Wybory 2023. Limity wydatków komitetów wyborczych na agitację wyborczą. PiS – 38,8 mln zł, KO – 35,4 mln zł, Konfederacja 36,5 mln zł, Trzecia Droga 33,9 mln zł, Lewica – 32,9 mln zł
REKLAMA
REKLAMA
Limity wydatków komitetów wyborczych – w tym limity na agitację wyborczą
Na podstawie art. 135 § 1 i § 2 Kodeksu wyborczego, komitety wyborcze mogą wydatkować na agitację wyborczą wyłącznie kwoty ograniczone limitami ustalonymi w przepisach szczególnych kodeksu. Przy czym wydatki komitetu wyborczego, który w danych wyborach zgłosił kandydatów do więcej niż jednego wybieranego organu (czyli np. do Sejmu i Senatu), przeznaczone na agitację wyborczą, są ograniczone łącznym limitem, powstającym przez zsumowanie limitów ustalonych w przepisach szczególnych kodeksu.
REKLAMA
Zasady określenia tych limitów w wyborach do Sejmu i Senatu zostały uregulowane w art. 199 § 1 i art. 259 § 1 Kodeksu wyborczego
Zgodnie z art. 199 § 1 Kodeksu wyborczego, w wyborach do Sejmu komitety wyborcze mogą wydatkować na agitację wyborczą wyłącznie kwoty ograniczone limitami, ustalonymi w następujący sposób:
1) wysokość limitu wyznaczona jest kwotą 82 groszy (Uwaga! Aktualną kwotę limitu ogłasza, w drodze rozporządzenia, minister właściwy do spraw finansów, zgodnie z art. 200 § 1 Kodeksu wyborczego. W przypadku wyborów w 2023 roku kwota ta została ustalona na 1,10 zł na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 stycznia 2023 r. w sprawie podwyższenia kwoty limitu wydatków komitetów wyborczych w wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej - Dz.U. 2023 poz. 132) przypadającą na każdego wyborcę w kraju ujętego w Centralnym Rejestrze Wyborców w obwodzie głosowania;
2) limit wydatków dla danego komitetu oblicza się według wzoru:
L = (w × k × m)/460,
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
L – limit wydatków,
w – łączną liczbę wyborców w kraju ujętych w Centralnym Rejestrze Wyborców w obwodach głosowania,
k – kwotę przypadającą na każdego wyborcę w kraju ujętego w Centralnym Rejestrze Wyborców w obwodzie głosowania, o której mowa w pkt 1,
m – łączną liczbę posłów wybieranych we wszystkich okręgach wyborczych, w których komitet zarejestrował listy kandydatów.
W myśl art. 259 § 1 Kodeksu wyborczego, w wyborach do Senatu komitety wyborcze mogą wydatkować na agitację wyborczą wyłącznie kwoty ograniczone limitami, ustalonymi w następujący sposób:
1) wysokość limitu wyznaczona jest kwotą 18 groszy (Uwaga! Aktualną kwotę limitu ogłasza, w drodze rozporządzenia, minister właściwy do spraw finansów, zgodnie z art. 200 § 1 Kodeksu wyborczego. W przypadku wyborów w 2023 roku kwota ta została ustalona na 24 grosze na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 stycznia 2023 r. w sprawie podwyższenia kwoty limitu wydatków komitetów wyborczych w wyborach do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej - Dz.U. 2023 poz. 133) przypadającą na każdego wyborcę w kraju ujętego w Centralnym Rejestrze Wyborców w obwodzie głosowania;
2) limit wydatków dla danego komitetu oblicza się według wzoru:
L = (w × k × s)/100,
REKLAMA
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
L – limit wydatków,
w – łączną liczbę wyborców w kraju ujętych w Centralnym Rejestrze Wyborców w obwodach głosowania,
k – kwotę przypadającą na każdego wyborcę w kraju ujętego w Centralnym Rejestrze Wyborców w obwodzie głosowania, o której mowa w pkt 1,
s – liczbę okręgów wyborczych, w których komitet zarejestrował kandydatów na senatorów.
Zgodnie z art. 136 Kodeksu wyborczego, wydatki komitetu wyborczego na agitację wyborczą prowadzoną w formach i na zasadach właściwych dla reklamy, w tym w prasie w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. – Prawo prasowe, nie mogą przekraczać 80% limitu, o którym mowa w art. 135.
Państwowa Komisja Wyborcza opublikowała limity wydatków wszystkich komitetów wyborczych uczestniczących w wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych na dzień 15 października 2023 r.
Poniżej w tabeli publikujemy limity dla największych komitetów wyborczych:
Nazwa komitetu wyborczego | Limit wydatków (art. 135 § 2, art. 199 § 1 i art. 259 § 1 Kodeksu wyborczego) (zł | Limit wydatków na agitację wyborczą prowadzoną w formach i na zasadach właściwych dla reklamy (art. 136 Kodeksu wyborczego) (zł) |
KOMITET WYBORCZY PRAWO I SPRAWIEDLIWOŚĆ | 38 781 152,00 | 31 024 921,60 |
KOMITET WYBORCZY KONFEDERACJA WOLNOŚĆ I NIEPODLEGŁOŚĆ | 36 546 463,77 | 29 237 171,02 |
KOALICYJNY KOMITET WYBORCZY KOALICJA OBYWATELSKA PO .N IPL ZIELONI | 35 429 119,66 | 28 343 295,73 |
KOMITET WYBORCZY BEZPARTYJNI SAMORZĄDOWCY | 34 870 447,60 | 27 896 358,08 |
KOALICYJNY KOMITET WYBORCZY TRZECIA DROGA POLSKA 2050 SZYMONA HOŁOWNI - POLSKIE STRONNICTWO LUDOWE | 33 962 605,51 | 27 170 084,41 |
KOMITET WYBORCZY NOWA LEWICA | 32 984 929,41 | 26 387 943,53 |
KOMITET WYBORCZY POLSKA JEST JEDNA | 31 590 779,48 | 25 272 623,59 |
KOMITET WYBORCZY POLSKA LIBERALNA STRAJK PRZEDSIĘBIORCÓW | 13 429 130,19 | 10 743 304,16 |
oprac. Paweł Huczko
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat