Czy Rząd wygra z dopalaczami?

Piotr Brzozowski
rozwiń więcej
Niezależnie od oceny podjętych przez rząd działań w sprawie walki z dopalaczami i abstrahując zupełnie od tego, czy metody jakie w tej sprawie przedsięwzięto były słuszne, a przede wszystkim, czy można im nadać dystynkcję legalnych, warto zastanowić się jak obecnie centralne organy administracji rządowej powinny działać, aby wypowiedziana producentom i handlarzom dopalaczy wojna błyskawiczna nie przerodziła się w klęskę.

Każda bowiem czynność organu, o ile zostanie wykazana jej wadliwość, rodzić może bardzo poważne skutki w sferze odpowiedzialności Państwa za szkody wyrządzone przez niezgodne z prawem działanie lub zaniechanie przy wykonywaniu władzy publicznej.

Należy zauważyć, że wskutek zaskarżenia decyzji Głównego Inspektora Sanitarnego z 2 października 2010 r. przez znaczną część osób związanych z obrotem dopalaczami, rozpoczął bieg termin – zaledwie miesięczny – na ponowne rozpatrzenie sprawy. Bardzo ważne jest zatem, aby organ w tym czasie rozpatrzył wniesione środki odwoławcze. Jeśli uchybi temu terminowi, to już choćby z tego powodu może spodziewać się ekspresowej reakcji stron postępowania. Mając na uwadze, że sprawa dotyczy organu centralnego, nie sposób wykluczyć skargi na bezczynność wprost do sądu. Za samą taką bezczynność Skarb Państwa może spodziewać się lawiny pozwów w trybie art. 4171 § 3 Kodeksu Cywilnego. Wykazanie w tym przypadku szkody za opieszałość organu nie będzie trudne. Żeby więc nie dać powodu do wytoczenia powództwa, to w pierwszej kolejności GIS musi zachować termin ustawowy załatwienia sprawy, przewidziany w art. 35 § 3 k.p.a.

Zobacz: Kodeks postępowania administracyjnego

Jednakże samo zachowanie terminu załatwienia sprawy, to jedynie dobry początek. Najważniejsza jest próba procesowego wyjścia z dość niefortunnej decyzji GIS, która tylko przypomina decyzję.

W żadnym razie nie powinno się przyjmować, że decyzja GIS  z dnia 2 października 2010 r. była decyzją administracyjną. Organ ten – chcąc uchylić się teraz od negatywnych skutków w postaci fali roszczeń branży dopalaczowej – powinien zdystansować się od kwalifikowania tego aktu jako decyzji administracyjnej. Taki sposób wyjścia z problemu wydaje się być konieczny z co najmniej kliku zasadniczych powodów:
Po pierwsze, przyjęcie przez GIS, że wydał on decyzję oznacza, iż rozpatrzenie środka odwoławczego również będzie musiało nastąpić w drodze decyzji; a prawnicy tylko na to czekają. Mając taką decyzję w ręku, zaskarżą ją niechybnie do sądu administracyjnego a następnie wykorzystają bezproblemowo instytucję z art. 4171 § 2 Kodeksu Cywilnego
i pozwą Skarb Państwa o odszkodowania w znacznej wysokości. 

Zobacz: Kodeks cywilny

Po drugie, jeśli organ przyjmie, że wydał decyzję administracyjną, to niestety jest ona obarczona jeszcze innymi ciężkimi wadami, o których do tej pory nie było mowy. Akt z 2 października 2010 r. został wydany przez Głównego Inspektora Sanitarnego a jego podpisanie nastąpiło przez zastępcę GIS, który jednak nie wykazał umocowania do tego, aby podpisywać decyzję w imieniu piastuna. Co więcej, doręczane stronom decyzje, to jedynie kopie decyzji, które nie zawierają własnoręcznego podpisu osoby upoważnionej. Tego typu wada jest już dyskwalifikująca – decyzja z takim brakiem jest nieważna od samego początku z powodu rażącego naruszenia prawa (art. 156 § 1 pkt 2 w zw. z art. 107 § 1 k.p.a.). 


Po trzecie, omawiana decyzja nie tylko zawiera braki w uzasadnieniu, ale jej osnowa jest wysoce nieprecyzyjna – czyniąca ową decyzję wręcz niewykonalną, co również może powodować uznanie, że decyzja ta jest nieważna z powodu jej niewykonalności (art. 156 § 1 pkt 5 k.p.a.). Nie sposób bowiem ustalić co miał na myśli organ wycofując z obrotu, oprócz Tajfuna, „wszystkie podobne wyroby” oraz nakazując zaprzestania działalności obiektów służących produkcji i obrotowi „wszystkich podobnych wyrobów”. Taki sposób nakładania przez organ nakazów i zakazów jest niedopuszczalny.

Zobacz: Król dopalaczy nie popełnił przestępstwa

Dlatego konieczna jest próba wyprzedzenia przez GIS poczynań, jakie mają zamiar przedsięwziąć prawnicy branży dopalaczowej. Organ musi wytrącić z ich rąk potencjalne atrybuty i zastopować ich roszczenia albo znacznie utrudnić ich dochodzenie. Nie jest to zadanie łatwe, ale nie oznacza to, że jest niewykonalne. Przede wszystkim, jak już wyżej wykazano, upór w traktowaniu pisma GIS jako decyzji administracyjnej przyniesie władzy tylko same kłopoty. Organ powinien więc inaczej zinterpretować ten akt – jako decyzję
o charakterze generalnym, a nie indywidualnym (kierowanym do konkretnego adresata); jako pewnego rodzaju zarządzenie porządkowe, konieczne ze względu na zapobieżenie zagrożeniu życia i zdrowia ludzkiego. Tylko w ten sposób będzie można skutecznie uchylić się od odpowiedzialności za większość wad poczynionych w tzw. decyzji GIS z 2 października 2010 r. 

Jeśli organ przyjmie założenie, że jego intencją było wydanie aktu generalnego, a nie decyzji administracyjnej, to walka z roszczeniami podmiotów zajmujących się obrotem dopalaczami będzie dużo łatwiejsza, a prawnicy tej grupy zostaną zaskoczeni, bowiem na skutek ich odwołań od decyzji GIS, organ ten będzie uprawniony do stwierdzenia niedopuszczalności odwołania (tutaj wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy).

Będzie to działanie jak najbardziej legalne, w zgodzie z zasadami procesu administracyjnego. Działając w ten sposób GIS nie naruszy żadnych reguł prawnych, gdyż brak istnienia decyzji administracyjnej powoduje – zgodnie z art. 134 k.p.a. – że środek odwoławczy jest niedopuszczalny. Co prawda, organ pouczył w swej „decyzji” o prawie wniesienia środka odwoławczego, a błędne pouczenie nie może szkodzić stronie, to jednak w orzecznictwie dominuje pogląd, że nawet błędne pouczenie nie daje stronie prawa do żądania rozpatrzenia odwołania, skoro w rzeczywistości ono nie przysługuje.

Zobacz: Regulacje odnośnie stalkingu przyjęte przez rząd

Istnieje zatem sposób dalszej walki z dopalaczami, który może okazać się bardziej skuteczny od dotychczasowych. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę, że jest to sposób całkowicie legalny, który w znacznej mierze zastopuje skalę roszczeń branży dopalaczowej. Brak decyzji, to brak możliwości korzystania przez prawników z prostej ścieżki odszkodo-waczej, przewidzianej w art. 4171 § 2 Kodeksu Cywilnego. Pozostanie im już tylko ciężka próba kwestionowania czynności faktycznych dokonywanych przez władzę publiczną, a to jest już wyższa szkoła jazdy – nie każdy prawnik będzie w stanie sobie z tym poradzić, a rokowania co do wyniku sprawy staną się dla królów dopalaczy wysoce niepewne.

Prawo
NSA: Kiedy można dostać zasiłek z MOPS z dochodem 2700 zł? Rzadko, ale jest to możliwe. Kryterium dochodowe 823 zł i 1010 zł [2025]
16 lis 2024

W przytoczonym wyroku NSA nie udało się otrzymać zasiłku 6000 zł przy dochodzie 2700 zł. Ale próba była. Rolnik chciał z MOPSu nowy dach sobie sprawić. MOPS I WSA odmówili, ale NSA wskazał w jakich sytuacjach taki zasiłek mógłby zostać wypłacony. W kilku sytuacjach MOPS może (ale nie musi) odstąpić od progów dochodowych.

Kandydat na prezydenta PiS: Kto jest w grze o nominację? Kiedy możliwa prezentacja kandydata?
16 lis 2024

W grze o kandydata na prezydenta PiS są: prezes IPN Karol Nawrocki, b. minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek, a także europoseł i były kandydat na prezydenta stolicy Tobiasz Bocheński. Wyniki ostatniej tury badań, które mają pomóc w wyłonieniu kandydata PiS na prezydenta w połowie przyszłego tygodnia. Prezentacja kandydata może nastąpić w okolicach 23 listopada.

Rząd ustalił świadczenie pielęgnacyjne na 3287 zł. Podwyżka o 10%. Taka sama jak pensji minimalnej 4666 zł brutto [Zmiany w 2025 r.]
16 lis 2024

Jest publikacja w Monitorze Polskim wartości świadczenia pielęgnacyjnego. na 2025 r. Rząd ustalił świadczenie pielęgnacyjne na 3287 zł. Podwyżka o 10%. Taka sama jak podwyżka pensji minimalnej 4666 zł brutto 

W Sejmie: Kolejne postulaty o uproszczenie przepisów o świadczeniu wspierającym. Zmiany chyba dopiero za pół roku
16 lis 2024

W Sejmie są stale kierowane zapytania do rządu o świadczenie wspierające

Renta wdowia w służbach mundurowych - wnioski od 1 stycznia 2025 r., 15% od 1 lipca 2025 r., 25% od 1 stycznia 2027 r.
16 lis 2024

Z dniem 1 stycznia 2025 r. wejdą w życie przepisy ustawy z dnia 26 lipca 2024 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, wprowadzające nowe zasady dla wdów i wdowców uprawnionych do renty rodzinnej po zmarłym małżonku pozwalające na ustalenie „zbiegu” renty rodzinnej z własnym świadczeniem emerytalno-rentowym

Bon senioralny: Kto może otrzymać do 2150 zł na opiekę? Sprawdź kluczowe kryteria dochodowe!
16 lis 2024

Bon senioralny to wsparcie finansowe dla seniorów powyżej 75. roku życia, które może wynieść nawet 2150 zł rocznie. Aby uzyskać to świadczenie, trzeba spełnić określone kryteria dochodowe. Ważne jest zarówno to, ile wynoszą dochody seniora, jak i sytuacja finansowa zstępnego. Dodatkowo brany jest pod uwagę rok przyznania świadczenia oraz ewentualny dodatek pielęgnacyjny. Sprawdź, jakie są dokładne warunki!

1000 zł dofinansowania do ferii zimowych w 2025 r. dla dzieci urodzonych od 1 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2020 r. Kto może je otrzymać?
16 lis 2024

W dniu 15 listopada 2024 r. Fundusz Składkowy Ubezpieczenia Społecznego Rolników ogłosił konkurs, w ramach którego organizacje (m.in. pożytku publicznego oraz społeczne i zawodowe) mogą ubiegać się o udzielenie dofinansowania na organizację wypoczynku zimowego dla dzieci rolników urodzonych od 1 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2020 r. Organizatorzy wypoczynku, którzy zostaną wyłonieni w ramach konkursu, otrzymają dofinansowanie w wysokości 8 000 zł, a poszczególni uczestnicy zimowiska – w wysokości do 1 000 zł.

Ekspresowy, ale trudny QUIZ z geografii. Pytamy nie tylko o stolice. 9/9 to mistrzostwo!
16 lis 2024
W tym quizie z geografii zadajemy kilka szybkich pytań, ale to nie znaczy, że są łatwe. Nad niektórymi trzeba się chwile zastanowić. Nie pytamy tylko o stolice danych państw. To co? Sprawdzicie swoją wiedzę?
Płaca minimalna płatna zawsze do 10 dnia następnego miesiąca. Nowe przepisy to także wyższe kary dla pracodawców
16 lis 2024

Idą zmiany w przepisach o minimalnej stawce godzinowej. Z nowych regulacji wynika, że pracodawcy będą musieli pilnować wypłaty wynagrodzenia, tj. wypłaty pensji wynikające z wysokości minimalnej stawki godzinowej będą musiały być dokonywane niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 10 dni następnego miesiąca kalendarzowego. Wyższe będą też kara za nieprzestrzeganie przepisów.

QUIZ Stolice państwa Afryki. Mało kto rozwiąże ten quiz bez błędów
15 lis 2024
Co jest stolicą Egiptu? A Czadu? Jakie miasto jest stolicą Maroka? A Tunezji? Znasz odpowiedzi? To tylko początek, dalej pytania są trudniejsze.
pokaż więcej
Proszę czekać...