W dniu 14 marca 2024 r. wejdą w życie nowe przepisy Kodeksu karnego i Kodeks postępowania karnego nakazujące konfiskatę pojazdu (np. samochodu) w przypadku, gdy kierowca prowadził go mając co najmniej 1,5 promila alkoholu we krwi, a także gdy kierowca spowoduje wypadek mając przynajmniej 1 promil alkoholu we krwi lub w warunkach recydywy. Arkadiusz Myrcha, Sekretarz Stanu (potocznie: wiceminister) w Ministerstwie Sprawiedliwości poinformował 13 marca 2024 r., że nowe prawo będzie w praktyce martwe, bo nie ma gotowych aktów wykonawczych. Jednocześnie w Ministerstwie Sprawiedliwości trwają pracę nad zmianą tych przepisów. Resort sprawiedliwości chce zrezygnować z obligatoryjności orzekania przepadku pojazdu prowadzonego przez sprawcę pod wpływem alkoholu, ale sądy nadal będą mogły orzekać taki przepadek.
- Konfiskata pojazdu od 14 marca 2024 r. MS: przepisy będą martwe
- Co chce zmienić Ministerstwo Sprawiedliwości?
Konfiskata pojazdu od 14 marca 2024 r. MS: przepisy będą martwe
W czwartek 14 marca 2024 r. wejdą w życie przepisy dające podstawę prawną dla konfiskaty pojazdów mechanicznych (np. samochodów, motocykli) nietrzeźwym kierowcom. Na podstawie nowych przepisów pojazd straci każdy nietrzeźwy kierowca, który będzie miał co najmniej 1,5 promila alkoholu we krwi, niezależnie od tego, czy spowodował wypadek drogowy. Przepadek auta ma być stosowany także wtedy, gdy kierowca spowodowuje wypadek przy zawartości powyżej 1 promila alkoholu we krwi lub w sytuacji recydywy.
Arkadiusz Myrcha, wiceminister w Ministerstwie Sprawiedliwości poinformował w środę w Radiu Zet, że nowe prawo będzie jednak w praktyce martwe, bo nie ma gotowych aktów wykonawczych.
Ministerstwo Sprawiedliwości poinformowało PAP, że obecne kierownictwo tego resortu proponuje rezygnację z przepisu o obligatoryjnym przepadku pojazdu mechanicznego prowadzonego przez sprawcę na rzecz jego fakultatywności. Wprowadzona zostanie również nowa przesłanka orzeczenia nawiązki na rzecz Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej.
Według obowiązujących do 13 marca br. przepisów przepadek pojazdu orzekany jest obligatoryjnie m.in. w przypadku, gdy sprawca katastrofy lub wypadku z następstwem w postaci śmierci lub ciężkiego uszczerbku na zdrowiu znajdował się w stanie nietrzeźwości, a zawartość alkoholu w jego organizmie była wyższa niż 1 promil. Sąd może odstąpić od orzeczenia przepadku pojazdu tylko w przypadkach uzasadnionych szczególnymi okolicznościami.
Co chce zmienić Ministerstwo Sprawiedliwości?
"Aktualnie w projekcie przygotowywanym przez nowe kierownictwo ministerstwa przygotowywane są zmiany w przepisach ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny, ustawy – Kodeks postępowania karnego oraz ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich w zakresie przepadku pojazdów" - przekazało MS.
Resort zaznaczył, że prace - obok rezygnacji z obligatoryjności orzekania przepadku pojazdu - mają na celu konieczność wyeliminowania przepisów budzących zastrzeżenia konstytucyjnie i dostosowanie przepisów dotyczących przepadku pojazdów mechanicznych do standardów konstytucyjnych.
Mają też na celu wprowadzenie możliwości orzeczenia nawiązki na rzecz Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej w przypadku niemożności lub niecelowości orzeczenia przepadku pojazdu.
"Projekt został uzgodniony wewnątrzresortowo. Aktualnie jest na etapie skierowania wniosku o wprowadzenie projektu dokumentu rządowego do wykazu prac legislacyjnych albo wykazu prac programowych Rady Ministrów"- poinformował resort.
Jak dodano, przepisy wprowadzone nowelizacją Kodeksu karnego z 7 lipca 2022 roku, budzą zastrzeżenia z uwagi na konieczność orzekania przepadku pojazdów, zgodność z konstytucyjną zasadą proporcjonalności reakcji prawnokarnej oraz konstytucyjnym standardem równości wobec prawa.