REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekazanie informacji przez spółki nieruchomościowe z wydłużonym terminem do 30 września 2022 r. – projekt rozporządzenia

MF planuje przedłużyć termin przekazywania informacji dotyczących spółek nieruchomościowych
MF planuje przedłużyć termin przekazywania informacji dotyczących spółek nieruchomościowych
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Projektowanym rozporządzeniem proponuje się przedłużenie do 30 września 2022 r. terminu składania informacji dotyczących spółek nieruchomościowych, których rok podatkowy lub rok obrotowy zakończył się w okresie od 31 grudnia 2021 r. do 31 maja 2022 r

Przekazanie informacji przez spółki nieruchomościowe do 22 września 2022

Do wykazu prac legislacyjnych Rządowego Centrum Legislacji wpłynął projekt Ministra Finansów w sprawie przedłużenia terminu przekazywania informacji dotyczących spółek nieruchomościowych. Obecny termin

REKLAMA

Zgodnie z art. 45 ust. 3f ustawy PIT2 oraz art. 27 ust. 1e ustawy CIT3, spółki nieruchomościowe i podatnicy są obowiązani przekazywać Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej w terminie do końca trzeciego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego spółki nieruchomościowej, albo do końca trzeciego miesiąca po zakończeniu roku obrotowego spółki nieruchomościowej, w przypadku gdy spółka ta nie jest podatnikiem podatku dochodowego, informacje dotyczące posiadania praw w spółce nieruchomościowej.

Informacje dotyczące posiadania praw w spółce nieruchomościowej składane są:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Przez spółki nieruchomościowe – o podmiotach posiadających, bezpośrednio lub pośrednio w tej spółce nieruchomościowej udziały (akcje) dające co najmniej 5% praw głosu w spółce albo ogół praw i obowiązków dający co najmniej 5% prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną, albo co najmniej 5% ogólnej liczby tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze, wraz z podaniem liczby posiadanych przez każdego z nich takich praw, według stanu na ostatni dzień roku podatkowego spółki nieruchomościowej, a w przypadku, gdy spółka nieruchomościowa nie jest podatnikiem podatku dochodowego na ostatni dzień jej roku obrotowego.
  2. Przez podatników podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatników podatku bezpośrednio lub pośrednio, w spółce posiadających, dochodowego od osób prawnych nieruchomościowej udziały (akcje) dające co najmniej 5% praw głosu w spółce albo ogół praw i obowiązków dający co najmniej 5% prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną, albo co najmniej 5% ogólnej liczby tytułów uczestnictwa lub praw o spółki podatkowego roku dzień ostatni na stanu według charakterze, podobnym nieruchomościowej, a w przypadku gdy spółka nieruchomościowa nie jest podatnikiem o liczbie posiadanych w tej podatku dochodowego na ostatni dzień jej roku obrotowego – spółce odpowiednio udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze.

Zgodnie art. 45 ust. 3h ustawy PIT oraz art. 27 ust. 1h ustawy CIT informacje te spółki nieruchomościowe oraz podatnicy składają w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej dostępnej w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra do spraw finansów publicznych.

Z kolei art. 45 ust. 3i ustawy PIT oraz art. 27 ust. 1i ustawy CIT stanowi, że informacje te Szef KAS udostępnia naczelnikom urzędów skarbowych.

Minister Finansów wyda rozporządzenie, w którym określi sposób przesyłania informacji dotyczących spółek nieruchomościowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz rozporządzenie, w którym określi sposób przesyłania informacji dotyczących spółek nieruchomościowych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Dopuści również możliwość składania informacji dotyczących spółek nieruchomościowych, których rok podatkowy lub obrotowy zakończył się 31 stycznia 2021 r.

W celu ułatwienia przekazywania informacji, o których mowa w art. 45 ust. 3f ustawy PIT oraz art. 27 ust. 1e ustawy CIT zarówno przez spółki nieruchomościowe, jak i podatników, zostały wyznaczone inne niż Szef KAS organy KAS do otrzymywania, obsługi i przekazywania naczelnikom urzędów skarbowych tych informacji.

REKLAMA

Ze względu na to, że ustawowy termin do składania informacji wynosi 3 miesiące, termin do składania informacji dotyczących spółek nieruchomościowych, których rok podatkowy (obrotowy) zakończy się 31 grudnia 2021 r. upływa 31 marca 2022 r. Jednak powstanie narzędzi informatycznych do przesyłania informacji za pomocą środków komunikacji elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej dostępnej w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Ministerstwa Finansów będzie dopiero możliwe nie wcześniej niż od maja 2022 r.

Tak więc konieczne jest przedłużenie do 30 września 2022 r. terminu składania informacji dotyczących spółek nieruchomościowych, których rok podatkowy lub obrotowy kończy się w okresie od 31 grudnia 2021 r. do 31 maja 2022 r.

Rozporządzenie ma wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czynsz, opłaty za śmieci, prąd. Czy w 2025 r. mogę dostać jakieś dodatki? [Przykłady]

Wiele osób boryka się z wysokimi rachunkami, szukając dostępnych form finansowego wsparcia. Prezentujemy kilka przykładowych świadczeń. Jakie kryteria trzeba spełnić w 2025 r.?

Jak samodzielnie przeprowadzić skuteczną windykację należności? Należy unikać tych błędów!

Chociaż odzyskiwanie należności nie jest prostym procesem, to jednak z windykacją można sobie poradzić samodzielnie. Niestety, wymaga to zachowania pewnych warunków, o których często się zapomina i przez to zmniejsza szansę na odzyskanie pieniędzy.

Koszty budowy domu w 2025 roku – materiały i robocizna. Projekt, mury, dach, stolarka, wykończenie

Aktualnie, w marcu 2025 roku w Polsce trzeba wydać ok. 430 000 zł, aby postawić parterowy dom o powierzchni 100 m2 w stanie deweloperskim. Ta kwota nie uwzględnia jednak zakupu działki ani projektu budowlanego czy ogrodzenia. Z zestawienia Rankomat.pl wynika, że najdroższy jest sam początek budowy, gdzie za postawienie murów trzeba wydać 185 tys. zł. Prace dachowe i wykończeniowe kosztują ponad 100 tys. zł za każdy z tych etapów. Najmniej, bo 30 tys. zł, pochłonie zakup i montaż drzwi, okien oraz bramy garażowej. Największy pojedynczy koszt to fundamenty i wykonanie stropu łącznie za 90 tys. zł z materiałami i robocizną. Ostateczna cena wybudowania domu będzie zależała od kosztów ekipy budowlanej, jakości wybranych materiałów budowlanych i kilku innych czynników.

Nowe możliwości aplikacji mObywatel. Duże ułatwienia przy podpisie osobistym z e-dowodu

W aplikacji mObywatel pojawiła się nowa funkcjonalność. Użytkownicy mogą samodzielnie odblokować certyfikat podpisu osobistego i zmienić kodu PIN2. Pozwoli to znów korzystać z certyfikatu podpisu osobistego w e-dowodzie bez wizyty w urzędzie.

REKLAMA

Dofinansowanie z PFRON 2025: ile, na jakich zasadach. Jak obniżyć koszty zatrudnienia i poprawić warunki pracy?

Firmy zatrudniające osoby z niepełnosprawnością mogą skorzystać z różnorodnych form wsparcia finansowego oferowanych przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Mechanizmy te pozwalają zmniejszyć koszty zatrudnienia, a w wielu przypadkach również uniknąć obowiązkowych wpłat na fundusz.

Komunikat ZUS

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje o ograniczeniach w dostępie do portalu PUE/eZUS.

Czy demencja pogrąży branżę opieki senioralnej w otchłani kosztów i czy terapia PBM niesie w związku z tym ze sobą światełko w tunelu?

Rosnący kryzys demencji realnym zagrożeniem dla systemu opieki zdrowotnej i senioralnej. Jest jednak światło w tunelu: fotobiomodulacja jako nowatorska metoda terapeutyczna walki z demencją.

Sejm na żywo 20 marca [Transmisja online]

31. posiedzenie Sejmu - dzień drugi. Dziś Sejm, na wniosek klubu KO, wysłucha informacji bieżącej przedstawionej przez MSWiA w sprawie zwiększonej aktywności grup przestępczych obcokrajowców w Polsce.

REKLAMA

Nowy wyrok TK o MOPS. Osoby niepełnosprawne świadczenia pielęgnacyjnego nie wyłudzały. 40 000 - 90 000 zł do odzyskania

Dla prawdopodobnie kilku tysięcy osób niepełnosprawnych wyrok TK z 18 marca 2025 r. jest podstawą do wznowienia postępowania w MOPS i doprowadzenia finalnie do wypłaty do średnio 40 000 - 90 000 zł. Kto skorzysta. Np. mąż jest niepełnosprawny i opiekuje się niepełnosprawną żoną (albo odwrotnie). Pomimo faktycznej opieki nie mógł otrzymać świadczenia pielęgnacyjnego. Mąż był prawnie pozbawiony świadczenia pielęgnacyjnego. Wydaje się to logiczne. Jak niby jedna osoba z poważnymi ograniczeniami zdrowotnymi mogłaby opiekować się osobą także niepełnosprawną. Jednak w praktyce w rodzinach (zwłaszcza wielopokoleniowych) występuje taka sytuacja. Ale prawo było tak napisane przez polityków jakby takich sytuacji nie było - opiekunowie byli pozbawieni świadczenia pielęgnacyjnego pod pretekstem, że często będzie tu wyłudzanie przez osoby niepełnosprawne świadczeń w ramach rodziny (podobnie jak wyłudzano kilka dodatków węglowych na jeden adres kilka lat temu).

Procedury KYC: czy firmy mogą żądać od konsumenta kopii dokumentu tożsamości?

Procedury KYC czyli "Poznaj swojego klienta" muszą równoważyć bezpieczeństwo i prawa konsumenta. Na czym mogą polegać procedury KYC? Czemu mają przeciwdziałać? Jakie dane osobowe zbierają przedsiębiorcy? Czy mogą żądać kopii dokumentu tożsamości?

REKLAMA