Powiedz sąsiadowi. Też nie wie, że rusza nowy podatek od domów. Nawet 1200 zł-1600 zł rocznie. Start w 2027 roku. Nie licz, że go opóźnią
REKLAMA
REKLAMA
Ewentualne odroczenia wejścia opłaty to przesunięcie jej o rok - z 2027 r. na 2028 r. (2028 rok wtedy, gdy systemu nie uda się uruchomić w 2027 r.).
REKLAMA
Jak będzie pobierany podatek? Poprzez doliczenie tej opłaty do rachunku
Jedyną forma ucieczki od opłaty od emisji CO2, to modernizacja nieruchomości i zaprzestanie korzystania z gazu i węgla do jej ogrzewania. Rząd zaoferuje wsparcie na przejście na bezemisyjne ogrzewanie domu albo mieszkania. Nie wiadomo jednak, co w sytuacji znanej z ostatnich dwóch lat skoku cen energii w czasie np. ostrej zimy. Czy państwo zrekompensuje np. rachunki na 20 000 zł właścicielowi domu z pompą ciepła i fotowoltaiką?
Ile zapłacisz za CO2 od swojego domu?
Stawki zostaną określone prawdopodobnie w 2006 r. Maksymalna opłata za nieruchomości ogrzewane węglem. Ograniczeniem jest górna opłata 45 euro na jedną tonę emitowanego CO2. Eksperci szacują, że w przypadku wartości maksymalnej dla nieruchomości ogrzewanych węglem opłata (maksymalna) oscylować będzie około 1200 zł - 1600 zł rocznie.
Kalendarz eliminacji ogrzewania nieruchomości węglem i gazem
Mamy opłatą od emisji CO2 związanej z gazem i węglem w już wybudowanych nieruchomościach. Obok tego jest zakaz instalowania w nowych budynkach pieców wykorzystujących paliwa kopalniane. Zakaz jest od 2028 r. dla nieruchomości publicznych (zarówno państwowych jak i samorządowych). Od 2030 r. zakaz obejmie nieruchomości prywatne. Nie budujesz więc domu bez pompy ciepła i fotowoltaiki.
To powyżej to nowe nieruchomości. Co ze starymi? Z już wybudowanych nieruchomości piece na gaz, węgiel mają zniknąć do 2040 r. 10 lat więcej mają rolnicy - do 2050 roku.
Podstawa prawna
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2023/959 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE. Poniżej przykładowe fragmenty tej dyrektywy:
REKLAMA
(76) Aby ustanowić właściwe ramy wdrażania i zapewnić rozsądne ramy czasowe pozwalające osiągnąć cel do 2030 r., handel uprawnieniami do emisji w sektorze budowlanym, sektorze transportu drogowego i sektorach dodatkowych należy rozpocząć w 2025 r. W pierwszych latach od podmiotów objętych regulacją należy wymagać posiadania zezwolenia na emisję gazów cieplarnianych oraz raportowania swoich emisji w latach 2024–2026. Wydawanie uprawnień i obowiązki w zakresie zgodności dla tych podmiotów powinny obowiązywać od 2027 r. Taki przebieg umożliwiłby rozpoczęcie handlu uprawnieniami do emisji w tych sektorach w sposób uporządkowany i skuteczny. Umożliwiłoby to również wdrożenie środków, aby zapewnić sprawiedliwe społecznie rozpoczęcie handlu uprawnieniami do emisji w tych sektorze budowlanym, sektorze transportu drogowego i sektorach dodatkowych w celu zmniejszenia wpływu ceny emisji dwutlenku węgla na gospodarstwa domowe i użytkowników transportu znajdujących się w trudnej sytuacji.
(77) Ze względu na bardzo wysoką liczbę małych podmiotów uczestniczących w sektorze budowlanym, sektorze transportu drogowego i sektorach dodatkowych nie ma możliwości ustanowienia punktu regulacyjnego na poziomie podmiotów bezpośrednio emitujących gazy cieplarniane, jak ma to miejsce w przypadku instalacji stacjonarnych i lotnictwa. W związku z tym, ze względu na wykonalność techniczną i skuteczność administracyjną, bardziej zasadne jest ustanowienie punktu regulacyjnego na dalszym etapie łańcucha dostaw. Czynnością, która niesie za sobą powstanie obowiązku w zakresie zgodności w ramach nowego systemu handlu uprawnieniami do emisji, powinno być dopuszczenie do konsumpcji paliw wykorzystywanych do spalania w sektorze budowlanym i sektorze transportu drogowego, w tym w transporcie drogowym gazów cieplarnianych w celu składowania geologicznego, a także w sektorach dodatkowych, które odpowiadają działalności przemysłowej nieobjętej załącznikiem I do dyrektywy 2003/87/WE. Aby uniknąć podwójnego uwzględnienia, nie należy uwzględniać dopuszczenia do konsumpcji paliw, które wykorzystuje się w działaniach zgodnie z załącznikiem I do tej dyrektywy.
(78) Podmioty objęte regulacją w sektorze budowlanym, sektorze transportu drogowego i sektorach dodatkowych oraz punkt regulacyjny należy określić zgodnie z systemem podatku akcyzowego przewidzianym w dyrektywie Rady (UE) 2020/262 wraz z koniecznymi dostosowaniami, ponieważ w drodze tej dyrektywy ustanowiono już solidny system kontroli w odniesieniu do wszystkich ilości paliw dopuszczonych do konsumpcji do celów płatności podatków akcyzowych. Konsumenci końcowi paliw w tych sektorach nie powinni podlegać obowiązkom przewidzianym w dyrektywie 2003/87/WE
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat