Kiedy warto udać się do rejenta?

Anna Sergiej
rozwiń więcej
W polskim prawie obowiązek zachowania formy aktu notarialnego jest zastrzeżony tylko dla pewnej kategorii umów. / inforCMS
W polskim prawie obowiązek zachowania formy aktu notarialnego jest zastrzeżony tylko dla pewnej kategorii umów. Jeżeli jednak zależy nam na lepszej ochronie interesów wskazane jest skorzystanie z pomocy rejenta, nawet jeżeli prawo nie przewiduje takiego obowiązku.

Notariusz wykonując swój zawód działa jako osoba zaufania publicznego. Co w praktyce oznacza, że dokonując swoich czynności działa bezstronni i zgodnie z obowiązującym prawem. Jest zobowiązany również do dochowania tajemnicy zawodowej.

Notariusz czuwa nad prawidłowym zabezpieczeniem praw i interesów stron.

Ponadto notariusz:

  • udzieli stronom niezbędnych wyjaśnień dotyczących postanowień umowy oraz jej skutków prawnych
  • odmówi dokonania czynności sprzecznej z prawem

Dzięki temu mamy gwarancje, że dokonanie pewnych ważnych dla nas czynności będzie po prostu bezpieczne

Konieczna forma aktu notarialnego

Należy pamiętać, że umowy dotyczące przeniesienia własności nieruchomości wymagają obowiązkowej formy aktu notarialnego.

Nie ma znaczenia czy chodzi o :
• sprzedaż
• zamianę
darowiznę
• dożywocie
• umowa z następcą itp.

Nie jest istotne czy chodzi o grunty rolne, działkę, mieszkanie w bloku, czy dom. Najważniejsze, że przedmiotem transakcji jest nieruchomość.

W każdym z tych przypadków nie zachowanie formy aktu notarialnego sprawia, że umowa jest nieważna, a własność nieruchomości nie zostanie przeniesiona.

Zobacz: Porada prawna

Szeroki wachlarz czynności

Oprócz sporządzania aktów notarialnych, notariusz poświadcza:

  • własnoręczność podpisu,
  • zgodność kopii z okazanym oryginalnym dokumentem,
  • datę okazania dokumentu.
  • przyjmuje również dokumenty na przechowanie.

Umowa z podpisem notarialnie poświadczonym

Umowa z podpisami notarialnie poświadczonymi to zupełnie coś innego niż umowa w formie aktu notarialnego. Strony same spisują taką umowę a notariusz poświadcza jedynie, że umowę podpisały te właśnie osoby. Notariusz nie analizuje pod względem prawnym takiej umowy.

Do umów, które muszą mieć podpisy poświadczone przez notariusza zaliczamy:

  • umowę zbycia, wydzierżawienia przedsiębiorstwa lub ustanowienia użytkowania na przedsiębiorstwie,
  • umowa zbycia udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością.

Zawarcie umowy w innej formie powoduje również jej nieważność.

Warto jednak wiedzieć, że za poświadczenie podpisu pobiera się taksę notarialną w stałej wysokości. W tym wypadku więc nie będzie miała znaczenia wartość czynności prawnej.

Notarialne poświadczanie podpisu jest polecane głównie małym przedsiębiorcom. Jest ono korzystne przede wszystkim dlatego, że – przynajmniej w porównaniu z aktem notarialnym – jest sporo tańsze.

Zobacz: Czym jest akt notarialny?

Notarialne poświadczenie podpisu na celu urzędowe stwierdzenie własnoręczności podpisu złożonego przez wskazaną osobę, np. jednej lub obu stron umowy. Forma pisemna z urzędowym poświadczeniem podpisu polega na tym, że notariusz lub powołany do tego organ zamieszcza na dokumencie klauzulę stwierdzającą własnoręczność podpisu złożonego przez stronę, lub strony zawierające umowę.

Ta forma eliminuje ryzyko, że osoba, na którą wskazuje podpis zaprzeczy, że go złożyła i zawarła określoną umowę. Dzięki temu nasze prawa są zabezpieczone.

W praktyce umowa z podpisem notarialnie poświadczonym jest stosowna w sytuacji zbycia lub wydzierżawienia przedsiębiorstwa.

Zawarcie umowy z poświadczonym notarialnie podpisem powoduje, że druga strona nie będzie mogła twierdzić, że jej podpis został sfałszowany. To samo dotyczy poświadczenia zgodności kopii dokumentu z oryginałem.

Sporządzenie testamentu

Czynnością, którą warto dokonać u notariusza jest na pewno sporządzenie testamentu. Dzięki temu można być pewnym, że nasza wola na wypadek śmierci zostanie w całości wykonana, i że rozporządzenia testamentowe zostaną sformułowane w odpowiedni, nie budzący wątpliwości sposób.

Pisemne oświadczeniem niewidomej, lub niepiśmiennej

Pisemne oświadczenie osoby nie mogącej czytać (np. niewidomej) również powinno być złożone w formie aktu notarialnego. To samo dotyczy osoby mogącej czytać, ale nie mogącej pisać.

Jak to wygląda?

Osoba niemogąca pisać, lecz mogąca czytać, może zamiast podpisu złożyć pod oświadczeniem tuszowy odcisk palca, a obok tego odcisku inna osoba napisze imię i nazwisko osoby składającej czy przyjmującej oświadczenie, umieszczając również własny podpis.

Zamiast odcisku pod oświadczeniem woli może podpisać się inna osoba, a jej podpis będzie poświadczony przez notariusza i wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starostę lub marszałka województwa.

Natomiast osoba niemogąca czytać – dla zawarcia umowy musi posłużyć się formą aktu notarialnego.

Rola notariusza

Poświadczenie podpisu polega na tym, że notariusz lub inny upoważniony urzędnik zamieszcza na umowie stosowną klauzulę, w której stwierdza własnoręczność podpisu złożonego przez wskazaną w tej klauzuli umowę.

Dla ważności czynności notariusza nie jest konieczna wizyta w jego kancelarii. Dokumenty może on sporządzić w domu osoby zainteresowanej.

Zobacz serwis: U notariusza

Ile to kosztuje?

Korzystanie z usług notariusza nie należy do tanich. Trzeba się liczyć z dużymi kosztami, zwłaszcza gdy chodzi o przeniesienie własności nieruchomości. Ale tylko część pieniędzy, które uiszcza się u notariusza, stanowi jego wynagrodzenie. Pobiera on dodatkowo (i odprowadza) podatek VAT od swojego wynagrodzenia, podatek od czynności cywilnoprawnych i opłatę sądową za wpis do księgi wieczystej.

Dzięki temu nie musimy się martwić o przekazanie podatku odpowiedniemu urzędowi skarbowemu.

Prawo
Rząd: Ograniczenia w budowie domów wejdą w życie pół roku później. Limity 1,5 km, 3 km i 20 ha bez zmian? [Nowelizacja]
18 lut 2025

Od 1 stycznia 2026 r. miały zacząć obowiązywać gminne standardy urbanistyczne. Wprowadzają restrykcje dla Polaków zainteresowanych wybudowaniem własnego domu jednorodzinnego. Mają wymusić większą gęstość zabudowy. Np. poprzez dwie zasady: Pierwsza "W mieście szkoła jest nie dalej niż 1,5 km od Twojej działki" (na wsi 3 km). Druga: wymóg stawiania domów blisko terenów zielonych (3 km od domu powinien być zielony teren o powierzchni 20 ha). Druga zasada jest trochę sprzeczna z pierwszą bo duże tereny zielone kłócą się z gęstą zabudową domów jednorodzinnych. Na szczęście dla właścicieli działek gminy mogą urealnić zapisy ustawowe i zwiększyć limity 1,5 km i 3 km (ważne w związku z malejącą liczbą szkół z uwagi na tragiczne wskaźniki dzietności w Polsce).

Środki karne. Czym są i kiedy się je stosuje?
18 lut 2025

Z popełnieniem czynu zabronionego wiąże się zagrożenie odpowiedzialnością karną. Może to skutkować orzeczeniem przez sąd stosownej kary. Sąd może oprócz niej orzec także środek karny. Pełni on funkcję uzupełniającą wobec kary.

3 limity dla osób niepełnosprawnych ze zmianami od 1 marca 2025 r. Kogo dotyczą?
18 lut 2025

Od 1 marca 2025 r. zostaną zwaloryzowane świadczenia emerytalno-rentowe. Podwyżka dotyczy również progu dochodowego dla świadczenia uzupełniającego, a także limitu dla renty rodzinnej wypłacanej w zbiegu z rentą socjalną. Co kwartał zmieniają się również limity dla dorabiających rencistów.

Renta wdowia nieco wyższa. ZUS uwzględni nowy limit świadczenia
18 lut 2025

Wyższa renta wdowia! Dzięki waloryzacji świadczeń ZUS podnosi limity – minimalna emerytura wzrośnie do 1 878,91 zł brutto, a maksymalna kwota renty wdowiej skoczy do 5 636,73 zł brutto. To oznacza więcej pieniędzy na koncie! Sprawdź, kto zyska i jakie są zasady wypłat!

Obowiązkowe BDO dla salonów kosmetycznych i fryzjerskich – zmiany od 1 stycznia 2025 r.
18 lut 2025

Od 1 stycznia 2025 r. wszyscy przedsiębiorcy wytwarzający odpady niebezpieczne muszą zarejestrować się w BDO. Od nowego roku przestały obowiązywać zwolnienia ilościowe, z których korzystały podmioty wytwarzające niewielkie ilości takich odpadów. Zmianę tę odczują m.in. właściciele salonów fryzjerskich i kosmetycznych, którzy od kilku dni masowo składają wnioski o rejestrację w BDO.

13. i 14. emerytura w 2025 r. - więcej "na rękę” bo bez podatku. ZUS wysłał specjalny druk EPD-21. Komu opłaca się złożyć ten wniosek?
18 lut 2025

Do ponad 460 tysięcy emerytów i rencistów Zakład Ubezpieczeń Społecznych wysłał wraz z PIT-em specjalny wniosek podatkowy. Jego złożenie sprawi, że tzw. trzynastka i czternastka będą wyższe „na rękę”. Ale uwaga! ZUS przestrzega., że nie każdemu taki wniosek się opłaca.

Ci emeryci i renciści muszą do końca lutego 2025 r. rozliczyć się z ZUS-em. Chodzi o dorabianie do renty i emerytury w 2024 r.
18 lut 2025

Do końca lutego 2025 r. osoby, które w 2024 roku pobierały wcześniejszą emeryturę lub rentę oraz dorabiały do swojego świadczenia, powinny poinformować ZUS o dodatkowych przychodach. Dotyczy to między innymi wynagrodzeń z umowy o pracę, umowy zlecenia, a także przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej oraz z tytułu pełnienia funkcji członka rady nadzorczej - informuje Sebastian Szczurek, regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie opolskim.

Podwyżki w sądownictwie w 2025 r. Nowe widełki wynagrodzeń: asystenci, kuratorzy, pracownicy OZSS, urzędnicy, pracownicy pomocniczy i obsługi
18 lut 2025

Ministerstwo Sprawiedliwości poinformowało, że wprowadza w 2025 roku kompleksowy program podwyżek wynagrodzeń dla pracowników sądów powszechnych niebędących sędziami i referendarzami. W tej sprawie 17 lutego 2025 r. zostało podpisane porozumienie z przedstawicielami związków zawodowych pracowników wymiaru sprawiedliwości.

"Klucz do mieszkania" z limitem dochodu: w przypadku jednej osoby 6,5 tys. zł netto, a dla dwuosobowego gospodarstwa 9,5 tys. zł
18 lut 2025

"Klucz do mieszkania" będzie zawierał limit dochodu – w przypadku jednej osoby wyniesie on 6,5 tys. zł netto, a dla dwuosobowego gospodarstwa domowego 9,5 tys. zł. Minister rozwoju, Krzysztof Paszyk, zaznaczył, że jego celem jest, aby program wszedł w życie w IV kwartale 2025 roku.

Koniec podatku od spadków i kilkukrotnego płacenia daniny od tych samych składników majątku. Ustawa o podatku od spadków i darowizn – zmieni się w ustawę o podatku od darowizn
18 lut 2025

W dniu 9 października 2024 r., do laski marszałkowskiej, został złożony projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 825), zakładający całkowite zniesienie w polskim systemie prawym podatku od spadków. Projekt ten, ma położyć kres podwójnemu, a nawet kilkukrotnemu opodatkowywaniu przez państwo tych samych składników majątku. Jego pierwsze czytanie, ma odbyć się na posiedzeniu Sejmu, które zaplanowano na dzień 20 lutego br.

pokaż więcej
Proszę czekać...