Brak obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej jest zagrożony karą. Jej wysokość jest uzależniona od wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę i długości przerwy w ochronie ubezpieczeniowej.
Brak obowiązkowego ubezpieczenia jest zagrożony karą
Każdy, kto posiada pojazd mechaniczny, musi wykupić obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej, tzw. OC. Ta polisa chroni właściciela przed odpowiedzialnością finansową w przypadku powstania szkody, ale przede wszystkim jest gwarancją dla osób poszkodowanych, które dzięki niej mają zapewnioną wypłatę odszkodowania. Brak obowiązkowego ubezpieczenia jest zagrożony karą, której wysokość jest powiązana z wysokością minimalnego wynagrodzenia za pracę, co oznacza, że rośnie każdorazowo, gdy rośnie to wynagrodzenie. Tymczasem w 2024 r. z takim wzrostem będziemy mieli do czynienia dwukrotnie – po raz pierwszy minimalne wynagrodzenie wzrosło od 1 stycznia, a po raz drugi wzrośnie od 1 lipca. Nieuważni właściciele pojazdów muszą więc liczyć się z coraz to surowszymi karami.
Ile wynosi opłata za brak obowiązkowego OC?
Kontrolą spełnienia obowiązku ubezpieczenia i karaniem nieubezpieczonych zajmuje się Ubezpieczeniowy Funduszu Gwarancyjny. Jednym z jego zadań jest bowiem zapewnienie szczelności systemu obowiązkowych ubezpieczeń OC oraz ograniczenie liczby nieubezpieczonych pojazdów poruszających się po polskich drogach.
Opłata (kara) za brak obowiązkowego OC wynosi dla:
- samochodów osobowych – równowartość dwukrotności minimalnego wynagrodzenia, a więc od 1 lipca 2024 r. – 8600 zł,
- samochodów ciężarowych, ciągników samochodowych i autobusów – równowartość trzykrotności minimalnego wynagrodzenia, a więc od 1 lipca 2024 r. – 12.900 zł,
- pozostałych pojazdów – równowartość 1/3 minimalnego wynagrodzenia, a więc od 1 lipca 2024 r. – 1430 zł.
Wysokość opłaty nałożonej za brak obowiązkowego OC jest jednak uzależniona jeszcze od drugiego czynnika, którym jest długość przerwy w ochronie ubezpieczeniowej. W sytuacji, gdy wynosi ona:
- od 1 do 3 dni – nakłada się opłatę w wysokości 20% pełnej opłaty,
- od 4 do 14 dni – nakłada się opłatę w wysokości 50% pełnej opłaty,
- powyżej 14 dni – nakłada się opłatę w wysokości 100% opłaty.
Oznacza to, że w okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2024 r. opłata ta może wynosić dla:
- samochodów osobowych – od 1720 zł do 8600 zł,
- samochodów ciężarowych, ciągników samochodowych i autobusów – od 2580 zł do 12.900 zł,
- pozostałych pojazdów – od 290 zł do 1430 zł.
ustawa z 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 2500)