Zakupy w Black Friday - aż 60 proc. Polaków zamierza je zrobić
- Materiał prasowy
REKLAMA
REKLAMA
- Zakupy w Black Friday online i w sklepie
- Zakupy w Black Friday - dlaczego konsumenci przenoszą zakupy do Internetu?
- Zakupy w Black Friday a "webroomingiem"
- Zakupy w Black Friday - zakupowy niezbędnik
- Zakupy w Black Friday a wymagania
- Zakupy w Black Friday - święto wyprzedaży
- Wzrost znaczenia usług „Kup teraz, zapłać później”
Zakupy w Black Friday online i w sklepie
W ciągu ostatnich dwóch lat innowacje cyfrowe przyspieszyły, a konsumenci zaczęli spędzać w sieci jeszcze więcej czasu. Wielu sprzedawców rozwinęło swoją działalność w e-commerce, by sprostać oczekiwaniom współczesnych klientów. Czy to oznacza, że sklepy stacjonarne straciły na znaczeniu? Badania Klarny, globalnego banku detalicznego, dostawcy płatności oraz aplikacji zakupowej, pokazują, że mimo iż coraz większy odsetek konsumentów w Polsce deklaruje, że będzie robić więcej zakupów w Internecie w trakcie wyprzedaży (50 proc.), to wciąż punkty sprzedaży odgrywają istotną rolę dla kupujących (26 proc.).
REKLAMA
Dla porównania, w Niemczech aż 59 proc. respondentów zadeklarowało, że zrobi zakupy przez Internet, a jedynie 24 proc. z nich uda się do sklepów fizycznych. Z kolei w Austrii dużo większą popularnością cieszą się punkty sprzedaży (38 proc.) niż zakupy online (36 proc.).
Zakupy w Black Friday - dlaczego konsumenci przenoszą zakupy do Internetu?
Wyniki badania pokazują, że wybór kanału zakupowego zależy w dużej mierze od potrzeb konsumentów. Polacy wskazali, że chętniej korzystają z wyprzedaży przez Internet ze względu na niższe ceny produktów dostępnych w sieci (84 proc.), oszczędność czasu oraz łatwiejsze porównywanie ofert (83 proc.). Do punktów sprzedaży wybierają się tylko, gdy zależy im na interakcji z innymi ludźmi (68 proc.), większym bezpieczeństwie transakcji (67 proc.) oraz lepszej obsłudze klienta (56 proc.).
Podobnie zwyczaje zakupowe mają Włosi, którzy chętniej korzystają z promocji w sklepach internetowych. W Portugalii natomiast dużo większe znaczenie mają potrzeby takie jak: interakcja społeczna (89 proc.), łatwe dokonywanie zwrotów (86 proc.) oraz bezpieczeństwo transakcji (81 proc.), co powoduje, że częściej korzystają oni z usług sklepów stacjonarnych.
Zakupy w Black Friday a "webroomingiem"
Cyfrowa rewolucja w zakupach nie oznacza jedynie, że ludzie robią więcej zakupów przez Internet. Poszukiwania w sieci, zwane również "webroomingiem" odgrywają obecnie ważną rolę w całym procesie zakupowym w tradycyjnym sklepie. Aż 83 proc. polskich konsumentów wskazało, że dokonuje reaserchu online przed wyjściem do sklepu, w tym 21 proc. z nich robi to za każdym razem. Dotyczy to zarówno kobiet (20 proc.), jak i mężczyzn (23 proc.), przede wszystkim w wieku 18-25 lat (35 proc.).
Zakupy w Black Friday - zakupowy niezbędnik
77 proc. polskich respondentów przyznało również, że nawet jeśli znajdują się fizycznie w sklepie, to używają własnych smartfonów do porównywania cen i ofert konkurencji oraz sprawdzania recenzji produktów, aby upewnić się, że znaleźli właściwy produkt. To zachowanie widać przede wszystkim wśród młodych ludzi – Gen Z (29 proc.) oraz Millenialsów (23 proc.).
Wynik ten plasuje Polskę na trzecim miejscu w całym zestawieniu. Kraje, w których konsumenci najczęściej wykorzystują telefon w trakcie dokonywania zakupów stacjonarnie to: Irlandia (79 proc.) oraz Portugalia (78 proc.).
Zakupy w Black Friday a wymagania
Aż 91 proc. polskich konsumentów przyznało, że robiąc zakupy w sieci, porównują ceny między sprzedawcami, aby znaleźć najtańszy produkt. 66 proc. z nich stara się kupić większość prezentów świątecznych w okresie wyprzedaży. Osoby robiące zakupy online przyznają również, że wiedzą co zamierzają kupić w Black Friday (65 proc.) i do tego czasu czekają z zakupem droższych przedmiotów (53 proc.). Duże znaczenie odgrywa tu wiek – młodsze pokolenia, takie jak Gen Z i Millenialsi dużo lepiej radzą sobie z planowaniem wydatków w okresie wyprzedaży, niż osoby w wieku powyżej 42 lat.
Zakupy w Black Friday - święto wyprzedaży
60 proc. polskich konsumentów deklaruje, że kupi coś podczas Black Friday, 15 proc. z tej grupy jest tego pewna. Państwa, w których konsumenci wykazali największe zainteresowanie świętem wyprzedaży to: Irlandia (81 proc.), Hiszpania (76 proc.) oraz Włochy (75 proc.). W Stanach Zjednoczonych, w których narodził się Black Friday, udział zadeklarowało 71 proc. konsumentów.
Wielu kupujących podczas Black Friday będzie szukać okazji zarówno na zakup produktów, których używają na codzień (69 proc.), jak i na świąteczne prezenty dla bliskich (76 proc.). Produkty dla dzieci to najpopularniejsza kategoria prezentową zarówno w Polsce (49 proc.), jak i na świecie. Dla siebie, polscy konsumenci planują kupić przede wszystkim kosmetyki (41 proc.) oraz odzież i obuwie (39 proc.).
Wzrost znaczenia usług „Kup teraz, zapłać później”
Dane pochodzące z opublikowanego raportu Klarna na temat Black Friday i Cyber Monday potwierdzają, że polscy konsumenci coraz częściej szukają alternatywy dla tradycyjnych kart kredytowych. Aż 86 proc. Polaków zadeklarowała, że chciałaby skorzystać z odroczonych płatności podczas świątecznych zakupów.
Podobne preferencje wykazują konsumenci w 16 z 17 krajów, w których przeprowadzono badania.
Badanie zostało zrealizowane w 17 krajach, w tym w Polsce na próbie ponad 17 000 tys. respondentów (po 1 000 w każdym kraju).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat