Zmiany w ustawie o zatorach płatniczych wchodzą w życie od 8 grudnia 2022
REKLAMA
REKLAMA
- Zmiany w ustawie o zatorach płatniczych
- Zmiany w ustawie o zatorach płatniczych - co zmodyfikowano?
- Kary za zatory płatnicze od UOKiK-u
- Odstąpienia od wymierzenia kary za zatory płatnicze
- Czym są zatory płatnicze?
Zmiany w ustawie o zatorach płatniczych
14 listopada 2022 r. Prezydent podpisał ustawę o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych oraz ustawy o finansach publicznych. Nowe przepisy wchodzą w życie 8 grudnia 2022 r.
REKLAMA
- Nowelizacja przepisów dotyczących walki z zatorami płatniczymi przyspieszy i usprawni prowadzenie postępowań. Pozwoli to na efektywniejsze i szybsze reagowanie na niepożądane na rynku zjawisko opóźniania się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Zmiany w ustawie o zatorach płatniczych - co zmodyfikowano?
REKLAMA
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uzyskał kompetencje do kierowania do przedsiębiorców tzw. miękkich wezwań, bez konieczności wszczynania postępowania administracyjnego. Przedsiębiorca po otrzymaniu takiego wezwania będzie mógł udzielić wyjaśnień dotyczących zdiagnozowanego ryzyka występowania zatorów płatniczych. Będzie miał również możliwość poprawy kultury płatniczej w stosunku do swoich kontrahentów.
Ustawodawca zdecydował się również na zmianę wzoru, na podstawie którego wyliczane będą administracyjne kary pieniężne za zatory w płatnościach. Jednocześnie nowelizacja wprowadza instytucję tak zwanego „miarkowania kary” polegającego na uwzględnianiu, przy wyliczaniu administracyjnych kar pieniężnych, okoliczności zarówno łagodzących (skutkujących obniżeniem kary), oraz obciążających (w oparciu o które kara będzie obostrzana).
Kary za zatory płatnicze od UOKiK-u
Prezes UOKiK wydał pięć decyzji, w których stwierdził nadmierne opóźnianie się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych przez przedsiębiorców. Nałożył dwie kary finansowe, a w przypadku trzech podmiotów stwierdził wystąpienie przesłanek obligujących do odstąpienia od wymierzenia sankcji pieniężnej.
REKLAMA
Pierwsza kara dotyczy spółki Trumpf Huettinger i wynosi ponad 275 tys. zł. Przedsiębiorca zajmuje się produkcją aparatury rozdzielczej i sterowniczej energii elektrycznej. W toku postępowania ustalono, że od lutego do kwietnia 2020 r. spółka opóźniła się w spełnianiu 6561 świadczeń pieniężnych wobec 531 kontrahentów, a najdłuższe z ustalonych opóźnień wyniosło 113 dni. Największa suma opóźnień w stosunku do jednego z kontrahentów wyniosła ponad 4,3 mln zł.
Druga z kar, wynosząca ponad 127 tys. zł, została nałożona spółkę Ciech Soda Polska. Jest to podmiot prowadzący działalność w obszarze produkcji chemikaliów nieorganicznych. W okresie lipiec - wrzesień 2020 r. spółka nie spełniła w terminie świadczeń pieniężnych na rzecz 137 kontrahentów, a najdłuższe opóźnienie wyniosło 248 dni. W analizowanym czasie największa suma opóźnień na rzecz jednego podmiotu wyniosła ponad 2,5 mln zł.
Odstąpienia od wymierzenia kary za zatory płatnicze
Przepisy dotyczące zatorów płatniczych przewidują że Prezes UOKiK odstępuje od wymierzenia kary pieniężnej, jeśli w badanym okresie suma świadczeń pieniężnych otrzymanych przez firmy po terminie przewyższa wygenerowany przez nie zator płatniczy. Tego typu sytuacje wystąpiły w stosunku do trzech przedsiębiorców: producenta alkoholi Stock Polska, spółki Kolporter zajmującej się hurtową sprzedażą artykułów użytku domowego oraz Farmacol-Logistyka – podmiotu z branży magazynowania i przechowywania towarów.
Czym są zatory płatnicze?
Jest to takie nagromadzenie zadłużeń, które przechodzi na kolejne powiązane z nim podmioty, negatywnie wpływając na całe otoczenie biznesowe. Przedsiębiorcy, którzy nie otrzymują w terminie zapłaty za dostarczone przez siebie towary lub wykonane usługi, w konsekwencji nie mają środków na dalszą spłatę własnych zobowiązań wobec kontrahentów, wywołując te same problemy u kolejnych podmiotów.
Nadmierne opóźnianie się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych ma miejsce w przypadku, gdy w okresie 3 kolejnych miesięcy suma wartości świadczeń pieniężnych niespełnionych oraz spełnionych po terminie przez ten podmiot wynosi co najmniej:
- 5 mln zł – w stosunku do postępowań wszczętych w latach 2020-2021,
- 2 mln zł – w stosunku do postępowań wszczętych od 2022 r.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat