Dziedziczenie w Polsce może odbywać się bądź na podstawie przepisów prawa (dziedziczenie ustawowe) bądź na podstawie testamentu (dziedziczenie testamentowe). Aby jednak dziedziczenie odbyło się na podstawie testamentu, testament taki musi być sporządzony i być ważny.
Nie zawsze u notariusza
Przepisy prawa nie wymagają aby każdy testament sporządzony był w formie aktu notarialnego. Co do zasady dla ważności testamentu wystarczy zwykła forma pisemna. W niektórych sytuacja testament można sporządzić także ustnie.
Zobacz: Czy można uzyskać zwolnienie od kosztów notarialnych?
Spisanie testamentu u notariusza jest jednak korzystne pod kilkoma względami. Otóż notariusz jest z wykształcenia prawnikiem i zadba o to aby spisany testament był skuteczny i wywoływał przewidziane w nim skutki prawne.
Dodatkowo gdy spisujemy testament u notariusza nie istnieje ryzyko zgubienia, zniszczenia czy utraty dokumentu. Oryginał aktu jest bowiem przechowywany w bezpieczny sposób u notariusza.
Oczywiście spisanie testamentu u rejenta skutkuje tym, że trzeba go opłacić. Opłata ta nie jest wysoka ale zawsze jest to niemiły obowiązek.
Jak się przygotować?
Spisując testament u notariusza nie musimy zanadto się przygotowywać. Wystarczy posiadać dokument tożsamości (dowód osobisty/paszport) oraz umówić wcześniej wizytę u notariusza.
Opłaty
Sporządzenie testamentu przez notariusza pociąga za sobą koszty. Taksa notarialna za tego rodzaju czynność wynosi co do zasady 50 zł. Trzeba jednak doliczyć do niej koszty odpisów a także podatek VAT.
Zobacz serwis: U notariusza