze tego typu projekty realizujemy również w Polsce. W ten sposób wraz z naszymi klientami możemy wprowadzać na krajowy rynek innowacje związane z elektryfikacją transportu – podsumowuje Kuba Jedliński z E.ON Polska.

Obowiązki wynikające z polskich przepisów

Punkt wyjścia dla krajowych przepisów związanych z infrastrukturą ładowania aut elektrycznych stanowi ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Zgodnie z jej zapisami najpóźniej do końca 2024 każdy właściciel i zarządca budynku niemieszkalnego z ponad 20 miejscami parkingowymi będzie musiał zainstalować przynajmniej jeden punkt ładowania aut elektrycznych. Wymóg ten obejmuje również tworzenie właściwej infrastruktury kanałowej. 

W przypadku nowego budynku, modernizacji jego instalacji elektrycznej lub przebudowy istniejącego parkingu będzie musiał powstać jeden punkt ładowania pojazdów elektrycznych na każde 10 miejsc postojowych

Obowiązek ten nie obejmie jednak m.in. budynków będących własnością małych lub średnich przedsiębiorstw.

Przepisy unijne w praktyce

Od kwietnia 2024 we wszystkich krajach Unii Europejskiej obowiązują regulacje wynikające z rozporządzenia dotyczącego rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, tzw. AFIR[3]. Wśród nich znalazł się wymóg zapewnienia możliwości ładowania na zasadzie ad hoc w ogólnodostępnych punktach ładowania. Oznacza to brak konieczności rejestrowania się u danego operatora punktu ładowania czy zawierania z nim szczególnej umowy. Wymogiem jest jednak wyposażenie takich punktów w urządzenia umożliwiające płatności kartą lub kodem QR.

- W praktyce punkt ładowania znajdujący się w biurowcu i dostępny tylko dla jego najemców nie będzie punktem ogólnodostępnym. Jednak sytuacja zmieni się, jeśli zarządca umożliwi ładowanie aut elektrycznych podmiotom trzecim – tłumaczy Sylwia Uziębło-Kowalska z kancelarii Osborne Clarke.

Przygotowywane są także zmiany do unijnej dyrektywy EPBD[4]. W ich efekcie, z dużym prawdopodobieństwem, pojawią się  jeszcze większe inwestycje w infrastrukturę na potrzeby eMobility. Wszystkie nowe budynki niemieszkalne (mające więcej niż 5 miejsc parkingowych) będą musiały mieć zainstalowany co najmniej 1 punkt ładowania na każde 5 miejsc parkingowych. Obligatoryjne będzie także zapewnienie okablowania dla co najmniej 50 proc. miejsc parkingowych, a także kanałów na przewody elektryczne dla pozostałych miejsc postojowych. Taka procedura umożliwi późniejszą rozbudowę istniejącego systemu o kolejne punkty ładowania. W przypadku budynków biurowych z przynajmniej 5 miejscami parkingowymi wymagana ma być instalacja co najmniej 1 punktu ładowania na każde 2 miejsca parkingowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

************

[1] „Polish EV Outlook, 2024”, Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych

[2] Biurowce, galerie handlowe, hotele, parkingi wielkopowierzchniowe, garaże podziemne, etc.

[3] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 z dnia 13 września 2023 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i uchylenia dyrektywy 2014/94/UE.

[4] EPBD – dyrektywa w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (ang. Energy Performance of Buildings Directive)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Krajowy Rejestr Oznakowanych Psów i Kotów w ogniu krytyki. Uwagi Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych i Głównego Lekarza Weterynarii

Krajowy Rejestr Oznakowanych Psów i Kotów w ogniu krytyki. Uwagi Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych i Głównego Lekarza Weterynarii. Chodzi o wprowadzenie obowiązkowej identyfikacji i rejestracji psów i kotów, która ma pomóc w walce ze zjawiskiem bezdomności psów i kotów.

QUIZ Popularne hasła z krzyżówek. 15/15 tylko dla zapalonych szaradzistów
Lubisz rozwiązywać krzyżówki? Sprawdź, czy potrafisz wskazać wszystkie poprawne odpowiedzi w naszym quizie. 15/15 to wielki sukces!
Wcześniejsze wypłaty emerytur na święta 2024 – Sprawdź, kto otrzyma pieniądze szybciej!

