Zmiany w kształceniu lekarzy i lekarzy dentystów od roku akademickiego 2024/2025
REKLAMA
REKLAMA
Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Ministerstwo Zdrowia zakończyły wspólne działania ukierunkowane na sfinalizowanie prac nad nowelizacją rozporządzenia dotyczącego standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego w części dotyczącej zawodu lekarza i lekarza dentysty. Znowelizowane standardy będą obowiązywały od roku akademickiego 2024/2025.
REKLAMA
Najwyższa jakość kształcenia na kierunku lekarskim i na kierunku lekarsko-dentystycznym
Mając na uwadze szczególną troskę o zapewnienie jak najwyższej jakości kształcenia na studiach na kierunku lekarskim i na kierunku lekarsko-dentystycznym oraz wyzwań, przed jakimi staje współczesne medyczne szkolnictwo wyższe, zakończono wspólne działania ukierunkowane na sfinalizowanie prac nad projektem rozporządzenia w sprawie zmiany rozporządzenia dotyczącego standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego w części dotyczącej zawodu lekarza i lekarza dentysty. Podpisanie rozporządzenia przez Ministra Edukacji i Nauki w porozumieniu z Ministrem Zdrowia nastąpi najpóźniej do 29 września br.
Uzgodnione przez ministrów kwestie zostały uznane za szczególnie istotne z punktu widzenia dbałości o możliwie najwyższą jakość kształcenia oraz spełniające oczekiwania środowiska studentów kierunku lekarskiego i lekarsko-dentystycznego:
- obowiązkowy egzamin standaryzowany (OSCE) na VI roku studiów na kierunku lekarskim i V roku studiów na kierunku lekarsko-dentystycznym;
- ćwiczenia w warunkach klinicznych w trakcie VI roku studiów na kierunku lekarskim oraz V roku studiów na kierunku lekarsko-dentystycznym prowadzone będę w grupach studentów nie większych niż 5-osobowych, w przypadku kierunku lekarskiego w wyjątkowych okolicznościach (powodujących brak możliwości zorganizowania grup tej liczebności) grupy w trakcie ćwiczeń mogą być nie większe niż 8-osobowe;
- co najmniej 5 proc. łącznej liczby godzin zajęć w całym cyklu kształcenia, z wyłączeniem praktyk zawodowych, prowadzona ma być w symulowanych warunkach klinicznych, ponadto niektóre umiejętności praktyczne opisane efektami uczenia się w grupie zajęć H (nauczanie praktyczne na VI roku studiów na kierunku lekarskim i na V roku studiów na kierunku lekarsko-dentystycznym) mogą zostać nabyte w ramach zajęć prowadzonych w symulowanych warunkach klinicznych, jednak w wymiarze nie większym niż 10 proc. liczby godzin tych zajęć;
- kształcenie umożliwiające osiągnięcie efektów uczenia się w zakresie komunikowania się z pacjentem oraz współpracy i komunikowania się w zespole będzie prowadzone przez nauczycieli akademickich lub inne osoby, które posiadają wykształcenie z zakresu komunikacji medycznej lub ukończyły szkolenie z zakresu komunikacji medycznej, lub posiadają co najmniej pięcioletnie doświadczenie w nauczaniu komunikacji medycznej;
- liczba godzin zajęć przeznaczonych na uzyskanie efektów uczenia się w standardzie przygotowującym do wykonywania zawodu lekarza będzie wynosiła:
- Nauki morfologiczne – 270,
- Naukowe podstawy medycyny – 465,
- Nauki przedkliniczne – 525,
- Nauki behawioralne i społeczne z elementami profesjonalizmu i komunikacji, z uwzględnieniem idei humanizmu w medycynie – 240,
- Nauki kliniczne niezabiegowe – 1120,
- Nauki kliniczne zabiegowe – 940,
- Prawne i organizacyjne aspekty medycyny – 90,
- Praktyczne nauczanie kliniczne na VI roku studiów – 900,
- Praktyki zawodowe – 600.
Znowelizowane standardy kształcenia przygotowujące do wykonywania zawodu lekarza i zawodu lekarza dentysty będą obowiązywać od roku akademickiego 2024/2025.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat