W Międzynarodowym Dniu Dziecka uczniowie będą obradować na XXIX sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży. Temat tegorocznej sesji związany jest z 80. rocznicą wybuchu powstania w getcie warszawskim, dotyczy walki zbrojnej żydowskich organizacji bojowych.
Sejm Dzieci i Młodzieży jest projektem edukacyjnym realizowanym przez Kancelarię Sejmu we współpracy z innymi instytucjami. Jego celem jest kształtowanie poczucia odpowiedzialności obywatelskiej przez zaktywizowanie młodzieży na rzecz własnej społeczności lokalnej, a także upowszechnianie wiedzy o działaniu polskiego parlamentu i demokracji.
Jak wziąć udział w Sejmie Dzieci i Młodzieży
Uczestnicy Sejmu Dzieci i Młodzieży wyłaniani są w drodze konkursu na podstawie zrealizowanego zadania rekrutacyjnego. 460 autorów najlepszych prac bierze udział 1 czerwca w Międzynarodowy Dzień Dziecka w posiedzeniu Sejmu Dzieci i Młodzieży.
Uczestnikami projektu są dwuosobowe zespoły uczniowskie. W ich skład wchodzą uczniowie jednej szkoły lub zespołu szkół, którzy w dniu rozpoczęcia rekrutacji, tj. 28 lutego 2023 r. mają ukończone 13 lat i jednocześnie w dniu posiedzenia Sejmu Dzieci i Młodzieży (1 czerwca 2023 r.) nie będą mieli ukończonych 18 lat. Nie jest wymagana opieka nauczyciela nad zespołem, ale niezbędna jest zgoda rodziców lub opiekunów prawnych. W sesji SDiM można wziąć udział tylko raz.
Zadanie rekrutacyjne dla kandydatów na dziecięcych posłów w tym roku polegało na zrealizowaniu projektu (mógł to być film nie dłuższy niż 5 minut, słuchowisko/audycja do 5 minut, strona internetowa, album, trasa wycieczki/gra terenowa), którego temat brzmiał tak jak tytuł tegorocznej sesji: „Zginąć, ale z honorem. Bohaterska walka zbrojna żydowskich organizacji bojowych z Niemcami z perspektywy 80 lat – o ludzki, społeczny i narodowy honor oraz godność, na przykładzie powstania w getcie warszawskim”.
Jak pracuje Sejm Dzieci i Młodzieży
Obrady SDiM poprzedza posiedzenie komisji, podczas którego autorzy najwyżej ocenionych prac przygotowują projekt uchwały. Jest on poddawany dyskusji i głosowaniu na posiedzeniu plenarnym SDiM w sali posiedzeń Sejmu, które kończy się przekazaniem uchwały SDiM na ręce członka prezydium Sejmu.
Uchwała SDiM jest apelem młodzieży do dorosłych (polityków, władz lokalnych, szkół, organizacji) o podjęcie działań związanych z tematem sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży. Organizatorzy przedsięwzięcia podkreślają, że zarówno posiedzenie SDiM, jak i sama uchwała nie mają charakteru normatywnego ani politycznego.
Od kiedy zbiera się Sejm Dzieci i Młodzieży
Pierwsza sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży odbyła się w 1994 r. z inicjatywy prezes Polskiej Akcji Humanitarnej Janiny Ochojskiej i wicedyrektor ówczesnego Biura Informacyjnego Kancelarii Sejmu Urszuli Pańko. Jej temat brzmiał „Wojna – zagrożeniem szczęśliwego dzieciństwa”. Była to odpowiedź na trwające wówczas działania wojenne w byłej Jugosławii, które przerodziły się w najbardziej krwawy konflikt w Europie od zakończenia II wojny światowej.
W następnych sesjach Sejmu Dzieci i Młodzieży poruszano m.in. kwestie ekologii, ekorozwoju, globalizacji, szkoły, samorządu uczniowskiego, pracy dzieci. Tematami sesji były też: miejsca pamięci jako materialne świadectwo wydarzeń szczególnych dla lokalnej i narodowej tożsamości, przestrzeń publiczna jako miejsce wolne od symboli propagujących systemy totalitarne, posłowie Sejmu II RP, osoba i dzieło kardynała Stefana Wyszyńskiego, ideały żołnierzy Armii Krajowej i Narodowych Sił Zbrojnych.
Od początku działalności dziecięcego Sejmu sesja nie odbyła się tylko trzy razy: w 1999 r., w 2020 r. i 2021 r. (choć przeprowadzono rekrutację). W 2018 r. sesja została przesunięta z czerwca na wrzesień.
Organizatorem Sejmu Dzieci i Młodzieży od 1994 roku jest Kancelaria Sejmu. Do grona współorganizatorów należą obecnie: Ministerstwo Edukacji i Nauki, Instytut Pamięci Narodowej – Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu oraz Ośrodek Rozwoju Edukacji. (PAP)
Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka