Teleporady - nowe zasady od 16 marca 2021 roku
Od 16 marca 2021 roku zmieniły się zasady udzielania teleporad.
Obecnie poza określonymi wyjątkami w przypadku, gdy pacjent albo jego opiekun ustawowy nie wyraził zgody na realizację świadczenia w formie teleporady, świadczenie realizowane jest wyłącznie w bezpośrednim kontakcie z pacjentem.
Lekarz nie może odmówić bezpośredniej wizyty również w przypadku, gdy ma to być pierwsza wizyta realizowana przez lekarza, pielęgniarkę lub położną POZ, wskazanych w deklaracji wyboru.
Podobnie jest w sytuacji, gdy w związku z chorobą przewlekłą doszło do pogorszenia lub zmiany objawów, a także w związku z podejrzeniem choroby nowotworowej.
Teleporady do 6. roku życia
Wyłącznie w bezpośrednim kontakcie z pacjentem udzielane jest również świadczenie dzieciom do 6. roku życia (poza poradami kontrolnymi w trakcie leczenia, ustalonego w wyniku osobistego badania pacjenta, których udzielenie jest możliwe bez badania fizykalnego).
Teleporady – dla kogo jeszcze?
Poza wyżej wymienionymi przypadkami dotyczącymi dzieci do 6. roku życia istnieje jeszcze kilka przypadków, gdy pacjent korzysta z teleporady. Ma to miejsce w sytuacjach związanych z wydaniem zaświadczenie o stanie zdrowia. Ponadto, pacjent korzysta z teleporady, gdy potrzebuje zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuację poprzedniego zlecenia, a lekarz ma jego dokumentację medyczną. Podobnie jest w przypadku recept na leki niezbędne do kontynuacji leczenia (a lekarz posiada dokumentację medyczną).
Teleporady COVID
Pacjent korzysta z teleporady, jeżeli istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2.
Podstawa prawna: