Firmy wydadzą jedno świadectwo pracy za zatrudnienie czasowe. Pracodawcy będą mieli kłopot z ustaleniem terminu wydania świadectwa. Po krótkiej przerwie w zatrudnieniu badania lekarskie są nieobowiązkowe.
Od dziś firma nie musi wydawać pracownikowi świadectwa pracy po rozwiązaniu umowy terminowej, jeśli chce go ponownie zatrudnić po krótkiej przerwie. W życie wchodzi bowiem nowelizacja kodeksu pracy z 5 stycznia 2011 r. (Dz.U. nr 36, poz. 181).
Nowe przepisy miały ułatwić firmom wydawanie świadectw pracy w razie ponownego zatrudnienia tego samego pracownika. Są jednak tak nieprecyzyjne, że w praktyce działy personalne firm nie będą wiedzieć, kiedy należy wydawać takie dokumenty osobom zatrudnionym na czas określony.
Raz na dwa lata
Zgodnie z nowelą, jeśli pracownik pozostaje w zatrudnieniu u tego samego pracodawcy na podstawie umowy o pracę na okres próbny, na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy, firma musi wydać mu świadectwo pracy obejmujące zakończone okresy zatrudnienia na podstawie tych umów zawartych w ciągu 24 miesięcy (poczynając od zawarcia pierwszej umowy).
Wprowadzenie takiej zmiany oznacza, że pracownikowi zatrudnianemu na podstawie kolejnych umów o pracę trzeba będzie wydać jedno świadectwo za okres dwóch lat. Wyjątkiem od tej reguły będzie sytuacja, gdy sam pracownik zażąda od pracodawcy świadectwa po rozwiązaniu lub wygaśnięciu każdej z umów terminowych. Wtedy pracodawca będzie miał siedem dni na jego wydanie (od momentu złożenia pisemnego wniosku pracownika).
Do tej pory firma musiała wydawać świadectwo pracy po rozwiązaniu każdej umowy, chyba że zawrze ona z tym samym pracownikiem kolejną umowę bezpośrednio po rozwiązaniu poprzedniej.
Teraz nie będzie miał już takiego obowiązku, bo wyda jedno zbiorcze świadectwo za okresy zatrudnienia na podstawie umów na czas określony (przez czas dwóch lat).
Krótka umowa
Nowe przepisy nie precyzują jednak, kiedy należy wydać świadectwo pracy, jeśli okres zatrudnienia na podstawie umów na czas określony będzie trwał krócej niż 24 miesiące. Na podstawie nowych przepisów można przyjąć interpretację, że w takim przypadku świadectwo należy wydać dopiero po upływie 24 miesięcy od podpisania pierwszej umowy terminowej, jeśli oczywiście sam pracownik nie zażąda go wcześniej.
Pełny tekst: Nowelizacja kodeksu pracy: Świadectwo pracy raz na dwa lata
Zobacz również serwis: Praca