Jak szybko pojedziemy na drogach UE?

Karol Muż
rozwiń więcej
fot. Fotolia
Okres wakacyjny to dla wielu z nas czas upragnionych urlopów, które chętnie spędzamy w krajach należących do Unii Europejskiej. Jeśli już decydujemy się na podróż samochodem na zachód lub południe Europy, warto wiedzieć jaka jest dopuszczalna prędkość na niemieckiej autostradzie oraz ile kosztuje przejazd w słonecznej Italii.

Oblężone w lipcu, sierpniu i wrześniu Włochy, Hiszpania czy Francja kuszą także Polaków. Powszechnie wiadomo, że stan dróg w tych krajach znacząco różni się od tych polskich, również zasady poruszania się po nich nie są takie same.

Niemcy

Z racji bliskości i tego, że Niemcy to kraj tranzytowy w drodze do większości najpopularniejszych miejsc w Europie, dlatego  kluczowym wydaje się zapoznanie z przepisami drogowymi obowiązującymi za naszą zachodnią granicą.

Na niemieckich autostradach nie obowiązują żadne ograniczenia prędkości. Niemiecka policja zaleca jednak, by podróżować maksymalnie do 130 km/h. Samochody osobowe są zwolnione od jakichkolwiek opłat za przejazd, co czyni niemieckie drogi idealnymi do użytkowania. Nie obowiązuje tam też nakaz jazdy z włączonymi światłami za dnia, a dopuszczalny limit alkoholu we krwi wynosi 0,5 promila.

Austria

Austria jest także krajem, przez który trzeba przejechać, kiedy pragniemy dostać się do słonecznych miejsc w Europie, takich jak Włochy czy Chorwacja.

Na drogach w Austrii samochody osobowe mogą rozwinąć prędkość do 130 km/h, przy czym w przeciwieństwie do przepisów niemieckich jest to prędkość maksymalna. Prowadzący pojazd mechaniczny pociągany jest do odpowiedzialności karnej, jeżeli stężenie alkoholu w jego krwi wyniesie 0,5 promila.

Za przejazd austriackimi autostradami niestety pobierane są opłaty( 10 dniowa winieta to koszt około 8 EURO). Każdy kierowca obowiązany jest posiadać kamizelkę odblaskową oraz zimowe opony w okresie od 1 listopada do 15 kwietnia.

Francja

Francja to jeden z najbardziej atrakcyjnie turystycznie państw świata i Europy. Ma ona bardzo rozwiniętą sieć autostrad, co zachęca turystów do korzystania z nich.

Na francuskiej autostradzie pojedziemy najwyżej 130 km/h, choć istnieją odcinki, gdzie obowiązuje nakaz poruszania się maksymalnie do 110 km/h. Co trzecia autostrada we Francji jest płatna, jednak wysokość myta za przejazd jest zróżnicowana. 

Dopuszczalne stężenie alkoholu we krwi wynosi pół promila. Kierowcy nie mają obowiązku jazdy za dnia z włączonymi światłami, mają za to posiadać we wnętrzu auta odblaskową kamizelkę oraz trójkąt ostrzegawczy.

Hiszpania 

Rozpalona słońcem Hiszpania to punkt docelowy większości urlopowiczów, pragnących połączyć wypoczynek ze zwiedzaniem interesujących miast, których w nim nie brakuje.

Na hiszpańskich autostradach nie pojedziemy szybciej niż 120 km/h, a co ciekawe rząd tego kraju w związku z polityką oszczędzania paliwa zdecydował, że jeszcze przez niespełna rok maksymalna prędkość wynosi „jedynie” 110 km/h.

Hiszpańskie przepisy przewidują, że już 0,25 promila alkoholu we krwi stanowi podstawę do ukarania nietrzeźwego kierowcy. Każdy kierujący ma obowiązek posiadania kamizelki odblaskowej, nie muszą za to z oczywistych względów używać opon zimowych. W Hiszpanii jedynie część autostrad jest płatnych, a cena przejazdu nie jest jednolita.

Włochy

Zachwycająca Italia jest najczęściej odwiedzanym krajem w Europie. Kusi wieloma zabytkami kultury antycznej oraz wspaniałym wybrzeżem czy to Morza Adriatyckiego czy Śródziemnego. Rzesze turystów, aby dostać się do wymarzonych miejsc, muszą przejechać najpierw odcinki włoskich autostrad.

Po włoskich drogach pojedziemy maksymalnie 130 km/h, zaś w przypadku deszczowej pogody będziemy musieli nieco zwolnić ( 110 km/h).

Przejazd włoskimi autostradami wiąże się z uiszczeniem stosownych opłat, podobnie jak wjazd do niektórych miast jak Rzym, Bolonia czy Neapol. Każdy kierowca jest zobligowania do posiadania kamizelki odblaskowej oraz jazdy przy włączonych światłach za dnia na autostradach ( w miastach i pozostałych drogach jest to niewymagalne).

Zobacz: Które państwa najbardziej rygorystycznie egzekwują przepisy drogowe?

Wielka Brytania 

Niezależnie od pory roku czy okresów wypoczynkowych, po brytyjskich drogach poruszają się pojazdy prowadzone przez polskich obywateli. Okres wakacyjny jest czasem natomiast czasem szczególnie wzmożonego ruchu, co daje się zaobserwować na drogach całej Europy. 

Na brytyjskich autostradach nie pojedziemy zbyt szybko, ponieważ obowiązuje ograniczenie do 112 km/h. Są one w większości bezpłatne.  Kierowcę obowiązuje limit stężenia alkoholu we krwi, wynoszący 80 miligramów alkoholu w 100 mililitrach krwi. Każdy kierujący pojazdem mechanicznym zobowiązany jest posiadać kamizelkę odblaskową, nie musi za to mieć włączonych świateł w ciągu dnia.

Zobacz: Korki w czasie podróży: jak je omijać?

Czechy

Nasz południowy sąsiad może pochwalić się dobrze rozwiniętą siecią autostrad i dróg szybkiego ruchu. Każdego lata do Pragi udają się miliony turystów, w tym oczywiście z Polski. Gdy już miniemy granicę, musimy zdawać sobie sprawę, że przepisy drogowe w Czechach nie są tak podobne do polskich jak podobne są nasze języki.

Po czeskich autostradach pojechać można maksymalnie 130 km/h. Czeskie prawo jest surowe i zabrania kierowania pojazdem osobom, które choćby spożyły niewielką ilość alkoholu. Powinniśmy posiadać kamizelkę odblaskową oraz mieć włączone światła w ciągu dnia. Czeskie autostrady są płatne, a cena za przejazd 10 dniowy ( winieta) wynosi 250 czeskich koron ( około 40 zł). Jedynie motocykliści są zwolnieni od wszelkich opłat autostradowych.

Wybierając się do któregoś z powyższych krajów warto zatem nie tylko sprawdzić pogodę ale także przepisy drogowe, których będziemy musieli przestrzegać poruszając się po europejskich drogach, gdyż tak jak wskazaliśmy powyżej nie są one jednolite.

Zobacz: Jak podróżować z przyczepą?

Prawo
100 tys. złotych na budowę płotu? Tak. Ale musi mieć określoną wysokość, Termin składania wniosków upłynie 2 sierpnia 2024 roku
17 lip 2024

100 tys. złotych na budowę płotu? Tak. Ale musi mieć określoną wysokość, Termin składania wniosków upłynie 2 sierpnia 2024 roku. Inwestycje mają zapobiegać rozprzestrzenianiu się ASF. Wnioski trzeba składać elektronicznie.

Świadczenie wspierające dla osób z niepełnosprawnościami. Ile wynosi, dla kogo, kiedy, jak wystąpić?
17 lip 2024

Świadczenie wspierające jest formą pomocy dla dorosłych osób z niepełnosprawnościami. Jego przyznanie nie jest zależne od kryterium dochodowego, a od określonego poziomu potrzeby wsparcia. Jak uzyskać świadczenie wspierające? Ile ono wynosi?

Waloryzacja rent i emerytur w 2025 roku. Wskaźnik 6,78%
17 lip 2024

W dniu 17 lipca 2024 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu rozporządzenia w sprawie wysokości zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2025 r. Rząd zaproponował, by wskaźnik ten pozostał na poziomie ustawowego minimum.

Będzie kolejny dodatek do emerytury dla matek z rodzin wielodzietnych? Jest wniosek. Zdaniem resortu to ciekawa propozycja
17 lip 2024

Będzie kolejny dodatek do emerytury dla matek z rodzin wielodzietnych? Jest wniosek. Zdaniem resortu to ciekawa propozycja. Chodzi o kobiety pracujące w gospodarstwach rolnych, które tworzą rodziny wielodzietne.

Ważny termin dla osób urodzonych po 1968 r. Decyzja tylko do końca lipca
17 lip 2024

Tylko do końca lipca trwa okno transferowe. Osoby, które urodziły się po 1968 r., mogą zdecydować, gdzie ma trafiać część składki emerytalnej – na subkonto w ZUS czy do OFE.

Nowe wzory dokumentów składanych do ZUS. Zmiana od 1 września 2024 r.
17 lip 2024

Zmienią się wzory dokumentów składanych do ZUS. Nowe wzory zawiera projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego. Chodzi m.in. o dostosowanie formularzy do nowych przepisów dotyczących wprowadzenia wcześniejszej emerytury dla nauczycieli.

1500 zł kary za nieuzasadnione wezwanie pogotowia. Kto zapłaci? Czy powinniśmy się obawiać wezwania karetki? Sprawdź.
17 lip 2024

1500 zł kary za nieuzasadnione wezwanie pogotowia. Kto zapłaci? Czy powinniśmy się obawiać wezwania karetki? Nieuzasadnione wezwanie pogotowia w 2022 roku miało miejsce 2 mln razy.Jak zidentyfikować nagłe pogorszenie zdrowia?

Program Dobry Start: Do ZUS wpłynęło około 1,5 mln wniosków o świadczenie 300 plus
17 lip 2024

Od 1 lipca 2024 r. ZUS przyjmuje wnioski o świadczenie z programu Dobry Start. Dotychczas rodzice złożyli prawie 1,5 mln wniosków na ponad 2 mln dzieci. W 2023 r. ZUS przyznał świadczenie dla prawie 4,6 mln dzieci.

Płaca minimalna 2025: Ile wyniesie na rękę, czyli netto?
17 lip 2024

Jaka będzie płaca minimalna w 2025 roku? Rząd zaproponował, aby od 1 stycznia 2025 r. najniższe wynagrodzenie za pracę wyniosło 4626 zł brutto. Ta propozycja ma duże szanse na wejście w życie, bo Rada Dialogu Społecznego nie wypracowała wspólnego stanowiska w tej sprawie. Zobaczmy, ile to jest netto, czyli "na rękę".

Inflacja w sklepach wyższa niż oblicza GUS. Handlowcy przerzucą w wakacje na klientów cały VAT podwyższony w kwietniu
17 lip 2024

Przeanalizowano ponad 71,4 tys. cen detalicznych w czerwcu 2024 roku. Jakie wyniki? Otóż codzienne zakupy podrożały w porównaniu do czerwca 2023 roku średnio o 3,1%. W maju podwyżka (cały czas w porównaniu do analogicznego miesiąca w roku poprzednim) wyniosła 2,9%, w kwietniu – 2,4%, a w marcu – 2,1%. To już trwała tendencja. Kolejny miesiąc z rzędu ceny konsekwentnie idą w górę. W grudniu 2024 r. inflacja może dojść do poziomu 4-5%. A ceny w sklepach mogą wzrosnąć jeszcze wyżej. W 2025 roku inflacja może być wyższa niż w 2024 r. Spadek inflacji jest prognozowany dopiero na 2026 rok – o ile oczywiście nie będzie żadnych poważnych zawirowań. Do tego eksperci przypominają, że obecna walka cenowa między dyskontami spowalnia poziom i tempo wzrostu cen. Ale jednocześnie ostrzegają, że w czasie wakacji sklepy mogą przerzucić całość odmrożonego w kwietniu podatku VAT na swoich klientów.

pokaż więcej
Proszę czekać...