Profil zaufany. Jak założyć i przedłużyć ważność profilu zaufanego
REKLAMA
REKLAMA
- Jak założyć profil zaufany?
- Ważność profilu zaufanego
- Nie pamiętasz loginu?
- Nie pamiętasz hasła?
- Pomoc jest zawsze dostępna
Jak założyć profil zaufany?
Profil zaufany umożliwia szybki i bezpieczny kontakt z urzędami. Aby założyć profil zaufany, należy wejść na stronę pz.gov.pl i kliknąć na pole „Zarejestruj się” w prawym górnym rogu. Następny krok to wybór sposobu uzyskania profilu zaufanego.
REKLAMA
Można to zrobić na cztery sposoby:
- za pośrednictwem bankowości elektronicznej – to najszybszy sposób, bo nie wymaga dodatkowego potwierdzania danych (dane w banku zostały zweryfikowane podczas zakładania konta). Taką możliwość dają: PKO Bank Polski, Santander, Bank Pekao SA, mBank, ING, Alior Bank, Millennium Bank, BNP Paribas, Inteligo, Velo Bank, Credit Agricole, BOŚ Bank, kilkaset banków spółdzielczych oraz platforma Envelo,
- wypełniając internetowy wniosek i umawiając się na wideospotkanie z urzędnikiem,
- potwierdzając profil zaufany online za pomocą dowodu osobistego z warstwą elektroniczną,
- wypełniając internetowy wniosek, a następnie:
- potwierdzając profil zaufany osobiście w jednym z ponad 2000 punktów potwierdzających w Polsce i zagranicą,
- po zalogowaniu się na stronie pz.gov.pl samodzielnie podpisując wniosek kwalifikowanym podpisem elektronicznym (ten sposób jest dostępny tylko dla osób, które mają w kwalifikowanym certyfikacie wpisany numer PESEL).
Szczegółowe informacje na temat każdego ze sposobów na założenie profilu zaufanego znajdują się w instrukcji użytkownika dostępnej na stronie pz.gov.pl w zakładce „POMOC”.
Ważność profilu zaufanego
REKLAMA
Profil zaufany jest ważny przez 3 lata. W każdej chwili można jednak przedłużyć jego ważność na kolejne 3 lata. W tym celu należy zalogować się do swojego profilu zaufanego na stronie pz.gov.pl. Następnie w panelu „Profil zaufany” trzeba wejść w „Szczegóły profilu” i wybrać „Przedłuż ważność lub zmień dane”.
Po przedłużeniu ważności profilu, w razie logowania się do profilu zaufanego bankowością elektroniczną, zniknie jego powiązanie z kontem bankowym. Metoda autoryzacji przy składaniu podpisu zaufanego i przy logowaniu się profilem zaufanym zmieni się na SMS z jednorazowym kodem lub push w aplikacji mObywatel, jeśli ta metoda była wcześniej używana. Jeżeli użytkownik woli ponownie powiązać swój profil zaufany ze swoim bankiem, to w zakładce „Szczegóły profilu” powinien wybrać „Zmień dostawcę tożsamości na bank”.
Nie pamiętasz loginu?
Może się zdarzyć, że użytkownik profilu zaufanego zapomni swój login. W takim przypadku powinien:
- wejść na stronę pz.gov.pl i wybrać opcję „Zaloguj się”,
- kliknąć w odnośnik „Nie pamiętam nazwy użytkownika”, który znajduje się pod polem do wpisania nazwy użytkownika lub adresu e-mail,
- wpisać adres e-mail, który został podany podczas zakładania profilu zaufanego, i kliknąć „Przypomnij”.
Użytkownik otrzyma wtedy e-mail ze swoim loginem.
Nie pamiętasz hasła?
A co zrobić w sytuacji, gdy użytkownik zapomni swojego hasła do profilu zaufanego? To proste! Należy:
- wejść na stronę pz.gov.pl i wybrać opcję „Zaloguj się”,
- kliknąć w odnośnik „Nie pamiętam hasła”, który znajduje się pod polem do wpisania hasła,
- wpisać nazwę użytkownika i PESEL,
- kliknąć „Zmień hasło”.
Użytkownik otrzyma e-mail z linkiem do zmiany hasła. Należy w niego kliknąć a następnie:
- wpisać nowe hasło,
- kliknąć „Zapisz”.
Na numer telefonu, który został podany przy zakładaniu profilu zaufanego, użytkownik otrzyma SMS z kodem autoryzacyjnym. Kod należy wpisać w wyświetlone pole i kliknąć „Ustaw nowe hasło”.
Następnie należy kliknąć „Przejdź do strony logowania”, aby zalogować się do swojego profilu zaufanego. I to wszystko!
Pomoc jest zawsze dostępna
W razie trudności związanych z działaniem profilu zaufanego lub pytań na temat usługi, użytkownik może uzyskać pomoc dzwoniąc na numer telefonu + 48 (42) 253 54 50 (czynny od poniedziałku do piątku w godzinach: 7.00 – 18.00) lub wysyłając e-mail na adres pz-pomoc@coi.gov.pl.
Warto wiedzieć, co powinien zawierać e-mail, aby umożliwić szybkie i sprawne załatwienie twojej sprawy. W treści maila powinny znaleźć się następujące informacje:
- temat wiadomości: Profil zaufany,
- numer zgłoszenia (jeśli sprawa była już wcześniej zgłaszana),
- dane kontaktowe (imię, nazwisko i/lub nazwa instytucji, adres e-mail, numer telefonu),
- login użytkownika,
- nazwa systemu operacyjnego i jego wersja,
- nazwa przeglądarki internetowej, jej wersja oraz ustawienia językowe,
- dzień i godzina wystąpienia błędu,
- miejsce wystąpienia błędu lub szczegółowy opis zagadnienia, np. kliknięcie Zaloguj > przejście do Profil zaufany > następnie Wyszukiwanie wniosków > (dalszy opis zagadnienia),
- widok ekranu z błędem (Print Screen).
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat