Trwają prace nad certyfikatem potwierdzającym ubezpieczenie na wypadek zatopienia statku
REKLAMA
REKLAMA
Projekt noweli kodeksu morskiego
Jak wskazano, istnieje konieczność dostosowania Kodeksu morskiego do postanowień Protokołu z 2002 r. do Konwencji ateńskiej w sprawie przewozu morzem pasażerów i ich bagażu oraz Konwencji IMO (Międzynarodowej Organizacji Morskiej) o usuwaniu wraków z 2007 r.
REKLAMA
Protokół z 2002 r. do konwencji stanowi załącznik do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z 23 kwietnia 2009 r. w sprawie odpowiedzialności przewoźników pasażerskich na morskich drogach wodnych z tytułu wypadków.
"Konwencja w sprawie usuwania wraków z 2007 r. przewiduje obowiązek posiadania przesz statek wystawionego przez administrację morską certyfikatu potwierdzającego obowiązek posiadania ubezpieczenia lub innego zabezpieczenia finansowego na wypadek zatopienia statku i konieczności usunięcia jego wraku" – przekazano.
Konwencja – zaznaczono – staje się międzynarodowym standardem, a jej stroną są m.in.: Bułgaria, Cypr, Dania, Francja, Niemcy, Indie, Kenia, Malta, Maroko, Holandia, Nigeria, Panama, RPA i Wielka Brytania.
Niezbędny certyfikat potwierdzający ubezpieczenie na wypadek zatopienia statku
REKLAMA
W portach tych państw prowadzi się kontrole posiadania certyfikatów potwierdzających ubezpieczenie. W związku z tym - jak podano - "statki podnoszące polską banderę uprawiające żeglugę do tych państw muszą posiadać stosowne zabezpieczenie finansowe, ale nie mogąc uzyskać certyfikatu wystawionego przez polską administrację morską, zmuszone są do poddania się certyfikacji przez obce administracje morskie".
Ratyfikacja Konwencji ma również pozwolić na "zaspokojenie ewentualnych roszczeń powstałych w związku z koniecznością usunięcia wraków na polskich obszarach morskich". Jak wyjaśniono, Konwencja dotyczy jedynie statków, które zatonęły po jej wejściu w życie w danym państwie – nie będzie dotyczyć zatem obecnych wraków.
"W związku z powyższym istnieje potrzeba pilnej ratyfikacji ww. konwencji międzynarodowych oraz stosownej zmiany przepisów Kodeksu morskiego" – zaznaczono.
W ramach projektu mają też zostać wprowadzone regulacje pozwalające ministrowi właściwemu do spraw gospodarki morskiej wprowadzenie zakazów i ograniczeń w zakresie wejścia i postoju statków do polskich portów lub przystani morskich, a także żeglugi na polskich obszarach morskich.
Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to czwarty kwartał 2022 r.
autorka: Elżbieta Bielecka
emb/ pad/
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat