Czas oczekiwania na książeczkę żeglarską ma być krótszy - nowy projekt roporządenia
![Czas oczekiwania na książeczkę żeglarską ma być krótszy - nowy projekt roporządenia](https://webp-konwerter.infor.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9nLmluZm9yLnBsL3AvX2ZpbGVzLzM3MjI/yMDAwL2thcGl0YW4tcHJhY2EtbmEtbW9yenUtbW9yemUtbWFyeW/5hcnotdW1vd2Etd3luYWdyb2R6ZW5pZS1uYXBhc2MtdXdpZXppZ/W5pZS1waXJhY2ktc3RhdGVrLTM3MjIxODY3LmpwZyIsInciOjc3MX0.jpg)
REKLAMA
REKLAMA
Nowela rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniająca rozporządzenie w sprawie książeczki żeglarskiej - założenia
Projekt noweli przewiduje , że dyrektor urzędu morskiego nie będzie musiał przy wydawaniu książeczki żeglarskiej, zasięgać opinii organów paszportowych w sprawie istnienia wobec wnioskodawcy przesłanek odmowy wydania paszportu. Zamiast urząd sam będzie mógł to zweryfikować w Rejestrze Dokumentów Paszportowych (RDP).
REKLAMA
REKLAMA
Jak podano w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie książeczki żeglarskiej, wystawiana jest ona przez dyrektora urzędu morskiego. Przed wydaniem marynarzowi książeczki żeglarskiej, dyrektor urzędu morskiego jest zobowiązany zweryfikować przesłanki do odmowy wydania paszportu.
Zgodnie z ustawą z 27 stycznia 2022 r. o dokumentach paszportowych, został ustanowiony Rejestr Dokumentów Paszportowych, który od 27 marca br. miał zastąpić funkcjonujące ewidencje paszportowe oraz centralną ewidencję wydanych i unieważnionych dokumentów paszportowych. "Ustawa o dokumentach paszportowych jednocześnie umożliwia dyrektorom urzędów morskich uzyskanie bezpośredniego dostępu do RDP, w zakresie niezbędnym do realizacji ich ustawowych zadań – a zatem w zakresie weryfikacji przesłanek odmowy wydania paszportu wobec osoby wnioskującej o wydanie książeczki morskiej" - czytamy w uzasadnieniu.
"Biorąc pod uwagę możliwość uzyskania przez dyrektorów urzędów morskich dostępu do danych zgromadzonych w RDP, a tym samym możliwość bezpośredniej weryfikacji przedmiotowych przesłanek, bez konieczności przesyłania zapytań do organów paszportowych, zasadnym jest wprowadzenie stosownej zmiany w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 30 maja 2016 r. w sprawie książeczki żeglarskiej" - napisano.
Jak wyjaśniono, w efekcie możliwości bezpośredniej weryfikacji przez dyrektora urzędu morskiego przesłanek do odmowy wydania paszportu osobom ubiegającym się o książeczkę żeglarską, oczekuje się zmniejszenia obciążeń administracyjnych dla pracowników urzędów morskich zaangażowanych w proces wydawania marynarzom dokumentów.
Skrócenie czasu wydawania książeczek żeglaskich
REKLAMA
"Zmniejszenia obciążeń administracyjnych należy oczekiwać także w przypadku pracowników urzędów wojewódzkich zaangażowanych w weryfikację ww. przesłanek. Oczekuje się ponadto, że skróceniu ulegnie czas potrzebny na wydanie książeczki żeglarskiej" - wskazano.
Jak przypomniano w uzasadnieniu, zgodnie z ustawą o dokumentach paszportowych, warunkiem uzyskania dostępu do danych zgromadzonych w RDP jest wystąpienie z właściwym wnioskiem do ministra właściwego do spraw informatyzacji.
autor: Łukasz Pawłowski (PAP)
pif/ pad/ amac/
REKLAMA
REKLAMA
![certificate](https://webp-konwerter.infor.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9zdGF0a/WMtaW5mb3JwbC5pbmZvci5wbC/9pbWFnZXMvY2VydGlmaWNhdGV/fbWluLjEyZGFhMGNlLnBuZyJ9.jpg)
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat