Dodatkowa waloryzacja emerytur i rent - druga w tym samym roku. Tylko jeden warunek do spełnienia. Nowelizacja się spóźnia - dlaczego?

Paweł Huczko
rozwiń więcej
Druga (dodatkowa) waloryzacja emerytur i rent w tym samym roku (we wrześniu). Tylko gdy inflacja w I półroczu przekroczy 5% [projekt nowelizacji ustawy emerytalnej] / Shutterstock

Od kwietnia 2024 r. trwają prace legislacyjne w rządzie nad projektem nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw. Na dzień 9 sierpnia 2024 r. projekt ten nadal nie został skierowany do Sejmu. Nowelizacja ta ma wprowadzić drugą w tym samym roku kalendarzowym, dodatkową waloryzację (oprócz tej "zwykłej", realizowanej co roku od 1 marca) emerytur i rent i innych tego typu świadczeń. Ta dodatkowa waloryzacja ma nastąpić tylko jeżeli wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w pierwszym półroczu danego roku przekroczy 5%. Już  teraz wiadomo, że tak wysoka inflacja nie wystąpiła w Polsce w I półroczu 2024 r. W pierwszych sześciu miesiącach bieżącego roku inflacja wyniosła 2,7%, a na cały 2024 rok jest prognozowana inflacja na poziomie 3,7% (taka jest prognoza NBP z lipca 2024 r.). A zatem nie spełnił się warunek konieczny dla dodatkowej waloryzacji emerytur i rent. 

Dodatkowa waloryzacja emerytur i rent - druga w tym samym roku. Projekt nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z FUS jeszcze nie w Sejmie

Obietnica wprowadzenia drugiej waloryzacji emerytur i rent, gdy inflacja będzie przekraczała 5%, znalazła się pod nr 7. w słynnych 100 konkretach na pierwsze 100 dni rządów, sformułowanych przez Koalicję Obywatelską podczas ostatniej kampanii wyborczej do Sejmu i Senatu.

Teraz ta obietnica przybrała już formę projektu nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z FUS przygotowanych w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Ale projekt ten (procedowany przez rząd od czerwca br.) nie został jeszcze (stan na 30 sierpnia 2024 r.) przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu.

Do tej pory waloryzacja emerytur i rent odbywała się tylko raz w roku kalendarzowym (od 1 marca) z zastosowaniem procentowego wskaźnika waloryzacji, odpowiadającemu średniorocznemu wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych w poprzednim roku kalendarzowym zwiększonemu o co najmniej 20% realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim roku kalendarzowym (tzw. roczna waloryzacja świadczeń). 

Rząd zauważył, że w sytuacji wysokiej inflacji, emeryci i renciści (zwłaszcza ci o niskich emeryturach i rentach) mocno odczuwają wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w ciągu roku, a ich świadczenia szybko tracą  swoją realną wartość.

Dlatego już od 2024 r. proponuje się wprowadzenie (obok obowiązujących teraz przepisów w zakresie rocznej waloryzacji świadczeń) dodatkowej waloryzacji w przypadku, gdy wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych (tzw. inflacja) w pierwszym półroczu danego roku kalendarzowego przekroczy 5%.

Po tej zmianie waloryzacja emerytur i rent będzie odbywała się:
- raz w roku, gdy inflacja w pierwszym półroczu nie przekroczy 5% - zastosowanie będą miały dotychczasowe zasady rocznej waloryzacji świadczeń,
- dwa razy w roku - jeżeli inflacja w pierwszym półroczu powyżej 5% - przeprowadzona zostanie wówczas zarówno waloryzacja roczna, jak i dodatkowa waloryzacja świadczeń.

Termin i wskaźnik drugiej w roku (dodatkowej) waloryzacji emerytur i rent

Dodatkowa (interwencyjna) waloryzacja emerytur i rent i innych świadczeń z ubezpieczeń społecznych ma być przeprowadzana od 1 września, w sytuacji gdy wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w pierwszym półroczu danego roku przekroczy 105%.

Tak samo, jak w przypadku waloryzacji corocznej, ta dodatkowa waloryzacja będzie polegała na pomnożeniu kwoty świadczenia i podstawy jego wymiaru, w wysokości przysługującej 31 sierpnia roku, w którym przeprowadza się dodatkową waloryzację, przez wskaźnik dodatkowej waloryzacji

Dodatkowa waloryzacja obejmie emerytury i renty przyznane przed terminem tej waloryzacji.

Ważne
Wskaźnik dodatkowej waloryzacji

Wskaźnikiem dodatkowej waloryzacji ma być wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w pierwszym półroczu danego roku (pod warunkiem jego przekroczenia ponad 105%) zwiększony o co najmniej 20% realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w pierwszym półroczu danego roku.

Wskaźnikiem cen towarów i usług konsumpcyjnych w pierwszym półroczu ma być:
- wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych dla gospodarstw domowych emerytów i rencistów w pierwszym półroczu danego roku albo 
- wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w pierwszym półroczu danego roku, jeżeli jest on wyższy od wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych dla emerytów i rencistów w pierwszym półroczu danego roku.

Wprowadzenie dodatkowej waloryzacji będzie wymagało też:
1) zobowiązania Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego do ogłaszania – w terminie do dnia 15 lipca – dodatkowych komunikatów w sprawie: wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w pierwszym półroczu danego roku, wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych dla emerytów i rencistów w pierwszym półroczu danego roku, realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w pierwszym półroczu danego roku.

2) ogłaszania przez Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w roku gdy taka waloryzacja będzie przeprowadzana, dodatkowych komunikatów w sprawie należnych od terminu dodatkowej waloryzacji: kwot najniższej emerytury i renty, dodatku pielęgnacyjnego i dodatku dla sierot zupełnych, kwoty maksymalnych zmniejszeń, kwoty emerytur i rent wolnych od potrąceń i egzekucji.

Ważne

Zwaloryzowane drugi raz emerytury i renty będą podwyższane na okres od 1 września roku, w którym przeprowadzana jest dodatkowa waloryzacja do ostatniego dnia lutego następnego roku kalendarzowego, tj. do dnia poprzedzającego terminem corocznej waloryzacji od 1 marca.

MRPiPS informuje, że zwiększenie udziału realnego wzrostu wynagrodzenia we wskaźniku dodatkowej waloryzacji, ponad ustawowe 20%, ma być przedmiotem corocznych negocjacji w ramach Rady Dialogu Społecznego odbywających się w czerwcu, w roku poprzedzającym waloryzację. Czyli tak samo jak w przypadku waloryzacji rocznej. 
Negocjacje te będą się odbywały łącznie, a wynegocjowane ewentualne zwiększenie będzie jednakowe dla udziału realnego wzrostu wynagrodzeń we wskaźniku waloryzacji rocznej i wskaźniku dodatkowej waloryzacji.

W 2024 r., w przypadku przeprowadzenia dodatkowej waloryzacji, z uwagi że czerwcowe negocjacje dotyczyć będą zwiększenia udziału wynagrodzeń we wskaźniku waloryzacji w 2025 r., proponuje się przyjęcie we wskaźniku dodatkowej waloryzacji zwiększenia na poziomie 20% realnego wzrostu wynagrodzeń w pierwszym półroczu danego roku.

Podstawa waloryzacji rocznej 

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wyjaśnia, że podstawą waloryzacji rocznej będzie, tak jak dotychczas, kwota świadczenia i podstawa jego wymiaru w wysokości przysługującej ostatniego dnia lutego roku kalendarzowego, w którym przeprowadza się waloryzację - ale bez uwzględniania dodatkowej waloryzacji.

Zatem w przypadku emerytur i rent przyznanych do 31 sierpnia poprzedniego roku kalendarzowego, które podlegały dodatkowej waloryzacji - przy waloryzacji rocznej waloryzowana będzie kwota świadczenia i podstawa jego wymiaru bez uwzględniania podwyżek emerytur i rent wynikających z dodatkowej waloryzacji.

A więc dodatkowa waloryzacja - (druga w tym samym roku) nie jest dodatkową podwyżką świadczeń emerytalno-rentowych, tylko przyspieszoną wypłatą części ich podwyżki, która wynika ze wskaźnika waloryzacji z marca następnego roku, opartego na rocznym wskaźniku inflacji z roku poprzedniego ze względu na wyższą niż 5% inflację w I półroczu danego roku.

Przykład

A zatem jeżeli - przykładowo - dojdzie do drugiej waloryzacji we wrześniu 2024 roku (o 5%), to w marcu 2025 roku waloryzowana będzie (np. przy wskaźniku waloryzacji o 7%) kwota emerytury lub renty tylko o 2% (7%-5%). 

Kiedy przepisy o drugiej (dodatkowej) waloryzacji wejdą w życie?

Omawiana nowelizacja ustawy o emeryturach i rentach z FUS miała zostać przyjęta przez Radę Ministrów i skierowana do Sejmu w II kwartale 2024 roku. Tak przynajmniej wynikało z Wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Ale ten termin nie został dotrzymany. Według stanu na dzień 9 sierpnia 2024 r. projekt ten nadal nie został skierowany do Sejmu. Zapewne rządowi nie śpieszy się z tą nowelizacją, bo też inflacja w I półroczu 2024 roku nie wyniosła 5%. GUS za pierwsze sześć miesięcy 2024 r. zmierzył inflację na poziomie 2,7%. A zgodnie z prognozą NBP z lipca 2024 r. w całym 2024 r. inflacja wyniesie 3,7 procent.

Źródło: Projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw (dodatkowa waloryzacja).

