Zarządca parkingów wystawiał mandaty pomimo ważnego biletu. Teraz musi oddać pieniądze
REKLAMA
REKLAMA
- Postępowanie windykacyjne za ważny bilet parkingowy
- Niesłusznie odrzucane reklamacje
- Decyzja prezesa UOKiK
Postępowanie windykacyjne za ważny bilet parkingowy
REKLAMA
Firma WEIP to operator parkingów komercyjnych, znajdujących się m.in. przy szpitalach i centrach handlowych. Po analizie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz licznych sygnałach klientów okazało się, że przedsiębiorca nakładał dodatkowe opłaty, nawet gdy klient w złożonej reklamacji udowodnił, że dysponował ważnym biletem parkingowym w momencie wystawienia opłaty. Tak było na przykład w sytuacjach, gdy bilet zsunął się za wycieraczkę i nie był widoczny za szybą, albo klient go tam nie pozostawił, tylko miał przy sobie.
REKLAMA
To nie wszystko, spółka stosowała w regulaminach zapisy, które wskazywały, że w przypadku nieuiszczenia opłaty dodatkowej przeciwko konsumentowi prowadzone będzie postępowanie windykacyjne i egzekucyjne, za które zawsze będzie musiał on zapłacić. Twierdzenie spółki brzmiało kategorycznie i wskazywało na nieuchronność tych zdarzeń. Przestraszeni konsumenci płacili więc firmie żądane opłaty.
Niesłusznie odrzucane reklamacje
REKLAMA
Sytuacja była bardzo powszechna, bo do WEIP rocznie trafiało kilka tysięcy reklamacji, a większość z nich była odrzucana - w wielu przypadkach niesłusznie. Warte zwrócenia uwagi jest także to, że spółka wprowadzała konsumentów w błąd także w kwestii sposobów składania reklamacji. Sugerowała, że można jedynie skorzystać z formularza na stronie internetowej lub wysłać list. Tymczasem reklamacja może mieć również inną formę, np. mailową bądź można ją złożyć osobiście.
- Liczba skarg na zarządców parkingów z roku na rok wzrasta, dlatego konsekwentnie weryfikujemy rzetelność tych przedsiębiorców. Nieustannie zaskakują nas przypadki obciążenia konsumentów opłatą, mimo że nie upłynął dopuszczalny czas parkowania czy ignorowanie zasadnych reklamacji, gdzie konsument był w stanie udowodnić posiadanie biletu parkingowego. Nie kwestionujemy systemu płatnych miejsc postojowych, ale niesłusznie naliczane opłaty dodatkowe i utrudnianie procesu reklamacji – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Decyzja prezesa UOKiK
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na firmę obowiązek wykonania zobowiązania.
Wszyscy konsumenci, którzy po 1 stycznia 2020 r. otrzymali wezwanie do wniesienia opłaty dodatkowej, mimo posiadania ważnego w czasie wystawienia wezwania biletu parkingowego z wypisanym numerem rejestracyjnym pojazdu, mogą liczyć na zwrot niesłusznie naliczonych opłat.
To samo dotyczy osób, które trzymały takie wezwanie na wskazanych w zobowiązaniu parkingach, a jednocześnie ich reklamacja została negatywnie rozpatrzona, pomimo dołączenia dowodu w postaci ważnego biletu parkingowego. Gdyby były trudności ze zwrotem kwot, konsument może powoływać się na decyzję prezesa UOKiK.
Przedsiębiorca zamieścił informację o decyzji Prezesa UOKiK na stronie internetowej www.weip.pl oraz na profilu spółki w mediach społecznościowych. Osoby, którym przysługuje zwrot środków i które złożyły reklamacje, zostaną o tym indywidualnie poinformowane. Ponadto, przedsiębiorca zmienił procedurę reklamacyjną oraz usunie z regulaminów, strony www i formularza wezwania do wniesienia opłaty dodatkowej, treści wprowadzające w błąd. Decyzja jest prawomocna.
Gdzie jeszcze potrzebna była interwencja UOKiK? W 2023 Prezes UOKiK nałożył karę ponad 820 tys zł. na APCOA Parking Polska (decyzja nie jest prawomocna). Spółka ograniczała konsumentom sposoby składania reklamacji, dopuszczając tylko dwa rodzaje zgłoszeń: poprzez formularz na stronie internetowej lub listownie na adres siedziby. Tymczasem powinna także uwzględniać te składane w innej formie, np. mailowo czy osobiście. Ponadto, sprzecznie z ustawą o prawach konsumenta wskazywała, że termin w jakim rozpatrzy reklamacje może być dłuższy niż 30 dni.
Zobacz także: Najem miejsca parkingowego jest z 23-proc. VAT
Policja może konfiskować pojazdy. Co się stanie z samochodem?
Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat