Co dalej z podatkiem od zrzutek?

Co dalej z podatkiem od zrzutek? / Shutterstock

Głosowanie nad nowym podatkiem od zrzutek ma się odbyć już na najbliższym posiedzeniu Sejmu 12-14 kwietnia 2023 r. Z jednej strony, Sejmowa Komisja Finansów Publicznych będzie rekomendowała posłom odrzucenie weta Senatu w sprawie ustawy deregulacyjnej. Co będzie oznaczało nowe podatki od zrzutek. Z drugiej strony, ta sama Komisja zaproponowała zmianę do noweli ustawy o SLIM VAT 3, w ramach której nowej daniny ma jednak nie być. Czy zatem możemy być spokojni, że nie będzie haraczu od zrzutek? Niekoniecznie.

Co dalej z podatkiem od zrzutek?

W lutym br. ustawa deregulacyjna przyjęta przez Sejm 26 stycznia br. została w całości odrzucona przez Senat. Niższa izba parlamentu miała głosować w sprawie weta wyższej izby już na marcowym posiedzeniu. Jednak głosowanie w tej sprawie, zostało przesunięte na kwietniowe posiedzenie Sejmu, które zaczyna się 12 kwietnia 2023 r. 

Z informacji, które otrzymujemy ze sprawdzonych źródeł wynika, że na tym posiedzeniu Sejmu, niższa izba parlamentu z dużym prawdopodobieństwem odrzuci weto Senatu, m.in. dlatego że Sejmowa Komisja Finansów Publicznych tak będzie rekomendowała posłom. A to będzie oznaczać, że nowela prawna wprowadzająca nowy podatek od zrzutki zostanie przyjęta. Co będzie oznaczało, że podatek od zrzutek zostanie przyjęty przez Sejm. I od wejścia jej w życie, dzielić nas będzie tylko podpis Prezydenta.

Jednak, pod koniec marca br. ta sama Sejmowa Komisja Finansów Publicznych zajęła się pracami nad złagodzeniem skutków nowego podatku od zrzutek, w ramach prac nad uproszczeniami dla przedsiębiorców w ustawie o VAT, tzw. SLIM VAT 3. W efekcie, zaproponowała zmianę, dzięki której zrzutki miałyby być bez podatku. W jaki sposób? Nowela tej ustawy o VAT nie ma zawierać zbiorczych limitów w podatku od spadków i darowizn, które wprowadza aktualizacja ustawy deregulacyjnej z 26 stycznia 2023.

Czy zatem faktycznie w obydwu przypadkach ustaw posłowie zagłosują zgodnie z tym co sugeruje Sejmowa Komisja, czy uda się im przyjąć zmiany już na najbliższym posiedzeniu Sejmu, czy nie będzie kolejnej „wrzutki” w ostatniej chwili, która wszystko zmieni, tak jak to miało miejsce 25 stycznia br. przy procedowaniu zmian w ustawie deregulacyjnej? A ponieważ mamy teraz do czynienia z plagą "wrzutek" do różnych ustaw, które nie mają nic wspólnego z pierwotnymi projektami i za którymi po prostu trudno nadążyć już nie tylko obywatelom, ale profesjonalistom, tj. parlamentarzystom czy prawnikom, zatem jasnej odpowiedzi na powyższe pytania nie ma. Nawet jeżeli posłowie zagłosują zgodnie z intencjami Sejmowej Komisji Finansów Publicznych, to pojawia się kolejny problem różnych prędkości legislacyjnych dla tych 2 zmian.

- Odrzucenie przez Sejm weta Senatu do ustawy deregulacyjnej z 26 stycznia br., przekieruje ją do podpisu Prezydenta. Natomiast zmiany w SLIM VAT 3, nawet jeżeli zostaną przyjęte przez Sejm na kwietniowym posiedzeniu, muszą być przyjęte jeszcze przez Senat. Jak pokazuje praktyka, wyższa izba parlamentu raczej rzadko przyjmuje w całości nowele prawne niższej izby. A to będzie oznaczało kolejne tygodnie, jak nie miesiące na wprowadzenie zmian, poprawek do poprawek i przesunięcia ostatecznego terminu głosowania Sejmu nad tymi zmianami. Do zakończenia całego procesu legislacyjnego tej noweli prawnej, będzie brakować jeszcze podpisu Prezydenta, a także vacatio legis. A to wszystko łącznie zajmuje sporo czasu. Zatem, żeby nie okazało się, że niekorzystna nowela ustawy deregulacyjnej wprowadzająca podatek od zrzutek wejdzie w życie od 1 lipca 2023 r., a zmiany w SLIM VAT 3 usuwające zbiorcze limity w podatku od spadków i darowizn dużo później lub wcale. – mówi Tomasz Chołast, członek zarządu zrzutka.pl.

Dodatkowo, całość sytuacji pogarsza fakt, że w sferze publicznej pojawiło się mnóstwo pomysłów i chybionych rozwiązań podatkowych, które na rynku crowdfundingu się nie sprawdzają.  Nasuwa się oczywiste pytanie, czy nie ulegną im posłowie?

Dlaczego trzeba zachować status quo w podatkach od zrzutek?

Zaraz po tym, jak rozpętała się burza medialna w lutym br., w związku z przyjęciem przez Sejm ustawy dotyczącej nowego podatku od zrzutek, w mediach pojawiło się wiele propozycji rozwiązań tego problemu. Jedni proponowali, aby podatek nie obowiązywał tylko dla zbiórek online organizowanych przez fundacje. Inni z kolei, aby opodatkować wszystkie zrzutki, tylko nie zbiórki publiczne. Jeszcze inni, aby nie opodatkować tylko zbiórek charytatywnych. Które rozwiązanie powinno być wybrane?

- Jak pokazują nasze dane, większość zbiórek to takie, gdzie mamy bardzo dużo niewielkich wpłat. Statystycznie większość tych zrzutek zostanie opodatkowana. Stąd problem. Jedyna alternatywą będzie fundacja. A te nie organizują zbiórek za darmo, mają bowiem swoje koszty działalności. – mówi Tomasz Chołast, członek zarządu zrzutka.pl - W crowdfundingu cała zebrana kwota jest przeznaczona dla potrzebujących, co jest niezwykle ważne w przypadkach, kiedy liczy się dosłownie każda złotówka - na przykład na operację ratującą życie. Beneficjent zbiórki dostaje z serwisów takich jak Zrzutka 100 proc. na swój cel. – dodał Chołast z zrzutka.pl.

Dlatego też, wymuszenie aby zrzutki internetowe były organizowane tylko i wyłącznie przez fundacje nie jest dobrym rozwiązaniem. Taka zmiana może z jednej strony spowodować przekazywanie mniejszych kwot potrzebującym, gdyż fundacje pobierają opłaty od zbiórek. Z drugiej ograniczyć dostępność zbiórek internetowych. Wiele osób organizuje zrzutki w ramach swoich prywatnych inicjatyw, a zmiana ta uniemożliwiłaby im takie działania. 

Pomysł nieopodatkowania nowym podatkiem tylko zbiórek publicznych też nie jest rozwiązaniem problemu, gdyż zgodnie art. 1 ust. 1 ustawy o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych, zbiórką publiczną jest zbieranie ofiar w gotówce lub w naturze w miejscu publicznym na określony, zgodny z prawem cel pozostający w sferze zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057), oraz na cele religijne. A zatem z definicji, żadna zrzutka internetowa nie jest zbiórką publiczną, gdyż nie spełnia powyższego kryterium.

Z kolei, idea aby opodatkować wszystkie zbiórki oprócz charytatywnych, bardzo niekorzystnie wpłynie na rynek finansowania społecznościowego w Polsce. Z danych zrzutka.pl wynika, że za pośrednictwem platformy internauci wpłacili w 2022 roku 305 mln zł, z czego 91 mln zł stanowiły zbiórki charytatywne. Zatem, pozostałe 214 mln zł, czyli 70% wpłaconych środków zostałoby opodatkowane nowym podatkiem. Z powyższej analizy, jednoznacznie wynika, że żadna z tych propozycji nie powinna zostać wprowadzona, a jedynym rozsądnym rozwiązaniem, powinno być zachowanie obowiązujących dotychczas przepisów w obszarze podatku od zrzutek.

