REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Profil zaufany. Jak założyć i przedłużyć ważność profilu zaufanego

laptop komputer urząd digitalizacja dygitalizacja cyfryzacja dokumenty dokumentacja profil zaufany
Profil zaufany. Jak założyć i przedłużyć ważność profilu zaufanego
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Profil zaufany to nasze cyfrowe okienko w urzędzie. Pozwala korzystać ze wszystkich dostępnych e-usług publicznych, czyli spraw urzędowych, które można załatwiać online, z dowolnego miejsca z dostępem do internetu. Dzięki profilowi zaufanemu można złożyć podanie, wniosek, odwołanie czy skargę bez potrzeby drukowania dokumentu, jego ręcznego podpisywania i wysyłania pocztą.

Jak założyć profil zaufany?

Profil zaufany umożliwia szybki i bezpieczny kontakt z urzędami. Aby założyć profil zaufany, należy wejść na stronę pz.gov.pl i kliknąć na pole „Zarejestruj się w prawym górnym rogu. Następny krok to wybór sposobu uzyskania profilu zaufanego.

REKLAMA

Można to zrobić na cztery sposoby:

  • za pośrednictwem bankowości elektronicznej – to najszybszy sposób, bo nie wymaga dodatkowego potwierdzania danych (dane w banku zostały zweryfikowane podczas zakładania konta). Taką możliwość dają: PKO Bank Polski, Santander, Bank Pekao SA, mBank, ING, Alior Bank, Millennium Bank, BNP Paribas, Inteligo, Velo Bank, Credit Agricole, BOŚ Bank, kilkaset banków spółdzielczych oraz platforma Envelo,
  • wypełniając internetowy wniosek i umawiając się na wideospotkanie z urzędnikiem,
  • potwierdzając profil zaufany online za pomocą dowodu osobistego z warstwą elektroniczną,
  • wypełniając internetowy wniosek, a następnie:
  1. potwierdzając profil zaufany osobiście w jednym z ponad 2000 punktów potwierdzających w Polsce i zagranicą,
  2. po zalogowaniu się na stronie pz.gov.pl samodzielnie podpisując wniosek kwalifikowanym podpisem elektronicznym (ten sposób jest dostępny tylko dla osób, które mają w kwalifikowanym certyfikacie wpisany numer PESEL).

Szczegółowe informacje na temat każdego ze sposobów na założenie profilu zaufanego znajdują się w instrukcji użytkownika dostępnej na stronie pz.gov.pl w zakładce „POMOC”.

Ważność profilu zaufanego

REKLAMA

Profil zaufany jest ważny przez 3 lata. W każdej chwili można jednak przedłużyć jego ważność na kolejne 3 lata. W tym celu należy zalogować się do swojego profilu zaufanego na stronie pz.gov.pl. Następnie w panelu „Profil zaufany” trzeba wejść w „Szczegóły profilu” i wybrać „Przedłuż ważność lub zmień dane”.

Po przedłużeniu ważności profilu, w razie logowania się do profilu zaufanego bankowością elektroniczną, zniknie jego powiązanie z kontem bankowym. Metoda autoryzacji przy składaniu podpisu zaufanego i przy logowaniu się profilem zaufanym zmieni się na SMS z jednorazowym kodem lub push w aplikacji mObywatel, jeśli ta metoda była wcześniej używana. Jeżeli użytkownik woli ponownie powiązać swój profil zaufany ze swoim bankiem, to w zakładce „Szczegóły profilu” powinien wybrać „Zmień dostawcę tożsamości na bank.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie pamiętasz loginu?

Może się zdarzyć, że użytkownik profilu zaufanego zapomni swój login. W takim przypadku powinien:

  • wejść na stronę pz.gov.pl i wybrać opcję „Zaloguj się”,
  • kliknąć w odnośnik „Nie pamiętam nazwy użytkownika”, który znajduje się pod polem do wpisania nazwy użytkownika lub adresu e-mail,
  • wpisać adres e-mail, który został podany podczas zakładania profilu zaufanego, i kliknąć „Przypomnij”.

Użytkownik otrzyma wtedy e-mail ze swoim loginem.

Nie pamiętasz hasła?

A co zrobić w sytuacji, gdy użytkownik zapomni swojego hasła do profilu zaufanego? To proste! Należy:

  • wejść na stronę pz.gov.pl i wybrać opcję „Zaloguj się”,
  • kliknąć w odnośnik „Nie pamiętam hasła”, który znajduje się pod polem do wpisania hasła,
  • wpisać nazwę użytkownika i PESEL, 
  • kliknąć „Zmień hasło.

Użytkownik otrzyma e-mail z linkiem do zmiany hasła. Należy w niego kliknąć a następnie:

  • wpisać nowe hasło,
  • kliknąć „Zapisz”.

Na numer telefonu, który został podany przy zakładaniu profilu zaufanego, użytkownik otrzyma SMS z kodem autoryzacyjnym. Kod należy wpisać w wyświetlone pole i kliknąć „Ustaw nowe hasło”.

Następnie należy kliknąć „Przejdź do strony logowania”, aby zalogować się do swojego profilu zaufanego. I to wszystko!

Pomoc jest zawsze dostępna

W razie trudności związanych z działaniem profilu zaufanego lub pytań na temat usługi, użytkownik może uzyskać pomoc dzwoniąc na numer telefonu + 48 (42) 253 54 50 (czynny od poniedziałku do piątku w godzinach: 7.00 – 18.00) lub wysyłając e-mail na adres pz-pomoc@coi.gov.pl.

