REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie tantiemy przysługują twórcom i artystom filmowym w Polsce? Co rząd chce zmienić w prawie autorskim a czego oczekują filmowcy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakie tantiemy przysługują twórcom i artystom filmowym w Polsce? Co rząd chce zmienić w prawie autorskim a czego oczekują filmowcy?
Jakie tantiemy przysługują twórcom i artystom filmowym w Polsce? Co rząd chce zmienić w prawie autorskim a czego oczekują filmowcy?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W połowie lutego 2024 r. opublikowano projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych przygotowany w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Dlaczego z tego projektu nie są zadowoleni twórcy i artyści filmowi w Polsce i jakie tym osobom przysługują obecnie tantiemy - wyjaśnia Przemysław Juściński, radca prawny, associate w KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy.

Projekt nowelizacji prawa autorskiego i protest filmowców. O co chodzi?

W ostatnich dniach zaobserwować można przybierający na sile protest środowisk filmowych związany z najnowszym projektem nowelizacji przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Projekt ten, opublikowany 15 lutego 2024 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego, przewiduje wprowadzenie zmian w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych w ramach wdrożenia dwóch unijnych dyrektyw:

1) dyrektywy 2019/789 ustanawiającej przepisy dotyczące wykonywania praw autorskich i praw pokrewnych mające zastosowanie do niektórych transmisji online prowadzonych przez organizacje radiowe i telewizyjne oraz do reemisji programów telewizyjnych i radiowych oraz zmieniającej dyrektywę Rady 93/83/EWG (tzw. dyrektywy „satelitarno-kablowej II”), a także

2) dyrektywy 2019/790 w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym oraz zmiany dyrektyw 96/9/WE i 2001/29/WE (tzw. „dyrektywy DSM”).

Jakkolwiek projekt ten wprowadza szereg zmian do ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, to nie odnosi się on do kwestii tantiem dla twórców i artystów wykonawców z tytułu korzystania z utworów audiowizualnych w ramach przede wszystkim usługi wideo na żądanie (Video on Demand – VOD), co spotkało się ze sprzeciwem polskich filmowców. Czego tak naprawdę dotyczą żądania twórców? Poniżej omawiamy istotę sporu oraz wyjaśniamy kwestie związane z uprawnieniem do tantiem przysługującym polskim filmowcom w świetle polskich przepisów.

REKLAMA

Prawo do tantiem dla współtwórców filmu i artystów wykonawców

Polski ustawodawca przewidział obowiązek dodatkowego wynagrodzenia dla współtwórców filmu i artystów wykonawców z tytułu określonych sposobów korzystania z tego utworu. Zgodnie z art. 70 ust. ust. 21 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych osoby te są uprawnione do dodatkowego wynagrodzenia z tytułu:
1) wyświetlania utworu audiowizualnego w kinach;
2) najmu egzemplarzy utworów audiowizualnych i ich publicznego odtwarzania;
3) nadawania utworu audiowizualnego w telewizji lub poprzez inne środki publicznego udostępniania utworów;
4) reprodukowania utworu audiowizualnego na egzemplarzu przeznaczonym do własnego użytku osobistego.

Przywołany przepis określa więc wynagrodzenie (potocznie zwane tantiemami), które przysługuje twórcom i artystom wykonawcom na podstawie ustawy, niezależnie od jakichkolwiek umów z filmowcami w tym zakresie. Co istotne, katalog ten jest zamknięty, tak więc wszelkich podstaw do otrzymania tantiem na podstawie ustawy należy upatrywać jedynie we wskazanych wyżej przypadkach. Czy obejmują one oglądanie filmów w ramach usługi VOD?

Nie bez powodu to właśnie korzystanie z filmu w ramach oglądania na żądanie stanowi główny element dyskusji na temat sposobów eksploatacji filmu, które powinny być objęte dodatkowym wynagrodzeniem z ustawy.

Punktem zaczepienia może być przesłanka nadawania filmu poprzez inne środki publicznego udostępniania utworów – choć pojęcie to nie występuje w innym miejscu polskiej ustawy, to należy przyjąć, że obejmuje ono jedynie nadawanie internetowe, a więc transmisję w czasie rzeczywistym. Z uwagi na charakter nadawania nie sposób natomiast tym pojęciem objąć korzystania z utworów w ramach usługi wideo na życzenie, a więc korzystania w wybranym przez użytkownika czasie. W efekcie na właścicielach platform VOD takich jak Netflix czy HBO nie ciąży ustawowy obowiązek zapłaty filmowcom dodatkowego wynagrodzenia z tytułu oglądania dostępnych w ich serwisach filmów.

Omawiany przepis ma w założeniu zagwarantować osobom zaangażowanym w powstanie filmu stosowne, mające oparcie w ustawie wynagrodzenie, a nawet i partycypację w zyskach (w przypadku wyświetlania filmu w kinach). Jednocześnie nie ulega wątpliwości, że wprowadzony w nim katalog określonych sposobów korzystania z utworu audiowizualnego nie uwzględnia spopularyzowanych w ostatnich latach form oglądania filmów – w szczególności za pośrednictwem serwisów streamingowych, które w ostatnich latach skutecznie wypierają telewizję, a nawet tradycyjne kina. W efekcie, przepis ten nie odzwierciedla ostatnich zmian technologicznych i realiów filmowych.

Wdrożenie przepisów unijnych

Okazji do dostosowania przepisu do aktualnych sposobów eksploatacji filmu można upatrywać w przygotowywanej nowelizacji ustawy o prawie autorskim. Obecny projekt ustawy nie przewiduje natomiast zmian w zakresie dodatkowego wynagrodzenia dla filmowców.

Warto przy tym zwrócić uwagę, że obowiązek wprowadzenia takich zmian nie wynika wprost z implementowanych dyrektyw, w szczególności dyrektywy DSM. 

Artykuł 18 dyrektywy DSM nakłada na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia odpowiedniego i proporcjonalnego wynagrodzenia na rzecz twórców i wykonawców, którzy udzielają licencji lub przenoszą swoje wyłączne prawa do eksploatacji ich utworów – przy czym w tym celu państwa członkowskie mogą stosować różne mechanizmy, uwzględniając zasadę swobody zawierania umów oraz sprawiedliwą równowagę praw i interesów. Krajowym ustawodawcom pozostawiono więc w tym względzie pewną swobodę, nie rozstrzygając definitywnie obowiązku objęcia tantiemami konkretnych form korzystania z utworu (takich jak VOD).

Nie bez znaczenia jest również okoliczność, że projekt ustawy nowelizacyjnej ma w zamierzeniu wdrażać unijne dyrektywy, których termin implementacji upłynął znaczny czas temu, bo w dniu 7 czerwca 2021 r.

Jednocześnie jednak mając na uwadze cel przyświecający dyrektywie DSM (dostosowanie przepisów do środowiska cyfrowego i transgranicznego czy ułatwienie dostępu do utworów audiowizualnych na platformach wideo na żądanie, a jednocześnie – zapewnienie godziwego wynagrodzenia twórców i wykonawców), objęcie dodatkowym wynagrodzeniem także korzystania z filmu w ramach usługi VOD byłoby bez wątpienia zgodne z ogólnym kierunkiem zmian i celami wynikającymi z dyrektywy. Kwestia, czy ostatecznie polski ustawodawca zdecyduje się na rozszerzenie katalogu eksploatacji filmu objętych dodatkowym wynagrodzeniem, pozostaje aktualnie otwarta.

Tantiemy nie tylko ze streamingu

REKLAMA

O ile prawo do domagania się dodatkowego wynagrodzenia z tytułu usług VOD nadal nie ma oparcia w polskich przepisach, o tyle zupełnie inaczej wygląda kwestia tantiem z tytułu wyświetlania filmów w kinach. Art. 70 ust. ust. 21 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych przyznaje współtwórcom filmu oraz artystom wykonawcom prawo do wynagrodzenia proporcjonalnego do wpływów z tytułu wyświetlania utworu audiowizualnego w kinach. Przepis ten pozwala więc filmowcom partycypować w zyskach, jakie operatorzy kin uzyskują w związku ze sprzedażą biletów wstępu lub voucherów na wybrany seans filmowy.

I właśnie to uprawnienie stanowiło podstawę ostatniego sporu sądowego Stowarzyszenia Filmowców Polskich z Cinema City. 26 stycznia 2024 r. został wydany wyrok sądu II instancji, w którym operator sieci kin został zobowiązany do udzielenia Stowarzyszeniu pełnych informacji na temat repertuaru, który multipleks wyświetlał w swoich kinach w latach 2018–2020, czy uzyskanych z tego tytułu wpływów.

