Nowe przepisy kodeksu karnego skarbowego mają uławić ściągalność VAT
"Nowelizacja zawiera szereg kompleksowych rozwiązań systemowych, zmierzających do sprawniejszego przeciwdziałania i zwalczania przestępczości skarbowej, a w konsekwencji uszczelnienia systemu podatkowego i redukcji tzw. szarej strefy" - napisano w wykazie zamieszczonym na stronie KPRM.
Zaproponowane w projekcie rozwiązania mają na celu redukcję szarej strefy, przez m.in. propozycję modyfikacji instytucji czynnego żalu oraz wydłużenie okresów przedawnień przestępstw i wykroczeń skarbowych.
Nowelizacja ma także zaostrzyć odpowiedzialność karną przy przestępstwach skarbowych, skutkujących uszczupleniem należności podatkowych wielkiej wartości, wprowadzenie możliwości pociągnięcia do odpowiedzialności karnej w niektórych przypadkach przygotowania do popełnienia przestępstw skarbowych oraz rozszerzenie możliwości przepadku przedmiotów pochodzących z przestępstwa.
"Projekt zakłada również wprowadzenie nowych typów czynów zabronionych m.in. paserstwa towarów pochodzących z nielegalnej produkcji, podrobionych lub przerobionych znaków akcyzy, a także udostępniania środków, nieruchomości lub pomieszczeń celem urządzania gier hazardowych, czy spenalizowanie utrudniania czynności służbowych osobom uprawnionym do kontroli urządzeń i prowadzenia gier hazardowych" - czytamy w wykazie.
Zmiany mają doprecyzować i uaktualnić regulacje zawarte w Kodeksie karnym skarbowym do obecnych realiów społeczno-gospodarczych, m.in. przez dookreślenie sposobu powiązania kwalifikacji prawnej czynu zabronionego z wysokością minimalnego wynagrodzenia oraz umożliwienie szerszego stosowania trybów konsensualnych.
"Zmiany zawarte w projekcie dotyczące postępowań karnoskarbowych mają przede wszystkim na celu przyspieszenie procedowania w tego rodzaju sprawach i podniesienie ich efektywności" - stwierdzono.
Szara strefa bolączką systemu
Szacunki dotyczące szarej strefy w Polsce w latach 2010-2015 określają jej rozmiar na około 12-14 proc. PKB, z czego działalności nielegalnej odpowiada około 1 proc. PKB.
Według danych NIK, przytoczonych w uzasadnieniu, w latach 2013-2015 relacja dochodów podatkowych do PKB była niższa niż w latach 2005-2012. Pomimo tego, że według wstępnych szacunków Ministerstwa Finansów, w 2017 r. luka podatkowa uległa zauważalnemu ograniczeniu (o 6,0 pkt proc.), to wciąż wynosiła ona ok. 25 mld zł, tj. ok. 14,0 proc. potencjalnych wpływów.
"Wyraźny wzrost wpływów z tytułu podatku VAT w 2017 roku o ponad 30 mld zł, w 2018 roku o ponad 18 mld zł, a w 2019 roku o kolejne około 6 mld zł jest wynikiem wprowadzenia szeregu działań ukierunkowanych na ograniczenie szarej strefy" - wyjaśniono.
"Wpływy z tytułu podatku VAT wzrosły do 2019 r. o ponad 53 mld zł w stosunku do wpływów z tego podatku w 2016 r. Jednak nadal wielkość szarej strefy i działalności nielegalnej wymaga podjęcia interwencji i poprawy, w nadchodzących latach, szczególnie ściągalności podatku VAT" - napisano.
Planowany termin przyjęcia projektu przez rząd to II kwartał 2022 r. Organem odpowiedzialnym z prace legislacyjne jest Ministerstwo Sprawiedliwości.
autor: Anna Bytniewska
ab/ mmu/
Opracowanie: Paulina Karpińska, redaktor portalu Infor.pl