Rząd przyjął założenia do projektu nowej ustawy, w której zostaną przedstawione zasady postępowania ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym, zapewniające jego zbieranie, a także przetwarzanie w sposób bezpieczniejszy dla życia i zdrowia ludzi oraz środowiska.
Nowa ustawa wypełni wymogi dyrektywy 2012/19/UE w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Jej przepisy przyczynią się do zwiększenia poziomu zbierania takiego sprzętu, jego recyklingu oraz innych form odzysku.
Zgodnie z założeniami, nowa ustawa zobowiąże sprzedawców detalicznych sprzętu elektrycznego i elektronicznego, prowadzących sklepy o powierzchni handlowej wynoszącej co najmniej 400 m kw., do nieodpłatnego przyjęcia zużytego sprzętu, którego żaden z zewnętrznych wymiarów nie przekracza 25 cm. W praktyce oznacza to, że będzie można oddać do sklepu sprzęt o małych gabarytach, np. suszarkę, elektryczną szczoteczkę do zębów – bez konieczności nabycia w nim nowego produktu.
Zobacz również: Warto oszukiwać w deklaracjach śmieciowych?
Założono, że krajowy rejestr przedsiębiorców działających w branży sprzętu elektrycznego i elektronicznego będzie prowadzony przez marszałka województwa w systemie teleinformatycznym, co umożliwi elektroniczne wprowadzenie do niego informacji o prowadzonej działalności przez m.in.: wprowadzających sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz zbierających zużyty sprzęt, prowadzących odzysk, w tym jego recykling.
Ma być także stworzony elektroniczny system monitoringu przemieszczania się zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Umożliwi to śledzenie jego drogi od momentu wytworzenia aż do ostatecznego zagospodarowania. Rozwiązanie to powinno ograniczyć tzw. szarą strefę na rynku gospodarowania zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym, która dotyczy głównie wystawiania fikcyjnych dokumentów potwierdzających przetworzenie tych odpadów, bez rzeczywistego ich zebrania.
Źródło: mos.gov.pl
Polecamy serwis: Sprawy urzędowe