Miejmy nadzieję, że tym razem Polak będzie mądry przed szkodą. A posłowie zagłosują zgodnie z rekomendacjami Sejmowej Komisji oraz że nie będzie “wrzutki” na ostatnią chwilę, która zmieni sens procedowanej ustawy, dzięki czemu zachowamy obowiązujące przepisy, czyli po prostu nie zostaną wprowadzone dodatkowe obciążenia fiskalne dla zrzutek internetowych. Brak dodatkowych podatków od zbiórek internetowych, jest nie tylko zgodny z obietnicą premiera Morawieckiego, ale jest po prostu wymogiem chwili. Na sektor, który wyręcza Państwo w bardzo wielu przypadkach, nie mogą być nakładane dodatkowe obciążenia fiskalne. Dlatego, tak ważnym jest aby zachować obowiązujący dotychczas porządek prawny w podatkach od zrzutek.

 

Nowy podatek od zrzutek - założenia 

Przypomnijmy, że przyjęta 26 stycznia br. przez Sejm tzw. ustawa deregulacyjna zakłada, że zostają wprowadzone nowe limity dla darowizn, w tym dla zrzutek internetowych. W przypadku pojedynczego darczyńcy kwota ta została podniesiona do poziomu 18 060 zł. Jednak został wprowadzony nowy limit dla wpłat od wielu osób trzecich (54 180 zł). W przypadku przekroczenia powyższych progów, obdarowani muszą zapłacić podatek od spadku i darowizn w wysokości 12% do kwoty 11 128 zł, 16% od wartości nadwyżki w przypadku darowizny o wartości w przedziale 11 128 zł do 22 256 zł, oraz 20% od nadwyżki ponad 22 256 zł otrzymanych donacji.

Zbiórki internetowe to często ostatnia deska ratunku dla potrzebujących np. na drogie leczenie, pogorzelców, ludzi, których dotknęło życiowe nieszczęście czy po prostu pasjonatów sportu, kultury lub przedsiębiorczości, którzy mają marzenia, ale nie mogą ich zrealizować ze względu na brak środków finansowych.  Crowdfunding dynamicznie rozwija się w Polsce od kilku lat, z czego finansowanie społecznościowe donacyjne i sponsorskie najszybciej. Dość powiedzieć, że w latach 2008-2021, Polacy zrzucili się na łączną sumę 3,5 miliarda złotych. A tylko w 2022 roku, wartość tego rynku przekroczyła 1,1 miliarda złotych. Jednak szalejąca inflacja i postępujące ubożenie społeczeństwa powoduje, że w bieżącym roku wartość finansowania społecznościowego w Polsce zmniejszy się w tym roku o minimum 10%. A może być jeszcze więcej, gdyż wprowadzony podatek od zrzutek na pewno wpłynie negatywnie na rynek crowdfundingu w Polsce.

Zmiany podatkowe wprowadzane przez nowele ustawy deregulacyjnej z 26 stycznia br., które mają zacząć obowiązywać od początku lipca br., dotkną osoby fizyczne prowadzące zbiórki na własną rękę - zarówno kanałami prywatnymi, jak i za pośrednictwem platform crowdfundingowych. Bez znaczenia będzie miał także charakter zbiórki, tzn. czy będzie ona na cele takie jak leczenie czy na usunięcie skutków nieszczęścia, np. wypadek, pożar. To co warto podkreślić to fakt, że dla beneficjentów takich zbiórek, nowy podatek będzie oznaczał duże obciążenie finansowe oraz formalne - polegające na rozliczeniu wpłat z właściwym urzędem skarbowym.

Prawo
6,78% czy 5,52%. Dwa wskaźniki waloryzacji renty socjalnej. Więc świadczenie wspierające 4183,74 zł albo 4134.39 zł
05 lis 2024

W temacie waloryzacji renty socjalnej w 2025 r. pojawiają się dwa szacunki wskaźnika waloryzacji: 6,78% albo 5,52%.

Wybory w USA: zasady głosowania i proces wyłaniania prezydenta. Koniec wyborczego maratonu 5 listopada to dopiero początek kolejnego długiego procesu
04 lis 2024

Wyborczy wtorek 5 listopada zakończy trwające od tygodni głosowanie w wyborach prezydenckich w USA i rozpocznie złożony proces wyłaniania zwycięzcy oraz formalnego zatwierdzania wyników. Nowy szef państwa obejmie urząd 20 stycznia 2025 roku.

ZUS ponownie przeliczy emerytury i renty rodzinne "czerwcowe" z lat 2009-2019. Wnioski od 1 czerwca 2025 r. MRPiPS ma założenia ustawy
04 lis 2024

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowuje projekt ustawy, która ma pozwolić na ponowne przeliczenie przez ZUS emerytur i rent rodzinnych przyznanych w czerwcu w latach 2009-2019. Wniosek o przeliczenie tych emerytur i rent uprawnione osoby będą mogły złożyć od 1 czerwca 2025 r.

