Dopłaty do przewozów autobusowych również w 2023
Jak podała Kancelaria, ustawa zakłada utrzymanie w roku 2023 wyższych dopłat do przewozów autobusowych na poziomie podniesionym w czasie pandemii, czyli 3 zł do wozokilometra. Obecnie podwyższona stawka obowiązuje od kwietnia roku 2020 do końca tego roku.
Ustawa o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej weszła w życie na początku lipca 2019 roku. Z Funduszu dofinansowywane jest przywracanie lokalnych połączeń autobusowych. Liczba uruchamianych nowych linii komunikacyjnych przy wsparciu Funduszu systematycznie rośnie. W 2019 r. dopłatą objęto ok. 1,5 tys. linii komunikacyjnych, natomiast w ramach naboru na 2022 r. jest to już 4,9 tys. linii.
Przesunięcie środków pomiędzy województwami remedium na niewystarczające limity w niektórych z nich
W informacji wskazano, że nowe przepisy pozwolą też na przesunięcie niewykorzystanych środków z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej na wsparcie połączeń w województwach, w których przyznana kwota była niższa niż wnioskowana. Umożliwienie przesunięcia środków pozwoli objąć dopłatami jeszcze większą liczbę połączeń - zauważono.
Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Jest to podyktowane, jak wyjaśniono, pilną potrzebą wprowadzenia powyższych zmian, które zapewnią dostępność środków Funduszu przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej na 2022 r. w województwach, w których limit środków na 2022 r. okazał się niewystarczający.
autorka: Longina Grzegórska-Szpyt
lgs/ mmu/
Opracowanie: Paulina Karpińska, redaktor portalu Infor.pl