REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Imprezy masowe i hałas. Resort środowiska widzi potrzebę zmian

Subskrybuj nas na Youtube
Imprezy masowe i hałas. Resort środowiska widzi potrzebę zmian
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Na problem uciążliwości głośnych imprez masowych zwracał uwagę Rzecznik Praw Obywatelskich. Ministerstwo Klimatu i Środowiska zadeklarowało gotowość współpracy z MSWiA, w zakresie prac nad nowelizacją ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych.

Skargi na hałas

Wraz z nadejściem sezonu imprez masowych na świeżym powietrzu do Biura RPO ponownie zaczynają napływać skargi osób narażonych na wynikający z tego hałas. Problem ten -  w kontekście braku skutecznych regulacji prawnych ograniczających nadmierny hałas - poruszany jest przez RPO już od lat.

REKLAMA

Blisko pięcioletnia - prowadzona przez Rzecznika od czerwca 2015 r. do lutego 2020 r. - korespondencja w tej sprawie z resortami środowiska oraz spraw wewnętrznych i administracji  nie doprowadziła do opracowania projektu noweli ustawy z  20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych. Chodziłoby o uwzględnianie kwestii nadmiernego hałasu na etapie wydawania zezwolenia na organizację imprezy masowej. 

Nie stało się tak, mimo że resort środowiska zgodził się z potrzebą dokonania zmian prawnych. Powodem było negatywne stanowisko MSWiA, w którego gestii pozostaje ta ustawa.

REKLAMA

Ten rozdźwięk pomiędzy zaangażowanymi w sprawę ministrami przedstawiono premierowi w piśmie RPO z 2 marca 2020 r. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów przekazała je ówczesnym ministrom Klimatu oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji, z prośbą o (cyt.)  „analizę sprawy” i „udzielenie uzgodnionej odpowiedzi”.

W tym kontekście RPO Marcin Wiącek  jest zmuszony poinformować premiera Mateusza Morawieckiego, że - mimo upływu dwóch lat - oczekiwana „uzgodniona odpowiedź” nigdy do Rzecznika nie wpłynęła. Z wiedzy RPO nie wynika również, aby podjęto postulowane przez niego prace legislacyjne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlatego Rzecznik ponownie zwraca się do premiera o zapewnienie koordynacji działań właściwych w sprawie członków Rady Ministrów.

Odpowiedź Jacka Ozdoby, sekretarza stanu w MKiŚ dla MSWiA

REKLAMA

W odpowiedzi na pismo znak: DPP-PP-0790-2/2022, w sprawie postulowanego przez Rzecznika Praw Obywatelskich podjęcia wspólnych prac legislacyjnych nad nowelizacją ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1466, z późn. zm), w zakresie ograniczenia hałasu związanego z imprezami masowymi, uprzejmie informuję, że Ministerstwo Klimatu i środowiska podziela stanowisko RPO w zakresie zasadności zamieszczenia przedmiotowych regulacji w ww. ustawie.

W ocenie MKiŚ problem negatywnego akustycznego oddziaływania imprez masowych w pełni wpisuje się zakres przedmiotowy ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych. Bezpieczeństwo imprez masowych powinno obejmować również zagwarantowanie odpowiednich, nieszkodliwych dla zdrowia warunków akustycznych, co w istocie stanowi bezpieczeństwo zdrowia i życia ludzi.

Jednocześnie, w ocenie MKiŚ, w przedmiotowej sprawie, należy mieć na uwadze następujące kwestie:
•    zamieszczenie w jednym akcie przepisów odnoszących się do bezpieczeństwa imprez masowych zapewni jednolitość i przejrzystość systemu prawnego,
•    procedura wydawania zezwolenia na organizację imprez masowych w aktualnym kształcie nie daje gwarancji bezpieczeństwa. W obecnym stanie prawnym organy samorządowe nie dysponują instrumentami służącymi egzekwowaniu zapewnienia bezpiecznych dla zdrowia warunków akustycznych, a dodatkowo art. 29 ust. 4 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych wklucza możliwość odmowy udzielenia zgody na realizację takiej imprezy ze względu na nadmierną emisję hałasu, co pozostaje w sprzeczności z zasadniczym celem tej ustawy, tj. zapewnieniem bezpieczeństwa w trakcie realizacji imprez tego rodzaju,
•    informacja o działaniach mitygujących uciążliwość akustyczną danej imprezy masowej powinna być zamieszczona we wniosku organizatora o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej,
•    decyzja samorządu terytorialnego dopuszczająca realizację tego typu imprezy, wydawana na podstawie art. 24 ww. ustawy, powinna uwzględniać jej skutki oraz określać warunki minimalizujące uciążliwości z nią związane (tj. miejsce i częstotliwość organizowania imprez, czas trwania, głośność oraz zakres negatywnego oddziaływania),
•    nie jest możliwe określenie jednolitego wskaźnika (zaproponowanego przez MSWiA), który można zastosować do ustalenia poziomu hałasu i kontroli warunków korzystania ze środowiska w odniesieniu do imprez masowych. Ponadto, nie jest możliwe ustalenie jednego uniwersalnego i wystarczająco elastycznego wskaźnika, który swoim zakresem obrazowałby każdy rodzaj oddziaływania akustycznego różnorodnych imprez masowych,
•    okazjonalny, jak również często wyłącznie jednorazowy charakter imprez masowych, uniemożliwiałby egzekwowanie zakazu użytkowania urządzeń nagłaśniających w sposób przekraczający dopuszczalne poziomy hałasu. Ponadto, imprezy te są ze swej istoty bardzo głośne i generalnie w znaczący sposób przekraczają obowiązujące akustyczne standardy jakości środowiska określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz.U. 2014 poz. 112).

Wprowadzenie dodatkowego wskaźnika odnoszącego się do imprez masowych byłoby równoznaczne uznaniu, że hałas powyżej obowiązujących poziomów określonych w ww. rozporządzeniu (w porozumieniu z MZ) nie wywołuje negatywnych skutków zdrowotnych. W celu pogodzenia rozbieżnych interesów pomiędzy zapotrzebowaniem społecznym na realizację imprez masowych, a koniecznością zapewnienia odpowiednich warunków akustycznych w środowisku, stosuje się art. 156 Poś, który dopuszcza odstępstwo od generalnego zakazu użytkowania instalacji lub urządzeń nagłaśniających w trakcie okazjonalnych uroczystości oraz uroczystości i imprez związanych z kultem religijnym, imprez sportowych, handlowych, rozrywkowych i innych legalnych zgromadzeń, a także podawania do publicznej wiadomości informacji i komunikatów służących bezpieczeństwu publicznemu.

Z uwagi na powyższe, organy samorządu terytorialnego biorąc pod uwagę m.in. sposób oddziaływania imprez masowych na środowisko, a w szczególności na zdrowie ludzi, powinny decydować o czasie ich trwania i częstotliwości realizacji w konkretnej przestrzeni publicznej, przy uwzględnieniu potrzeb miejscowej ludności oraz sposobu zagospodarowania terenów,

•    brak jest możliwości określenia rozwiązań pozwalających na minimalizację uciążliwości akustycznej imprez masowych z uwagi na ich zróżnicowanie oraz odmienne uwarunkowania terenów, na których są organizowane, sposób ich zagospodarowania, rozmieszczenie populacji w budynkach oraz jej wrażliwość,
•    analiza przepisów dotyczących ograniczenia negatywnego, akustycznego oddziaływania imprez masowych obowiązujących w wybranych krajach Europy, przeprowadzona przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska wykazała, że działania oraz szczegółowe regulacje obowiązujące w innych krajach Europy, ukierunkowane na zarządzanie poziomem hałasu związanym z organizacją imprez masowych, są realizowane głównie na szczeblu lokalnym.

Z uwagi na powyższe, Ministerstwo Klimatu i Środowiska, deklaruje gotowość współpracy z MSWiA, w zakresie prac nad nowelizacją ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych. Jednocześnie mając na uwadze, że zasadniczym celem zmiany obowiązujących przepisów byłaby ochrona zdrowia ludności przed ponadnormatywnym akustycznym oddziaływaniem imprez masowych, zasadnym wydaje się być zaangażowanie resortu zdrowia w ten proces.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rzecznik Praw Obywatelskich

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zdecydował: Gminy będą mogły zablokować budowę tysięcy domów. Zmiana ważnego terminu dla właścicieli nieruchomości i koniec z bezterminowymi decyzjami o warunkach zabudowy

W dniu 16 kwietnia 2025 r. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę z dnia 4 kwietnia 2025 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw, która wprowadza zmianę ważnego dla właścicieli nieruchomości (i gmin) terminu w zakresie reformy planowania przestrzennego. W związku z ww. reformą – już niebawem – miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego oraz decyzje o warunkach zabudowy będą musiały być zgodne z uchwalanymi przez gminy planami ogólnymi, a tym samym – gminy będą mogły uniemożliwić właścicielowi nieruchomości np. budowę domu na działce, która w ww. planie ogólnym zostanie zlokalizowana w strefie objętej zakazem zabudowy. Nie zmienia się jednak termin na wydawanie bezterminowych decyzji o warunkach zabudowy, na uzyskanie których pozostało już niewiele czasu.

Wielki Piątek w Kościele katolickim: Jest to dzień postu ścisłego. Jakie są uroczystości?

W Wielki Piątek Kościół katolicki nie sprawuje się mszy świętej. W świątyniach celebrowana jest liturgia Męki Pańskiej, trwa adoracja krzyża, któremu oddaje się cześć przez uklęknięcie – jak Chrystusowi Eucharystycznemu. Odbywa się uroczysta Droga Krzyżowa. Jest to dzień postu ścisłego.

QUIZ. Życie codzienne czasów PRL. Prawda czy fałsz? Na ostatnim pytaniu na pewno się wyłożysz
Ten quiz jest bardzo sentymentalny. Małe, ciasne, ale własne mieszkanie, kolejki po mięso czy papier toaletowy, zdobywane cudem produkty, bo akurat "rzucili do sklepu". Tak właśnie wyglądało życie codzienne czasów PRL. Sprawdźcie czy pamiętacie tamte czasy.
Wielki Piątek 2025: O której Droga Krzyżowa w Watykanie? Papież Franciszek autorem rozważań

Wielki Piątek 2025 to jedno z najważniejszych wydarzeń Wielkiego Tygodnia. Tego dnia katolicy na całym świecie wspominają mękę i śmierć Jezusa Chrystusa. Szczególną uwagę wiernych przyciągają uroczystości w Watykanie, zwłaszcza wieczorna Droga Krzyżowa przy Koloseum, której rozważania w tym roku przygotował sam papież Franciszek.

REKLAMA

Wojsko może zająć Twoją nieruchomość oraz samochód i to nie tylko w razie ogłoszenia mobilizacji lub podczas wojny, ale również w czasie pokoju, a za utrudnianie – grozi grzywna

Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego jak szerokie uprawnienia posiada wojsko względem naszych nieruchomości i samochodów – i to nie tylko w sytuacji wprowadzenia stanu wyjątkowego lub wojennego, ogłoszenia mobilizacji albo w czasie wojny, ale również w czasie pokoju. Do zajęcia przez wojsko domu, w czasie pokoju, może dojść np. w celu zakwaterowania żołnierzy odbywających ćwiczenia wojskowe, a pojazd wojsko może zarekwirować w ramach zwalczania klęski żywiołowej. Za niestosowanie się do decyzji dowódcy wojskowego w sprawie zajęcia nieruchomości, jak również za uniemożliwianie lub utrudnianie wojsku korzystania z zajętej nieruchomości – grozi 5 tys. zł grzywny. W związku z niepewną sytuacją geopolityczną – warto znać poniższe zasady.

Czy Polacy będą mniej pracować? Ministerstwo: rozwiązania muszą być "szyte na miarę"

Krótszy tydzień pracy już na horyzoncie? Ministra Agnieszka Dziemianowicz-Bąk zapowiedziała, że już wkrótce przedstawi najważniejsze wnioski z analiz dotyczące skrócenia tygodnia pracy. Czy czterodniowy tydzień pracy stanie się nowym standardem w Polsce?

79, 87, 92 punkty. Ile wynosi świadczenie wspierające od marca 2025 r.?

Komu przysługuje świadczenie wspierające w 2025 r. i ile wynosi? Jak przyznawane są punkty? Prezentujemy najważniejsze informacje i przykładowe kwoty dla poszczególnych progów.

Spadki: Gminy mają prawo przejąć pieniądze zmarłego. Już po dwóch latach

Zmarł Twój krewny. Miał konto w banku. Przeoczyłeś to. Gmina ma prawo przejąć te pieniądze. Procedura zaczyna się dwa lata. Termin liczymy od dnia kiedy bank dowiedział się o śmierci posiadacza rachunku bankowego. Gmina ma prawo do zabrania tych pieniędzy.

REKLAMA

Pracowałeś przed 1999 rokiem? Jak uzupełnić swoją dokumentację i zwiększyć emeryturę?

Jeśli rozpocząłeś pracę przed 1999 rokiem, Twoja emerytura może być niższa z powodu brakujących dokumentów w ZUS. Odnalezienie starych świadectw pracy i innych dokumentów potwierdzających zatrudnienie może znacząco wpłynąć na wysokość Twojego świadczenia. Dowiedz się, jak uzupełnić swoją dokumentację i zwiększyć emeryturę.

MOPS: Proste czynności na rzecz niepełnosprawnej matki uzasadniają świadczenie pielęgnacyjne 3287 zł. Muszą być kumulatywne

Sprzątanie, pościel, zakupy, posiłki. Częsty element wywiadów środowiskowych. MOPS skrupulatnie gromadzą wykaz prostych czynności opiekuńczych twierdząc, że nie uzasadniają wypłaty świadczenia pielęgnacyjnego 3287 zł (stare świadczenie). Jest to świadczenie dla opiekunów osób niepełnosprawnych ze znacznym stopniem niepełnosprawności. Sądy zgadzają się z MOPS. Takie czynności jak np. sprzątanie mieszkania, zmiana pościeli, robienie zakupów, przygotowywanie posiłków, zasadniczo nie wymagają rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej. Dlaczego więc MOPS przegrywają w sądach i opiekunowie mają szanse na świadczenie pielęgnacyjne? Właśnie za te czynności opiekuńcze?

REKLAMA