REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana ustawy o cudzoziemcach - dłuższe zatrudnienie, krótsze oczekiwania na zezwolenia, otwarta droga do awansów

EWL Group
Zmieniamy europejski rynek pracy dla Ciebie
Zmiana ustawy o cudzoziemcach - dłuższe zatrudnienie, krótsze oczekiwania na zezwolenia, otwarta droga do awansów
Zmiana ustawy o cudzoziemcach - dłuższe zatrudnienie, krótsze oczekiwania na zezwolenia, otwarta droga do awansów

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana ustawy o cudzoziemcach. Proponowana przez MSWiA nowelizacja obowiązującej od 2013 roku Ustawy o cudzoziemcach niewątpliwie jest odpowiedzią na dynamicznie zmieniającą się sytuację na polskim rynku pracy oraz postpandemicznych rynkach światowych. Jej główne założenia dotyczą zarówno wydawania pierwszych dokumentów, jak i procedury przedłużenia zezwoleń pobytowych oraz na pracę cudzoziemców. Projekt nowelizacji został przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 19 października i z końcem tego samego miesiąca wpłynął do Sejmu.

Zatrudnianie migrantów ekonomicznych w Polsce - przepisy

Obecne polskie przepisy dotyczące zatrudniania migrantów ekonomicznych pozostają najbardziej liberalne w UE w kontekście rozpoczęcia pracy w naszym kraju. Sytuacja komplikuje się jednak podczas starań o możliwość przedłużenia pobytu i zatrudnienia pracowników zagranicznych w związku zawiłością przepisów oraz całym szeregiem stawianych wymagań. Polska gospodarka natomiast coraz silniej odczuwa potrzebę zatrudniania na dłuższy okres cudzoziemców, którzy przed pandemią COVID-19 najczęściej pracowali w naszym kraju jedynie po kilka miesięcy. Sytuacja nieco się zmieniła w 2020 roku. Wprowadzone przez polski rząd szczególne rozwiązania dla cudzoziemców na czas pandemii, pozwoliły zatrzymać w kraju na dłużej wielu pracowników zagranicznych. Ponieważ regulacje zawarte w tzw. „ustawach covidowych” są jedynie czasowe, a zapotrzebowanie na pracowników rośnie także w innych gospodarkach europejskich, polski rząd zdecydował się na długo wyczekiwaną przez polskich przedsiębiorców zmianę ustawy o cudzoziemcach.

REKLAMA

Sprawniejsze przedłużanie pobytu i zatrudnienia

REKLAMA

Nowelizacja upubliczniona 19 października 2021 roku stawia na ułatwienia, mające zachęcić cudzoziemców do szerszego korzystania z możliwości wnioskowania o pobyt tymczasowy (dotychczas karta czasowego pobytu była wydawana na okres do 3 lat) i stały. Ponadto projekt zakłada digitalizację tego procesu, co z pewnością ucieszy nie tylko wnioskujących migrantów, ale również polskich pracodawców.

Jedną z proponowanych zmian jest “rezygnacja z wymogu posiadania przez cudzoziemca zapewnionego miejsca zamieszkania oraz wymogu posiadania źródła stabilnego i regularnego dochodu”. “W projekcie zawarto przepis zastępujący to wymogiem otrzymywania przez cudzoziemca wynagrodzenia nie niższego niż minimalne wynagrodzenie za pracę” - czytamy w rządowym komentarzu do nowelizacji ustawy.

Oznacza to, że cudzoziemcy nie byliby więcej zobowiązani do dostarczenia do urzędu umów najmu lokalu mieszkalnego lub potwierdzenia własności mieszkania przy składaniu wniosku o pobyt stały lub tymczasowy. Dzięki temu urzędnicy podczas procedowania dokumentów nie będą musieli weryfikować sytuacji majątkowej cudzoziemca, co powinno skrócić czas oczekiwania na wydanie decyzji. Wciąż jednak od obcokrajowca wymagane będzie posiadania zatrudnienia (potwierdzonego zawarciem umowy) oraz wykazania zarobków na poziomie minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w Polsce na dzień złożenia wniosku, co ma za zadanie zabezpieczyć cudzoziemców od strony socjalnej.