Grudzień zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nim okres świąteczny, który w tym roku przyniesie niespodziankę dla niektórych seniorów. ZUS zaplanował wcześniejsze wypłaty emerytur i świadczeń, jeśli ich standardowy termin przypada na dzień świąteczny. Sprawdź, kto może liczyć na szybsze otrzymanie pieniędzy z ZUS na koniec 2024 roku i na początku 2025 roku.

Od 1 stycznia 2025 roku ważne i duże zmiany. Koniec komisji lekarskich z ZUS to dopiero początek... Co jeszcze się zmieni? [LISTA]

Nadchodzą znaczące zmiany w regulacjach dotyczących procesu orzecznictwa, weryfikacji zwolnień lekarskich oraz wypłat świadczeń chorobowych. Nowe przepisy przewidują m.in. rozszerzenie grona osób uprawnionych do wydawania orzeczeń o fizjoterapeutów i pielęgniarki oraz uproszczenie procedur poprzez likwidację trzyosobowych komisji lekarskich w ZUS.

REKLAMA

Drzewo sąsiada zacienia działkę, zagraża budynkowi, zaśmieca liśćmi. Kiedy można żądać przycięcia? Co wynika z przepisów?

Drzewo sąsiada może zacieniać działkę, zagrażać budynkowi, ogrodzeniu czy też zaśmiecać liśćmi podwórko. Co zgodnie z prawem można z tym zrobić? Czy można przyciąć gałęzie przechodzące z działki sąsiada lub żądać przycięcia zbyt wysokich drzew?

Reforma ministra Bodnara: 10 sposobów na poprawę działalności sądów w Polsce

W dniu 21 listopada 2024 r. na konferencji "Sprawne sądy - 10 filarów" minister sprawiedliwości Adam Bodnar przedstawił 10 filarów programu „Sprawne sądy”. To kluczowe propozycje zmian organizacyjnych, legislacyjnych i kadrowych, które odpowiadają na potrzeby dotyczące tempa prac i efektywności wymiaru sprawiedliwości. Reformy obejmą m.in. obszary mediacji, biegłych sądowych, digitalizacji, spraw frankowych czy kwestię zwiększenia liczby etatów dla asystentów.

Świadczenie przedemerytalne w 2025 roku. Dla kogo? Jaka kwota? Zasady i warunki

Świadczenie przedemerytalne to szczególna forma wsparcia dla osób, które utraciły pracę z przyczyn niezależnych od siebie przed uzyskaniem prawa do emerytury. Jakie warunki trzeba spełnić, aby otrzymać zasiłek przedemerytalny? Ile wynosi w 2025 roku? Oto szczegóły, zasady i wymagania, o których warto wiedzieć. 

Konferencja „Bez strachu” – przeciwdziałanie przemocy wobec dzieci, młodzieży i rodzin

Fundacja LUMUS serdecznie zaprasza na konferencję „Bez strachu”, która odbędzie się w dniach 30 listopada - 1 grudnia 2024 r. w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku. Wydarzenie to, finansowane ze środków Funduszu Sprawiedliwości, jest odpowiedzią na rosnące zagrożenia związane z przemocą wobec dzieci i młodzieży w Polsce.

REKLAMA

BI: Zmiany w składce zdrowotnej. Kto skorzysta, kto straci i ile?

Na posiedzeniu w dniu 21 listopada Sejm zajmie się rządowymi projektami dotyczącymi składki zdrowotnej od przedsiębiorców. Jeden likwiduje składkę zdrowotną od zbycia środków trwałych i wprowadza zmiany już w 2025 r. Drugi natomiast reformuje zasady naliczania składki od 2026 r.

QUIZ. Podajemy trzy słowa, odgadnij zawód. Schody zaczynają się dopiero na 4. pytaniu
W tym quizie po trzech podanych przez nas wyrazach, Ty zgadujesz zawód, o który chodzi. Niektóre zagadki są banalne, ale nad kilkoma trzeba się zastanowić. Schody zaczynają się na 4. pytaniu. Zdobędziesz komplet punktów?

REKLAMA