Założenia ustawy o obronie Ojczyzny
Ustawa o obronie Ojczyzny uporządkuje obowiązujące dotychczas przepisy zastępując ustawę z 1967 roku. Ponadto konsoliduje ona regulacje dotychczas znajdujące się w kilkunastu różnych innych ustawach.
Zapisy mają ułatwić także służbę ochotnikom, którzy chcieliby odbyć przeszkolenie. Stworzony zostanie nowy system zachęt dla kandydatów do służby.
Zgodnie z ustawą, Rada Ministrów, uwzględniając potrzeby obronne, co 4 lata ma określać szczegółowe kierunki przebudowy i modernizacji technicznej Sił Zbrojnych na kolejny 15-letni okres planistyczny. Minister Obrony Narodowej na podstawie tych kierunków oraz stosownie do zasad planowania obronnego w Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego ma wprowadzać, w drodze zarządzenia, program rozwoju Sił Zbrojnych.
Wydatki obronne osiągną poziom nie 2,5 proc. PKB, tak jak było to zakładane wcześniej, ale aż 3 proc. PKB już w 2023 roku”
Ustawa przewiduje także utworzenie w Banku Gospodarstwa Krajowego Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych. Środki Funduszu będą pochodzić z wpływów m.in.: z tytułu wsparcia udzielonego wojskom obcym oraz udostępniania im poligonów, specjalistycznych usług wojskowych, wpływów uzyskanych ze sprzedaży mienia, darowizn, spadków i zapisów oraz wyemitowanych obligacji.
Ustawa reguluje także m.in. powoływanie i pełnienie służby, kształcenie żołnierzy, ich publiczną działalność, stopnie wojskowe, współpracę MON z organizacjami proobronnymi, uprawnienia i obowiązki służbowe żołnierzy, dyscyplinę wojskową, kary i środki dyscyplinarne, wyróżnianie i uposażenia.
Proces legislacyjny ustawy o obronie ojczyzny
Ustawa została uchwalona przez Sejm w 11 marca 2022 r. Senat w czwartek 17 przyjął ją 17 marca 2022 r. jednogłośnie przyjął bez poprawek.