REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Transport kolejowy ma być lepszej jakości

Większe uprawnienia Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego
Większe uprawnienia Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego

REKLAMA

REKLAMA

Rada Ministrów przyjęła projekt zwiększający uprawnienia Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Zmiany mają zwiększyć standard usług na kolei.

Projekt nowelizacji ustawy zawiera przepisy, których stosowanie powinno przyczynić się przede wszystkim do poprawy jakości usług świadczonych przez przewoźników kolejowych. Nowe regulacje, poprzez zapewnienie warunków dla większej konkurencyjności na rynku usług przewozów kolejowych, powinny doprowadzić do zmniejszenia kosztów tych usług oraz wpłynąć na ich wyższy standard. Projekt nowelizacji ustawy wzmacnia uprawnienia prezesa Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), dostosowując je do obowiązującej ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Chodzi o kontrolę i nadzór nad rynkiem usług przewozów kolejowych.

REKLAMA

REKLAMA

Stąd też do projektu nowelizacji ustawy wprowadza się przepisy wzmacniające administracyjną kontrolę prezesa UTK nad realizacją prawa dostępu do infrastruktury na równych zasadach dla wszystkich przewoźników. Chodzi o kontrolę dotyczącą zarówno zakresu usługi publicznej, jak i przewozów komercyjnych.

Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy, prezes UTK będzie zobowiązany do zaopiniowania projektu planu kolejowych przewozów pasażerskich oraz projektu umowy na świadczenie usług publicznych dotyczących kolejowych przewozów pasażerskich. Przyjmuje się, że kryterium oceny projektu umowy o świadczenie usług publicznych będzie zgodność tej umowy z planem transportu kolejowego.

REKLAMA

Prezes UTK będzie mógł odmówić przyznania otwartego dostępu do infrastruktury, gdy działalność określona we wniosku może negatywnie wpłynąć na warunki ekonomiczne usług świadczonych na tej samej linii. Chodzi konkretnie o sytuacje, gdy działalność ta spowoduje ponad 10- procentowy wzrost poziomu rekompensaty wypłacanej przewoźnikowi przez organizatora lub gdy spowoduje zakłócenia regularności przewozów pasażerskich. Przyjęcie takiego rozwiązania może spowodować, że organizatorzy przewozów pasażerskich będą bardziej racjonalnie zawierać umowy z przewoźnikiem ubiegającym się o przyznanie otwartego dostępu oraz zapewniać uczciwa konkurencję pomiędzy dotowanymi a publicznymi usługami świadczonymi na tej samej linii kolejowej.

Zgodnie z projektem, prezes UTK został uprawniony do nadzorowania negocjacji dotyczących zawarcia umowy o udostępnienie infrastruktury kolejowej. Takie rozwiązanie wzmocni administracyjną kontrolę i umożliwi przeprowadzanie negocjacji w rozsądnych terminach. Mając na uwadze często obecnie zdarzające się przedłużanie negocjacji, prezes będzie mógł wyznaczyć termin ich zakończenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do projektu nowelizacji ustawy wprowadzono regulacje porządkujące zasady przyznawania tras pociągów i określające nadzór nad obowiązującym rozkładem jazdy. Przewiduje się, że prezes UTK musi być informowany o dokonywanych zmianach, łącznie z podaniem ich przyczyn.

Wprowadzono zasadę stałości rozkładu jazdy oraz określono sytuacje, w których dopuszczalne będą jego korekty. Zarządca, właściciel lub zarządzający dworcem będą zobowiązani do opublikowania rozkładu jazdy w określonym terminie, nie później jednak niż 21 dni przed dniem jego obowiązywania. Za niezastosowanie się do terminów związanych z przygotowaniem i wdrożeniem rozkładu jazdy będą grozić kary pieniężne. Zmiany  w rozkładzie jazdy pociągów pasażerskich, spowodowane np. remontami lub inwestycjami, mogą być wprowadzane nie częściej niż raz w miesiącu.

Zgodnie z projektem ustawy, kwestie naruszenia jakości i standardu obsługi (chodzi np. o warunki związane z higieną czy komfortem jazdy) będą należały do prezesa UTK, który będzie mógł nakazać usunięcie usterek i ukarać przewoźnika.

W projekcie ustawy znalazły się przepisy precyzujące kary za nierespektowanie decyzji prezesa UTK w dziedzinach: praw pasażera, przekazywania informacji o odstępstwach od harmonogramu przygotowania i realizacji rozkładu jazdy, naruszania ustawowych terminów na złożenie wniosków o przydział tras czy niedochowanie parametrów infrastruktury przekazanej organizatorowi publicznego transportu zbiorowego. Wysokość kar będzie podlegała indywidualnej ocenie prezesa UTK.

Źródło: kprm.gov.pl

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MOPS czy ZUS? Świadczenia dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. [TABELA]

Jakie świadczenia dla osób z niepełnosprawnościami wypłaca Zakład Ubezpieczeń Społecznych, a które ośrodki pomocy społecznej? Prezentujemy proste zestawienie najważniejszych świadczeń w 2025 r.

Renta tytoniowa – czym jest, kto może się o nią ubiegać i na jakiej podstawie prawnej?

Renta tytoniowa to pojęcie, które choć w powszechnym użyciu nie funkcjonuje, coraz częściej pojawia się w kontekście dyskusji o świadczeniach z tytułu niezdolności do pracy. Choć alkoholizm jest uznawany za jedno z najpoważniejszych uzależnień, jego konsekwencje zdrowotne nie są jedynymi powodami przyznawania rent. W artykule wyjaśniamy, czym jest renta tytoniowa, kto może się o nią ubiegać oraz na jakiej podstawie prawnej można starać się o to świadczenie.

777 zł składki zdrowotnej pracownika, 315 zł przedsiębiorcy (obaj zarabiają 10 tys. zł miesięcznie). Konstytucyjny paradoks? Czy różne kwoty składki są sprawiedliwe?

Temat składki zdrowotnej był przez kilka ostatnich lat poruszany wielokrotnie. Porównując różne poziomy wynagrodzenia (co znajdą Państwo w dalszej części artykułu) nie da się nie zauważyć, że pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę płacą co do zasady składkę zdrowotną w wyższej wysokości niż przedsiębiorcy. W tym artykule przyjrzymy się, dlaczego tak się dzieje, czy jest to obiektywnie sprawiedliwe i czy jest to zgodne z zasadą równości wobec prawa. Bo przecież dostęp do publicznej służby zdrowia mamy taki sam. A jakość tego leczenia nie zależy od wysokości składki.

Skoro nieznajomość prawa szkodzi, to czyja to jest wina, że go nie znamy? [5 POWODÓW]

Prawo dotyka wszystkich. Tymczasem prawdziwie poznają je osoby decydujące się na studia prawnicze. Brak znajomości prawa rodzi niesprawiedliwość społeczną. Jakie są powody nieznajomości prawa? Czy możliwe są zmiany pozwalające na zrozumienie przepisów prawnych przez każdego?

REKLAMA

Pracujący emeryt z przywilejami finansowymi: zwolnienie z PIT i wyższa emerytura. Niektórzy mają limity dorabiania

ZUS informuje, że w ciągu ostatnich dziewięciu lat liczba pracujących emerytów wzrosła o 51,7 proc. Na koniec grudnia 2015 roku w Polsce było 575,4 tys. pracujących emerytów, natomiast na koniec 2024 roku ich liczba wzrosła do 872,6 tys. Nic dziwnego. Przepisy wspierają aktywność zarobkową emerytów.

Rozporządzenie DORA - co to jest i kogo dotyczy? [PRZEWODNIK]

Czego dotyczy unijne rozporządzenie DORA? Wprowadza nowe pojęcia i wymagania dotyczące cyberbezpieczeństwa w sektorze finansowym. Prezentujemy przewodnik po DORA z wyjaśnieniem trudnych pojęć dla dostawców usług ICT.

Kiedy ZUS przyznaje tzw. rentę alkoholową? Niezdolność do pracy musi być spowodowana czymś więcej niż chorobą alkoholową

W orzecznictwie lekarskim nie istnieje pojęcie tzw. renty alkoholowej. Jak podkreśla Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS-u, sam fakt istnienia choroby alkoholowej nie jest wystarczający do uzyskania świadczenia rentowego z tytułu niezdolności do pracy. Istotne jest stwierdzenie, że choroba alkoholowa może spowodować dodatkowe schorzenia będące powikłaniami uzależnienia, które znacznie ograniczają zdolność do pracy. Przykładami takich powikłań mogą być marskość wątroby, przewlekłe zapalenie trzustki, uszkodzenie układu nerwowego, uszkodzenie układu krążenia, a także zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania.

Plagiat w mediach – konsekwencje prawne i możliwości dochodzenia roszczeń

Plagiat jest poważnym naruszeniem zarówno zasad etyki dziennikarskiej, jak i obowiązujących przepisów prawa autorskiego. Współczesna era cyfryzacji oraz dynamiczny przepływ informacji sprzyjają przypadkom wykorzystywania cudzych treści bez odpowiedniego przypisania autorstwa. Warto przeanalizować, jakie regulacje prawne chronią twórców przed plagiatem w kontekście informacji prasowych oraz jakie działania mogą podjąć osoby poszkodowane w sytuacji, gdy ich teksty zostaną skopiowane bezprawnie.

REKLAMA

Sejm na żywo 31 marca 2025 r.: Komisja śledcza ds. Pegasusa

Przesłuchanie Mai Rodwald, prokurator, wezwanej w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.

Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat. Nowe wytyczne wydawania orzeczeń dla osób niepełnosprawnych tego nie zmieniają

Dla osób niepełnosprawnych prawnym wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne opublikował Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci do 16 roku życia i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia będzie ono miało charakter stały (do 16. roku życia). Następnie osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego. Świadczenie to jest przeznaczone dla osób dorosłych. Dla świadczenia wspierającego istotne jest nie orzeczenie o niepełnosprawności, a poziom potrzeby wsparcia ustalony przez WZON, a tego nowe wytyczne nie dotyczą. W dalszym ciągu nie ma planów, aby świadczenie wspierające było przyznawane dożywotnio. Są tylko takie postulaty.

REKLAMA