Będzie ponowne przeliczenie przez ZUS emerytur i rent rodzinnych przyznanych w czerwcu w latach 2009-2019. Wniosek o przeliczenie świadczenia będzie można złożyć w ciągu 6 miesięcy od dnia wejścia w życie nowych przepisów
04 lis 2024

Pojawi się możliwość ponownego przeliczenia przez ZUS emerytur i rent rodzinnych przyznanych w czerwcu w latach 2009-2019. Tak zakłada projekt ustawy, nad którym pracuje Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Według propozycji wniosek o przeliczenie świadczenia będzie można złożyć w ciągu 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.

Rządowa specustawa: Przeliczenie emerytur i rent. 100 000. Kwartalna waloryzacja z przedziału 10 lat. Wniosek przez pół roku [Projekt ustawy]
04 lis 2024

Rząd proponuje możliwość ponownego przeliczenia przez ZUS emerytur i rent rodzinnych z lat 2009-2019. Chodzi o świadczenia przyznawane przez okres 10 lat w czerwcu każdego z tych lat. Problemy wynikające z tego rozwiąże "hurtowo" specustawa. To korzystne rozwiązanie dla 100 000 osób. Ustawa uwzględnia w ich emeryturach i rentach dodatkową waloryzację kwartalną, a nie tylko wyłącznie roczną. 

W 2025 r. mniej o 275 000 zasiłków rodzinnych. I coraz mniej świadczeń alimentacyjnych 1000 zł. Bo nie ma dzieci i pensja minimalna [Nowelizacja, Przykład]
04 lis 2024

W 2025 r. liczba osób pobierających zasiłek rodzinny spadnie poniżej 1 mln do około 743 000 uprawnionych (mniej o około 275 600 osób). Podobne zjawisko dotyczy liczby osób uprawnionych do 1000 zł z Funduszu Alimentacyjnego. Ale skala jest według szacunków mniejsza - około 2% rocznie. 

1000 zł miesięcznie - tyle wyniesie kwota świadczenia z funduszu alimentacyjnego po podwyższeniu (obecnie jest to 500 zł)
04 lis 2024

Rząd szykuje zmianę, która polega na podniesieniu maksymalnej kwoty świadczenia z funduszu alimentacyjnego z 500 do 1000 zł miesięcznie. Takie rozwiązanie przewiduje projekt noweli ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów.

2025 r.: świadczenie pielęgnacyjne, świadczenie wspierające, zasiłek pielęgnacyjny. Które świadczenia wzrosną?
04 lis 2024

2025 r.: świadczenie pielęgnacyjne, świadczenie wspierające, zasiłek pielęgnacyjny. Które świadczenia wzrosną? Gdzie złożyć wniosek? Jakie warunki należy spełniać by otrzymać poszczególne świadczenia?

ZUS od wszystkich umów cywilnoprawnych. Znamy plan rządu, który zakłada pełne ozusowanie umów o dzieło i umów zlecenia
04 lis 2024

Rząd chce przesunąć o rok pełne ozusowanie umów cywilnoprawnych (ZUS od umów o dzieło i zlecenia), zaplanowane w Krajowym Planie Odbudowy na styczeń 2025 r. Minister Agnieszka Dziemianowicz-Bąk podkreśla, że zmiana jest konieczna, lecz wprowadzenie jej z odpowiednim wyprzedzeniem pozwoli uniknąć trudności dla pracowników i przedsiębiorców.

MZ: różnice pomiędzy wskaźnikami dla minimalnego wynagrodzenia lekarza ze specjalizacją i pielęgniarki z wykształceniem magisterskim i specjalizacją są zbyt niskie
04 lis 2024

W wywiadzie dla Polskiej Agencji Prasowej, Ministra Zdrowia Izabela Leszczyna powiedziała, że ustawa o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych ma trzy zasadnicze wady, które psują system opieki zdrowotnej. Ministerstwo Zdrowia pracuje nad zmianami, które spowodują, że presja płacowa publicznej służbie zdrowia się zmniejszy. Zdaniem ministry Leszczyny nie ma w systemie ochrony zdrowia przestrzeni do obniżenia składki zdrowotnej.

pokaż więcej
Proszę czekać...