Wybory 2023. Limity wydatków komitetów wyborczych na agitację wyborczą. PiS – 38,8 mln zł, KO – 35,4 mln zł, Konfederacja 36,5 mln zł, Trzecia Droga 33,9 mln zł, Lewica – 32,9 mln zł

Wybory 2023. Limity wydatków komitetów wyborczych na agitację wyborczą. PiS – 38,8 mln zł, KO – 35,4 mln zł, Konfederacja 36,5 mln zł, Trzecia Droga 33,9 mln zł, Lewica – 32,9 mln zł / shutterstock

Państwowa Komisja Wyborcza opublikowała limity wydatków komitetów wyborczych uczestniczących w wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych na dzień 15 października 2023 r. Określone zostały też limity komitetów na agitację wyborczą.

Limity wydatków komitetów wyborczych – w tym limity na agitację wyborczą

Na podstawie art. 135 § 1 i § 2 Kodeksu wyborczego, komitety wyborcze mogą wydatkować na agitację wyborczą wyłącznie kwoty ograniczone limitami ustalonymi w przepisach szczególnych kodeksu. Przy czym wydatki komitetu wyborczego, który w danych wyborach zgłosił kandydatów do więcej niż jednego wybieranego organu (czyli np. do Sejmu i Senatu), przeznaczone na agitację wyborczą, są ograniczone łącznym limitem, powstającym przez zsumowanie limitów ustalonych w przepisach szczególnych kodeksu.

Zasady określenia tych limitów w wyborach do Sejmu i Senatu zostały uregulowane w art. 199 § 1 i art. 259 § 1 Kodeksu wyborczego

Zgodnie z art. 199 § 1 Kodeksu wyborczego, w wyborach do Sejmu komitety wyborcze mogą wydatkować na agitację wyborczą wyłącznie kwoty ograniczone limitami, ustalonymi w następujący sposób:

1) wysokość limitu wyznaczona jest kwotą 82 groszy (Uwaga! Aktualną kwotę limitu ogłasza, w drodze rozporządzenia, minister właściwy do spraw finansów, zgodnie z art. 200 § 1 Kodeksu wyborczego. W przypadku wyborów w 2023 roku kwota ta została ustalona na 1,10 zł na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 stycznia 2023 r. w sprawie podwyższenia kwoty limitu wydatków komitetów wyborczych w wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej - Dz.U. 2023 poz. 132) przypadającą na każdego wyborcę w kraju ujętego w Centralnym Rejestrze Wyborców w obwodzie głosowania; 

2) limit wydatków dla danego komitetu oblicza się według wzoru:

L = (w × k × m)/460,

gdzie poszczególne symbole oznaczają:
L – limit wydatków,
w – łączną liczbę wyborców w kraju ujętych w Centralnym Rejestrze Wyborców w obwodach głosowania,
k – kwotę przypadającą na każdego wyborcę w kraju ujętego w Centralnym Rejestrze Wyborców w obwodzie głosowania, o której mowa w pkt 1,
m – łączną liczbę posłów wybieranych we wszystkich okręgach wyborczych, w których komitet zarejestrował listy kandydatów.

 

W myśl art. 259 § 1 Kodeksu wyborczego, w wyborach do Senatu komitety wyborcze mogą wydatkować na agitację wyborczą wyłącznie kwoty ograniczone limitami, ustalonymi w następujący sposób:

1) wysokość limitu wyznaczona jest kwotą 18 groszy (Uwaga! Aktualną kwotę limitu ogłasza, w drodze rozporządzenia, minister właściwy do spraw finansów, zgodnie z art. 200 § 1 Kodeksu wyborczego. W przypadku wyborów w 2023 roku kwota ta została ustalona na 24 grosze na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 stycznia 2023 r. w sprawie podwyższenia kwoty limitu wydatków komitetów wyborczych w wyborach do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej - Dz.U. 2023 poz. 133) przypadającą na każdego wyborcę w kraju ujętego w Centralnym Rejestrze Wyborców w obwodzie głosowania;

2) limit wydatków dla danego komitetu oblicza się według wzoru:

L = (w × k × s)/100,

gdzie poszczególne symbole oznaczają:
L – limit wydatków,
w – łączną liczbę wyborców w kraju ujętych w Centralnym Rejestrze Wyborców w obwodach głosowania,
k – kwotę przypadającą na każdego wyborcę w kraju ujętego w Centralnym Rejestrze Wyborców w obwodzie głosowania, o której mowa w pkt 1,
s – liczbę okręgów wyborczych, w których komitet zarejestrował kandydatów na senatorów.

Zgodnie z art. 136 Kodeksu wyborczego, wydatki komitetu wyborczego na agitację wyborczą prowadzoną w formach i na zasadach właściwych dla reklamy, w tym w prasie w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. – Prawo prasowe, nie mogą przekraczać 80% limitu, o którym mowa w art. 135.

