Brak pozwolenia na budowę? Złóż skargę na bezczynność organu
REKLAMA
REKLAMA
- Brak pozwolenia na budowę - skarga na bezczynność administracji. Podstawy prawne
- Brak pozwolenia na budowę – jak sąd może pomóc, jeśli postępowanie jest przewlekłe?
- Decyzja WZ lub pozwolenie na budowę – ile czasu na decyzję ma organ?
Brak pozwolenia na budowę - skarga na bezczynność administracji. Podstawy prawne
Art. 35 Kodeksu Postępowania Administracyjnego stanowi, że organy administracji publicznej obowiązane są załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki.
REKLAMA
Art. 37 kpa przyznaje prawo do ponaglenia jeśli nie załatwiono sprawy w terminie lub postępowanie jest prowadzone dłużej niż jest to niezbędne do załatwienia sprawy.
Ponaglenie wnosi się do organu wyższego stopnia za pośrednictwem organu prowadzącego postępowanie lub do organu prowadzącego postępowanie jeśli nie ma organu wyższego stopnia.
REKLAMA
Co w przypadku, gdy ponaglenie nie przyniesie skutku? Pozostaje możliwość wytoczenia najcięższych dział – skarga na bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania (rozpatrywana przez sąd administracyjny) przewidziana w art. 3 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego bezczynność jest przedmiotem skargi.
W przypadku przeciągających się prób uzyskania pozwolenia na budowę lub innych niezbędnych dokumentów (decyzji) budowlanych można użyć uprawnień przewidzianych przepisach ogólnych prawa administracyjnego przy uwzględnieniu przepisów szczególnych Prawa budowlanego.
Brak pozwolenia na budowę – jak sąd może pomóc, jeśli postępowanie jest przewlekłe?
Art. 149 PPSA przewiduje, co może orzec sąd w przypadku uznania przewlekłości postępowania lub bezczynności organu:
- zobowiązuje organ do wydania w określonym terminie aktu, interpretacji albo do dokonania czynności
- zobowiązuje organ do stwierdzenia albo uznania uprawnienia lub obowiązku wynikających z przepisów prawa
- stwierdza, że organ dopuścił się bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania.
Oznacza to przede wszystkim, że sąd może zobowiązać organ do podjęcia w określonym terminie danego działania, którego brak uniemożliwiał budowę.
Decyzja WZ lub pozwolenie na budowę – ile czasu na decyzję ma organ?
REKLAMA
Przykładem orzeczenia, w którym sąd uznał bezczynność organu w prawie budowlanym jest wyrok WSA w Krakowie sygn. II SAB/Kr 12/22. Orzeczenie zwraca uwagę na kluczowe regulacje dotyczące terminów wiążących organy w postępowaniu administracyjnym:
„Niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone w oparciu o dowody przedstawione przez stronę (…) Załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania”.
Oznacza to, że w prawie budowlanym podstawowym terminem na wydanie decyzji przez organ jest jeden miesiąc. Termin może być wydłużony do dwóch miesięcy jedynie w wyjątkowych przypadkach.
W opisanym orzeczeniu sąd zobowiązał organ do wydania aktu lub dokonania czynności w terminie miesiąca.
Skarga na bezczynność organu przysługuje również w przypadku pozostawienia sprawy bez rozpoznania.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA