REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pułapki Portalu Rejestrów Sądowych

Subskrybuj nas na Youtube
Pułapki Portalu Rejestrów Sądowych
Pułapki Portalu Rejestrów Sądowych
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podsumowując rok funkcjonowania obowiązku składania wniosków do Krajowego Rejestru Sądowego za pośrednictwem Portalu Rejestrów Sądowych, możemy śmiało potwierdzić, że postępowanie rejestrowe stało się prostsze i bardziej intuicyjne, jednak jak pokazuje praktyka – nie jest rozwiązaniem idealnym.

W kwestii wątpliwości odsyłam do wpisu mec. @Szymon Kaczmarek, w którym autor wskazuje na jedną z wad powszechnego dostępu do akt rejestrowych, a mianowicie faktu, iż dostęp do szczegółowych danych osobowych od czasu prowadzenia akt rejestrowych w postaci elektronicznej i ich udostępniania za pośrednictwem systemu teleinformatycznego jest znacznie ułatwiony.

REKLAMA

Korespondencja z sądu za pośrednictwem PRS

Wątpliwości nasuwa również kwestia doręczeń korespondencji z sądu za pośrednictwem PRS.

REKLAMA

Kto korzystał z Portalu Rejestrów Sądowych ten z pewnością już zauważył, że odmiennie niż w systemie s24 – w PRS nie możemy udostępniać sprawy innym użytkownikom. Jedyną opcją przekazania wniosku innemu użytkownikowi jest udostępnienie go do podpisu. Jednakże, osoba podpisująca nie może wprowadzać do wniosku żadnych zmian, a po podpisaniu traci do niego dostęp, bowiem pismo jest automatycznie przekazywane do osoby sporządzającej wniosek. Osoba, która wniosek sporządziła wysyła go do właściwego sądu i… otrzymuje wszelką korespondencję w sprawie. Zatem, jeżeli sąd wezwie wnioskodawcę do przedłożenia dodatkowych dokumentów lub uzupełnienia braków, wezwanie zostanie wysłane nie do pełnomocnika ustanowionego w sprawie, a do użytkownika, który wniosek wysłał do sądu.

Zgodnie z art. 133 § 3 Kodeksu postępowania cywilnego jeżeli w sprawie ustanowiono pełnomocnika procesowego lub osobę upoważnioną do odbioru pism sądowych, doręczenia należy dokonać tym osobom. Zatem, skuteczne doręczenie następuje tylko do rąk tych osób. W postępowaniu rejestrowym pismo uznaje się za doręczone w chwili wskazanej w elektronicznym potwierdzeniu odbioru korespondencji, a w przypadku gdy brak jest takiego potwierdzenia doręczenie elektroniczne uznaje się za skuteczne po upływie 14 dni od daty umieszczenia pisma w systemie teleinformatycznym. Elektroniczne potwierdzenie odbioru zostaje wysłane do sądu automatycznie po zalogowaniu się użytkownika do PRS.

REKLAMA

Rozwiązanie ustawodawcy wydaje się być optymalne, jednak wątpliwości pojawiają się w sytuacji, gdy pismo zostaje doręczone osobie, która nie jest pełnomocnikiem ustanowionym w sprawie, a jedynie działa na jego zlecenie. Zgodnie z orzecznictwem Sądu Najwyższego doręczenie pisma procesowego samej stronie, a nie ustanowionemu przez nią pełnomocnikowi, jest naruszeniem przepisów postępowania (art. 133 § 3 K.p.c.), którego wpływ na wynik sprawy i znaczenie dla możności obrony przez stronę jej praw należy oceniać z uwzględnieniem okoliczności konkretnego przypadku. Mając na uwadze powyższe, nasuwa się pytanie czy doręczenie pisma sądowego osobie działającej na zlecenie pełnomocnika, która jedynie wysłała wniosek do sądu za pośrednictwem systemu teleinformatycznego może zostać uznane za skuteczne, a ponadto czy może prowadzić do naruszenia przepisów postępowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższe budzi poważne wątpliwości również w kwestii wypełniania zobowiązań nałożonych na stronę przez sąd, bowiem osoba sporządzająca wniosek może w ogóle nie odebrać korespondencji lub też nie przekazać jej pełnomocnikowi.

W przypadku doręczenia postanowienia o wpisie zmian zgodnie z wnioskiem nie ma obaw, ponieważ nowe dane zostaną ujawnione w KRS i będą widoczne w odpisie aktualnym podmiotu, a do użytkowników korzystających z Newslettera KRS zostanie wysłane powiadomienie o zmianie danych w rejestrze. [Niewtajemniczonych zachęcam do zapoznania się z informacją na temat funkcjonowania Newslettera KRS dostępną na profilach @Loewen.] Jednakże, w wielu postępowaniach sądy rejestrowe wzywają wnioskodawców do przedłożenia dodatkowych dokumentów, będących podstawą dokonania wpisu lub do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Jeżeli wezwanie do przedłożenia dokumentów lub do uzupełnienia braków nie zostanie przekazane pełnomocnikowi, a w związku z tym termin na wykonanie zobowiązania bezskutecznie upłynie, sąd wniosek oddali lub zwróci wnioskodawcy.

W przypadku braku dostępu do konta użytkownika PRS, z którego wniosek został wysłany do sądu, wnioskodawca dowie się o wydanym orzeczeniu jedynie poprzez infolinię Biura Obsługi Interesantów KRS, czasami dopiero po długich miesiącach oczekiwania na korespondencję z sądu, która jak się okazuje, może nigdy nie zostać doręczona do faktycznego odbiorcy. Pod rozwagę należy wziąć również kwestię ewentualnego zaskarżenia zwrotu wniosku. Czy sytuacja, w której zarządzenie o zwrocie wniosku zostanie doręczone osobie niebędącej pełnomocnikiem w sprawie, a termin na wniesienie środka zaskarżenia bezskutecznie upłynie, będzie wiązała się z ograniczeniem konstytucyjnego prawa do sądu przysługującego wnioskodawcy?

Omówione powyżej kwestie mogą być podstawą postulatów przemawiających za tym żeby do Portalu Rejestrów Sądowych dodana została opcja udostępniania sprawy innym użytkownikom. Taka funkcjonalność z pewnością ułatwiłaby komunikację z sądem oraz zmniejszyłaby liczbę zwracanych wniosków.

Klaudia Jędrzejczyk z kancelarii Loewen Legal Hub

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Żałoba narodowa. Czy dzień żałoby narodowej jest dniem wolnym od pracy?

Kwestie dotyczące wprowadzenia żałoby narodowej w Polsce uregulowane są ustawą z 31 stycznia 1980 r. o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz o pieczęciach państwowych. Czym jest żałoba narodowa? Kiedy jest wprowadzana? Czy dzień żałoby narodowej jest dniem wolnym od pracy?

Pociąg do Chorwacji 2025. Minister Klimczak: obiad w Warszawie śniadanie w Rijece; bilety od 200 zł. PKP Intercity pracuje nad bezpośrednim połączeniem

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak poinformował 10 kwietnia 2025 r., że wystąpił do swoich odpowiedników w Austrii, by połączenie kolejowe z Polski do Rijeki w Chorwacji było realizowane od 1 lipca tego roku. "PKP Intercity jeszcze o tym nie mówi, ale ja mogę zdradzić - zaznaczając, że to jest dopiero początek naszych obliczeń, uzależnionych od zgód innych państw - być może udałoby się pojechać za 200 zł z Warszawy do Chorwacji" - przekazał minister Klimczak. Dodał, że to byłby najtańszy bilet.

Papież Franciszek zmienił zasady dotyczące pochówku. Zmiany mają już pół roku

W Poniedziałek Wielkanocny, 21 kwietnia 2025 r. kardynał Farrell w komunikacie przekazanym przez watykańskie biuro prasowe poinformował o śmierci Papieża Franciszka. 20 listopada 2024 r. zmienione zostały zasady dotyczące pochówku.

W Poniedziałek Wielkanocny zmarł papież Franciszek. Miał 88 lat

Papież Franciszek zmarł w Poniedziałek Wielkanocny, 21 kwietnia o godzinie 7.35 - poinformował kardynał Farrell w komunikacie przekazanym przez watykańskie biuro prasowe. Franciszek (Jorge Mario Bergoglio), który zmarł w wieku ponad 88 lat, to jeden z najstarszych papieży w dziejach Kościoła. Jego pontyfikat trwał 12 lat i cztery miesiące.

REKLAMA

Zmarł Papież Franciszek. W jaki sposób będzie przebiegał wybór nowej głowy Kościoła katolickiego i czy w konklawe będą uczestniczyli również świeccy mężczyźni i kobiety?

W Poniedziałek Wielkanocny, 21 kwietnia 2025 r. – Watykan poinformował o śmierci Papieża Franciszka. „Najdrożsi bracia i siostry, z głębokim smutkiem muszę ogłosić śmierć naszego Ojca Świętego Franciszka. (…) Z ogromną wdzięcznością za jego przykład, jako prawdziwego ucznia Pana Jezusa, polecamy duszę Papieża Franciszka nieskończonej miłosiernej miłości Boga Trójjedynego” – ogłosił o godz. 9:45 kardynał Kevin Farrell, kamerling Izby Apostolskiej. W jaki sposób, będzie przebiegał wybór nowej głowy Kościoła katolickiego i czy w konklawe będą uczestniczyli również świeccy mężczyźni i kobiety?

Watykan: zmarł papież Franciszek w Wielki Poniedziałek o godz. 7.35 [21 kwietnia 2025 r.]

W Wielki Poniedziałek zmarł papież Franciszek.

Twoje długi mogą zostać całkowicie umorzone bez obowiązku dokonywania jakichkolwiek spłat. To szansa na nowy start dla tysięcy osób

W ramach upadłości konsumenckiej – jeżeli zachodzą ściśle określone w ustawie przesłanki – dłużnik może uzyskać całkowite umorzenie swoich zobowiązań, bez obowiązku dokonywania jakichkolwiek spłat i tym samym – nowy start w życiu. Z rozwiązania takiego, mogą skorzystać m.in. zadłużeni seniorzy, prowadzący jednoosobowe gospodarstwa domowe, którzy uzyskują świadczenia zbliżone do najniższej emerytury.

Urlop stażowy 2025: po 10 latach pracy 30 dni urlopu wypoczynkowego, po 15 latach - 35 dni, po 20 latach - 40 dni. Czy wejdzie? Mamy stanowisko resortu pracy

Obecnie analizuje się zagadnienie urlopu stażowego, to ważne, bo daje to szansę na dodatkowy odpoczynek i ochronę zdrowia pracowników. Idea jest bardzo prosta: pracownikom z krótszym stażem (do 10 lat) przysługuje 20-dniowy urlop wypoczynkowy w 100% finansowany przez pracodawcę, natomiast po przekroczeniu dziesięcioletniego okresu pracy zamiast dotychczasowych 26 dni, wypoczynek zostałby zwiększony do 30 dni, a potem – o kolejne 5 dni za każde następne 5 lat. Resort pracy zajmuje pozytywne stanowisko na wprowadzenie tzw. urlopu stażowego, bo proponowane zmiany mają solidne uzasadnienie zarówno logiczne, społeczne jak i prawne. Zresztą – przecież już teraz w wielu zawodach obowiązują dłuższe urlopy.

REKLAMA

Biorą się za listonoszy: bo nie dostarczają przesyłek i awiz, a terminy urzędowe i sądowe biegną. Sprawa skierowana do Urzędu Komunikacji Elektronicznej

Kto z nas nie spotkał się taką sytuacją, że listonosz nie dostarczył przesyłki, nie podjął nawet takiej próby i z automatu zostawił w skrzynce awizo. Mato miejsce szczególnie w dużych miastach, z blokami bez wind. To jeszcze nic, czasami tego awiza nie ma! Możemy przeczytać np. taką skargę: "Poczta nie dostarczyła mi awizo do sądu w Lublinie co mam teraz zrobić. Rozmawiałam z listonoszem to się bezczelnie wypiera. Dlaczego przez czyjąś głupotę mam cierpieć?" Problem rzeczywiście istnieje, bo istnieje skutek doręczenia i pewne terminy biegną.

III grupa inwalidzka - stopień lekki. Co w 2025 roku?

Wiele osób wciąż szuka informacji na temat tego co daje orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu lekkim, dawniej określane jako trzecia grupa inwalidzka (III grupa). Ten stopień definiuje osoby, których naruszona sprawność organizmu powoduje istotne pogorszenie zdolności do wykonywania pracy lub ograniczenia w pełnieniu ról społecznych. W 2025 roku władze, PFRON, a także rząd i samorządy przygotowały szereg udogodnień oraz wsparć finansowych dla beneficjentów tego stopnia niepełnosprawności. Przyglądamy się najważniejszym z nich.

REKLAMA