- Dodatek węglowy po dwóch zmianach
- Co zmieniono w dodatku węglowym?
- Jak otrzymać dodatek węglowy na niezgłoszony piec do CEEB?
- Dla kogo kilka dodatków węglowych na jeden adres?
- Dodatek węglowy – do kiedy można składać wnioski?
- Dodatek węglowy – podstawowe warunki
Dodatek węglowy po dwóch zmianach
Dofinansowanie do zakupu węgla, czyli dodatek węglowy, został wprowadzony ustawą o dodatku węglowym z dnia 5 sierpnia 2022 roku. Po raz pierwszy została ona zmieniona ustawą z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw, która weszła w życie 20 września 2022 roku. Druga zmiana, na tą chwilę ostatnia, weszła w życie 3 listopada i została wprowadzona mocą ustawy z dnia 27 października 2022 r. o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych.
Co zmieniono w dodatku węglowym?
W pierwotnej wersji obowiązywała zasada jednego dodatku do węgla na jedno gospodarstwo domowe. Przy czym warunkiem obligatoryjnym było złożenie deklaracji o źródłach ciepła do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Wówczas nie określono maksymalnego terminu jej złożenia do wypłaty dodatku do węgla. Ponadto przewidziano 1 miesiąc na wypłatę tego dofinansowania od momentu złożenia wniosku.
Pierwsza nowelizacja ustawy zmieniła powyższe zasady. Po pierwsze wprowadzono zapis, który ograniczył wypłatę świadczenia. Przewidziano jeden dodatek węglowy na jeden adres. Zmieniono zatem zasadę - jedne dodatek na każde gospodarstwo. Ponadto doprecyzowano, że deklaracja CEEB musi być zgłoszona do dnia 11 sierpnia 2022 roku. Wydłużono także czas na wypłatę dodatku do 2 miesięcy. Terminem tym objęto również wnioski złożone od wejścia w życie ustawy o dodatku węglowym do wejścia w życie omawianej nowelizacji.
Druga zmiana przepisów o dodatku węglowym również dotyczyła kwestii wypłaty kilku dofinansowań na jeden adres. Tym razem umożliwiono wypłatę świadczenia na jedne adres dla kilku rodzin w sytuacji, gdy do dnia 30 listopada 2022 r. nie będzie możliwe ustalenie odrębnego adresu miejsca zamieszkania dla poszczególnych gospodarstw domowych zamieszkujących pod tym adresem w odrębnych lokalach. Przyznanie pełnego dodatku dla każdego gospodarstwa będzie możliwe po przeprowadzeniu wywiadu środowiskowego przez organ, który otrzymał wniosek dodatek węglowy. Musi zostać sporządzona z niego notatka środowiskowa, zawierająca potwierdzenie ustaleń.
Ponadto wprowadzono nową zasadę - wójt, burmistrz albo prezydent otrzymał możliwość wydania decyzji administracyjnej o przyznaniu dodatku węglowego dla gospodarstwa domowego, które nie zgłosiło źródła ogrzewania ciepła do CEEB, ani też nie złożyło wniosku o dodatek węglowy. Prawo do dopłaty do węgla może przyznać wówczas po przeprowadzeniu wywiadu środowiskowego. W tym przypadku również niezbędny będzie wywiad środowiskowy. Ustawodawca wprowadził ten zapis umożliwiając samorządom wypłatę dodatku do węgla w wysokości 3 tys. dla osób, które z różnych przyczyn nie były w stanie samodzielnie zgłosić źródła ciepła i złożyć wniosku, np. osób starszych i samotnych. Co istotne, wywiad środowiskowy samorząd może przeprowadzić po otrzymaniu informacji z otoczenia takiej osoby, np. od sąsiadów, czy mieszkańców okolicy.
Jak otrzymać dodatek węglowy na niezgłoszony piec do CEEB?
Otrzymanie dodatku węglowego na niezgłoszone źródło ciepła do CEEB jest możliwe tylko i wyłącznie po uzyskaniu decyzji administracyjnej od samorządu, po przeprowadzeniu wywiadu środowiskowego.
Co istotne, osoba, która nie dokonała wpisu i nie złożyła wniosku o dodatek węglowy, a której będzie dotyczył wywiad środowiskowy, nie będzie musiała uzupełniać tych dokumentów. Wpisu dokona organ, a wniosek nie będzie konieczny do otrzymania dofinansowania na zakup węgla.
Dla kogo kilka dodatków węglowych na jeden adres?
W myśl drugiej nowelizacji dodatku węglowego uzyskanie kilku dodatków węglowych dla gospodarstw domowych mieszkających pod tym samym adresem będzie możliwe. Jednak pod określonymi warunkami. Po pierwsze wyodrębnienie lokali nie będzie możliwe do dnia 30 listopada 2022 roku, a po drugie samorząd, który otrzymał wniosek przeprowadzi wywiad środowiskowy i zbada stan faktyczny. Jeśli ustali, że pod danym adresem faktycznie mieszkają odrębne gospodarstwa domowe, będzie mógł przyznać dodatki do węgla dla każdej z nich.
Urzędnicy będą mogli ustalić stan faktyczny na podstawie:
1) informacji wynikających z deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
2) informacji uzyskanych w związku z postępowaniem o przyznanie:
a) świadczeń rodzinnych oraz dodatków do zasiłku rodzinnego,
b) świadczenia wychowawczego,
c) dodatku osłonowego,
d) dodatku mieszkaniowego,
3) danych zgromadzonych w rejestrze PESEL oraz rejestrze mieszkańców.
Dodatek węglowy – do kiedy można składać wnioski?
Wniosek o dodatek węglowy można składać do urzędu miasta bądź gminy, położonego ze względu na miejsce zamieszkania, do dnia 30 listopada 2022 roku. Należy to zrobić na specjalnym wzorze udostępnionym przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska.
Wzór o dodatek węglowy można pobrać do:
Dodatek węglowy – podstawowe warunki
Dodatek węglowy to jednorazowe świadczenie pieniężne w wysokości 3 tys. zł dla gospodarstw domowych, których głównym źródłem ogrzewania jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe, zasilan epaliwami stałymi, wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków do dnia 11 sierpnia 2022 r.
Wnioskodawca, który po tej dacie zgłosił jedno z powyższych źródeł ciepła będzie mógł ubiegać się o dodatek węglowy tylko wtedy, gdy wpis ten lub zgłoszenie dokonane było po raz pierwszy.