Bezpłatne autostrady. Marszałek Sejmu chce procedować jak najszybciej
REKLAMA
REKLAMA
Projekt nowelizacji ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, który w piątek 19 maja trafił do Sejmu, zakłada zniesienie opłat za przejazd autostradami zarządzanymi przez Główną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
REKLAMA
Obietnice mają priorytet
Marszałek Witek, przemawiając podczas niedzielnego pikniku rodzinnego w Korfantowie na Opolszczyźnie, powiedziała, że do Sejmu już wpłynął projekt likwidujący opłaty za przejazd autostradami. „Ten projekt już jest w Sejmie i będę chciała w przyszłym tygodniu go procedować” – poinformowała marszałek Sejmu. „Te ustawy, o których mówił prezes Kaczyński, jak tylko wpłyną do parlamentu, to natychmiast będę poddawała je pod proces legislacyjny, żeby jak najszybciej mogły wejść w życie, żebyście państwo, jadąc z rodzinami autostradami nad morze, czy w góry, nie musieli stać w kilometrowych korkach przez kilka godzin z małymi dziećmi w rozgrzanym samochodzie” – mówiła do zgromadzonych Witek. Najbliższe posiedzenie Sejmu zaplanowano od środy 24 maja do piątku 26 maja.
Podczas konwencji „Programowy Ul Prawa i Sprawiedliwości” 12–13 maja prezes PiS Jarosław Kaczyński ogłosił, że:
- od przyszłego roku świadczenie wychowawcze „500 Plus” zostanie podniesione do 800 zł;
- od nowego roku wprowadzone mają zostać bezpłatne leki dla osób 65+ oraz dzieci i młodzieży do 18. roku życia;
- jak najszybciej zniesione mają być opłaty za przejazd dla samochodów osobowych na autostradach państwowych, a w przyszłości także na prywatnych.
Co przewiduje ustawa
REKLAMA
Celem projektu nowelizacji przepisów o autostradach jest zaniechanie poboru opłat za przejazd autostradą od pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (czyli samochodów osobowych oraz motocykli) na odcinkach autostrad płatnych zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Aktualnie takie opłaty funkcjonują na autostradzie A2 Konin – Stryków oraz A4 Wrocław – Sośnica.
„Natomiast nadal będzie pobierana opłata elektroniczna przez Szefa KAS od pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i autobusów poruszających się tymi odcinkami autostrad” – wskazano w uzasadnieniu.
Dodano, że celem nadrzędnym ustawy jest utrzymanie bądź nawet zwiększenie możliwości komunikacyjnych obywateli oraz zmniejszenie faktycznych wydatków, które ponoszą kierowcy samochodów osobowych. (PAP)
autor: Marcin Jabłoński
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat