Pierwszy Światowy Dzień Praw Konsumenta
Pierwszy Światowy Dzień Praw Konsumenta odbył się w 1983 roku (tj. w rocznicę przemówienia prezydenta Johna Kennedy’ego, które odnosiło się do projektu ustawy o ochronie praw konsumenta). Wtedy też prezydent USA sformułował katalog czterech podstawowych praw konsumenta. Należą do nich:
- Prawo do informacji
- Prawo do wyboru
- Prawo do bezpieczeństwa
- Prawo do reprezentacji
Fragment orędzia prezydenta USA: „Konsumenci to, z definicji, my wszyscy. Jest to największa grupa ekonomiczna, mająca wpływ i równocześnie poddana wpływom niemal każdej publicznej i prywatnej decyzji ekonomicznej. Mimo to, jest to jedyna ważna grupa (...), której opinie są rzadko brane pod uwagę."
Zobacz również: Odstąpienie od umowy – zmiany w 2014 r.
Światowy Dzień Konsumenta w Polsce
W Polsce Światowy Dzień Konsumenta obchodzony jest oficjalnie od roku 2000, czyli od czasu uchwalenia ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. 2000 nr 22 poz. 271).
Każdego roku w organizację obchodów Światowego Dnia Konsumenta włącza się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) oraz organizacje pozarządowe, czy Inspekcja Handlowa. To dobra okazja, by zwrócić uwagę na zmiany w prawie konsumentów, jakie wejdą w życie w czerwcu 2014 roku.
Organy ochrony praw konsumentów
Warto pamiętać, że w Polsce pomoc konsumentom w sporze z przedsiębiorcami oferują także rzecznicy konsumentów, Inspekcja Handlowa. Bezpłatne porady udzielane są również pod numerem telefonu 800 007 707 przez Federację Konsumentów oraz w jej oddziałach. Z bezpłatnej pomocy ekspertów można skorzystać także wysyłając pytania na adres porady@dlakonsumentow.pl, który obsługuje Stowarzyszenie Konsumentów Polskich. Poradnictwo konsumenckie w Polsce jest finansowane między innymi z budżetu UOKiK.
Polecamy serwis: Prawa konsumenta
Źródło: UOKIK