REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przedłużyć ważność profilu zaufanego? Musisz to zrobić, by móc załatwiać sprawy urzędowe (komunikat MC)

Małgorzata Masłowska
Małgorzata Masłowska
profil zaufany sprawy urzędowe e-urząd mObywatel
Jak przedłużyć ważność profilu zaufanego? Musisz to zrobić, by móc załatwiać sprawy urzędowe (komunikat MC)
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Profil zaufany pozwala korzystać ze wszystkich dostępnych e-usług publicznych, czyli spraw urzędowych, które można załatwiać online, z dowolnego miejsca z dostępem do internetu. Jeśli straci ważność, stracisz tę możliwość.

Jak długo jest ważny profil zaufany?

Profil zaufany umożliwia szybki i bezpieczny kontakt z urzędami. Korzysta z niego już ponad 14 milionów mieszkańców naszego kraju. Jest ważny przez 3 lata od dnia potwierdzenia, jednak w każdej chwili możesz przedłużyć jego ważność na kolejne 3 lata. Profil zaufany pozwala korzystać ze wszystkich dostępnych e-usług publicznych, czyli spraw urzędowych, które można załatwiać online, z dowolnego miejsca z dostępem do internetu. Złożysz dzięki niemu podanie, wniosek, odwołanie czy skargę bez potrzeby drukowania dokumentu, jego ręcznego podpisywania i wysyłania pocztą.
Ważność profilu zaufanego wynosi 3 lata od potwierdzenia. Warto o tym pamiętać, ponieważ łatwo możesz przedłużyć jego ważność. Poniżej znajdziesz krótką instrukcję, jak to zrobić.

REKLAMA

Jak przedłużyć ważność profilu zaufanego?

Ważność profilu zaufanego przedłużysz, logując się do swojego profilu zaufanego na stronie pz.gov.pl. Następnie w panelu Profil zaufany wejdź w Szczegóły profilu i wybierz Przedłuż ważność lub zmień dane. Jeśli logujesz się do profilu zaufanego bankowością elektroniczną, to po przedłużeniu ważności profilu zniknie jego powiązanie z kontem bankowym. Metoda autoryzacji przy składaniu podpisu zaufanego i przy logowaniu się profilem zaufanym zmieni się na SMS z jednorazowym kodem lub push w aplikacji mObywatel, jeśli ta metoda była wcześniej używana. Jeżeli wolisz ponownie powiązać swój profil zaufany ze swoim bankiem to w zakładce Szczegóły profilu wybierz Zmień dostawcę tożsamości na bank.

Co zrobić, jeśli nie pamiętasz loginu i hasła?

Jeśli nie pamiętasz swojego loginu:
  • wejdź na stronę pz.gov.pl, wybierz opcję Zaloguj się, a następnie kliknij w odnośnik Nie pamiętam nazwy użytkownika, który znajduje się pod polem do wpisania nazwy użytkownika lub adresu e-mail,
  • wpisz adres e-mail, który podałeś(-aś) podczas zakładania profilu zaufanego i kliknij Przypomnij
  • otrzymasz e-mail ze swoim loginem.
Jeśli nie pamiętasz swojego hasła:
  •  wejdź na stronę pz.gov.pl, wybierz opcję Zaloguj się, a następnie kliknij w odnośnik Nie pamiętam hasła, który znajduje się pod polem do wpisania hasła,
  • wpisz nazwę użytkownika i PESEL, a następnie kliknij Zmień hasło,
  • otrzymasz e-mail z linkiem do zmiany hasła. Kliknij w niego,
  • wpisz nowe hasło i kliknij Zapisz,
  • na numer telefonu, który podałeś(-aś) przy zakładaniu profilu zaufanego, otrzymasz SMS z kodem autoryzacyjnym. Wpisz kod w wyświetlone pole i kliknij Ustaw nowe hasło,
  • kliknij Przejdź do strony logowania, aby zalogować się do swojego profilu zaufanego.

Teraz możesz już szybko i łatwo załatwiać sprawy urzędowe online! A jeśli nie masz jeszcze profilu zaufanego, sprawdź, jak krok po kroku go założyć.

Jak założyć profil zaufany?

Aby założyć profil zaufany, wejdź na stronę: pz.gov.pl i kliknij na pole Zarejestruj się w prawym górnym rogu. Wybierz sposób, jakim chcesz uzyskać profil zaufany.
A można to zrobić na cztery sposoby:

  1. Za pośrednictwem bankowości elektronicznej – to najszybszy sposób, bo nie wymaga dodatkowego potwierdzania danych (dane w banku zostały zweryfikowane podczas zakładania konta). Taką możliwość dają: PKO Bank Polski, Santander, Bank Pekao SA, mBank, ING, Alior Bank, Millennium Bank, BNP Paribas, Inteligo, Velo Bank, Credit Agricole, BOŚ Bank, kilkaset banków spółdzielczych oraz platforma Envelo.
  2. Wypełniając internetowy wniosek i umawiając się na wideospotkanie z urzędnikiem.
  3. Potwierdzając profil zaufany online za pomocą dowodu osobistego z warstwą elektroniczną.
  4. Wypełniając internetowy wniosek i w drugim kroku:
  • potwierdzając PZ osobiście w jednym z ponad 2000 punktów potwierdzających w Polsce i zagranicą,
  • po zalogowaniu się na stronie pz.gov.pl samodzielnie podpisując wniosek kwalifikowanym podpisem elektronicznym (ten sposób jest dostępny tylko dla osób, które mają w kwalifikowanym certyfikacie wpisany numer PESEL).

Niezależnie od tego, którą opcję wybierzesz – proces założenia profilu zaufanego jest naprawdę prosty. Szczegółowe informacje na temat każdego ze sposobów na założenie PZ – znajdziecie w instrukcji użytkownika dostępnej na stronie pz.gov.pl w zakładce POMOC.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co zrobić, gdy profil zaufany nie działa?

REKLAMA

Jeśli napotkałeś trudności związane z działaniem profilu zaufanego lub masz pytania na temat usługi, skontaktuj się z nami:
- telefon: + 48 (42) 253 54 50 (czynny od poniedziałku do piątku w godzinach: 7:00 – 18:00)
- e-mail: pz-pomoc@coi.gov.pl

Sprawdź, co powinien zawierać Twój email, aby umożliwić szybkie i sprawne załatwienie twojej sprawy:
1) temat wiadomości: Profil zaufany,
2) numer zgłoszenia (jeśli sprawa była już wcześniej zgłaszana),
3) dane kontaktowe (imię, nazwisko i/lub nazwa instytucji, adres e-mail, numer telefonu),
4) login użytkownika np. „użytkownik_pz”,
5) nazwa systemu operacyjnego i jego wersja,
6) nazwa przeglądarki internetowej, jej wersja oraz ustawienia językowe,
7) dzień i godzina wystąpienia błędu,
8) miejsce wystąpienia błędu lub szczegółowy opis zagadnienia, np. kliknięcie Zaloguj > przejście do Profil zaufany > następnie Wyszukiwanie wniosków > (dalszy opis zagadnienia),
9) widok ekranu z błędem (Print Screen).

źródło: komunikat MC

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MOPS czy ZUS? Świadczenia dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. [TABELA]

Jakie świadczenia dla osób z niepełnosprawnościami wypłaca Zakład Ubezpieczeń Społecznych, a które ośrodki pomocy społecznej? Prezentujemy proste zestawienie najważniejszych świadczeń w 2025 r.

Renta tytoniowa – czym jest, kto może się o nią ubiegać i na jakiej podstawie prawnej?

Renta tytoniowa to pojęcie, które choć w powszechnym użyciu nie funkcjonuje, coraz częściej pojawia się w kontekście dyskusji o świadczeniach z tytułu niezdolności do pracy. Choć alkoholizm jest uznawany za jedno z najpoważniejszych uzależnień, jego konsekwencje zdrowotne nie są jedynymi powodami przyznawania rent. W artykule wyjaśniamy, czym jest renta tytoniowa, kto może się o nią ubiegać oraz na jakiej podstawie prawnej można starać się o to świadczenie.

777 zł składki zdrowotnej pracownika, 315 zł przedsiębiorcy (obaj zarabiają 10 tys. zł miesięcznie). Konstytucyjny paradoks? Czy różne kwoty składki są sprawiedliwe?

Temat składki zdrowotnej był przez kilka ostatnich lat poruszany wielokrotnie. Porównując różne poziomy wynagrodzenia (co znajdą Państwo w dalszej części artykułu) nie da się nie zauważyć, że pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę płacą co do zasady składkę zdrowotną w wyższej wysokości niż przedsiębiorcy. W tym artykule przyjrzymy się, dlaczego tak się dzieje, czy jest to obiektywnie sprawiedliwe i czy jest to zgodne z zasadą równości wobec prawa. Bo przecież dostęp do publicznej służby zdrowia mamy taki sam. A jakość tego leczenia nie zależy od wysokości składki.

Skoro nieznajomość prawa szkodzi, to czyja to jest wina, że go nie znamy? [5 POWODÓW]

Prawo dotyka wszystkich. Tymczasem prawdziwie poznają je osoby decydujące się na studia prawnicze. Brak znajomości prawa rodzi niesprawiedliwość społeczną. Jakie są powody nieznajomości prawa? Czy możliwe są zmiany pozwalające na zrozumienie przepisów prawnych przez każdego?

REKLAMA

Pracujący emeryt z przywilejami finansowymi: zwolnienie z PIT i wyższa emerytura. Niektórzy mają limity dorabiania

ZUS informuje, że w ciągu ostatnich dziewięciu lat liczba pracujących emerytów wzrosła o 51,7 proc. Na koniec grudnia 2015 roku w Polsce było 575,4 tys. pracujących emerytów, natomiast na koniec 2024 roku ich liczba wzrosła do 872,6 tys. Nic dziwnego. Przepisy wspierają aktywność zarobkową emerytów.

Rozporządzenie DORA - co to jest i kogo dotyczy? [PRZEWODNIK]

Czego dotyczy unijne rozporządzenie DORA? Wprowadza nowe pojęcia i wymagania dotyczące cyberbezpieczeństwa w sektorze finansowym. Prezentujemy przewodnik po DORA z wyjaśnieniem trudnych pojęć dla dostawców usług ICT.

Kiedy ZUS przyznaje tzw. rentę alkoholową? Niezdolność do pracy musi być spowodowana czymś więcej niż chorobą alkoholową

W orzecznictwie lekarskim nie istnieje pojęcie tzw. renty alkoholowej. Jak podkreśla Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS-u, sam fakt istnienia choroby alkoholowej nie jest wystarczający do uzyskania świadczenia rentowego z tytułu niezdolności do pracy. Istotne jest stwierdzenie, że choroba alkoholowa może spowodować dodatkowe schorzenia będące powikłaniami uzależnienia, które znacznie ograniczają zdolność do pracy. Przykładami takich powikłań mogą być marskość wątroby, przewlekłe zapalenie trzustki, uszkodzenie układu nerwowego, uszkodzenie układu krążenia, a także zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania.

Plagiat w mediach – konsekwencje prawne i możliwości dochodzenia roszczeń

Plagiat jest poważnym naruszeniem zarówno zasad etyki dziennikarskiej, jak i obowiązujących przepisów prawa autorskiego. Współczesna era cyfryzacji oraz dynamiczny przepływ informacji sprzyjają przypadkom wykorzystywania cudzych treści bez odpowiedniego przypisania autorstwa. Warto przeanalizować, jakie regulacje prawne chronią twórców przed plagiatem w kontekście informacji prasowych oraz jakie działania mogą podjąć osoby poszkodowane w sytuacji, gdy ich teksty zostaną skopiowane bezprawnie.

REKLAMA

Sejm na żywo 31 marca 2025 r.: Komisja śledcza ds. Pegasusa

Przesłuchanie Mai Rodwald, prokurator, wezwanej w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.

Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat. Nowe wytyczne wydawania orzeczeń dla osób niepełnosprawnych tego nie zmieniają

Dla osób niepełnosprawnych prawnym wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne opublikował Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci do 16 roku życia i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia będzie ono miało charakter stały (do 16. roku życia). Następnie osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego. Świadczenie to jest przeznaczone dla osób dorosłych. Dla świadczenia wspierającego istotne jest nie orzeczenie o niepełnosprawności, a poziom potrzeby wsparcia ustalony przez WZON, a tego nowe wytyczne nie dotyczą. W dalszym ciągu nie ma planów, aby świadczenie wspierające było przyznawane dożywotnio. Są tylko takie postulaty.

REKLAMA