REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ważne informacje dla rolników – będzie więcej środków na modernizację gospodarstw

Małgorzata Masłowska
Małgorzata Masłowska
gospodarstwo rolne rolnictwo PROW modernizacja
Ważne informacje dla rolników – będzie więcej środków na modernizację gospodarstw
Fotokostic
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Będą zmiany w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020. Część środków zostanie przesunięta na modernizację gospodarstw rolnych oraz na premie na rozpoczęcie działalności pozarolniczej.

Toczą się prace nad projektem uchwały dot. zmian w PROW

W wykazie prac legislacyjnych rządu w poniedziałek opublikowano informację o pracach nad projektem uchwały rzędu w spawie przyjęcia propozycji zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Uchwala ma zostać przyjęta do końca czerwca.
„Instytucja zarządzająca dokonała analizy wykorzystania budżetu PROW 2014-2020 oraz stopnia realizacji celów dla poszczególnych celów szczegółowych PROW 2014-2020, uwzględniając przy tym, że do końca okresu wdrażania programu pozostało niespełna 2 lata, w trakcie których program powinien zostać zakończony i rozliczony. W przypadku niektórych instrumentów wsparcia, w tym takich gdzie zakończono już nabory wniosków i kontraktację, zidentyfikowano oszczędności, które, mając na uwadze dążenie do jak najpełniejszego wykorzystania dostępnych środków, powinny zostać przesunięte na realizację innych instrumentów wsparcia, w ramach których przewidywane zapotrzebowanie na środki przekracza dostępny w chwili obecnej budżet” - wskazano w wykazie.

REKLAMA

Jakie zmiany zajdą w PROW?

Zgodnie z opublikowaną informacją zmniejszyć się mają budżety instrumentów: M01 Transfer wiedzy i działalność informacyjna (o 2,5 mln euro); M02 Usługi doradcze, usługi z zakresu zarządzania gospodarstwem rolnym i usługi z zakresu zastępstw (o 1 mln euro); M04.1 Modernizacja gospodarstw rolnych – obszar F (o 55 mln euro); M04.1 Inwestycje w gospodarstwach położonych na obszarach Natura 2000 (o 1,5 mln euro); M04.2 Przetwórstwo i marketing produktów rolnych (o 20 mln euro); M04.3 Zarządzanie zasobami wodnymi (o 40 mln euro); M05.1 Inwestycje zapobiegające zniszczeniu potencjału produkcji rolnej (o 4,4 mln euro); M06.1 Premie dla młodych rolników (o 1,7 mln euro); M06.3 Restrukturyzacja małych gospodarstw (o 52,8 mln euro); M08.1 Zalesianie i tworzenie terenów zalesionych (o 2,7 mln euro); M08.5 Inwestycje zwiększające odporność ekosystemów leśnych i ich wartość dla środowiska (o 0,9 mln euro); M17 Zarządzanie ryzykiem (o 5 mln euro).
Zasilone mają być z kolei budżety następujących instrumentów: M04.1 Modernizacja gospodarstw rolnych – obszar D (o ok. 135,8 mln euro); M04.1 Inwestycje mające na celu ochronę wód przed zanieczyszczeniem azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych (o 1,5 mln euro) - przy jednoczesnym zwiększeniu budżetu tego instrumentu w ramach środków EURI o 3,9 mln euro, co łącznie oznacza zwiększenie budżetu o 5,4 mln euro); M06.2 Premie na rozpoczęcie działalności pozarolniczej (o 45,7 mln euro); M10 Działanie rolno-środowiskowo-klimatyczne (o 4,5 mln euro); M22 Nadzwyczajne tymczasowe wsparcie dla rolników, mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw szczególnie dotkniętych wpływem rosyjskiej inwazji na Ukrainę (o ok. 37 tys. euro).
Poinformowano ponadto, że dodatkowo zaproponowano też realokację środków EURI (Instrument Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy NextGenerationEU - PAP) polegającą na zmniejszeniu środków w ramach instrumentu M13 Płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami (o 3,9 mln euro) i zwiększeniu środków w ramach instrumentu M04.1 Inwestycje mające na celu ochronę wód przed zanieczyszczeniem azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych (o 3,9 mln euro).

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta tytoniowa – czym jest, kto może się o nią ubiegać i na jakiej podstawie prawnej?

Renta tytoniowa to pojęcie, które choć w powszechnym użyciu nie funkcjonuje, coraz częściej pojawia się w kontekście dyskusji o świadczeniach z tytułu niezdolności do pracy. Choć alkoholizm jest uznawany za jedno z najpoważniejszych uzależnień, jego konsekwencje zdrowotne nie są jedynymi powodami przyznawania rent. W artykule wyjaśniamy, czym jest renta tytoniowa, kto może się o nią ubiegać oraz na jakiej podstawie prawnej można starać się o to świadczenie.

777 zł składki zdrowotnej pracownika, 315 zł przedsiębiorcy (obaj zarabiają 10 tys. zł miesięcznie). Konstytucyjny paradoks? Czy różne kwoty składki są sprawiedliwe?

Temat składki zdrowotnej był przez kilka ostatnich lat poruszany wielokrotnie. Porównując różne poziomy wynagrodzenia (co znajdą Państwo w dalszej części artykułu) nie da się nie zauważyć, że pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę płacą co do zasady składkę zdrowotną w wyższej wysokości niż przedsiębiorcy. W tym artykule przyjrzymy się, dlaczego tak się dzieje, czy jest to obiektywnie sprawiedliwe i czy jest to zgodne z zasadą równości wobec prawa. Bo przecież dostęp do publicznej służby zdrowia mamy taki sam. A jakość tego leczenia nie zależy od wysokości składki.

Skoro nieznajomość prawa szkodzi, to czyja to jest wina, że go nie znamy? [5 POWODÓW]

Prawo dotyka wszystkich. Tymczasem prawdziwie poznają je osoby decydujące się na studia prawnicze. Brak znajomości prawa rodzi niesprawiedliwość społeczną. Jakie są powody nieznajomości prawa? Czy możliwe są zmiany pozwalające na zrozumienie przepisów prawnych przez każdego?

Pracujący emeryt z przywilejami finansowymi: zwolnienie z PIT i wyższa emerytura. Niektórzy mają limity dorabiania

ZUS informuje, że w ciągu ostatnich dziewięciu lat liczba pracujących emerytów wzrosła o 51,7 proc. Na koniec grudnia 2015 roku w Polsce było 575,4 tys. pracujących emerytów, natomiast na koniec 2024 roku ich liczba wzrosła do 872,6 tys. Nic dziwnego. Przepisy wspierają aktywność zarobkową emerytów.

REKLAMA

Rozporządzenie DORA - co to jest i kogo dotyczy? [PRZEWODNIK]

Czego dotyczy unijne rozporządzenie DORA? Wprowadza nowe pojęcia i wymagania dotyczące cyberbezpieczeństwa w sektorze finansowym. Prezentujemy przewodnik po DORA z wyjaśnieniem trudnych pojęć dla dostawców usług ICT.

Kiedy ZUS przyznaje tzw. rentę alkoholową? Niezdolność do pracy musi być spowodowana czymś więcej niż chorobą alkoholową

W orzecznictwie lekarskim nie istnieje pojęcie tzw. renty alkoholowej. Jak podkreśla Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS-u, sam fakt istnienia choroby alkoholowej nie jest wystarczający do uzyskania świadczenia rentowego z tytułu niezdolności do pracy. Istotne jest stwierdzenie, że choroba alkoholowa może spowodować dodatkowe schorzenia będące powikłaniami uzależnienia, które znacznie ograniczają zdolność do pracy. Przykładami takich powikłań mogą być marskość wątroby, przewlekłe zapalenie trzustki, uszkodzenie układu nerwowego, uszkodzenie układu krążenia, a także zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania.

Plagiat w mediach – konsekwencje prawne i możliwości dochodzenia roszczeń

Plagiat jest poważnym naruszeniem zarówno zasad etyki dziennikarskiej, jak i obowiązujących przepisów prawa autorskiego. Współczesna era cyfryzacji oraz dynamiczny przepływ informacji sprzyjają przypadkom wykorzystywania cudzych treści bez odpowiedniego przypisania autorstwa. Warto przeanalizować, jakie regulacje prawne chronią twórców przed plagiatem w kontekście informacji prasowych oraz jakie działania mogą podjąć osoby poszkodowane w sytuacji, gdy ich teksty zostaną skopiowane bezprawnie.

Sejm na żywo 31 marca 2025 r.: Komisja śledcza ds. Pegasusa

Przesłuchanie Mai Rodwald, prokurator, wezwanej w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.

REKLAMA

Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat. Nawet jeżeli nowe wytyczne dla WZON i PZON dadzą pkt 7 i 8 oraz stałe orzeczenie

Dla osób niepełnosprawnych prawnym wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne opublikował Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci do 16 roku życia i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia będzie ono miało charakter stały (do 16. roku życia). Następnie osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego. Świadczenie to jest przeznaczone dla osób dorosłych. Dla świadczenia wspierającego istotne jest nie orzeczenie o niepełnosprawności, a poziom potrzeby wsparcia ustalony przez WZON, a tego nowe wytyczne nie dotyczą. W dalszym ciągu nie ma planów, aby świadczenie wspierające było przyznawane dożywotnio. Są tylko takie postulaty.

Czy stopień niepełnosprawności wpływa na wysokość zachowku?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Wyższy zachowek przysługuje bowiem osobom trwale niezdolnym do pracy. Co to oznacza?

REKLAMA