Kolejnym istotnym punktem nowelizacji jest zapis głoszący, że “zgodnie z nowymi przepisami, poszerzony zostanie katalog okoliczności niewymagających zmiany zezwolenia na pobyt czasowy i pracę”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jest to bardzo ważny i potrzebny krok. Likwiduje on bowiem przeszkodę na drodze awansów zagranicznych pracowników w polskich firmach. W myśl obecnych przepisów jakakolwiek zmiana stanowiska cudzoziemca, zatrudnionego na podstawie zezwolenia na prace, wiąże się z koniecznością ponownego złożenia wniosku o zezwolenie. Propozycja rządu powinna pozytywnie wpłynąć na możliwość rozwoju zawodowego cudzoziemców w polskich firmach, zwiększając ich motywację do pracy oraz do zatrzymania się w Polsce na dłuży okres.

Dłuższe pierwsze zezwolenia – tzw. “oświadczenia”

Równie istotnymi z punktu widzenia zarówno pracodawców, jak i pracowników są “zmiany dotyczące oświadczeń o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi – poprzez wydłużenie okresu dopuszczalnej pracy do 24 miesięcy.”

Zapowiedź wydłużenia terminów ważności oświadczeń o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi (tzw. uproszczona procedura dla obywateli Ukrainy, Białorusi, Rosji, Armenii, Gruzji i Mołdawii), z obecnych 6 miesięcy w ciągu 1 roku do 24 miesięcy to krok w stronę potrzeb rynku i przedsiębiorców. Ponadto okres ten pozwoli na rozładowanie urzędów wojewódzkich zarówno pod kątem wydawania zezwoleń na pracę zarówno dla obywateli sześciu państw objętych procedurą uproszczoną, jak i krajów spoza tej grupy. Prócz tego zlikwidowany zostanie przepis mówiący o tym, że po odpracowaniu maksymalnie 6 miesięcy na tzw. “oświadczeniu”, cudzoziemiec zmuszony jest odczekać kolejnych 6 miesięcy zanim ponownie podejmie pracę na podstawie wspomnianego dokumentu. Zmiana ta umożliwi powierzanie cudzoziemcowi pracy bez przerw, co wpłynie na charakter migracji zarobkowej do Polski, zmieniając ją z obecnej rotacyjnej i krótkookresowej na średniookresową, a w efekcie na stałą i długookresową, na czym z kolei zależy polskim pracodawcom.

Krótsze terminy rozpatrywania spraw w urzędach

REKLAMA

MSWiA zapowiada również wprowadzenie szczególnych 60-dniowych terminów załatwienia sprawy udzielenia zezwolenia na pobyt czasowy w pierwszej instancji liczonych w sposób szczególny, od momentu, w którym wszystkie braki formalne wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy zostały uzupełnione”.

Co oznacza, że decyzje na udzielenie pobytu czasowego byłyby wydawane w terminie dwóch miesięcy od momentu złożenia wniosku lub uzupełnienia braków formalnych. Jest to kluczowe, bowiem to właśnie długie oczekiwanie na wydanie tzw. “karty pobytu” zniechęca zarówno cudzoziemców, jak i pracodawców o wnioskowanie o zezwolenie na pobyt tymczasowy i pracę. Pojawił się również analogiczny zapis dotyczący zezwoleń na pobyt stały i czasowy, zakładający “wprowadzenie szczególnych, 6-miesięcznych terminów załatwienia sprawy udzielenia zezwolenia na pobyt stały oraz zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej liczonych w sposób szczególny, od momentu, w którym wszystkie braki formalne wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy zostały uzupełnione”. Jest to krok w dobrym kierunku, gdyż obowiązujące obecnie terminy (90 dni) nie są przestrzegany, a w niektórych urzędach wojewódzkich na wydanie zezwolenia na pobyt stały lub tzw. “karty rezydenta” cudzoziemcy oczekują nawet po kilka lat.


Zaproponowane w nowelizacji przepisy to ruch w stronę uproszczenia procedur związanych z przedłużaniem cudzoziemcom możliwości pracy i pobytu w Polsce. Wciąż jednak jest to pierwszy krok. Ciągle jest nad czym pracować, dlatego kolejne niezbędne zmiany to przede wszystkim digitalizacja całego procesu legalizacji oraz przedłużenia pobytu cudzoziemców, ponadto warto rozważyć wydawanie tzw. “kart pobytu” w e-wersji w przyszłości.

Następnym krokiem mogłoby być zezwolenie cudzoziemcom na wykonywanie pracy w Polsce już w trakcie oczekiwania na wpisanie oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi do ewidencji (co w praktyce trwa od 7 do 14 dni, a w niektórych urzędach nawet do 18 dni roboczych) oraz automatyczne przedłużenie zezwoleń na pracę obcokrajowca, jeśli pracodawca nie zmienia się, a zaproponowane warunki zatrudnienia są korzystniejsze. Przyniosłoby to profit zarówno polskim przedsiębiorcom, jak i pracownikom zagranicznym. Proszę pamiętać, że liberalne ustawodawstwo wobec migrantów to najistotniejszy atut Polski w walce o pracowników z zagranicy z krajami, które także potrzebują rąk do pracy i mogą zaproponować kilkakrotnie wyższe zarobki.

Kiedy zmiany wejdą w życie?

Trudno dokładnie wskazać, kiedy przepisy omawianej nowelizacji staną się obowiązującym prawem. Dopiero zaczęła się bowiem procedura legislacyjna w Sejmie. Teoretycznie może się to stać jeszcze w bieżącym roku. Projekt przewiduje bowiem krótkie vacatio legis - wejście w życie zmian ma nastąpić po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia nowelizacji w Dzienniku Ustaw. Jednak bardziej prawdopodobne jest wejście w życie nowych przepisów w 2022 roku.

Mariya Kuzenko, kierowniczka Działu Legalizacji EWL Group

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MOPS czy ZUS? Świadczenia dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. [TABELA]

Jakie świadczenia dla osób z niepełnosprawnościami wypłaca Zakład Ubezpieczeń Społecznych, a które ośrodki pomocy społecznej? Prezentujemy proste zestawienie najważniejszych świadczeń w 2025 r.

Renta tytoniowa – czym jest, kto może się o nią ubiegać, na jakiej podstawie prawnej?

Renta tytoniowa to pojęcie, które choć w powszechnym użyciu nie funkcjonuje, coraz częściej pojawia się w kontekście dyskusji o świadczeniach z tytułu niezdolności do pracy. Choć alkoholizm jest uznawany za jedno z najpoważniejszych uzależnień, jego konsekwencje zdrowotne nie są jedynymi powodami przyznawania rent. W artykule wyjaśniamy, czym jest renta tytoniowa, kto może się o nią ubiegać oraz na jakiej podstawie prawnej można starać się o to świadczenie.

Składka zdrowotna: 777 zł płaci pracownik a 315 zł przedsiębiorca (obaj zarabiają po 10 tys. zł miesięcznie). Czy to sprawiedliwe i zgodne z Konstytucją?

Temat składki zdrowotnej był przez kilka ostatnich lat poruszany wielokrotnie. Porównując różne poziomy wynagrodzenia (co znajdą Państwo w dalszej części artykułu) nie da się nie zauważyć, że pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę płacą co do zasady składkę zdrowotną w wyższej wysokości niż przedsiębiorcy. W tym artykule przyjrzymy się, dlaczego tak się dzieje, czy jest to obiektywnie sprawiedliwe i czy jest to zgodne z zasadą równości wobec prawa. Bo przecież dostęp do publicznej służby zdrowia mamy taki sam. A jakość tego leczenia nie zależy od wysokości składki.

Skoro nieznajomość prawa szkodzi, to czyja to jest wina, że go nie znamy? [5 POWODÓW]

Prawo dotyka wszystkich. Tymczasem prawdziwie poznają je osoby decydujące się na studia prawnicze. Brak znajomości prawa rodzi niesprawiedliwość społeczną. Jakie są powody nieznajomości prawa? Czy możliwe są zmiany pozwalające na zrozumienie przepisów prawnych przez każdego?

REKLAMA

Dla pracującego emeryta zachęty finansowe: zwolnienie z PIT i wyższa emerytura. Niektórzy mają limity dorabiania

ZUS informuje, że w ciągu ostatnich dziewięciu lat liczba pracujących emerytów wzrosła o 51,7 proc. Na koniec grudnia 2015 roku w Polsce było 575,4 tys. pracujących emerytów, natomiast na koniec 2024 roku ich liczba wzrosła do 872,6 tys. Nic dziwnego. Przepisy wspierają aktywność zarobkową emerytów.

Rozporządzenie DORA - co to jest i kogo dotyczy? [PRZEWODNIK]

Czego dotyczy unijne rozporządzenie DORA? Wprowadza nowe pojęcia i wymagania dotyczące cyberbezpieczeństwa w sektorze finansowym. Prezentujemy przewodnik po DORA z wyjaśnieniem trudnych pojęć dla dostawców usług ICT.

Kiedy ZUS przyznaje tzw. rentę alkoholową? Niezdolność do pracy musi być spowodowana czymś więcej niż chorobą alkoholową

W orzecznictwie lekarskim nie istnieje pojęcie tzw. renty alkoholowej. Jak podkreśla Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS-u, sam fakt istnienia choroby alkoholowej nie jest wystarczający do uzyskania świadczenia rentowego z tytułu niezdolności do pracy. Istotne jest stwierdzenie, że choroba alkoholowa może spowodować dodatkowe schorzenia będące powikłaniami uzależnienia, które znacznie ograniczają zdolność do pracy. Przykładami takich powikłań mogą być marskość wątroby, przewlekłe zapalenie trzustki, uszkodzenie układu nerwowego, uszkodzenie układu krążenia, a także zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania.

Plagiat w mediach – konsekwencje prawne i możliwości dochodzenia roszczeń

Plagiat jest poważnym naruszeniem zarówno zasad etyki dziennikarskiej, jak i obowiązujących przepisów prawa autorskiego. Współczesna era cyfryzacji oraz dynamiczny przepływ informacji sprzyjają przypadkom wykorzystywania cudzych treści bez odpowiedniego przypisania autorstwa. Warto przeanalizować, jakie regulacje prawne chronią twórców przed plagiatem w kontekście informacji prasowych oraz jakie działania mogą podjąć osoby poszkodowane w sytuacji, gdy ich teksty zostaną skopiowane bezprawnie.

REKLAMA

Sejm na żywo 31 marca 2025 r.: Komisja śledcza ds. Pegasusa

Przesłuchanie Mai Rodwald, prokurator, wezwanej w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.

Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat. Nowe wytyczne wydawania orzeczeń dla osób niepełnosprawnych tego nie zmieniają

Dla osób niepełnosprawnych prawnym wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne opublikował Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci do 16 roku życia i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia będzie ono miało charakter stały (do 16. roku życia). Następnie osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego. Świadczenie to jest przeznaczone dla osób dorosłych. Dla świadczenia wspierającego istotne jest nie orzeczenie o niepełnosprawności, a poziom potrzeby wsparcia ustalony przez WZON, a tego nowe wytyczne nie dotyczą. W dalszym ciągu nie ma planów, aby świadczenie wspierające było przyznawane dożywotnio. Są tylko takie postulaty.

REKLAMA