 

Państwowa Komisja Wyborcza opublikowała limity wydatków wszystkich komitetów wyborczych uczestniczących w wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych na dzień 15 października 2023 r. 
Poniżej w tabeli publikujemy limity dla największych komitetów wyborczych:

 

Nazwa komitetu wyborczego

Limit wydatków (art. 135 § 2, art. 199 § 1 i art. 259 § 1 Kodeksu wyborczego) (zł

Limit wydatków na agitację wyborczą prowadzoną w formach i na zasadach właściwych dla reklamy (art. 136 Kodeksu wyborczego) (zł)

KOMITET WYBORCZY PRAWO I SPRAWIEDLIWOŚĆ38 781 152,0031 024 921,60
KOMITET WYBORCZY KONFEDERACJA WOLNOŚĆ I NIEPODLEGŁOŚĆ36 546 463,7729 237 171,02
KOALICYJNY KOMITET WYBORCZY KOALICJA OBYWATELSKA PO .N IPL ZIELONI35 429 119,6628 343 295,73
KOMITET WYBORCZY BEZPARTYJNI SAMORZĄDOWCY34 870 447,6027 896 358,08
KOALICYJNY KOMITET WYBORCZY TRZECIA DROGA POLSKA 2050 SZYMONA HOŁOWNI - POLSKIE STRONNICTWO LUDOWE33 962 605,5127 170 084,41
KOMITET WYBORCZY NOWA LEWICA32 984 929,4126 387 943,53
KOMITET WYBORCZY POLSKA JEST JEDNA31 590 779,4825 272 623,59
KOMITET WYBORCZY POLSKA LIBERALNA STRAJK PRZEDSIĘBIORCÓW13 429 130,1910 743 304,16

oprac. Paweł Huczko

 

oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Prawo
Osoby niepełnosprawne czekają na podwyższoną rentę socjalną. Co z obywatelskim projektem?
04 lip 2024

Obywatelski projekt nowelizacji ustawy o rencie socjalnej zakładał podwyżkę tego świadczenia do kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę. W toku prac sejmowych kształt reformy uległ zmianie. Zaproponowane poprawki przewidują przyznanie osobie uprawnionej do renty dodatku. Na jakim obecnie etapie się znajduje się ustawa?

Egzamin ósmoklasisty 2024: Wgląd do pracy egzaminacyjnej i weryfikacja sumy punktów [wnioski, terminy, uprawnieni]
04 lip 2024

3 lipca 2024 r. zostały ogłoszone wyniki egzaminu ósmoklasisty. Zainteresowani mogą złożyć wniosek o wgląd do pracy egzaminacyjnej. Niezadowoleni z wyników mogą zwrócić się o weryfikację sumy punktów.

Bon energetyczny 2024 – wniosek o wypłatę. Wzór urzędowy MKiŚ do wydruku
03 lip 2024

Minister Klimatu i Środowiska przygotował wzór wniosku o wypłatę bonu energetycznego, który można składać od 1 sierpnia do 30 września 2024 r. Wzór ten został opublikowany 2 lipca 2024 r. w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Publikujemy poniżej ten wzór oraz plik druku (.docx) do wydruku.

Terminy wypłaty zasiłków z ZUS 2024 i 2025 r.
04 lip 2024

O jakie zasiłki z ZUS można się ubiegać? Na jak długo? W jakich terminach Zakład Ubezpieczeń Społecznych je wypłaca? 

Kto nie dostanie 800+ w lipcu 2024 r.
03 lip 2024

1 czerwca rozpoczął się nowy okres świadczeniowy w programie Rodzina 800+, potrwa do 31 maja 2025 r. Rodzice i opiekunowie mogli do końca czerwca 2024 r. składać wnioski, aby zachować gwarancję wypłaty świadczenia na cały okres. Co z wnioskami złożonymi po tym terminie? Kto nie musi się martwić niezłożeniem wniosku? Wyjaśniamy. 

Ułatwienie dla wielu pacjentów uprawnionych do bezpłatnych leków. MZ przygotowało projekt zmian
03 lip 2024

Dotychczas lekarze psychiatrzy nie mogli wystawiać recept na bezpłatne leki. To jednak ma się zmienić. Problem sygnalizował Rzecznik Praw Obywatelskich. Ministerstwo Zdrowia przygotowało projekt nowelizujący obecne przepisy.

Rekordzista alimenciarz zalega dzieciom 973 tys. złotych
03 lip 2024

Jakie długi mają alimenciarze? Według danych KRD, w 94% przypadków dłużnikami są mężczyźni. Przeciętny wiek to 46-55 lat. Czy liczba osób zalegających wzrosła od ubiegłego roku? Z jakimi kwotami zalegają? 

Od lipca 2024 r. w większości gmin wzrosły opłaty za żłobki. A to dopiero początek. Największy skok cen będzie jesienią.
02 lip 2024

Od lipca 2024 r. w większości gmin wzrosły opłaty za żłobki. A to dopiero początek. Największy skok cen będzie jesienią. Liczba miejsc w publicznych żłobkach jest ograniczona, a co za tym idzie, rodzice muszą korzystać z oferty prywatnych placówek. Te zaś postanowiły maksymalnie wykorzystać wzrost dopłat z 400 zł żłobkowego na 1500 zł nowego świadczenia.

Podwyżka świadczeń z funduszu alimentacyjnego jeszcze w 2024 r.? Takie są założenia projektu
02 lip 2024

Na tę zmianę czeka wielu rodziców pobierających świadczenia z funduszu alimentacyjnego. Resort rodziny przygotował projekt, który ma na celu podwyższenie maksymalnej kwoty wsparcia do 1000 zł. Jaki jest aktualny etap prac legislacyjnych? Czy jest szansa, że ta podwyżka zaczęłaby obowiązywać już w okresie świadczeniowym 2024/2025?

Podatek zdrowotny zamiast składki. Zapłacą także podatnicy CIT. Założenia projektu już gotowe do przekazania ministrowi finansów
02 lip 2024

W dniu 2 lipca 2024 r. wiceminister zdrowia Wojciech Konieczny poinformował PAP, że założenia projektu ustawy o tzw. podatku zdrowotnym są gotowe do przekazania ministrowi finansów Andrzejowi Domańskiemu. Wyjaśnił, że pomysł zakłada "zmianę systemową", dlatego Lewica czeka na zielone światło, by móc dalej pracować nad projektem.

pokaż więcej
Proszę czekać...