Warto zaznaczyć, że sam wyrok nie nakłada jeszcze na Cinema City obowiązku wypłaty odpowiednich tantiem na rzecz filmowców (za pośrednictwem Stowarzyszenia jako właściwej organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi). Bez wątpienia jednak ma na celu umożliwienie określenia zysków z tytułu wyświetlania filmów przez multipleks we wskazanym okresie, a w konsekwencji – stanowi podwaliny pod wystąpienie przez Stowarzyszenie z roszczeniem o zapłatę odpowiednich tantiem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co z użytkownikami?

Czy prawo filmowców do tantiem wiąże się z nałożeniem określonych obowiązków na użytkowników, takich jak widzowie kin czy subskrybenci platform VOD? W świetle aktualnych przepisów podmiotem zobowiązanym do zapłaty wynagrodzenia jest „korzystający z utworu audiowizualnego” – choć samo pojęcie jest bardzo ogólne i niejednoznaczne, to należy przyjąć, że dotyczy ono tylko tych podmiotów, które udostępniają utwór użytkownikowi, uzyskując z tego tytułu wpływy. Nie będzie więc odnosił się do subskrybentów platform streamingowych czy widzów kin (którzy dokonują stosownych opłat bezpośrednio na rzecz danego dystrybutora, płacąc za subskrypcję czy kupując bilet na seans).

Przemysław Juściński, Radca prawny, associate w KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy

Projekt (z 14 lutego 2024 r.) ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz niektórych innych ustaw

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Sieroszewski: Powyżej 24 tygodnia ciąży nie ma aborcji a poród. NRL: wytyczne Ministra Zdrowia dot. aborcji nie są wiążące dla sądów i nie rozwiewają wszystkich wątpliwości

Opinią publiczną wstrząsnęła ostatnio informacja o przerwaniu 9 miesięcznej ciąży w szpitalu w Oleśnicy. Zdarzyło się w 2024 roku ale informacja o tym fakcie dotarła do szerszej opinii publicznej w bieżącym roku. Wiele osób jest zaszokowanych tym, że zamiast doprowadzić do urodzenia dziecka, lekarz doprowadził do jego śmierci. W tej sprawie Prokuratura Okręgowej we Wrocławiu prowadzi postępowanie wyjaśniające. Sprawą zainteresował się Rzecznik Praw Obywatelskich. Natomiast Naczelna Rada Lekarska apeluje do Ministra Zdrowia o doprecyzowanie przepisów prawnych dot. dopuszczalności przerywania ciąży. O wyjaśnienia co do pojęcia przerwanie ciąży apeluje też Zarząd Główny Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników. Prezes PTGiP prof. Sieroszewski wskazuje, że słowo +aborcja+" pochodzi z łaciny; +abortus+ oznacza poronienie. Z poronieniem mamy do czynienia do 23 tygodnia ciąży i tym samym z aborcją. Powyżej 24 tygodnia nie ma żadnej aborcji, a poród" – wyjaśnia prof. Sieroszewski. W tle całej sprawy są wydane w sierpniu 2024 r. wytyczne Ministra Zdrowia w sprawie obowiązujących przepisów prawnych dotyczących dostępu do procedury przerwania ciąży.

Papież Franciszek: Egoizm ciąży bardziej niż krzyż – rozważania na Drogę Krzyżową

Watykan opublikował poruszające rozważania Drogi Krzyżowej autorstwa papieża Franciszka, który wciąż dochodzi do siebie po ciężkim zapaleniu płuc. „W świecie chłodnej kalkulacji i bezlitosnych interesów” Ojciec Święty wzywa do nawrócenia serca, współczucia i odrzucenia obojętności.

Linia orzecznicza: Sądy o przeliczaniu emerytur niekorzystnie dla ZUS. Emeryci walczą o wyrok TK z 4 czerwca 2024 r.

Orzecznictwo w sprawach wniosków o ponowne przeliczenie emerytury po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r. sygn. akt SK 140/20 jest bardzo niejednolite. Wskazana niejednolitość przejawia się na wielu płaszczyznach, przede wszystkim niektóre sądy powszechne orzekają na korzyść emerytów poprzez zmianę decyzji ZUS, inne z kolei orzekają na niekorzyść, oddalając odwołania emerytów. W artykule zostaną przedstawione zarówno wyroki korzystne, jak i niekorzystne.

Luka w przepisach. W MOPS rodzina z podwójnym 20 000 zł. Świadczenie pielęgnacyjne i świadczenie wspierające

Zapadł wyrok sądu administracyjnego, z którego wynika, że opiekunka albo opiekun osoby niepełnosprawnej wcale nie musi oddawać świadczenia pielęgnacyjnego do MOPS w związku ze świadczeniem wspierającym (dla osoby niepełnosprawnej). Wydawałoby się, że wszystko jasne – jest świadczenie wspierające dla osoby niepełnosprawnej więc zwracamy świadczenie pielęgnacyjne. Ale nie. Sąd stwierdził:

REKLAMA

IMGW ostrzega: burze, trąby powietrzne, wiatr do 100 km/h i gwałtowne wzrosty stanów wody

IMGW alarmuje. Trąby powietrzne mogą wystąpić w pasie od Lubelszczyzny po Kujawy. Tam też zostało wydane ostrzeżenie II stopnia przed burzami, którym może towarzyszyć wiatr do 100 km/h. IMGW wydał również ostrzeżenia I stopnia przed burzami. Na południu kraju intensywne opady deszczu mogą powodować podtopienia.

ePraca: nowy obowiązek zgłaszania ofert pracy przez pracodawców, od II kwartału 2025 r. Jest ustawa

Technologia zmienia rynek pracy coraz bardziej. Od jakiegoś czasu można szukać pracy w aplikacji ePraca. Aplikacja do łatwego zainstalowania na telefon jest nowoczesnym narzędziem, dla tych którzy chcą zmienić czy szukają pracy. Co ważne, w związku ze zmianami ustawowymi, a konkretnie w związku z uchwaleniem ustawy o rynku pracy, w zakresie portalu i aplikacji ePraca został uregulowany nowy obowiązek zgłaszania ofert pracy przez pracodawców - ale których?

Prezydent zdecydował: Gminy będą mogły zablokować budowę tysięcy domów. Zmiana ważnego terminu dla właścicieli nieruchomości i koniec z bezterminowymi decyzjami o warunkach zabudowy

W dniu 16 kwietnia 2025 r. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę z dnia 4 kwietnia 2025 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw, która wprowadza zmianę ważnego dla właścicieli nieruchomości (i gmin) terminu w zakresie reformy planowania przestrzennego. W związku z ww. reformą – już niebawem – miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego oraz decyzje o warunkach zabudowy będą musiały być zgodne z uchwalanymi przez gminy planami ogólnymi, a tym samym – gminy będą mogły uniemożliwić właścicielowi nieruchomości np. budowę domu na działce, która w ww. planie ogólnym zostanie zlokalizowana w strefie objętej zakazem zabudowy. Nie zmienia się jednak termin na wydawanie bezterminowych decyzji o warunkach zabudowy, na uzyskanie których pozostało już niewiele czasu.

Wielki Piątek w Kościele katolickim: Jest to dzień postu ścisłego. Jakie są uroczystości?

W Wielki Piątek Kościół katolicki nie sprawuje się mszy świętej. W świątyniach celebrowana jest liturgia Męki Pańskiej, trwa adoracja krzyża, któremu oddaje się cześć przez uklęknięcie – jak Chrystusowi Eucharystycznemu. Odbywa się uroczysta Droga Krzyżowa. Jest to dzień postu ścisłego.

REKLAMA

QUIZ. Życie codzienne czasów PRL. Prawda czy fałsz? Na ostatnim pytaniu na pewno się wyłożysz
Ten quiz jest bardzo sentymentalny. Małe, ciasne, ale własne mieszkanie, kolejki po mięso czy papier toaletowy, zdobywane cudem produkty, bo akurat "rzucili do sklepu". Tak właśnie wyglądało życie codzienne czasów PRL. Sprawdźcie czy pamiętacie tamte czasy.
Wielki Piątek 2025: O której Droga Krzyżowa w Watykanie? Papież Franciszek autorem rozważań

Wielki Piątek 2025 to jedno z najważniejszych wydarzeń Wielkiego Tygodnia. Tego dnia katolicy na całym świecie wspominają mękę i śmierć Jezusa Chrystusa. Szczególną uwagę wiernych przyciągają uroczystości w Watykanie, zwłaszcza wieczorna Droga Krzyżowa przy Koloseum, której rozważania w tym roku przygotował sam papież Franciszek.

REKLAMA