Warto wiedzieć, co powinien zawierać e-mail, aby umożliwić szybkie i sprawne załatwienie twojej sprawy. W treści maila powinny znaleźć się następujące informacje:

  • temat wiadomości: Profil zaufany,
  • numer zgłoszenia (jeśli sprawa była już wcześniej zgłaszana),
  • dane kontaktowe (imię, nazwisko i/lub nazwa instytucji, adres e-mail, numer telefonu),
  • login użytkownika, 
  • nazwa systemu operacyjnego i jego wersja,
  • nazwa przeglądarki internetowej, jej wersja oraz ustawienia językowe,
  • dzień i godzina wystąpienia błędu,
  • miejsce wystąpienia błędu lub szczegółowy opis zagadnienia, np. kliknięcie Zaloguj > przejście do Profil zaufany > następnie Wyszukiwanie wniosków > (dalszy opis zagadnienia),
  • widok ekranu z błędem (Print Screen).

 

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
4054,84 zł – tyle wynosi przeciętne świadczenie kompensacyjne. Wysokość swojego świadczenia można wyliczyć korzystając z kalkulatora ZUS

Nauczycielskie świadczenie kompensacyjne w grudniu 2024 r. pobierało 11,8 tys. osób. Przeciętna wysokość tego świadczenia wyniosła 4054,84 zł. Do wyliczenia świadczenia kompensacyjnego ZUS przygotował specjalny kalkulator.

Ruszyła kwalifikacja wojskowa. Kto się musi stawić przed komisją?

Do końca kwietnia potrwa coroczna kwalifikacja wojskowa. Obejmie ok. 230 tys. osób, przede wszystkim mężczyzn z rocznika 2006. Jej celem jest ocena zdolności kwalifikowanych do służby i wprowadzenie danych do wojskowej ewidencji.

Zasiłek pogrzebowy 2026 r.

Zasiłek pogrzebowy 2026 r. Kto może wystąpić o zasiłek pogrzebowy? Ile będzie wynosić zasiłek pogrzebowy w 2026 r.? Gdzie należy złożyć wniosek o wypłatę zasiłku pogrzebowego? Jakie dokumenty do zasiłku pogrzebowego?

Jest dotacja na rozpoczęcie działalności dla bezrobotnego w 2025 r.

Można ubiegać się o dotację na rozpoczęcie działalności dla bezrobotnego w 2025 r. W tym celu należy udać się do urzędu pracy i zarejestrować się jako osoba bezrobotna. W tym roku dotacja wynosi do 48 tys. zł. Jak złożyć wniosek? Ile się czeka na opinię urzędu pracy?

REKLAMA

Możesz stracić pieniądze na emeryturze! Sprawdź, czy ZUS pobiera od Ciebie zaliczki na podatek

Nieświadomie oddajesz fiskusowi część swojej emerytury? Jeśli Twój roczny dochód z ZUS nie przekracza 30 tys. zł, możesz uniknąć pobierania zaliczek na podatek dochodowy – co oznacza wyższe wypłaty, także trzynastej i czternastej emerytury! Sprawdź, jak złożyć wniosek EPD-21 i nie dać się zaskoczyć niższym świadczeniom.

Rząd rezygnuje ze zmian korzystnych dla pracujących. Jeszcze niedawno mówiło się, że są niezbędne. Firmy unikną dodatkowych kosztów

Rząd rezygnuje z wprowadzenia zmian, które jeszcze niedawno określał jako niezbędne i mające na celu ochronę praw pracujących. Czy Polacy potrzebują oskładkowania umów cywilnoprawnych? Nic na to nie wskazuje.

Czy praca w nocy w lutym 2025 roku będzie się opłacała? To szczególny miesiąc. Pracownik może zarobić dodatkowo ponad 930 złotych.

Jednym z dodatków do wynagrodzenia przysługujących pracownikom jest dodatek za pracę w nocy. Jego wysokość jest uzależniona od wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę i ilości godzin do przepracowania przypadających w danym miesiącu. Czy praca w nocy w lutym 2025 roku będzie się opłacała?

Zmiana czasu z zimowego na letni w 2025 r. Kiedy przestawiamy zegarki?

Zmiana czasu z zimowego na letni w 2025 r. Kiedy przestawiamy zegarki z czasu zimowego na letni w 2025 r.? Kiedy zmiana czasu z letniego na zimowy w 2025 r.? Co ze zmianą czasu w 2026 r.? Kiedy przestaniemy przestawiać zegarki?

REKLAMA

Zasiłek pielęgnacyjny 2026 r.

Zasiłek pielęgnacyjny 2026 r. Ile wynosi zasiłek pielęgnacyjny w 2025 r.? Ile wyniesie zasiłek pielęgnacyjny w 2026 r.? Kto może wystąpić o zasiłek pielęgnacyjny? Komu przysługuje? Kiedy złożyć wniosek o zasiłek pielęgnacyjny? Czy można pobierać równolegle zasiłek pielęgnacyjny i dodatek pielęgnacyjny?

Kobiety mogą kończyć pracę godzinę wcześniej lub zaczynać godzinę później. Wystarczy złożenie pracodawcy oświadczenia [WZÓR]. Za odmowę – nawet 30 tys. zł grzywny dla pracodawcy

Kobiety karmiące swoje dziecko piersią – mają prawo do dwóch dodatkowych 30-minutowych (lub odpowiednio - 45-minutowych) przerw w pracy. Na wniosek pracownicy – przerwy te mogą być wykorzystywane łącznie, co w praktyce oznacza, że kobieta może kończyć pracę godzinę (lub odpowiednio – półtorej godziny) wcześniej lub zaczynać ją godzinę (lub odpowiednio – półtorej godziny) później. Pracodawca nie ma przy tym prawa wymagać od pracownicy przedstawienia zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego fakt karmienia piersią, a za odmowę udzielania jej ww. przerw – grozi mu nawet 30 tys. zł grzywny.

REKLAMA