Partie polityczne - obowiązek prowadzenia rejestrów wpłat i umów od 1 lipca 2022 r.
Zgodnie z przepisami ustawy o partiach politycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2022 r., poz. 372) partie polityczne od 1 lipca 2022 roku są zobowiązane do prowadzenia i bieżącego aktualizowania rejestru wpłat [art. 25 ust. 6] oraz rejestru umów [art. 27a ust. 1].
Aby umożliwić partiom politycznym realizację tego obowiązku, Minister Finansów wydał już rozporządzenia, które określają wzory:
1) rejestru wpłat na rzecz partii politycznej, który będzie zawierać informacje na temat:
- danych osoby dokonującej wpłaty,
- wysokości i daty wpłaty,
2) rejestru umów zawartych przez partię polityczną, który będzie zawierać m.in.:
- numer, datę i miejsce zawarcia umowy,
- okres obowiązywania umowy,
- oznaczenie stron umowy,
- określenie przedmiotu umowy,
- wartość przedmiotu umowy,
- tryb zawarcia umowy.
Rozporządzenia stanowią wykonanie upoważnienia dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych, które wynikają z art. 25 ust. 13 oraz z art. 27a ust. 10 ustawy o partiach politycznych.
Rozporządzenia, podpisane 23 maja 2022 roku, wejdą w życie z 1 lipca 2022 roku.
Wzór rejestru umów zawartych przez partię polityczną
Wzór rejestru umów zawartych przez partię polityczną został opublikowany w rozporządzeniu Ministra Finansów z z dnia 23 maja 2022 r. w sprawie wzoru rejestru umów zawartych przez partię polityczną, opublikowanym w Dzienniku Ustaw z 26 maja 2022 r., poz. 1120.
Wzór rejestru wpłat na rzecz partii politycznej
Wzór rejestru wpłat na rzecz partii politycznej został opublikowany w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 maja 2022 r. w sprawie wzoru rejestru wpłat na rzecz partii politycznej, opublikowanym w Dzienniku Ustaw z 26 maja 2022 r., poz. 1119.