REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć adres do e-Doręczeń? Od kiedy e-Doręczenia będą obowiązkowe?

Jak założyć adres do e-Doręczeń? Od kiedy e-Doręczenia będą obowiązkowe?
Media

REKLAMA

REKLAMA

Utworzenie adresu do e-Doręczeń już wkrótce będzie obowiązkowe. Przedsiębiorcy mogą składać wnioski o utworzenie adresu do e-Doręczeń przez Biznes.gov. Po aktywacji adresu, firma korzysta ze skrzynki do e-Doręczeń w Koncie Przedsiębiorcy. Jak założyć e-Doręczenia?
rozwiń >

e-Doręczenia - na czym polega ta usługa?

e-Doręczenia to usługa, która umożliwia przedsiębiorcy wysyłkę, odbiór i przechowywanie korespondencji online. Od zwykłej poczty elektronicznej różni się tym, że jest to tak zwana usługa zaufania, a więc gwarantuje bezpieczeństwo i pewność skutków prawnych. Wiadomość wysłana z adresu do e-Doręczeń ma taki skutek prawny jak list polecony za potwierdzeniem odbioru.

Usługę e-Doręczeń świadczą wyłącznie dostawcy usług zaufania: Poczta Polska S.A., jako dostawca publiczny oraz komercyjni dostawcy niepubliczni, wpisani do rejestru prowadzonego przez ministra właściwego ds. cyfryzacji.

REKLAMA

Jak zrobić e-Doręczenia?

Przedsiębiorcy mogą składać wnioski o utworzenie adresu do e-Doręczeń przez Biznes.gov. Po aktywacji adresu, firma korzysta ze skrzynki do e-Doręczeń w Koncie Przedsiębiorcy.

Adres do e-Doręczeń można tam założyć dla: przedsiębiorcy zarejestrowanego w CEIDG, spółki jawnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, spółki partnerskiej, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki europejskiej, spółdzielni, spółdzielni europejskiej, samorządu zawodowego podmiotów gospodarczych, towarzystwa reasekuracji wzajemnej, towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych, europejskiego zgrupowania interesów gospodarczych, głównego oddziału zagranicznego zakładu reasekuracji, głównego oddziału zagranicznego zakładu ubezpieczeń, innej osoby prawnej wykonującej działalność gospodarczą, wpisanej do rejestru przedsiębiorców, oddziału zagranicznego przedsiębiorcy.

Natomiast, przedstawiciele zawodu zaufania publicznego mogą utworzyć adres do e-Doręczeń składając wniosek za pośrednictwem e-usługi na stronie gov.pl. Przedstawiciele zawodów zaufania korzystają ze skrzynki do e-Doręczeń na mObywatel.gov.pl lub edoreczenia.gov.pl.

Jak założyć adres do e-Doręczeń?

W celu uruchomienia adresu do e-Doręczeń w pierwszej kolejności należy założyć adres i wpisać go do bazy adresów elektronicznych (BAE).

Wyjaśnijmy, że baza adresów elektronicznych (BAE) to publiczny rejestr prowadzony przez ministra właściwego ds. cyfryzacji, w którym są adresy do e-Doręczeń podmiotów publicznych oraz obywateli i przedsiębiorców. Wpisanie adresu firmy do BAE oznacza, że urzędy korzystające z e-Doręczeń będą przesyłały korespondencję twojej firmie wyłącznie elektronicznie.

Jeśli przedsiębiorca chce mieć adres u publicznego dostawcy nie musi oddzielnie wnioskować o wpis do BAE. Wystarczy, że aktywuje utworzony dla siebie adres, a wpis nastąpi automatycznie. Inaczej jest w przypadku adresu założonego u niepublicznego dostawcy - aby został dodany do BAE konieczny jest wniosek przedsiębiorcy.

Po założeniu i aktywacji adresu u publicznego dostawcy, przedsiębiorca uzyska dostęp do darmowej skrzynki do e-Doręczeń dla swojej firmy. Skrzynka dostępna w Koncie Przedsiębiorcy umożliwi wysyłanie, odbieranie i przechowywanie wiadomości, a także dostęp do adresów wpisanych do BAE. Przedsiębiorca wpisany do CEIDG może sam zarządzać skrzynką albo wyznaczyć administratora, który będzie to robił w jego imieniu. Przy czym przedsiębiorcy wpisani do KRS muszą wyznaczyć administratora skrzynki.

Wniosek o utworzenie adresu do e-Doręczeń - jak to zrobić?

Po naciśnięciu na stronie Biznes.gov przycisku "Załatw online" przechodzi się do e-usługi złożenia wniosku o utworzenie adresu do e-Doręczeń. Aby rozpocząć wypełnianie wniosku należy się zalogować profilem zaufanym albo e-dowodem.

