Branżowe Centra Umiejętności mają ułatwić kształcenie branżowe i techniczne. Na czym mają polegać? Jaka będzie ich dokładna rola i struktura organizacyjna?
Powstaną ogólnopolska sieć Branżowych Centrów Umiejętności. Co to takiego?
Projekt przygotowany przez ministra edukacji i nauki upubliczniono w czwartek w Rządowym Centrum Legislacji. Skierowano go do opiniowania.
Branżowe Centra Umiejętności, w skrócie BCU, mają być nową jakością w systemie kształcenia branżowego i technicznego. Według pomysłodawców, będą to rozwinięte pod względem technologicznym ośrodki wszechstronnego kształcenia i egzaminowania w poszczególnych dziedzinach, łączące potencjał przedsiębiorców, szkół i uczelni. Na wsparcie stworzenia 120 takich centrów przeznaczono 1,4 mld zł.
Branżowe Centra Umiejętności - po co?
Jak czytamy w uzasadnieniu ustawy, planowane są 120 BCU, które mają wspierać rozwój nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie. Centra mają być zorientowane zarówno na ożywienie gospodarcze po kryzysie spowodowanym COVID19, jak i na stworzenie trwałych oraz skutecznych metod współpracy i współdziałania różnych interesariuszy w obszarze rozwoju umiejętności oraz szybkiego reagowania systemów kształcenia zawodowego i uczenia się przez całe życie na nieprzewidziane zdarzenia.
"Przewiduje się, że oferta BCU będzie skierowana do szerokiego grona odbiorców, w szczególności do uczniów, studentów, doktorantów, nauczycieli, nauczycieli akademickich i pracowników zainteresowanych podnoszeniem umiejętności i kwalifikacji lub zmianą kwalifikacji" - podano w uzasadnieniu.
Organem prowadzącym BCU - jak podano w uzasadnieniu - będzie jednostka samorządu terytorialnego, osoba fizyczna lub osoba prawna niebędąca jednostką samorządu terytorialnego, w tym organizacja branżowa właściwa dla danej dziedziny zawodowej, w zakresie której BCU będzie funkcjonowało i prowadziło swoją działalność. Publiczne BCU będą mogły być zakładane i prowadzone przez ministrów m.in. o spraw rolnictwa, ministra właściwego do spraw środowiska czy ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej.
Jak przekonują projektodawcy "BCU będą miały charakter przekrojowy i uzupełnią dotychczasową ofertę kształcenia zawodowego na poziomie szkolnictwa ponadpodstawowego i szkolnictwa wyższego."
"Istniejące obecnie centra kształcenia zawodowego oraz placówki kształcenia ustawicznego oferują bowiem wsparcie wyłącznie dla uczniów w ramach kształcenia zawodowego na poziomie szkolnictwa ponadpodstawowego oraz kursy zawodowe w ściśle określonym, wąskim zakresie. Ich oferta jest ograniczona do zawodów szkolnictwa branżowego, jednocześnie nie specjalizują się one w danej branży. Nie doskonalą też nauczycieli. Natomiast BCU będą stanowiły kompleksowe miejsce rozwoju umiejętności nie tylko dla uczniów szkół prowadzących kształcenie zawodowe, ale również dla studentów, doktorantów, pracowników branż i innych osób dorosłych, w tym osób planujących przekwalifikowanie" - podano. BCU mają być też wsparciem dla nauczycieli i wykładowców w zakresie rozwoju ich warsztatu pracy.
Z oceny skutków regulacji wynika, że proponowany wymiar dofinansowania stałego jednego BCU to 1 mln zł w skali roku na jedną placówkę. Kwota ta ma pozwolić na pokrycie wynagrodzenia dyrektora oraz 2 etatów administracyjnych (ok. 250 tys. rocznie), 6 etatów nauczycieli (600 tys. zł) oraz 150 tys. zł na dofinansowanie podstawowych wydatków rzeczowych.
W uzasadnieniu podano, że projektowana nowela Prawa oświatowego oraz niektórych innych ustaw "stanowi realizację kamieni milowych (...) dla reformy (...) Kadry dla nowoczesnej gospodarki – poprawa dopasowania umiejętności i kwalifikacji do wymogów rynku pracy w związku z wdrażaniem nowych technologii w gospodarce oraz zieloną i cyfrową transformacją, ujętej w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), przyjętym przez Radę Ministrów 30 kwietnia 2021 r."
Nowela wprowadza zmiany w ustawach: Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, wspieraniu nowych inwestycji, o rybołówstwie morskim, o bezpieczeństwie morskim, o systemie informacji oświatowej, Prawo telekomunikacyjne, ustawie o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, Karcie Nauczyciela.
Projektowana nowela ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkami wskazanymi w ustawie.