Prawo
Nieprzyjemne prawdy o sygnalistach – o czym się nie mówi? [WYWIAD]
04 wrz 2024

„W toku weryfikowania i rozpatrywania skarg, niezmiernie istotne pozostaje zachowanie równowagi pomiędzy przeciwstawnymi często interesami, tak aby zapewnić prawidłową ochronę sygnalistów i jednocześnie umożliwić organizacjom odpowiednią reakcję na bezpodstawne skargi złożone w złej wierze” – podkreśla Magdalena Sudoł, adwokat, szef HR Compliance w kancelarii Lubasz i Wspólnicy.

Dziura w budżecie na 300 mld zł. Czy będą cięcia wydatków, w tym dotyczące przywilejów emerytalnych czy świadczeń takich jak 800+?
04 wrz 2024

Większość uczestników badania opinii United Surveys na zlecenie "DGP" i RMF FM uważa, że w obliczu planowanej na przyszły rok rekordowej kwoty prawie 300 mld zł dziury w budżecie państwa trzeba myśleć o ograniczaniu deficytu. Tak czytamy w środowym „Dzienniku Gazecie Prawnej”. Czy mamy się spodziewać cięcia wydatków, w tym przywilejów emerytalnych czy świadczeń takich jak 800+?

Renta rodzinna a dodatkowo prawo wdowy lub wdowca do innego świadczenia. ZUS radzi jak wybrać najkorzystniejszy wariant wypłaty
04 wrz 2024

Od połowy 2025 roku będzie wypłacana renta rodzinna. Ale wnioski będzie można składać już od początku przyszłego roku. W najnowszym poradniku ZUS radzi jak postąpić, gdy wdowie lub wdowcowi przysługuje renta rodzinna, ale ma także prawo do innego świadczenia. Jak wybrać najkorzystniejszy wariant wypłaty przy zbiegu świadczeń (czyli prawie do kilku świadczeń jednocześnie)?

Jakie prawo ma rodzic na wywiadówkach? Od przedszkola do końca szkoły średniej
03 wrz 2024

Jakie prawo ma rodzic na wywiadówkach? O czym warto pamiętać wybierając się na wywiadówkę do przedszkola, szkoły, bądź do szkoły średniej. Czy jadąc na wycieczkę potrzebne będzie zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego?

Kody rabatowe - aspekty prawne i bezpieczeństwo dla użytkownika
03 wrz 2024
Kody rabatowe to popularne narzędzie marketingowe, które pozwala konsumentom na uzyskanie zniżek podczas zakupów online. Dla wielu osób stanowią one sposób na znaczne oszczędności, jednak ich rosnąca popularność wiąże się również z pewnymi zagrożeniami. Warto przyjrzeć się aspektom prawnym związanym z kodami rabatowymi oraz dowiedzieć się, jak unikać oszustw i gdzie znaleźć bezpieczne kody.
Wiele porodówek nie spełnia wymogu 400 porodów rocznie. Nie wszystkie jednak do likwidacji
03 wrz 2024

Duża liczba szpitali z oddziałami położniczo-ginekologicznymi nie spełnia kryterium minimum 400 porodów rocznie. Na Podlasiu, Warmińsko-mazurskim, Świętokrzyskim i Zachodniopomorskim to większość porodówek. Ministerstwo Zdrowia ma już mapę porodówek, które nie zostaną zlikwidowane, mimo że rodzi się tam niewiele dzieci.

To już niemal pewne – będzie dłuższy urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i dzieci wymagających dłuższej hospitalizacji. Są na to środki w budżecie państwa rok 2025
04 wrz 2024

To już niemal pewne – będzie dłuższy urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i dzieci wymagających po urodzeniu dłuższej hospitalizacji. Są na to środki w budżecie państwa rok 2025. Wymiar dodatkowego urlopu ma wynieść do 8 lub odpowiednio – do 15 tygodni w zależności od okresu hospitalizacji dziecka, tygodnia ciąży, w którym dziecko się urodzi lub jego masy urodzeniowej.

Jak uzyskać status osoby samotnie wychowującej dziecko? Ważny jest ten jeden warunek formalny
04 wrz 2024

Nie każdy, kto samotnie wychowuje dziecko, ma prawo do preferencyjnego rozliczenia podatkowego. Przepisy jasno określają, jakie warunki trzeba spełnić, aby uzyskać ten status. Przekonała się o tym podatniczka, której brak prawomocnego orzeczenia rozwodu uniemożliwił skorzystanie z ulgi. Sprawdź, kto ma prawo do preferencyjnego opodatkowania i dlaczego same obowiązki rodzicielskie nie wystarczą!

Można uzyskać nawet 28000 zł dofinansowania. Ruszył program Mój Prąd 6.0
03 wrz 2024

Ruszyła szósta edycja programu Mój Prąd. Prosumenci będą mogli uzyskać z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dofinansowania na mikroinstalację fotowoltaiczną, magazyn energii elektrycznej i magazyn ciepła. Maksymalna kwota dofinansowania to nawet 28 tys. zł.

Trudny quiz. Tylko mistrzowie ortografii zdobędą 10/10
04 wrz 2024
Czy pamiętasz zasady ortografii? Sprawdź, czy zdobędziesz 10/10!
pokaż więcej
Proszę czekać...