REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

HFPC: dane telekomunikacyjne niewystarczająco chronione

Telefon i prawo./ Fot. Fotolia
Telefon i prawo./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Według Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka projektowane zmiany przepisów regulujących dostęp organów ścigania do danych osobowych nie zapewniają obywatelom niezbędnej ochrony. Fundacja szczególną uwagę zwróciła na dostęp do danych objętych tajemnicą zawodową.

REKLAMA

HFPC przesłała Ministerstwu Spraw Wewnętrznych opinię w sprawie projektu założeń reformy przepisów regulujących dostęp sądów, organów ścigania i służb specjalnych do danych telekomunikacyjnych przechowywanych przez operatorów. Dziś, dostęp podmiotów uprawnionych do danych podlegających retencji jest w Polsce bardzo szeroki. Odzwierciedla to liczba wniosków kierowanych przez rozmaite służby do operatorów telekomunikacyjnych, która – jak podała Komisja Europejska – w 2009 r. była najwyższa w Europie, a od tego czasu konsekwentnie wzrastała (w 2011 r. było ok. 1,8 mln pobrań).

REKLAMA

Projekt założeń wprowadza szereg rozwiązań mających na celu ograniczenie swobodnego dostępu do danych telekomunikacyjnych. Przedstawione propozycje w ocenie HFPC nie są jednak wystarczające. W ramach zgłoszonych uwag, Fundacja zwróciła uwagę przede wszystkim na konieczność wprowadzenia efektywnego mechanizmu zewnętrznego nadzoru nad działaniami służb w postaci kontroli sprawowanej przez sąd (projekt przewiduje jedynie obowiązek notyfikacji prokuratora), w połączeniu z obowiązkiem powiadomienia (post factum) osoby, której dane zostały pozyskane. HFPC podkreśliła także konieczność stworzenia zamkniętego katalogu przestępstw, w przypadku których podmioty uprawnione będą mogły korzystać z retencji.

Zobacz również: Bilingi jako środek dowodowy w postępowaniu wykroczeniowym

REKLAMA

Ponadto zdaniem HFPC niezbędne jest wprowadzenie obowiązku niezwłocznego usuwania „zbędnych” danych, zarówno przez służby, które je pobrały, jak i samych operatorów telekomunikacyjnych, którzy nie powinni przechowywać ich ponad ustawowo narzucony okres. Wreszcie,  HFPC zwróciła uwagę, że projekt nie zawiera jakichkolwiek propozycji w zakresie stworzenia skutecznych mechanizmów zabezpieczających przed pozyskiwaniem i wykorzystywaniem informacji chronionych przez tajemnice zawodowe, takie jak tajemnica dziennikarska czy adwokacka.  Na problem ten wskazywała w swoim wystąpieniu Rzecznik Praw Obywatelskich (sygn. K 29/11), a także Sąd Okręgowy w Warszawie w wyroku wydanym w sprawie jednego z dziennikarzy inwigilowanych przez służby specjalne w latach 2005-2007 – red. Bogdana Wróblewskiego przeciwko CBA.

Warto jednocześnie przypomnieć, że Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji przygotowało kilkanaście miesięcy temu odrębny projekt nowelizacji prawa telekomunikacyjnego, który także dotyka kwestii retencji danych. Projekt ten przewiduje m.in. skrócenie okresu przechowywania danych przez operatorów telekomunikacyjnych z 24 do 12 miesięcy, a także wprowadzenie wyraźnego zakazu pozyskiwania m. in. billingów czy danych geolokalizacyjnych w procesach cywilnych. Kilkanaście dni temu projekt został przyjęty przez Komitet Stały Rady Ministrów. HFPC w marcu złożyła swoje uwagi także o tego projektu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: Helsińska Fundacja Praw Człowieka

Polecamy serwis: Konstytucja

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MOPS czy ZUS? Świadczenia dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. [TABELA]

Jakie świadczenia dla osób z niepełnosprawnościami wypłaca Zakład Ubezpieczeń Społecznych, a które ośrodki pomocy społecznej? Prezentujemy proste zestawienie najważniejszych świadczeń w 2025 r.

Renta tytoniowa – czym jest, kto może się o nią ubiegać i na jakiej podstawie prawnej?

Renta tytoniowa to pojęcie, które choć w powszechnym użyciu nie funkcjonuje, coraz częściej pojawia się w kontekście dyskusji o świadczeniach z tytułu niezdolności do pracy. Choć alkoholizm jest uznawany za jedno z najpoważniejszych uzależnień, jego konsekwencje zdrowotne nie są jedynymi powodami przyznawania rent. W artykule wyjaśniamy, czym jest renta tytoniowa, kto może się o nią ubiegać oraz na jakiej podstawie prawnej można starać się o to świadczenie.

777 zł składki zdrowotnej pracownika, 315 zł przedsiębiorcy (obaj zarabiają 10 tys. zł miesięcznie). Konstytucyjny paradoks? Czy różne kwoty składki są sprawiedliwe?

Temat składki zdrowotnej był przez kilka ostatnich lat poruszany wielokrotnie. Porównując różne poziomy wynagrodzenia (co znajdą Państwo w dalszej części artykułu) nie da się nie zauważyć, że pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę płacą co do zasady składkę zdrowotną w wyższej wysokości niż przedsiębiorcy. W tym artykule przyjrzymy się, dlaczego tak się dzieje, czy jest to obiektywnie sprawiedliwe i czy jest to zgodne z zasadą równości wobec prawa. Bo przecież dostęp do publicznej służby zdrowia mamy taki sam. A jakość tego leczenia nie zależy od wysokości składki.

Skoro nieznajomość prawa szkodzi, to czyja to jest wina, że go nie znamy? [5 POWODÓW]

Prawo dotyka wszystkich. Tymczasem prawdziwie poznają je osoby decydujące się na studia prawnicze. Brak znajomości prawa rodzi niesprawiedliwość społeczną. Jakie są powody nieznajomości prawa? Czy możliwe są zmiany pozwalające na zrozumienie przepisów prawnych przez każdego?

REKLAMA

Pracujący emeryt z przywilejami finansowymi: zwolnienie z PIT i wyższa emerytura. Niektórzy mają limity dorabiania

ZUS informuje, że w ciągu ostatnich dziewięciu lat liczba pracujących emerytów wzrosła o 51,7 proc. Na koniec grudnia 2015 roku w Polsce było 575,4 tys. pracujących emerytów, natomiast na koniec 2024 roku ich liczba wzrosła do 872,6 tys. Nic dziwnego. Przepisy wspierają aktywność zarobkową emerytów.

Rozporządzenie DORA - co to jest i kogo dotyczy? [PRZEWODNIK]

Czego dotyczy unijne rozporządzenie DORA? Wprowadza nowe pojęcia i wymagania dotyczące cyberbezpieczeństwa w sektorze finansowym. Prezentujemy przewodnik po DORA z wyjaśnieniem trudnych pojęć dla dostawców usług ICT.

Kiedy ZUS przyznaje tzw. rentę alkoholową? Niezdolność do pracy musi być spowodowana czymś więcej niż chorobą alkoholową

W orzecznictwie lekarskim nie istnieje pojęcie tzw. renty alkoholowej. Jak podkreśla Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS-u, sam fakt istnienia choroby alkoholowej nie jest wystarczający do uzyskania świadczenia rentowego z tytułu niezdolności do pracy. Istotne jest stwierdzenie, że choroba alkoholowa może spowodować dodatkowe schorzenia będące powikłaniami uzależnienia, które znacznie ograniczają zdolność do pracy. Przykładami takich powikłań mogą być marskość wątroby, przewlekłe zapalenie trzustki, uszkodzenie układu nerwowego, uszkodzenie układu krążenia, a także zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania.

Plagiat w mediach – konsekwencje prawne i możliwości dochodzenia roszczeń

Plagiat jest poważnym naruszeniem zarówno zasad etyki dziennikarskiej, jak i obowiązujących przepisów prawa autorskiego. Współczesna era cyfryzacji oraz dynamiczny przepływ informacji sprzyjają przypadkom wykorzystywania cudzych treści bez odpowiedniego przypisania autorstwa. Warto przeanalizować, jakie regulacje prawne chronią twórców przed plagiatem w kontekście informacji prasowych oraz jakie działania mogą podjąć osoby poszkodowane w sytuacji, gdy ich teksty zostaną skopiowane bezprawnie.

REKLAMA

Sejm na żywo 31 marca 2025 r.: Komisja śledcza ds. Pegasusa

Przesłuchanie Mai Rodwald, prokurator, wezwanej w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.

Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat. Nowe wytyczne wydawania orzeczeń dla osób niepełnosprawnych tego nie zmieniają

Dla osób niepełnosprawnych prawnym wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne opublikował Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci do 16 roku życia i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia będzie ono miało charakter stały (do 16. roku życia). Następnie osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego. Świadczenie to jest przeznaczone dla osób dorosłych. Dla świadczenia wspierającego istotne jest nie orzeczenie o niepełnosprawności, a poziom potrzeby wsparcia ustalony przez WZON, a tego nowe wytyczne nie dotyczą. W dalszym ciągu nie ma planów, aby świadczenie wspierające było przyznawane dożywotnio. Są tylko takie postulaty.

REKLAMA