REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kampania społeczna Polsko-Ukraińskiej Izby Gospodarczej „Partnerstwo i Zatrudnienie”

Kampania Polsko-Ukraińskiej Izby Gospodarczej Partnerstwo i Zatrudnienie.
Kampania Polsko-Ukraińskiej Izby Gospodarczej Partnerstwo i Zatrudnienie.

REKLAMA

REKLAMA

„Partnerstwo i Zatrudnienie” to kampania społeczna organizowana przez Polsko-Ukraińską Izbę Gospodarczą, skierowana przede wszystkim do pracowników z Ukrainy, pracodawców oraz agencji pośrednictwa pracy w Polsce i w Ukrainie. Portal infor.pl objął patronat medialny nad kampanią.

Misja i cele kampanii:

  • Zwalczanie patologii na rynku rekrutacji i zatrudniania obywateli Ukrainy zarówno w Polsce, jak i w Ukrainie.

  • Wsparcie w procesie adaptacji pracowników z Ukrainy w Polsce oraz po powrocie do kraju.

  • Rozwój dwustronnej współpracy w zakresie międzynarodowego zatrudnienia, podnoszenia kwalifikacji pracowników i organizacji praktyk zawodowych dla studentów oraz prowadzenia badań naukowych.

  • Projektowanie korzystnych rozwiązań prawnych w zakresie migracji zarobkowej, wymiana doświadczeń i budowanie pozytywnych relacji na linii polsko-ukraińskiej współpracy.

  • Zaangażowanie w realizacje krajowych programów przeciwdziałania handlowi ludźmi w Polsce i Ukrainie.

Kampania Polsko-Ukraińskiej Izby Gospodarczej

Kampania Polsko-Ukraińskiej Izby Gospodarczej Partnerstwo i Zatrudnienie

Obszary działań:

Otoczenie formalno-prawne

Projektowanie korzystnych rozwiązań prawnych, dotyczących zatrudniania obywateli Ukrainy w Polsce. Opracowanie propozycji zmian w ustawodawstwie, dotyczącym migracji zarobkowej. Przygotowanie zaleceń i rozwiązań, mających stworzyć odpowiednie warunki, zachęcające ukraińskich migrantów do powrotu do kraju. 

REKLAMA

Polecamy: Wideoszkolenie: Kontrole UODO. Czego dotyczą i czy rzeczywiście są takie straszne?

Inicjowanie debaty

Inicjowanie dyskusji w przestrzeni medialnej o wyzwaniach i możliwościach migracji zarobkowej oraz o obecnej sytuacji na polskim i ukraińskim rynku pracy. Uwypuklenie korzyści migracji dla lokalnych społeczności oraz korzyści makroekonomicznych dla Polski i Ukrainy. Zwalczanie stereotypów, utrudniających integrację Ukraińców z polskim rynkiem pracy.             

Promocja „dobrych praktyk” w zatrudnieniu

Propagowanie dobrych praktyk i wypracowanie wspólnych, wysokich standardów zarówno w rekrutacji jak i zatrudnieniu obywateli Ukrainy w Polsce. Podjęcie działań na rzecz poprawy warunków bezpieczeństwa i higieny pracy, przeciwdziałanie dyskryminacji ukraińskich pracowników w Polsce, promowanie pozytywnych przykładów powrotu migrantów na ukraiński rynek pracy. Zapobieganie handlowi ludźmi poprzez podnoszenie świadomości prawnej migrantów zarobkowych z Ukrainy.

Doradztwo prawne i zawodowe

Poradnictwo w zakresie prawa pracy, rekrutacji i zatrudniania Ukraińców w Polsce. Udzielanie konsultacji dla ukraińskich pracowników w przypadku łamania praw pracowniczych, identyfikacja ofiar handlu ludźmi wśród zgłaszających się osób oraz udzielenie im pomocy. Porady dla migrantów  zamierzających wrócić na ukraiński rynek pracy. Wsparcie w obszarze planowania dalszego rozwoju zawodowego, założenia i prowadzenia działalności gospodarczej, tworzenia nowych miejsc pracy w Ukrainie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pomoc w zatrudnieniu

Współpraca pracodawców, agencji pośrednictwa pracy i innych instytucji w celu określenia profili kandydatów do pracy potrzebnych na ukraińskim i polskim rynku pracy. Koordynacja rekrutacji we współpracy ze szkołami zawodowymi oraz uczelniami wyższymi. Stworzenie platformy, umożliwiającej kontakt polskich i ukraińskich pracodawców z potencjalnymi kandydatami do pracy wśród Ukraińców, mieszkającymi w Ukrainie i za granicą.

Kształcenie zawodowe

Działania skierowane na rozwój kompetencji pracowników w zależności od wymagań i potrzeb polskich oraz ukraińskich pracodawców. Przygotowanie propozycji zmian w programach nauczania dla szkół zawodowych oraz dla uczelni wyższych, odpowiednich do aktualnych potrzeb na rynku pracy. Organizacja praktyk zawodowych dla ukraińskich studentów z polskich i ukraińskich uczelni.             

Działania integracyjne

Wypracowanie odpowiednich rozwiązań pomocnych w aklimatyzacji Ukraińców w Polsce oraz po powrocie do kraju. Wsparcie w powrocie do kraju pochodzenia obywateli Ukrainy, którzy padli ofiarą handlu ludźmi. Upowszechnienie znajomości języka polskiego wśród ukraińskich pracowników poprzez m.in. tworzenie słowników i aplikacji językowych. Opracowanie informatorów oraz innych narzędzi pomocnych w codziennym życiu obywateli Ukrainy w Polsce. Działania na rzecz utrzymania więzi z krajem ojczystym.

Wsparcie badań naukowych

Inspirowanie i wsparcie badań naukowych w Polsce i Ukrainie, dotyczących zjawiska migracji zarobkowej obywateli Ukrainy. Analiza i ocena wyzwań oraz możliwości migracji zarobkowej. Przeprowadzenie badań, dotyczących dobrostanu, legalności zatrudnienia, warunków bytowych i dyskryminacji pracowników z Ukrainy przebywających w Polsce.

„Partnerstwo i Zatrudnienie”: działania

REKLAMA

Polsko-Ukraińska Izba Gospodarcza w ramach kampanii społecznej „Partnerstwo i Zatrudnienie” aktywnie włącza się do dyskusji wokół migracji zarobkowej z Ukrainy, bierze udział w przygotowaniu i przeprowadzeniu badań, wspiera polskich pracodawców oraz ukraińskich pracowników w procesie legalizacji pobytu i pracy, podejmuje działania edukacyjne i konsultacyjne.

W dniu 10 kwietnia w ramach Baltic Business Forum odbyło się wydarzenie, podsumowujące pierwszy rok istnienia kampanii – panel dyskusyjny pt. „Obywatel Ukrainy jako pracownik w Polsce. Wnioski z kampanii społecznej Partnerstwo i Zatrudnienie”, podczas którego został zaprezentowany raport PUIG oraz FPS „PROFIL SPOŁECZNY MIGRANTA ZAROBKOWEGO Z UKRAINY”. W panelu wzięli udział przedstawiciele rządów Ukrainy i Polski, samorządów, pracodawców, agencji pośrednictwa pracy, a także organizacji pozarządowych, reprezentujących interesy cudzoziemców w Polsce. Panel dyskusyjny oraz nasz raport wywołał duży oddźwięk w mediach, m.in. w Forbes, PolandIn, Rzeczpospolita, wGospodarce, Money.pl itd.

W celu eliminacji patologii na rynku rekrutacji i zatrudnienia obywateli Ukrainy w Polsce Polsko-Ukraińska Izba Gospodarcza w ramach kampanii społecznej „Partnerstwo i Zatrudnienie” podjęła współpracę z Państwową Inspekcją Pracy. Ponadto uruchomiliśmy infolinię +48 575 512 152 oraz email info@partnerstwo.info z bezpłatnymi konsultacjami dla migrantów z zakresu legalizacji pobytu i pracy, praw pracowniczych, obowiązujących w Polsce regulacji dot. zatrudnienia cudzoziemców. Udzielamy wsparcia również polskim pracodawcom w procesie legalizacji pobytu i pracy pracowników spoza UE – przy PUIG działa Koordynator ds. legalizacji pobytu i pracy.

Jesteśmy organizatorem, współorganizatorem i uczestnikiem licznych szkoleń, warsztatów, paneli dyskusyjnych i konferencji, m.in.:

  • organizacja konferencji „Miasto – wielokulturowa przestrzeń integracji” wspólnie z Urzędem M. St. Warszawy w partnerstwie z Urzędem Pracy M. St. Warszawy oraz Foreign Personnel Service, 14.06.2019

  • organizacja śniadania prasowego na temat otwarcia rynku pracy w Niemczech w 2020 r., 10.06.2019

  • prowadzenie punktu informacyjnego dla pracodawców i pracowników spoza UE w ramach Ogólnopolskich Targów Pracy w Kielcach – nieodpłatne konsultacje z zakresu legalizacji pobytu i pracy cudzoziemców, Kielce, 16.04.2019

  • organizacja dyskusji „Obywatel Ukrainy jako pracownik w Polsce. Wnioski z kampanii społecznej Partnerstwo i Zatrudnienie” w ramach Baltic Business Forum, Świnoujście, 10.04.2019

  • organizacja warsztatu dot. zatrudnienia cudzoziemców, wspólnie ze Stowarzyszeniem Interwencji Prawnej, Warszawa, 27.03.2019

  • prezentacja kampanii „Partnerstwo i Zatrudnienie” podczas VI Europejskiego Kongresu Mobilności Pracy, Kraków, 14-15.03.2019

  • organizacja Międzynarodowego okrągłego stołu „Quo vadis, Ukraińcu?”, Ostrog, 5.03.2019

  • organizacja panelu „Dostęp cudzoziemców do rynku pracy – czynnik rozwoju gospodarczego czy forma dumpingu” oraz prezentacja kampanii „Partnerstwo i Zatrudnienie” w ramach XII Forum Europa-Ukraina, Rzeszów, 24-25.01.2019

  • organizacja konferencji prasowej „Kampania społeczna „Partnerstwo i Zatrudnienie”: zaprezentowanie dotychczasowych działań i kierunków dalszego rozwoju w kontekście zmian oraz regulacji, warunkujących udział cudzoziemców w polskim rynku pracy”, Warszawa, 21.11.2018

  • współprowadzenie warsztatów pt. „Uchodźcy i migranci – fakty i mity” organizowanych przez Fundację Refugee.pl oraz Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce (16 szkół w całej Polsce, ok. 600 uczniów, czerwiec-grudzień 2018)

  • organizacja konferencji „Ukraińcy na polskim rynku pracy – doświadczenia, wyzwania i perspektywy”, Kijów, 12.09.2018

REKLAMA

Jesteśmy inicjatorem projektu badawczego „Profil społeczny migranta zarobkowego z Ukrainy”, partnerem badań ankietowych „Poczucie bezpieczeństwa wśród cudzoziemców w Polsce” oraz „Wyzwania związane z zatrudnianiem migrantów - perspektywa pracodawcy” organizowanych przez IOM – Międzynarodową Organizację ds. Migracji.

Polsko-Ukraińska Izba Gospodarcza jest stałym członkiem grupy roboczej dla sektora biznesu w ramach Krajowej Platformy Współpracy na rzecz Integracji ds. wspólnego wypracowania rozwiązań w środowisku międzysektorowym. Grupa robocza została powołana przez IOM, wraz z Business Center Club, Forum Odpowiedzialnego Biznesu i Global Compact Network Poland. Ponadto PUIG uczestniczy w grupie roboczej Urzędu Miasta Łódź w sprawie wypracowania miejskiej polityki wsparcia cudzoziemców.

Kolejnym krokiem w celu informowania ukraińskich migrantów w Polsce o instytucjach, świadczących pomoc w przypadku nieprzestrzegania prawa pracy, jest przygotowanie i dystrybuowanie ulotki informacyjnej w języku ukraińskim z ważnymi numerami telefonów – infolinia PIP, Straż Graniczna, Stowarzyszenie Interwencji Prawnej itd.

Te i inne działania podjęte przez naszą Izbę w ramach kampanii „Partnerstwo i Zatrudnienie” są opisane na stronie Polsko-Ukraińskiej Izby Gospodarczej oraz stronie facebookowej kampanii, a także na bieżąco dystrybuowane do partnerskich organizacji kampanii.

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Po zmianach więcej dożywotnich orzeczeń o niepełnosprawności. Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat

Dla osób niepełnosprawnych wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do wydawania stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne wydał Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia, osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego.

Czy stopień niepełnosprawności wpływa na wysokość zachowku?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Wyższy zachowek przysługuje bowiem osobom trwale niezdolnym do pracy. Co to oznacza?

Sąd zmodyfikował zasadę (albo świadczenie wspierające albo pielęgnacyjne). Do MOPS nie trzeba oddawać 9000 zł świadczenia pielęgnacyjnego. Mając przeszło 9000 zł wspierającego

Miało być tak. Osoba niepełnosprawna otrzymuje świadczenie wspierające w wysokości np. 30 000 zł. Za okres np. 10 miesięcy. Po otrzymaniu tych pieniędzy opiekun osoby niepełnosprawnej oddaje (do MOPS) równoważne 30 000 zł (świadczenie pielęgnacyjne). Chodziło o to, aby w okresie rozpatrywania wniosku o przyznanie świadczenia wspierającego, rodzina osoby niepełnosprawnej (najczęściej stopień znaczny) miała środki na utrzymanie osoby niepełnosprawnej. Finansować to miało świadczenie pielęgnacyjne, które następnie (jako pewien kredyt społeczny) trzeba zwrócić do MOPS. Taki miał być model rozliczenia między świadczeniem wspierającym a pielęgnacyjnym. W praktyce nie mamy z obu stron po 30 000 zł. Dla 2024 r. za okres 10 miesięcy otrzymywało się 29 880 zł świadczenia pielęgnacyjnego (miesięcznie 2988 zł), a maksymalna wysokość świadczenia wspierającego to za 10 miesięcy 39 180 zł (miesięcznie 3918 zł). W zależności od tempa przyznawania świadczenia wspierającego można było tak rozliczać okresy 5 miesięcy jak i np. 14 miesięcy.

Bezpieczne i dochodowe (odsetki do 6,80%). Obligacje skarbowe - nowe emisje w kwietniu 2025 r. Jaka opłata za wcześniejszy wykup?

Ministerstwo Finansów w komunikacie przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które są sprzedawane w kwietniu 2025 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w marcu, lutym i styczniu br.

REKLAMA

Nawet 8% na lokacie w banku. Ranking lokat i kont oszczędnościowych: oprocentowanie pod koniec marca 2025 r.

Średnie oprocentowanie najlepszych lokat i rachunków oszczędnościowych wyniosło w marcu 2025 r. ponad 5,6% – wynika z najnowszych danych zebranych przez HREIT. Aż 3 banki kuszą obietnicą zysków na poziomie co najmniej 8% w skali roku.

Emerytury stażowe – Lewica i Solidarność naciskają. Czy rząd zgodzi się na zmiany?

Emerytury stażowe mogą się urzeczywistnić. Lewica i Solidarność walczą o zmiany, które mają umożliwić wcześniejsze przejście na emeryturę osobom z długim stażem pracy. Czy obecny rząd w końcu przychyli się do tych postulatów?

Nie doczekali na świadczenie wspierające za 9-12 miesięcy. Jest świadczenie pielęgnacyjne. Rodziny osób niepełnosprawnych nic nie wygrają w sądzie

Ostrzegano przed tym, że przewlekłość postępowań w WZON zderzy się z problemem śmierci osoby niepełnosprawnej, która złożyła wniosek o świadczenie wspierające, spełnia kryteria, ale nie doczekała decyzji WZON. Rodziny osób zmarłych koszty opieki pokryją ze świadczenia pielęgnacyjnego. Część z nich próbuje spierać się z WZON w sądach administracyjnych. Nie mają szansy. Stroną takich postępowań może być tylko osoba niepełnosprawna, a ta zmarła. Trzeba zapomnieć o świadczeniu wspierającym.

Czy to już koniec przestawiania zegarków? Zniesienia zmiany czasu jest na agendzie UE

Czy to już koniec przestawiania naszych zegarków? Polska prezydencja w Unii Europejskiej podejmuje próbę przełamania impasu w sprawie zniesienia zmian czasu. Choć Komisja Europejska popiera ten pomysł, to brukselska biurokracja wciąż blokuje postępy. Dlaczego Europa nadal tkwi w czasowym chaosie i czy polski rząd zdoła zmienić bieg wydarzeń?

REKLAMA

800 plus w 2025 i 2026 r. - termin na wniosek do ZUS

800 plus w 2025 i 2026 r. - nowy okres świadczeniowy rozpoczyna się 1 czerwca. Kiedy najlepiej złożyć elektroniczny wniosek do ZUS? Termin zapewniający ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego niedługo mija.

Żołnierze do premiera: Mamy prawo do drugiej emerytury obok tej mundurowej. Każdy z nas ma na koncie w FUS składki powiększane corocznie o wskaźnik waloryzacji

Mundurowi, którzy rozpoczęli służbę przed 1999 r. nie mają prawa - nawet w przypadku 25 lat pracy cywilnej i odprowadzania składek z tego tytuł do ZUS - do emerytury cywilnej pobieranej obok mundurowej. Inną sytuację prawną mają mundurowi, którzy rozpoczęli służbę po 1999 r. - mają prawo do drugiej emerytury z tytułu składek wypracowanych z pracy w cywilu po zakończeniu służby. W grudniu 2024 r. żołnierze wysłali w tej sprawie list do premiera D. Tuska.

REKLAMA