Wniosek muszą podpisać elektronicznie osoby uprawnione do reprezentacji przedsiębiorcy lub pełnomocnik, który ma umocowanie do złożenia wniosku. Aby podpisać wniosek można wykorzystać profil zaufany, podpis kwalifikowany, e-dowód lub pieczęć elektroniczną.

W celu załatwieniu sprawy należy przygotować dane przedsiębiorcy, który będzie właścicielem adresu do e-Doręczeń, tj.:

  • nazwę (w przypadku przedsiębiorcy wpisanego do CEIDG nazwa musi obejmować imię i nazwisko)
  • numer REGON, jeżeli został nadany
  • numer NIP, jeżeli został nadany, lub informację o jego unieważnieniu lub uchyleniu
  • adres do korespondencji
  • dla przedsiębiorców wpisanych do KRS - numer KRS, jeżeli został nadany
  • dla przedsiębiorców wpisanych do KRS - oznaczenie formy prawnej
  • dla przedsiębiorców wpisanych do KRS - siedzibę i adres
  • dla przedsiębiorców wpisanych do CEIDG - numer PESEL, a jeżeli nie został nadany, Identyfikator Europejski
  • dla przedsiębiorców wpisanych do CEIDG - adres e-mail, na który zostanie przesłana informacja o utworzeniu adresu do doręczeń elektronicznych i jak aktywować skrzynkę
  • imię i nazwisko administratora skrzynki do e-Doręczeń, jego adres e-mail oraz numer PESEL, a jeżeli PESEL nie został nadany, Identyfikator Europejski (przedsiębiorcę wpisanego do CEIDG dotyczy to tylko jeśli wyznacza administratora)

W przypadku gdy wniosek składa pełnomocnik, członek organu uprawnionego do reprezentacji albo prokurent, a uprawnienie do złożenia wniosku w imieniu przedsiębiorcy nie wynika z CEIDG albo KRS przygotować należy pełnomocnictwo, dowód zapłacenia opłaty skarbowej za złożenie pełnomocnictwa albo dokument potwierdzający reprezentację.

Żeby adres do e-Doręczeń firmy stał się widoczny w bazie adresów elektronicznych, a skrzynka zaczęła działać, potrzebna jest ich aktywacja. Szczegółowe informacje jak to zrobić będą w wiadomości e-mail do administratora skrzynki lub do przedsiębiorcy, który jest właścicielem adresu i nie wyznaczył administratora.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy wchodzą e-Doręczenia? Od kiedy obowiązkowe?

Warto mieć na uwadze, że ustawodawca określił terminy, w których posługiwanie się adresem do e-Doręczeń stanie się obowiązkowe. Otóż przedsiębiorcy wpisani do KRS przed 1 października 2024, będą musieli wpisać adres do e-Doręczeń do BAE nie później niż 1 stycznia 2025. Od 1 października 2024 wniosek o utworzenie adresu do e-Doręczeń stanie się elementem wniosku o wpis do KRS. Natomiast przedsiębiorcy wpisani do CEIDG muszą założyć adres do e-Doręczeń do 30 września 2026 roku.

Dodatkowo, wniosek o utworzenie adresu do e-Doręczeń stanie się obowiązkowym elementem:

  • wniosku o wpis do CEIDG – od 1 stycznia 2025 roku;
  • wniosku o zmianę wpisu w CEIDG – w okresie od 1 lipca 2025 roku do 30 września 2026 roku (dotyczy to przedsiębiorców wpisanych do CEIDG do 31 grudnia 2024 roku).

Osoby wykonujące zawód zaufania publicznego adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego, doradcy restrukturyzacyjnego, rzecznika patentowego, notariusza, muszą zacząć stosować e-Doręczenia od 1 października 2024 roku.

Jak aktywować ADE, aby korzystać z e-Doręczeń i Q-Doręczeń? Instrukcja wideo

REKLAMA

Poniżej materiał wideo autorstwa Poczty Polskiej, dotyczący tego, jak założyć ADE na stronie gov.pl, aby korzystać z usługi e-Doręczenia oraz Q-Doręczenia. Prosta instrukcja pomoże przejść z tradycyjnej korespondencji na przesyłania korespondencji w formie elektronicznej.

Z elektronicznych doręczeń mogą korzystać osoby, które spełnią dwa warunki. Po pierwsze posiadają unikalny adres do doręczeń elektronicznych (ADE), nadawany decyzją administracyjną przez ministra właściwego ds. informatyzacji, porównywalny do numerów PESEL lub NIP, nadawanych dla konkretnych osób czy firm. Po drugie każdorazowo potwierdzą swoją tożsamość i uwierzytelnią się przy wykorzystaniu środka identyfikacji elektronicznej np. profilu zaufanego, e-dowodu czy aplikacji mObywatel.

Źródła: na podstawie informacji z Biznes.gov.pl i Poczty Polskiej

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MON: Chce wyłączyć mundurowych z procedury ustalania metabolizmu. Żołnierze mogą służyć powyżej 32 stopni

MON chce wyłączenia żołnierzy spod tych dwóch nowych reguł, które proponuje Ministerstwo Rodziny. MRPiPS pracuje nad projektem rozporządzenia, która wprowadzi pojęcie metabolizmu do polskich przepisów BHP. Specjalne wzory matematyczne będą pozwalały (m.in. na podstawie wagi i wzrostu) obliczyć w jakiej temperaturze pracownik może pracować. Jest też wymóg stosowania takich rozwiązań jak m.in. klimatyzacja.

Kosiniakowe ze zmianami w 2025 r. Kogo dotyczą?

Rodzice dzieci wcześnie urodzonych zyskają nowe uprawnienia nie tylko w postaci uzupełniającego urlopu macierzyńskiego. Wydłuży się również okres pobierania tzw. kosiniakowego, czyli świadczenia rodzicielskiego. Ta zmiana wchodzi w życie już 19 marca 2025 r.

Zamach stanu - co to jest? Art. 128 Kodeksu karnego

Czym jest zamach stanu? To jedno z przestępstw przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej. Uregulowane jest w art. 128 Kodeksu karnego. Jakie są znamiona tego przestępstwa? Jaka kara grozi za zamach stanu?

Luka: MOPS, ZUS, świadczenie pielęgnacyjne, świadczenie wspierające. Kiedy nowelizacja przepisów?

Luka polega na tym, że po decyzjach MOPS opiekunowie osób niepełnosprawnych tracą ubezpieczenie zdrowotne w NFZ (np. za pół roku wstecz). Powinien je przyznać ZUS za taki sam okres, ale nie może bo zakazują mu tego przepisy wprowadzone przez ustawę o świadczeniu wspierającym.

REKLAMA

Prowadzisz działalność gospodarczą w domu? Możesz go sprzedać bez PIT i skorzystać na podatku. Fiskus wydał korzystną interpretację

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał korzystną dla podatników interpretację. Potwierdził w niej możliwość uniknięcie opodatkowania sprzedaży nieruchomości wycofanej z działalności gospodarczej już po pięciu latach od jej nabycia, a nie dopiero po sześciu od wycofania z działalności.

19 marca 2025 r. ważna zmiana w urlopach. Kodeks pracy

19 marca 2025 r. ważna zmiana w urlopach. Ważna zmiana w Kodeksie pracy wprowadzająca szczególne regulacje z zakresu urlopów wcześniaków i dzieci hospitalizowanych po narodzinach zacznie obowiązywać 19 marca 2025 r. Kto skorzysta? Ile płatne? Ile tygodni?

To w tych zawodach będzie najłatwiej o pracę. MEN opublikowało listę. Oni będą mogą liczyć na najwyższe dopłaty do edukacji w roku szkolnym 2025/2026

Jak dobrze wybrać zawód? MEN opublikowało prognozę, z której wynika w jakich zawodach będzie najniższe bezrobocie. Będą też miały szczególne znaczenie dla rozwoju państwa, a do edukacji tym zakresie będą najwyższe dopłaty.

Videotestament. Czy wejdzie w 2025 r.? [PROJEKT]

Do konsultacji publicznych trafił właśnie projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks cywilny oraz ustawy – Kodeks postępowania cywilnego. Świat się zmienia, technologie coraz śmielej wkraczają w nasze życie. Prawdopodobnie będzie dopuszczalna forma videotestamentu, tj. sporządzania testamentu ustnego za pomocą urządzeń audiowizualnych, takich jak nagrania wideo czy też tylko audio: głosu spadkodawcy. . Czy już w 2025 r.? Zobaczymy.

REKLAMA

Nawet 10 500 zł na zakup laptopa w 2025 r. Takie dofinansowanie można otrzymać z PFRON

W ramach programu „Aktywny samorząd” w roku 2025 r. można uzyskać dofinansowania do 10 500 zł na zakup sprzętu elektronicznego, w tym laptopów i komputerów stacjonarnych. Zarząd PFRON przyjął dokument Kierunki działań oraz warunki brzegowe obowiązujące realizatorów programu „Aktywny samorząd” w 2025 roku.

Jaka waloryzacja sumy gwarancyjnej w obowiązkowym ubezpieczeniu OC? Ważna uchwała Sądu Najwyższego

W dniu 15 stycznia 2025 r. Sąd Najwyższy w składzie 7 sędziów podjął ważną uchwałę dotyczącą waloryzacji, na podstawie kodeksu cywilnego, sumy gwarancyjnej określonej w umowie obowiązkowego ubezpieczenia OC. Zdaniem Sądu Najwyższego waloryzacja sumy gwarancyjnej ubezpieczenia OC dokonywana przez sąd nie może być automatyczna. Określona w przepisach aktualna wysokość tej sumy nie może być jedynym kryterium przy waloryzacji sum gwarancyjnych z dawnych umów ubezpieczenia.

REKLAMA