e-CMR – czas digitalizacji dokumentów przewozowych
REKLAMA
REKLAMA
- Charakterystyka e-CMR
- Korzyści wynikające z e-CMR
- Co oznacza to dla podatników
- e-CMR jako przyszły standard
Polska ratyfikowała 11 września 2019 r. Protokół Dodatkowy do Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR), dotyczący stosowania elektronicznego listu przewozowego. Natomiast na gruncie unijnym przyjęto Rozporządzenie e-FTI z 15 lipca 2020 r., które dotyczy elektronicznych informacji w transporcie towarowym, jednak zacznie obowiązywać od 21 sierpnia 2024 r. Z pewnością należy traktować to jako przełom w tym obszarze.
REKLAMA
Charakterystyka e-CMR
Dokument zostanie udostępniony dla wszystkich podmiotów biorących udział w transakcji, bez możliwości zniszczenia go lub zagubienia, dzięki czemu bezpieczeństwo transakcji zostanie zwiększone. Dodatkowo e-CMR zostanie wzbogacony o potencjalne rozwiązania do śledzenia trasy transportu czy wyliczenia ETA (estimated time of arrival), co zwiększy możliwość kontroli nad procesem logistycznym. Uwierzytelnianie listu przewozowego odbywać się będzie poprzez podpis elektroniczny lub jakąkolwiek inną elektroniczną metodę uwierzytelnienia dozwoloną przez prawo danego kraju Wykorzystanie certyfikowanych platform umożliwi sprawny obrót oraz przechowywanie listów przewozowych w formie elektronicznej. W związku z tym list przewozowy wystawiony cyfrowo będzie posiadać taką samą wartość jak ten wystawiony w wersji papierowej.
Korzyści wynikające z e-CMR
REKLAMA
Dzięki zastosowaniu e-CMR możliwe będzie uniknięcie zbędnego formalizmu i nadmiernego mnożenia dokumentacji papierowej, co zaoszczędzi czas, środki finansowe i wyeliminuje potencjalne ryzyko błędu. Takie rozwiązanie jest zdecydowanie pozytywne dla wszystkich stron. Ponadto bezpośredni dostęp do e-CMR na cyfrowej platformie zarówno dla uczestników transakcji, jak i państwowych instytucji, znacznie upraszcza korzystanie ze stawki 0% VAT.
Trzeba zwrócić uwagę na to, że w przypadku papierowych listów przewozowych często mają miejsce sytuacje, w których dokument jest wypełniony błędnie lub ma braki, które wymagają skorygowania. Zdarza się również, iż trafia on do dostawcy po dłuższym czasie lub potrafi zaginąć. Dzięki temu, że strony transakcji będą miały stały dostęp do elektronicznego listu przewozowego, możliwe będzie uniknięcie takich sytuacji.
Co oznacza to dla podatników
W przypadku eCMR na gruncie z Konwencji CMR nie przewidziano regulacji, które powodowałyby powstanie obowiązków dla podatników. Natomiast na gruncie Rozporządzenia eFTI takie obowiązki będą już istnieć. W sytuacji, gdy podatnik zamierza używać eCMR, wykorzysta do tego dedykowaną i zgodną z wymogami Rozporządzenia eFTI platformę lub zrobi to poprzez certyfikowanego dostawcę takiej usługi. Podatnik będzie przede wszystkim musiał przekazywać dane w określonym formacie i posiadać unikalne elektroniczne połączenie identyfikacyjne, umożliwiające właściwemu organowi jednoznaczną rozpoznanie informacji regulacyjnych związanych z przemieszczaniem towaru, z uwagi na to, że platformy te mają być interoperacyjne, tj. zapewnią wymianę informacji regulacyjnych między podmiotami a administracją publiczną. Prawdopodobnie będzie wymagać to ze strony podatników dostosowania swoich systemów informatycznych. Aktualnie trudno jest jednoznacznie określić, czy powstaną jeszcze jakieś obowiązki dla podatników z uwagi na to, że prace nad wytycznymi do Rozporządzenia eFTI mają zakończyć się w sierpniu 2023 roku. Wtedy też podatnicy powinni poznać wszystkie szczegóły tych regulacji.
e-CMR jako przyszły standard
Nowy standard w postaci e-CMR jest potencjalnym źródłem korzyści dla podmiotów uczestniczących w obrocie gospodarczym. Odnosząc to na grunt krajowy, Polska pod względem cyfryzacji, w tym elektronicznego obiegu dokumentów, nie znajduje się w czołówce europejskiej oraz światowej. Powszechne wprowadzenie e-CMR niesie wiele korzyści i zastosowanie go z pewnością byłoby słusznym krokiem dla naszej gospodarki. Ponadto warto zauważyć, że dla funkcjonowania takiego systemu w pełni, potrzebne byłoby wprowadzenie go obligatoryjnie w skali globalnej.
Autor: Sławomir Buszko, Partner ID Advisory
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat